Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Zak S, övergrepp, misshandel...

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.259 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
762 visningar
2 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
119 visningar
0 gillar
pappa
av pappa

Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
182 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
478 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg

Titta på Ruoroni Kenshin, vars skapare är åtalad pedofil?
    Läs Lovecraft eller Robert E Howard? Två uttalade rasister.

Man bör handla efter eget förstånd i frågan, men akta sig för att döma dom som handlar annorlunda.

Jag brukar tänka ungefär såhär när det gäller skapare och verk som av någon anledning är "problematiska":

Jag tänker inte döma någon som konsumerar verken för att de gör det. Jag gillar till exempel Onkel Kånkel och Kristet Utseende, jag gillar Lovecraft och en massa andra skapare och verk som har starkt problematiska aspekter.

Jag tror inte heller på bojkott som politisk metod överlag.

Något jag däremot tänker att man gott kan göra, är att kritisera de som hävdar att de problematiska aspekterna inte finns, eller inte är problematiska. Som envisas med att de bara konsumerar "perfekta" och "felfria" saker. Jag lyssnar på Kristet Utseende, men det skulle aldrig falla mig in att försvara deras mer homofoba texter till exempel. jag gillar ju dem TROTS att de gör en del problematiska grejer, och jag tror inte att jag skulle göra någon några tjänster genom att låtsas som om de aspekterna inte fanns. Jag gillar Lovecraft TROTS att det finns en del rasism i hans verk, och jag tänker inte låtsas som att rasismen inte finns bara för att jag gillar verken överlag. Om jag skulle börja försöka framställa Lovecraft som något slags moraliskt föredöme bara för att kunna ha ett rent samvete angående den kultur jag konsumerar så skulle jag ju bara ljuga. Först för mig själv, sedan för andra.

Jag är alltså helt OK med att andra gillar problematiska grejer. Det jag kan kritisera dem för är ifall de låtsas som om de problematiska aspekterna inte finns.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      Jag skulle gärna tolka dig snällare, som att du inte medvetet försöker feltolka. Men det är väldigt svårt, när hela din grej här verkar vara att inte tolka RasmusL generöst eller välvilligt överhuvudtaget, utan direkt gå till den märkligaste och elakaste tolkningen. Som också ligger långt ifrån vad som faktiskt står.
      Jag vill att denna deltråd upphör. Att diskutera andras sätt att posta och hur man själv postar och hur sedan den andra postar leder ALDRIG någonstans.

Ämnet är Mandy Morbids text om Zak S och inte vad ni två eller tre tycker om varandras poststil.

Och det ni gör nu är att ni tar bort fokus från ett väldigt viktigt ämne, som ni alla själva tycker är viktigt. Låt det då vara viktigare än ert käbbel.

/Magnus

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Och det är av den anledningen jag brukar kolla upp vem det är jag faktiskt skulle ge mina pengar till så gott det går. Och om det framkommer att någon jag ger pengar till är ett riktigt rötägg så slutar jag med det.

Men återigen drar du ihop två väldigt olika saker; "Straffade" och "ostraffade".

Eller kanske snarare, eftersom det på intet sätt är samma sak;

"ex".

Zak har på intet sätt gett sken av att han ångrar sitt beteende, har bättrat sig, eller ens hyser en önskan om att bättre sig. (än... vi får väl se vad han säger i morgon, men eftersom han formulerade sig "Jag ska bemöta Mandys skitsnack" (fritt översatt och en smula sammandraget) så tvivlar jag starkt på att något av det han planerar att skriva kommer göra annat än att sänka honom allt längre ner i dyngan,

