Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Zak S, övergrepp, misshandel...

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Skarpskytten, 25 February 2019, 22.00
52 responses
1.250 visningar
0 gillar
Oldtimer  
Skapad av Henke, 24 January 2019, 18.12
55 responses
1.510 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
35 responses
1.233 visningar
2 gillar
Dubbelyxa  
Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
53 responses
2.624 visningar
4 gillar
Galdermester  
Skapad av krank, 11 March 2019, 11.44
4 responses
166 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Joker, Idag, 10.23
0 responses
25 visningar
0 gillar
Joker
av Joker

Skapad av luddwig, 02 March 2019, 16.35
64 responses
1.539 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av wilper, Igår, 07.10
5 responses
261 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, Igår, 19.27
0 responses
59 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av krank, 15 March 2019, 13.27
4 responses
69 visningar
0 gillar
Max Raven  
Denna diskussion är låst.
X
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg

Skillnaden är ju att Hitler idag inte tjänar några pengar på att du köper Mein Kampf.
    Vi har redan åkt den här karusellen, så vi behöver inte åka ett varv till.

Tack på förhand.

MVH

/Magnus

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

Jag måste ha missat detta hedervärda inlägg. Jag skulle vilja lägga till att det är extra fegt av alla hans samarbetspartners att dra sig ur/avbryta samarbeten/sluta sälja hans produkter innan det ens är bevisat att anklagelserna är sanna. Fan, Bonniers Adlibris säljer ju Mein Kampf.

Jag förstår logiken bakom ditt tänkande men du framstår mest som en naiv akademiker. Världen har förändrats från den tid då domstolar hade makt och förtroende att säga vad som var "rätt" och "fel" och även om vi i vårt reaktionära mysande kan önska oss tillbaka till en svunnen tid så är det inget annat än verklighetsflykt. Läs exempelvis The End of power av Moisés Naím eller lyssna på Power Moves: Lessons from Davos av Adam Grant för lättläst/lättlyssnad och övergripande bild av utvecklingen.

Oskuldspresumtion och en stringent process kring den här typen av frågor är i dagens samhälle en chimär, hur jobbigt det än blir för Weber-anhängarna.

Så nej, inte fegt, utan nyktert. De är pragmatiska nog att se utvecklingen omkring sig.

Hela historien kring Zak tycker jag genomsyras av att de som funnits i hans närhet i allt för stor utsträckning har tänkt precis som du vill göra här Grisodlar'n och det har tillåtit Zak att fortsätta långt bortom vad som är rimligt. Det här är mönster som återupprepas om och om igen och som blivit sjukt tydliga via #MeToo även om vi känt till dem sedan tidigare. oavsett om Zak gjort något brottsligt så har han uppenbarligen sårat människor omkring sig i tillräckligt stor utsträckning för att de ska vilja riskera internetmobbens vrede för att säga ifrån. Vi kommer aldrig att få veta exakt vad som hänt, oavsett domstolsbeslut, och sanningen kommer att förbli relativ. Jag respekterar ditt sätt att tänka men på det stora hela tror jag att det kommer att göra mer nytta att tro på de som berättar om förtryck de upplevt än att ignorera dem tills en domstol har sagt sitt.
      Last edited by RasmusL; 18 February 2019, 14.25.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
        Fan, Bonniers Adlibris säljer ju Mein Kampf.
        Oberoende vad man tycker om att låta sina pengar gå till skapare man tycker illa om, så kan vi nog vara rätt säker på att författaren av den boken inte kommer att få ett öre från eventuella köp.

När det kommer till Zak så lär det aldrig bli bevisat, för sannolikheten att Zak skulle dömas i domstol, om det tas dit och han är skyldig, är inte signifikant nog skilt från 0 för att kalla det något annat än noll. Kombinationen av vad som är juridiskt olagligt, vad som kan bevisas, och synen på BDSM och de som medverkat i alternativ porr, där borta gör att vi troligtvis aldrig kommer att sitta med mer bevis än de påståenden som framkommit, och andra påståenden som kanske kommer att dyka upp i framtiden.

Sedan, beroende hur mycket man bryr sig kan man följa indicie-kedjan olika långt innan bestämmer sig för att man är bekväm med att bojkotta eller fortsätta köpa/samarbeta. Många av de som nu brutit samarbetet har gjort det eftersom de inte tyckte att alla de tidigare påståendena hade tillräckligt med substans för att avbryta då, men att de nya just har det. De som "fegar ur vid minsta motstånd" avbröt sina samarbeten långt tidigare.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Jag förstår logiken bakom ditt tänkande men du framstår mest som en naiv akademiker. Världen har förändrats från den tid då domstolar hade makt och förtroende att säga vad som var "rätt" och "fel" och även om vi i vårt reaktionära mysande kan önska oss tillbaka till en svunnen tid så är det inget annat än verklighetsflykt.

