Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Zak S, övergrepp, misshandel...

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
187 responses
4.146 visningar
2 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Måns, 20 February 2019, 11.38
17 responses
302 visningar
6 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Jedvard, 28 January 2019, 10.19
1 response
199 visningar
0 gillar
Jedvard
av Jedvard

Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
94 responses
3.753 visningar
1 gillar
Anarchclown  
Skapad av flashknappen, 20 February 2019, 15.13
1 response
50 visningar
3 gillar
olaberg
av olaberg

Skapad av Måns, Igår, 22.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
24 responses
694 visningar
15 gillar
Måns
av Måns

Skapad av S.I.R.E#01, Igår, 19.19
2 responses
98 visningar
1 gillar
S.I.R.E#01  
Skapad av Khan, 20 February 2019, 22.17
2 responses
197 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av luddwig, 16 February 2019, 08.14
17 responses
298 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Denna diskussion är låst.
X
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
    Inte bara det, utan det är tal om att undvika produkter han har skrivit, trots att kvaliteten hos dessa produkter torde vara oberoende av hur författaren är som person.
    För mig finns gränser för hur stor distans jag kan lägga mellan konstnär och verk. Jag är inte bekväm med att lägga pengar i Zaks fickor. Jag tycker att det är intressant att det finns folk som väljer att moralisera över att vissa av oss inte vill stödja den sortens skitstövlar.
    Last edited by krank; 11 February 2019, 19.53.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
      ...det är tal om att undvika produkter han har skrivit, trots att kvaliteten hos dessa produkter torde vara oberoende av hur författaren är som person.
      För att spinna vidare på det krank just skrev. För mig spiller det jag vet om konstnären över på hans verk, oavsett om det är positivt eller negativt, dock inte på något systematisk sätt utan tämligen slumpmässigt, och oavsett medium. Som exempel tycker jag att John Fullbrights musik blir bättre av att han framstår som en ödmjuk och genuint trevlig snubbe. Därför är jag också intresserad av att stötta honom som artist, medan Zak S:s prylar inte alls lockar mig. Så, som slutsats, är en produkts kvalitet i mina ögon inte alls helt och fullt oberoende av personen bakom.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

För mig finns gränser för hur stor distans jag kan lägga mellan konstnär och verk. Jag är inte bekväm med att lägga pengar i Zaks fickor. Jag tycker att det är intressant att det finns folk som väljer att moralisera över att vissa av oss inte vill stödja den sortens skitstövlar.
        Det här tycker jag är två helt olika saker. Jag lägger extremt stor distans mellan konstnär och verk, men samtidigt vill jag definitivt inte lägga några pengar till en konstnär jag avskyr. Och det tycker jag är en logiskt helt fungerande hållning. Jag kommer alltså fortsätta gilla de Zak-grejer jag har, eftersom texterna inte förändrats, och jag kan tänka mig att försöka få tag på nytt också, men jag kommer att vara mycket noga med att inte köpa något nytt som gör att han kan få del av pengarna. Helt olika grejer i min mening.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
          Jobbade med White Wolf på nya Vampire också.
          Nja, han gjorde någon tidig del i något webb-spel eller app eller något sådant. Fick intryck av att det var någon ensamma vargen-liknande situation.

För detta fick WW oerhört mycket skit (kanske var det där som hela spektaklet med nuWW började, föremål för en annan tråd...) och efter det var inte Zak S förknippad med WW så vitt jag vet. Kan inte hitta hans namn i v5-pdf:en.

EDIT: Såg efter jag postat detta att det redan behandlats. Kan tillägga att han står med i DnD 5 boken, kommer inte ihåg exakt i vilken befattning men hans namn figurerade på sidan där de som jobbat med boken står samt de som fått 'credit' av annan anledning än att direkt tagit del i skapandet av boken.

Cog.
          Last edited by cogitare; 12 February 2019, 08.07.

Kommentera

Om man tycker att Zaks saker är bra, men inte vill ge honom pengar, är tipset att köpa begagnat.
            Man får en produkt man vill ha, men Zak får inga mer pengar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg

Nja, han gjorde någon tidig del i något webb-spel eller app eller något sådant. Fick intryck av att det var någon ensamma vargen-liknande situation.

För detta fick WW oerhört mycket skit (kanske var det där som hela spektaklet med nuWW började, föremål för en annan tråd...) och efter det var inte Zak S förknippad med WW så vitt jag vet. Kan inte hitta hans namn i v5-pdf:en.

EDIT: Såg efter jag postat detta att det redan behandlats. Kan tillägga att han står med i DnD 5 boken, kommer inte ihåg exakt i vilken befattning men hans namn figurerade på sidan där de som jobbat med boken står samt de som fått 'credit' av annan anledning än att direkt tagit del i skapandet av boken.

