Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Zak S, övergrepp, misshandel...

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.259 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
762 visningar
2 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
119 visningar
0 gillar
pappa
av pappa

Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
182 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
476 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg
    Fascinerande.
    En person som åtminstone jag aldrig hört talas om tidigare, och som jag misstänker ingen här känner personligen, kommer med ett gäng anklagelser om denne Zak S.
    Omedelbart så inte bara utgår folk från att alla anklagelserna är sanna och börjar fördöma Zak S, utan börjar även spekulera i eventuella mentala störningar hos honom.
    Inte bara det, utan det är tal om att undvika produkter han har skrivit, trots att kvaliteten hos dessa produkter torde vara oberoende av hur författaren är som person.

Fascinerande.
    Hade du haft mer koll på personen skulle du se att det här inte kommer ifrån ingenstans.
    Det är kulmnen på många händelser genom åren som gör att det här känns väldigt troligt.
    Det förstärkts också av att flera vänner inom hobbyn till Zak kommer ut och säger "jag tror på det här, det passar in i det mönster jag sett av honom i andra sammanhang".

en sådan vän är här
    https://falsemachine.blogspot.com/20...AB6D16o0cq7CKI

Kommentera

Fascinerande.
      En person som åtminstone jag aldrig hört talas om tidigare, och som jag misstänker ingen här känner personligen, kommer med ett gäng anklagelser om denne Zak S.
      Omedelbart så inte bara utgår folk från att alla anklagelserna är sanna och börjar fördöma Zak S, utan börjar även spekulera i eventuella mentala störningar hos honom.
      Inte bara det, utan det är tal om att undvika produkter han har skrivit, trots att kvaliteten hos dessa produkter torde vara oberoende av hur författaren är som person.

Fascinerande.
      Många av oss _har_ hört talas om både Zak och de som nu berättar sin historia.

Vad gäller kvalitén på hans produkter kontra bojkott av dem så handlar det om att inte vilja ge pengar till personer man tycker står för dåliga saker, eller gör dåliga saker eftersom detta är det bästa vapnet man som konsument har att visa att man inte är okej med det.

Kommentera

Fascinerande.

Fascinerande.
        Jag håller med dig i stort men...
        Att jag själv ville prata eventuella störningar är mitt eget personliga intresse för dessa. Som en diskussion om störningar och inte spwcifikt Zaks eventuella diagnos. Och jag tyckte det var relevant i detta fallet (vilket inte magnus hökl med om).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg
          Är han någon viktig person inom rollspelsmakeri eller?
          Äventyrsskribent, konstnär och (orelaterat till rollspel) porrskådis. Ett riktigt stort namn inom OSR. Jag tycker mig även ha hört att han skulle bli involverad i DnD.

Kommentera

Fascinerande.

Fascinerande.
            Zak S är extremt känd inom vissa rollspelskretsar och de rollspelsprodukter han skapat brukar räknas som mästerverk.
            Zak S är även känd för att vara extremt otrevligt och tycker du inte exakt likadant som honom ser han dig som sin personlige fiende.
            Nu har hans f.d. fru, som är nästan lika känd som honom eftersom han är expert på att dra in sin omgivning i sitt publika liv, gått ut och berättat vilka övergrepp han begått under deras äktenskap. Sedan har ett flertal kända personer i deras omgivning intygat att det hon säger är sant.

Om man ska sälja sina Zak S-saker är upp till var och en, men just nu säljer många sina Zak S-saker för de vill inte bli förknippade med någon som påstås begå sexuella övergrepp.

Kommentera

Mandy är knappast okänd. Hennes anklagelser stöttas och bekräftas av andra kända och mindre kända vänner till både henne och Zak.

Att bojkotta produkter för att man inte vill stötta de personer som står bakom är väl inte konstigt alls? Det sker hela tiden, och är största (kanske enda) anledningen till att företag inte vill ha med barnarbete, korruption eller barnarbete att göra. Exempelvis.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Äventyrsskribent, konstnär och (orelaterat till rollspel) porrskådis. Ett riktigt stort namn inom OSR. Jag tycker mig även ha hört att han skulle bli involverad i DnD.