Zak har alla möjligheter i världen att återuppbyga någon slags förtroende. Det har i princip alla. Men första steget på den banan är just att ändra sitt beteende. Att bli "ex-nånting dåligt". Han är inte där idag och det är en himmla stor skillnad.
        Jag tror inte heller att Zak kommer att krypa till korset. Inte nu i alla fall. Min ansats i diskussionen vara snarare att utvidga perspektivet något till att handla om hur vi idag och framöver skall hantera personer som gjort eller sagt fruktansvärda saker. Oavsett om det rör sig om anklagelser, avtjänade straff, om personen ändrat ståndpunkt eller förblir ett rövhål.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
          En annan intressant fråga är alla dom som försvarat Zak S, var det för att ni tyckte det han sa är klokt, eller för att han var ”Zak S! Normbrytande rollspels rockstjärna!” vad ni ville läsa in att han stod för och var.
          Jag har nog försvarat Zak här. Enbart. Och kan knappast tänka mig att mitt försvar sträcker sig längre än att tycka folk moraliserar en del angående konst i spel. Min bild av Zak har alltid varit färgad av hur inspirerande han var för mig och mitt eget spelande/skrivande. Han var min väg in I DnD, vilket sedan blev min väg in i OSR. Han demonstrerade slumptabellens värde för mig.

Jag håller med om att han alltid har betett sig som ett as online, men har ändå sållat mig till skaran som ser honom som ett geni.

Det känns jobbigt att det här inte uppmärksammades stort tidigare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Snoken Visa inlägg
            Jag tror inte heller att Zak kommer att krypa till korset. Inte nu i alla fall. Min ansats i diskussionen vara snarare att utvidga perspektivet något till att handla om hur vi idag och framöver skall hantera personer som gjort eller sagt fruktansvärda saker. Oavsett om det rör sig om anklagelser, avtjänade straff, om personen ändrat ståndpunkt eller förblir ett rövhål.
            Jag skulle aldrig kunna ha endast en princip som applicerar på både folk som kör på med sina problematiska gärningar, och folk som har bättrat sig. Folk som bättrar sig förtjänar en chans, men inte folk som inte förbättrar sig. Det är två helt skiljda situationer, som måste behandlas olika, och även då behöver man göra det på ett "case by case" basis, för det är de specifika förutsättningarna som avgör. Nån som har sagt lite sunkiga saker i TV kommer tappa mindre förtroende, och ha lättare att bygga upp det igen, en exempelvis någon som har våldtagit och misshandlat en eller flera personer.

Den enda situationen vi kan ta ställning till i den här tråden, på det här forumet, är om vi är beredda att ge Zak S några pengar för hans rollspelsprodukter just nu. Och för mig är svaret på den frågan inte en chans i helvete. Han behöver göra något i hästväg för att få förtroendet för honom att gå i rätt riktning först. Så pass att jag inte kan se hur det vore möjligt för honom att lyckas med det den närmaste framtiden, även om han visade prov på att vilja göra det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
              Det intressanta är frågan om karantänstid, tycker jag.
              Flera har ställt liknande frågor i tråden så detta är INTE riktat till Arfert.
              Jag tycker ni vänder på frågeställningen.

Det är inte frågan om hur länge en enskild individ (Zak i det här fallet) ska straffas av allmänheten.
              Det är den omvända frågan som är intressant.
              Det är frågan om hur enskilda individer som jag, du och alla andra ska straffa de som vi tycker har gjort något dumt.
              Och eftersom det är enskilda individer som du och jag så råder ingen konsensus: du gör på ett sätt och jag gör på ett annat sätt.

För min personliga del är den viktiga frågan om Zak erkänner sina fel och lovar bot och bättring för att jag ska förlåta honom.
              Andra kommer aldrig förlåta honom, ens om han skulle gå i kloster.
              Ytterligare andra kommer att ha glömt det hela om ett år.

Även om Zak straffas av den stora massan så är det upp till varje enskild individ i den stora massan att fatta ett eget beslut.
              Min personliga åsikt är att det är fegt att som enskild individ INTE ta ställning i frågan och hänvisa till att man gör som alla andra.
              M.a.o. har jag mer respekt för en person som förlåter Zak, än en person som inte har en åsikt i frågan, men som straffar Zak för att alla andra gör det

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                Jag tycker ni vänder på frågeställningen.