Oskuldspresumtion och en stringent process kring den här typen av frågor är i dagens samhälle en chimär, hur jobbigt det än blir för Weber-anhängarna.
          Så du menar att devisen "innocent until proven guilty" inte gäller i "land of the free" längre? Eller tänkte du på hur läget är här i syltryggs-Sverige?

Förresten, jag är poor white trash och bör helst inte beskyllas för att vara akademiker. Den enda Weber jag känner till är hockeyspelaren Shea Weber och han spelar inte i mitt favoritlag. Du får nog förtydliga dig lite. Kom ihåg ordspråket att "tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin".

Kommentera

• MODERERING

Det här är inte rätt plats för en akademisk diskussion om rättssystem, så gör alla en tjänst och lägg ner det spåret. Och när ni ändå håller på bör ni låta bli tillmälen som "naiv akademiker" eller "syltryggs-Sverige". Inget bra kan komma ur en diskussion på den nivån.

Kommentera

• http://monstersandmanuals.blogspot.c...and+Manuals%29

Kommentera

• Den här debatten har väckt en fundering hos mig. Ja, vi bör ta avstånd från Zak, och sluta köpa hans produkter, det är rimligt, men...

finns det inte mycket värre saker vi då också borde ta avstånd ifrån, men som vi väljer att inte ta avstånd ifrån för att det kostar oss för mycket? Jag tänker primärt på företag här.

Tex, jag anser att Disney är ett extremt maktfullkomligt, obehagligt företag, som aktivt har saboterat hela USAs kulturproduktion genom att medvetet manipulera public domain-lagstiftning. Disney gör 100000 ggr större skada på världen än vad Zak S någonsin kommer göra. Men jag är inte villig att bojkotta Disney, för då blir det inget Star Wars, inget Marvel...så jag avstår, för att det är för jobbigt. Trots att jag vet att jag borde.

Är jag då inte lite av en hycklare om jag väljer att bojkotta Zak S, bara för att det är lätt att bojkotta honom, eftersom det knappt kräver en uppoffring från min sida? Jag menar, let's face it, om jag erbjöds mitt dröm-rollspelsjobb här och nu, och det var ett rätt välbetalt jobb (jag är luspank), och det jobbet krävde att jag jobbade ihop med Zak S...då skulle jag ta det jobbet, utan att tveka mer än ett ögonblick. För där blev uppoffringen att hålla fast vid mitt avståndstagande plötsligt alltför stor.

Eller bör man ha lägre tröskel för att bojkotta personer, än företag? Varför då isåfall? Det har jag svårt att se. Visst, jag skulle aldrig köpa en serie av Frank Miller, eftersom han både är dålig, illvillig och en fullständig idiot, men Zak S...hans grejer är ju bra...
                Last edited by Ymir; 19 February 2019, 03.03.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                  Den här debatten har väckt en fundering hos mig. Ja, vi bör ta avstånd från Zak, och sluta köpa hans produkter, det är rimligt, men...

finns det inte mycket värre saker vi då också borde ta avstånd ifrån, men som vi väljer att inte ta avstånd ifrån för att det kostar oss för mycket? Jag tänker primärt på företag här.

Tex, jag anser att Disney är ett extremt maktfullkomligt, obehagligt företag, som aktivt har saboterat hela USAs kulturproduktion genom att medvetet manipulera public domain-lagstiftning. Disney gör 100000 ggr större skada på världen än vad Zak S någonsin kommer göra. Men jag är inte villig att bojkotta Disney, för då blir det inget Star Wars, inget Marvel...så jag avstår, för att det är för jobbigt. Trots att jag vet att jag borde.

Är jag då inte lite av en hycklare om jag väljer att bojkotta Zak S, bara för att det är lätt att bojkotta honom, eftersom det knappt kräver en uppoffring från min sida? Jag menar, let's face it, om jag erbjöds mitt dröm-rollspelsjobb här och nu, och det var ett rätt välbetalt jobb (jag är luspank), och det jobbet krävde att jag jobbade ihop med Zak S...då skulle jag ta det jobbet, utan att tveka mer än ett ögonblick. För där blev uppoffringen att hålla fast vid mitt avståndstagande plötsligt alltför stor.

Eller bör man ha lägre tröskel för att bojkotta personer, än företag? Varför då isåfall? Det har jag svårt att se. Visst, jag skulle aldrig köpa en serie av Frank Miller, eftersom han både är dålig, illvillig och en fullständig idiot, men Zak S...hans grejer är ju bra...

