Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Zak S, övergrepp, misshandel...

Minimera
Denna diskussion är låst.
X
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg

Men skärp dig människa! Du låter som en sur SDare.
    Den här diskussionen har enorm potential att spåra ur. Alla vi måste hjälpas åt att hålla den vettig och fokuserad.

Ett sätt att hålla den fokuserad är att INTE prata om andra personer som deltar i diskussionen i nedlåtande ordalag.

Vi kommer att ha ett helvete att moderera den här tråden ändå, utan att stämningen trissas upp.

MVH

/Magnus

Kommentera

Just biten med att Zak skrev den där långa Tumblr posten slår ann med allt jag känt när vänner i utsatta relationer berättat om hur det har vart. Jag vet inte vad mer jag ska säga.

Kommentera

Förjävligt. Vilket as. Är så besviken.
        Last edited by zonk; 11 February 2019, 13.00.

Kommentera

Men skärp dig människa! Du låter som en sur SDare.
          Ja, karln är ett as, men vi kan ju för fan inte urholka en bärande pelare i demokratin för den sakens skull!
          Resonerade folk som du skulle vi alla vara offer för totalitära demagoger som anspelade på folks afekt och leva i ett samhälle därefter. Sedan huruvida vi är på väg dit eller ej kanske du skall betänka innan du skriver i vrede nästa gång.
          Jag säger inte att vi ska slopa rättssystemet men det finns en gråzon mellan "oskyldig" och "dömd för brott" där sunt förnuft och civilkurage styr. Ger vi upp ägandet enbart till rättsstaten vill jag mena att det just är totalitära demagoger som vinner på det, särskilt när det handlar om mäns våld mot kvinnor. Det är svårt att få någon dömd för gaslighting, där måste vi faktiskt ta vårt ansvar och vara jävligt uppmärksamma på vårt eget och andra mäns beteenden. Även om vi inte kan dömas för den typen av psykologisk misshandel.

Kommentera

modigt av MM. jag ska anpassa mina spelköps- och speltipsvanor.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Jag säger inte att vi ska slopa rättssystemet men det finns en gråzon mellan "oskyldig" och "dömd för brott" där sunt förnuft och civilkurage styr. Ger vi upp ägandet enbart till rättsstaten vill jag mena att det just är totalitära demagoger som vinner på det, särskilt när det handlar om mäns våld mot kvinnor. Det är svårt att få någon dömd för gaslighting, där måste vi faktiskt ta vårt ansvar och vara jävligt uppmärksamma på vårt eget och andra mäns beteenden. Även om vi inte kan dömas för den typen av psykologisk misshandel.
              Kan vi ta det lite lungt med dom kollektiva beskyllningarna? Jag har ingen vidare lust att läggas i samma korg med en som Zak på basis av mitt kön, tack.

Kommentera

Kan vi ta det lite lungt med dom kollektiva beskyllningarna? Jag har ingen vidare lust att läggas i samma korg med en som Zak på basis av mitt kön, tack.
                Det är ingen som lagt dig i samma korg som Zak, varken på basis av kön eller något annat.

Kommentera

MODERERING

Nu hobby-modererar ni och diskuterar hur man ska diskutera. Sluta med det!

Tack!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

Det är ingen som lagt dig i samma korg som Zak, varken på basis av kön eller något annat.
                    Citat: ”där måste vi faktiskt ta vårt ansvar och vara jävligt uppmärksamma på vårt eget och andra mäns beteenden.” gör det svårt att utläsa något annat.

Kommentera

Citat: ”där måste vi faktiskt ta vårt ansvar och vara jävligt uppmärksamma på vårt eget och andra mäns beteenden.” gör det svårt att utläsa något annat.
                      Jag tycker att det jättesvårt att utläsa det, faktiskt. För det står faktiskt INGENSTANS att det skulle vara så att samtliga män har problematiska beteenden man behöver vara uppmärksam på. Men NÄR en man i ens närhet har ett sådant beteende så är det bra om man uppmärksammar det och påpekar det.

Jag har ärligt talat ganska svårt att förstå hur vissa kan så aktivt knöka in en "alla män"-tolkning överallt.