Cog.
              Han är konsult i 5e.

Mobilspelet heter We eat blood och är ffa bilderna Zak gjort. Det ska vara skrivet ffa av Sarah Horrocks, en transkvinna som pga sitt samarbete med Zak trakasserades och hotades så att hon övergav spelbranschen.

För att hålla sig on topic så har Zak sagt att han ska återkomma med något slags statement/förklaring till varför allt Mandy påstår är lögn på onsdag.

Jag väntar spänt med att se vad de som har pågående eller tidigare samarbeten säger efter det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                För att hålla sig on topic så har Zak sagt att han ska återkomma med något slags statement/förklaring till varför allt Mandy påstår är lögn på onsdag.
                Man hade ju hoppats bortom det rimliga att han på allvar skulle försöka ta det till sig och försöka gottgöra, och ändra sig.. men frågan är iofs om någondera hade varit möjligt.

Kommentera

Det är en knepig fråga det här med hur mycket personen bakom ett verk påverkar vår uppfattning om det. Bara det faktum att vi idag "vet" mer än vad som tidigare var möjligt om upphovspersonerna sätter saker och ting på sin spets. På det glada 80-talet hade ingen en susning om var de inblandade i Äventyrsspel stod politiskt eller vilka skelett de hade i garderoben så produkterna fick tala för sig själva.

Hur skall långt skall en dra "inga pengar i fickorna" på Zak S? Bojkotta hans produkter? Bojkotta alla produkter han bidragit till? Förvägra honom alla möjligheter till försörjning? Om inte vari ligger skillnaden mellan att köpa ett D&D-tillbehör och att anlita honom som en snickare eller ekonomiassistent? Vad gäller för kriminellt belastade personer? Är det skillnad mellan olika typer av brott? När suddas plumpen i det allmänna protokollet bort eller skall det råda ett slags yrkesförbud för straffade (vare sig det rör sig om domstol eller i the court of the public opionion)?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Snoken Visa inlägg
                    Det är en knepig fråga det här med hur mycket personen bakom ett verk påverkar vår uppfattning om det. Bara det faktum att vi idag "vet" mer än vad som tidigare var möjligt om upphovspersonerna sätter saker och ting på sin spets. På det glada 80-talet hade ingen en susning om var de inblandade i Äventyrsspel stod politiskt eller vilka skelett de hade i garderoben så produkterna fick tala för sig själva.

Hur skall långt skall en dra "inga pengar i fickorna" på Zak S? Bojkotta hans produkter? Bojkotta alla produkter han bidragit till? Förvägra honom alla möjligheter till försörjning? Om inte vari ligger skillnaden mellan att köpa ett D&D-tillbehör och att anlita honom som en snickare eller ekonomiassistent? Vad gäller för kriminellt belastade personer? Är det skillnad mellan olika typer av brott? När suddas plumpen i det allmänna protokollet bort eller skall det råda ett slags yrkesförbud för straffade (vare sig det rör sig om domstol eller i the court of the public opionion)?
                    Ingen här har väl försökt hävda att alla måste göra si eller så? Några av oss har uttryckt egna tankar om idéer om hur vi kommer agera. Svjv har ingen ens försökt antyda att andra borde göra samma sak?
                    The Court of Public Opinion är i det här fallet ett fantasimonster, låt det förbli så och fundera på, och om du vill - dela med dig av, hur du själv tänkte göra.

Hur man väljer att göra varierar dessutom antagligen mycket från fall till fall.
                    Roman Polanski vann trots allt en oscar för bästa regi 2003, trots att han var efterlyst i hela usa då.
                    Jag köpte en dömd mördares rollspel med det uttryckliga syftet att recensera det och varna andra från att köpa det (och som tur var så var det till och med sämre än vad jag trodde).
                    Men samtidigt streamade jag mördarens musik och antagligen genererade detta några kronors betalning åt honom. Jag har fortsatt att då och då lyssna på musiken.

Kommentera

Hur skall långt skall en dra "inga pengar i fickorna" på Zak S? Bojkotta hans produkter?
                      Varför skulle jag ge pengar till någon jag föraktar?

Kommentera

Personligen måste jag erkänna att ett verks kvalitet i mina ögon verkligen påverkas av hur upphovsmannen är och hur denne beter sig. En divig skådespelares verk undviker jag i högre grad än en skådespelare som tycks vara en trevlig person. Detsamma gäller nog trots allt rollspel också. Nu har jag som tidigare nämnt ingen erfarenhet av de verk som Zak varit delaktig i och den här tråden har knappast fått mig nyfiken på att läsa dem heller. Detta betyder inte att en konstnär eller skapare av rollspel behöver tycka som jag i de flesta frågor för att jag skall gille det de gör, de bör dock inte vara dryga människor med våldtäkts liknande uppföranden och handlingar i sin repertoar.