Det är inte frågan om hur länge en enskild individ (Zak i det här fallet) ska straffas av allmänheten.
                Det är den omvända frågan som är intressant.
                Det är frågan om hur enskilda individer som jag, du och alla andra ska straffa de som vi tycker har gjort något dumt.
                Bra formulering. Det är inte så mycket en fråga om karantänstid, utan att det inte är någon riktigt poäng att försöka straffa någon som har varit död sen länge.

Även om jag så klart respekterar folk som av principer inte vill ta i en persons saker även efter att de dött.

Resten av vad du skrev var också väldigt spot on, Anth!

Kommentera

Kenneth Hite avbryter pågående samarbeten med Z, donerar inkomsten av den biten av samarbetet som redan var färdig till välgörenhet för "abused women", ber om ursäkt för att han på olika sätt bidragit till att dölja Z beteende fram till nu, lovar att aldrig arbeta med honom framgent OCH funderar på ytterligare saker han kan göra för att "repair the wrongs i allowed to occur".

Hela texten finns på hans facebooksida (som jag inte kunde copy/pastea på mobilen).

Känns som en bra och rakryggad hållning från en i branschen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
                    Kenneth Hite... facebooksida...
                    "I have read Mandy's post on her abuse by Zak S, and I believe her.

I completed and submitted my two sections for Zak's game DEMON CITY before Mandy's post appeared. I have no desire to punish innocent Kickstarter backers by refusing them a product they paid for, so those sections remain in Zak's hands to do with as he wishes. I am donating my pay for this book to Connections for Abused Women and their Children (cawc.org), a Chicago domestic violence charity.

I will, however, not work with Zak on any future projects, knowingly share a credits page with him on any future projects, or increase his social media reach.

People whose opinion and knowledge I value tell me that Zak has used my reputation to cloak his behavior, which I understand is a common element in habitual abusers. I played a role both actively and passively in enabling his behavior, and I regret that I was not able to come to this realization sooner.

I believe an effective apology needs to be paired with action. In the weeks ahead, I will be considering other specific actions I can take to repair wrongs that I allowed to occur.

In conclusion, I apologize unreservedly to Mandy, and to other victims of Zak's abuse, for any pain or harm I have caused them, through my action or inaction."

Kommentera

• No honor among thieves, etc; här karaktärsmördar ett annat välkänt on-linerövhål Zak S, typ totalt: http://therpgpundit.blogspot.com/201...ld-you-so.html. (Jag trodde de var typ kompisar, men om de någonsin var det så lär de aldrig bli det igen).
                      Last edited by Skarpskytten; 12 February 2019, 20.55.

Kommentera

• DriveThruRPG Responds to Current Industry News

Thanks to everyone for your patience as we deliberated on the situation that has unfolded regarding Zak Smith (aka Zak Sabbath). At DriveThruRPG, we want to do our part to keep bad actors out of the roleplaying community, and we don’t want business relationships with such people. As such, you’d think there wouldn’t be much deliberation needed on our part. However, the situation posed a number of challenges for us to consider in terms of precedent and collateral impact on other parties.

I have decided that we will not accept future titles for sale on DriveThruRPG (or our other marketplaces) if Zak is a contributor on the title. If any publisher has a title-in-process to which Zak is a contributor and this policy would impact you financially, then we’d ask that you please reach out to us via the publisher services link to have a dialogue about that title.

For titles currently on our marketplace in which Zak is listed as a contributor, we have checked those publisher accounts, and none of these titles have us paying money directly to Zak. While it is likely that Zak does earn a royalty on some titles sold on DriveThruRPG, any such royalties would be paid directly by the publisher of the title, not by DriveThruRPG.