Kommentera

Jag menar det inte som ett påhopp på dig personligen, ber om ursäkt om det lät så, men jag pratar om strukturella skillnader och kultur som gör att det stora problemet fortfarande i första hand är just mäns våld mot kvinnor.

Jag påstår mig inte vara någon expert på Zak S och jag kan inte backa upp följande med statistik men: den här typen av karismatiska gruppledar-alfahanar förekommer påfallande ofta när det snackas problematiskt beteende och övergrepp. Tack vare sin karisma och sina följare är de svåra att komma åt och även om anklagelserna kan vara rätt överväldigande tillåts de "vara med" alldeles för länge innan det sägs ifrån på allvar (det finns fler exempel inom rollspel och lajv på detta...). De är ofta påfallande ofta män. Jag tycker att vi har ett gemensamt ansvar och att vi män måste ta merparten av det när det kommer till att vara extra uppmärksamma på hur andra och hur vi själva beter oss, särskilt när det kommer till karismatiska ledartyper.

Men jag anklagar dig inte för något utan bara påpekar att du tillhör den grupp, "män", som står för merparten av det problematiska beteendet.
                        Last edited by RasmusL; 11 February 2019, 15.33.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                          För det står faktiskt INGENSTANS att det skulle vara så att samtliga män har problematiska beteenden man behöver vara uppmärksam på.
                          Även om man skulle läsa in "samtliga" där så står det ju heller inte _problematiska_ beteenden.

Vi _behöver_ vara uppmärksamma på vårt eget och andras beteende. Och _när_ vi ser något problematiskt bland de beteendena begöver vi lyfta det.

Jag tyckte det var ett väldigt diplomatiskt och vettigt sätt att uttrycka det på.

Jag har alltid haft sjukt svårt för Zaks beteende, men uppskattat hans produkter. Men jag tror inte jag kommer kunna ta i dem igen efter att ha läst allt det här.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Jag tycker att det jättesvårt att utläsa det, faktiskt. För det står faktiskt INGENSTANS att det skulle vara så att samtliga män har problematiska beteenden man behöver vara uppmärksam på. Men NÄR en man i ens närhet har ett sådant beteende så är det bra om man uppmärksammar det och påpekar det.

Jag har ärligt talat ganska svårt att förstå hur vissa kan så aktivt knöka in en "alla män"-tolkning överallt.
                            Genom dina ideologiska glasögon framträder det i en annan kontext än genom mina.
                            Jag tycker formuleringen är lika problematisk som hade man bytt ut män mot ’invandrare’ eller ’muslimer’.

F.ö. levde jag ett kortare tag med en kvinna med borderline och jag tycker mig känna igen det ultrakarismatiska beteendet ocj att hata/hylla någon därifrån. Skulle gissa att Zak inte mår så bra.

Kommentera

För oss som har absolut noll koll på personligheter (jag kan nämna namnen på 100 fler rollspel än min mamma, men ungefär lika många namn på folket bakom, lite överdrivet sådär), vilka är "Zaks spel"?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
                                För oss som har absolut noll koll på personligheter (jag kan nämna namnen på 100 fler rollspel än min mamma, men ungefär lika många namn på folket bakom, lite överdrivet sådär), vilka är "Zaks spel"?
                                Här kan du se en lista över vad han skrivit:

https://rpggeek.com/rpgdesigner/39331/zak-smith

Tror inte den är helt komplett.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Mundo, Idag, 20.29
                                5 responses
                                60 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Bolongo
                                av Bolongo

Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                                1 response
                                42 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank

Started by Jedvard, Idag, 19.50
                                1 response
                                57 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by Nässe, Igår, 09.46
                                20 responses
                                323 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Zire
                                av Zire

Started by stenhöna, Igår, 23.47
                                1 response
                                65 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Ulfgeir
                                av Ulfgeir

Started by MattiasLejbrink, 14 August 2019, 12.36
                                12 responses
                                362 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Ulfgeir
                                av Ulfgeir

Started by Dr_Dängrot, Idag, 15.48
                                1 response
                                81 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg IcarusDream  
                                Started by Basho, Igår, 09.33
                                9 responses