Jobbade med White Wolf på nya Vampire också.

Kommentera

Jag tycker mig även ha hört att han skulle bli involverad i DnD.
                  Han är omnämnd som nån slags konsult/influenser/bidragare till DnD 5th. Det var en smula omdiskuterat när det kom =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Jobbade med White Wolf på nya Vampire också.
                    Nej. Han var med och skrev ett *mobilspel* med koppling till V5.

Kommentera

Ok, tack för informationen. Jag har personligen aldrig kommit i kontakt med hans produkter så jag behöver som tur är inte bry mig om ”bojkott” diskussionen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg

Nej. Han var med och skrev ett *mobilspel* med koppling till V5.

Jag tycker nog inte att det blir mindre rollspel för att det spelas på mobil ;)

Därutöver ser jag det som väldigt i linje med deras lead storytellers edgier-than-thou-style att ta in Zak för att skapa lite kontrovers. Men sure, han var inte med och skrev böckerna, så det beror väl på hur en räknar.
                        Last edited by RasmusL; 11 February 2019, 19.13.

Kommentera

Jag måste svära. Fan. För jag har precis upptäckt Zaks grejer och de har gett mig en ordentlig nytändning på fantasy, "weird", och att rulla T20or. Men det här är liksom för mycket. :/

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                            Jag måste svära. Fan. För jag har precis upptäckt Zaks grejer och de har gett mig en ordentlig nytändning på fantasy, "weird", och att rulla T20or. Men det här är liksom för mycket. :/

Jaa, och det är så tråkigt att en person som Zak som betett sig illa länge och som varit omnämnd som övergreppsperson under lång tid tillåts komma undan såhär länge.

...och när vi var inne på WW och lead storytellers...

Nej, vi suger på att säga ifrån, vi vill så mycket hellre tänka att bra skapare = bra människor och avfärda anklagelserna tills det är så överväldigande att det är larvigt.

Zak har varit i blåsväder länge och det är tråkigt att de som troligtvis har mest smärta av det måste reagera såhär tydligt för att det ska få någon verkan. Säkert kommer de att få betala dyrt för det här. Jag tycker att de gör helt rätt och är fantastiskt starka som går ut med vittnesmål öppet, fantastiskt tragiskt att det ska behövas.

Kommentera

Jag upptäckte Zaks böcker för typ tre veckor sedan och har inte hållit mig nämnvärt uppdaterad på rollspelsvärlden på säkert tio år. Så för mig blev det här en tråkig nyhet. Hade ingen aning om vem "Zak" var när turerna gick kring Vampire, så jag registrerade aldrig namnet då.

Därför är det här tråkigt för mig IDAG, för jag känner ingen större lust att sponsra en person av det här slaget med några av mina hundralappar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                                Jag upptäckte Zaks böcker för typ tre veckor sedan och har inte hållit mig nämnvärt uppdaterad på rollspelsvärlden på säkert tio år. Så för mig blev det här en tråkig nyhet. Hade ingen aning om vem "Zak" var när turerna gick kring Vampire, så jag registrerade aldrig namnet då.

Nä, känns kanske larvigt att länka till missing stair-texten ännu en gång men liksom, om någon missat den och hur bra den passar på denna den senaste i raden av dessa...

http://pervocracy.blogspot.com/2012/...ing-stair.html

Jag började kolla på hans grejer också ganska nyligen, tyckte att han verkade lite cool och blev entusiastisk innan jag pratade med bekanta som har mer koll. Vi är bra på att vara tysta, svårt att veta vem som inte är OK när det ska behöva gå så pass långt innan det markeras tydligt.

Bra trådstart, bra att det får spridning.

Kommentera

Arbetar …
                                X