Var och en gör ju sina egna val utifrån sin situation, sina relationer och sitt sammanhang, inte utifrån någon kosmisk rättvisa. Jag tänker att det sociala trycket och ens värderingar är en del i det som påverkar hur en agerar. Är det jobbigare att hänga kvar vid Zak S gentemot en själv och andra än vad jag tycker är värt så kommer jag ju inte att göra det, och jag ser inget fel i det. Att vara en uttalad Disney-fan kanske är helt okej i vissa situationer, sammanhang och relationer men jättejobbigt i andra.
                  Last edited by RasmusL; 19 February 2019, 06.57.

Kommentera

• Exakt vad jag suttit och funderat på när jag läst i tråden, Ymir. Jag noterar också att många av de mest aktiva debattörerna i tråden säger sig vara mer eller mindre ointresserade av Zaks produktion. Då är det förstås ett billigt ställningstagande att göra.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                      Exakt vad jag suttit och funderat på när jag läst i tråden, Ymir. Jag noterar också att många av de mest aktiva debattörerna i tråden säger sig vara mer eller mindre ointresserade av Zaks produktion. Då är det förstås ett billigt ställningstagande att göra.
                      Hyckleri är dock djupt mänskligt. Det finns inget svartvitt rätt och fel. Att det är så lätt att fördöma Zak beror snarare på att han är ett praktarsle som lyckats arbeta upp en alldlels för stor roll inom hobbyn, och som därmed ogillas av väldigt många.

Vi behöver inte bojkotta allt vi tycker illa om. Det gör oss inte till hycklare.

För att vi i detta fall ska bli hycklare krävs att vi först fördömmer Zak, säger oss bojkotta hans spel och sedan köpa 4 pallar och säljer dem och hyllar dem.

Det är hyckleri. Att säga en sak och sedan göra tvärtom.

"Gör du X måste du göra Y" eller "du gör X för att det är lätt för dig. Gör Y istället/också!" är billiga knep som inte har något med hyckleri att göra. Men ganska mycket med retorik att göra.
                      Last edited by Måns; 19 February 2019, 08.10.

Kommentera

• Jag är osäker på vad du vill ha sagt, Måns. Jag tror ingen nämnt hyckleri här, men jag kanske missat något.

Edit: eller ja, Ymir nämner "hycklare" när han ställer en retorisk fråga om sig själv. Men alldeles oavsett, vad vill du ha sagt? Det är mänskligt med hyckleri men bojkott av Zak är inte hyckleri? Alldeles oavsett vet jag inte hur intressant det är, i det här sammanhanget i varje fall, att försöka reda ut hyckleri-begreppet semantiskt.
                        Last edited by Vimes; 19 February 2019, 08.21.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                          Jag är osäker på vad du vill ha sagt, Måns. Jag tror ingen nämnt hyckleri här, men jag kanske missat något.

Edit: eller ja, Ymir nämner "hycklare" när han ställer en retorisk fråga om sig själv. Men alldeles oavsett, vad vill du ha sagt? Det är mänskligt med hyckleri men bojkott av Zak är inte hyckleri? Alldeles oavsett vet jag inte hur intressant det är, i det här sammanhanget i varje fall, att försöka reda ut hyckleri-begreppet semantiskt.
                          Jag svarar på Ymirs fråga. Han var insiktsfull nog att tala om sig själv, medan du riktade den frågan till "många av de mest aktiva i tråden" och lyckades därmed skuldbelägga dem för att deras agerande var "billigt". Ett fult retoriskt knep. Ymirs frågeställning är däremot intressant.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                            Visst, jag skulle aldrig köpa en serie av Frank Miller, eftersom han både är dålig, illvillig och en fullständig idiot, men Zak S...hans grejer är ju bra...
                            Jag tänkte precis ge dig en tumme upp för ditt inlägg tills jag såg det här. Frank Miller gav Batman och Daredevil (plus skapade Elektra) en renässans samt var upphovsmannen bakom t ex Sin City. Vad har Zak S gjort som är bättre än detta? Killen är ju en nobody jämfört med Frank Miller. Här har du en liknelse - Frank Miller är legendaren Arnold Schwarzenegger, Zak S är crossfitkillen som skriker när han bänkar 45 kg på gymmet iförd sina lila spandex, bluetooth-hörlurar och hårsnodd.

Kommentera

• Nu är jag trött på det här. Varje gång vi loggar in nu har vi ett gäng anmälningar att hantera om den här tråden, ett gäng OT-meddelanden att läsa och bedöma och ett gäng IGNORERADE moderatormeddelanden i tråden.

Jag låser den här tråden nu. Jag har flashbacks till OT-forumet, och har ont i magen av käbblet.

EDIT: Den här tråden har på egen hand skapat fler anmälningar än vi haft på HELA forumet det sista halvåret.

/Magnus
                              Last edited by Magnus Seter; 19 February 2019, 09.17.

Kommentera

Arbetar …
                              X