Further, whatever royalty Zak might get from any publisher on our store is unlikely to be the entirety of what we pay that publisher. We do not feel it’s fair to penalize financially those who worked with Zak in the past, including both publishers and possibly other contributors earning income from these titles. Therefore, we expect publishers to make their own decision to continue selling these titles or not, presumably after consulting with all other contributors.

For our part, we will be identifying all titles to which Zak contributed and diverting all of the revenue shares that DriveThruRPG might make from sales of these titles as a donation to RAINN (https://www.rainn.org/).

Hämtat från: https://oneblogshelf.blogspot.com/20...F0xOLQUhfJF4aU

Kommentera

• OK, att Hite gör saker förstår jag, men jag var nog faktiskt inte helt beredd på att DriveThruRPG skulle ta ställning. Jag var helt beredd på att de skulle hålla klaffen som "neutral storefront". Alltså, jag tycker nog inte att det är DÅLIGT att de agerar nödvändigtvis, men det var inget jag förväntade mig. Eller hade blivit egentligen speciellt besviken på om de lät bli.

Men jag antar att Steve Wieck är en person han också.

Kommentera

• Demon City-kickstartern har fått en uppdatering - i korthet: De uttalar sig ganska kraftigt emot "sexual violence, coercion, assault, or violence of any kind especially against women", men säger att boken kommer att komma ut ändå. Pengarna är redan spenderade på frilansare och sådant, så det kommer inte gå att ge refunds. De kommer att respektera alla som inte vill stå i en bok tillsammans med Zak. Boken kommer fortfarande att komma ut.

Dock ser det alltså ut som att de kommer att få ha en diskussion med DriveThruRPG om saken...

Jag är rätt OK med hur Demon City-folket sköter det. De låtsas inte som att det inte finns ett problem, de tar avstånd, men de väljer att inte ställa in hela releasen. Det är trots allt andra människor än Zak inblandade. Alright.

Kommentera

• Citerar Kickstarter meddelandet:

Dear Backers,

I apologize for the delay providing an update or response to the recent disclosures by Mandy Morbid alleging abuse and sexual assault by Zak Smith, the author of Demon City.

Zak has announced he will release his own statement but it is my responsibility as the publisher of Demon City and owner of DIY RPG Productions to make a statement.

These allegations against Zak are disturbing and have weighed heavily on me and on my involvement with the project—along with what to do about a project that contains many freelancers and individuals in the middle of delivering this project to print.

I do not condone sexual violence, coercion, assault, or violence of any kind especially against women.

Transparently: the money has been spent in the process of delivering a book on the timeline established on the Kickstarter—Shawn has been hard at work on layout and the end was in sight before this news broke. It is a devastating disclosure and I can understand why people would want their name removed from any aspect of this book and will work to honor that. However, I cannot unpay freelancers or printers. The money is simply not there.

If any backers do not wish to accept their copy of Demon City, I will flag those books to be sold first and if/when they do, the entire amount of that purchase will go to one of two charities: The National Domestic Violence Hotline or Futures Without Violence.

In accordance to Kickstarter’s Terms of Use and rules, I am contractually and legally obligated to fulfill the project. I will continue to push Demon City forward and fulfill pledges as I, and my company, committed to do.

Refunds cannot be issued, as this project has moved quickly, and the funds have gone directly into the project’s full development. Thank you for your understanding in this regard and know that I fully realize the frustration and anger this situation has generated. I am attempting to do as right by people’s decisions as I can. If you have any further questions or concerns you can reach me directly at diyrpgproductions AT G M A I L DAWT com.

Finally, I want to say thank you to everyone who has reached out and offered support, compassion, and understanding for myself and DIY RPG Productions through this.

Thank you,

Mike Evans

Kommentera

• Var tvungen att googla den där Zack Smith/Sabbath och Mandy Morbid och hittade den här gamla artikeln:

https://www.vice.com/en_us/article/9...0003000-v19n10

Det lät annorlunda då kan man tycka. Han kanske var trevligare för några år sedan, vem vet?

Kommentera

Arbetar …
                                X