Sen så skulle jag nog inte sluta läsa något av mina favoritspel bara för att jag fick reda på att någon inblandad hade gjort något hemskt, men jag skulle nog inte köpa mer av den personen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Varför skulle jag ge pengar till någon jag föraktar?
                          En bra fråga. Jag är mer intresserad av hur långt du (eller vi) är villig(a) att dra den principen? Borde vissa brott för alltid utestänga en från arbetslivet? Hur är det med socialbidrag och vård? Nyttjande av allmänna resurser?

Kommentera

Jag har flera gånger genom åren försvarat Zak*. Jag har även talat mig varm för hans skrivande. Det här kommer jag inte försvara. Är det sant (vilket jag inte betvivlar) så kan han ju fara åt helvete.

*Länge sedan sist, men dock.

Angående Zaks nästa steg tror jag faktiskt inte att det finns någon villig trollhop längre. Och förhoppningsvis tar han sitt pick och pack och bara försvinner.

Jag hoppas VERKLIGEN att Raggi och LotFP kommer ur detta med värdigheten i behåll. Men de får ju faktiskt plocka tummen ur röven snarast.

Kommentera

Ingen här har väl försökt hävda att alla måste göra si eller så? Några av oss har uttryckt egna tankar om idéer om hur vi kommer agera. Svjv har ingen ens försökt antyda att andra borde göra samma sak?
                              The Court of Public Opinion är i det här fallet ett fantasimonster, låt det förbli så och fundera på, och om du vill - dela med dig av, hur du själv tänkte göra.
                              Tack och lov äger jag inga produkter av Zak eller har det minsta intresse av att skaffa det så jag kan unna mig lyxen att fundera och problematisera en allt mer aktuell trend nämligen utfrysning, deplattformering och stigmatisering och dess långsiktiga effekter på vårt samhällsklimat. Av ren nyfikenhet på vilket sätt tycker du att The Court of Public Opinion är ett fantasimonster? Är det i detta fall eller i rent allmänt?

Hur man väljer att göra varierar dessutom antagligen mycket från fall till fall.
                              Roman Polanski vann trots allt en oscar för bästa regi 2003, trots att han var efterlyst i hela usa då.
                              Jag köpte en dömd mördares rollspel med det uttryckliga syftet att recensera det och varna andra från att köpa det (och som tur var så var det till och med sämre än vad jag trodde).
                              Men samtidigt streamade jag mördarens musik och antagligen genererade detta några kronors betalning åt honom. Jag har fortsatt att då och då lyssna på musiken.
                              Om något stärker det här min tes att det här är en knepig fråga :)

Kommentera

En bra fråga. Jag är mer intresserad av hur långt du (eller vi) är villig(a) att dra den principen? Borde vissa brott för alltid utestänga en från arbetslivet? Hur är det med socialbidrag och vård? Nyttjande av allmänna resurser?
                                Det här är en mycket individuell fråga. Jag propagerar på intet sätt att vi ska ta någon slags gemensamt beslut i det här.

Men jag tänker inte köpa Zaks produkter, anlita honom som snickare, ekonomiassistent, eller ens som fotstol. Jag tänker inte ge honom ett öre av mina pengar.

Sen pratar du om socialbidrag och vård, och det är en jäkla skillnad. Nu kan jag inte tala för alls hur det är i USA, men i sverige har vi bestämt att alla ska ha vissa grundläggande rättigheter. Detta inkluderar allt ifrån mänskliga rättigheter, till rätten till vård och sånna saker.

Och med endast ett undantag har ingen här pratat om att ta ifrån Zak sina mänskliga rättigheter. Och även det undantaget tror jag mer var tänkt att uttrycka missnöje via humor genom att parafrasera Zaks podcast. Jag är säker på att många nu känner att de skulle vilja ge Zak en smäll på käften, känslor är svåra att kontrollera på det sättet. Men ingen här (och inte heller i de kretsar jag följer på andra sociala medier) har propagerat för att vi faktiskt skall göra det. Jag tror inte jag har sett någon säga att han borde skjutas, hängas, torteras.

Jag är säker på att dessa mer extrema åsikter har framförst någonstans på internet, men ännu inte här. Här har folk bara sagt att de inte längre tänker ge sina pengar till Zak.

Vad är det med det du känner är kontorversiellt?

Kommentera

Arbetar …
                                X