Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svenska influenser i CoC7 och DnD5?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Svenska influenser i CoC7 och DnD5?

    Jag satt och läste reglerna till CoC7 och upptäckte att de infört möjligheten att pressa sitt slag. Det gjorde mig nyfiken på om denna regel kommer från År Noll (vilket innebär att MYZ inspirerat självaste CoC). Eller finns det en tidigare upphovsperson till att pressa tärningsslag?

    Sen såg jag att DnD5 har fördel och nackdel med att slå 2D20 och ta bästa eller sämsta, och det finns ju också i Whitehack. Kommer det därifrån eller är det Whitehack som influerats av tidigare versioner av DnD?

    Någon som vet?

    #2
    Advantage/disadvantage dök upp redan i D&D4 (2008) – och det är inte orimligt att anta att WotC knyckte den mekaniken någon annan stans ifrån.
    Last edited by Dante; 08 February 2019, 14.52.

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
      Jag satt och läste reglerna till CoC7 och upptäckte att de infört möjligheten att pressa sitt slag. Det gjorde mig nyfiken på om denna regel kommer från År Noll (vilket innebär att MYZ inspirerat självaste CoC). Eller finns det en tidigare upphovsperson till att pressa tärningsslag?

      Hur går det till? CoC7 är väl fortfarande BRP? Är det omslag du menar?

      Kommentera


        #4
        Fanns även disadvantage i dnd4?

        Hur som helst är detta ett mycket gammalt trick -- det skulle förvåna mig om ingen skrivit om det till dnd redan på 70-talet. Matten bakom har åtminstone funnits beskriven länge i Torben Morgensens uppsats om tärningar i rollspel. Uppsatsen uppdateras då och då, och jag minns inte riktigt när jag läste den första gången, men det finns en version från 2006 här:

        http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/s...n_rpg_dice.pdf (s. 13)

        Det finns också ett spel som använde mekaniken på tidigt 2000-tal, men nu har jag glömt vad det heter.

        Notera också att det inte är någon egentlig skillnad på att göra advantage/disadvantage och att som spelledare säga "du får försöka igen -- ni har ju gott om tid" eller "du måste klara ett slag till, för golvet är knarrigt". Och det har folk gjort sedan dag 1 i rollspelens historia.

        Jag tror också man kan tänka som så när det gäller rollspel att det är intertextuellt precis som allt annat. Inget nytt kan göras utan att det relaterar explicit eller implicit och medvetet eller omedevetet till något som kommit tidigare. När första DnD kom byggde det ju på mekaniker från tidigare spel, litteratur och berättande, som i sin tur ... etc. etc. Kanske fanns advantage/disadvantage t.o.m. i något krigs- eller brädspel före 1974, t.ex. Det nya under solen är hur man förhåller sig till det gamla och vad man gör av det.

        Hälsar

        Christian
        Last edited by Fiktionslek; 08 February 2019, 16.16. Anledning: Jag skrev fel årtal på Morgensens artikel. Det ska vara 2006.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg


          Hur går det till? CoC7 är väl fortfarande BRP? Är det omslag du menar?
          Ja omslag, men om omslaget misslyckas så blir det konsekvenser. Så man får avgöra vad man vågar riskera.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
            Sen såg jag att DnD5 har fördel och nackdel med att slå 2D20 och ta bästa eller sämsta, och det finns ju också i Whitehack. Kommer det därifrån eller är det Whitehack som influerats av tidigare versioner av DnD?
            Whitehack kom väl ut 2013 och mekanismen "slå X tärningar, ta de Y bästa" har funnits betydligt längre än så. Just "slå 2d20, ta den bästa" användes till exempel av klassen Avenger (från 2009) i D&D4e.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg

              Ja omslag, men om omslaget misslyckas så blir det konsekvenser. Så man får avgöra vad man vågar riskera.
              Är konsekvenserna standardiserade regelmekaniskt eller är det upp till SL att bestämma något dåligt?

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                Är konsekvenserna standardiserade regelmekaniskt eller är det upp till SL att bestämma något dåligt?
                I Mutant: år Noll funkar det som så att man slår ett gäng T6 och försöker få sexor. Får man inte tillräckligt många sexor kan man välja att slå om valfritt antal tärningar. Kruxet är ettorna. Man får inte slå om ettor, och efter ett omslag drabbas man av attributminskningar (skada/utmattning/förvirring/tvivel) baserat på hur många ettor man får. Om man inte slår om gör ettorna inget.

                I Ur Varselklotet är processen förenklad: ett omslag innebär att man kryssar en poäng tur eller, om dessa är slut, tar en konsekvens av något slag, till exempel att man blir trött, rädd eller skadad.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

                  I Mutant: år Noll funkar det som så att man slår ett gäng T6 och försöker få sexor. Får man inte tillräckligt många sexor kan man välja att slå om valfritt antal tärningar. Kruxet är ettorna. Man får inte slå om ettor, och efter ett omslag drabbas man av attributminskningar (skada/utmattning/förvirring/tvivel) baserat på hur många ettor man får. Om man inte slår om gör ettorna inget.

                  I Ur Varselklotet är processen förenklad: ett omslag innebär att man kryssar en poäng tur eller, om dessa är slut, tar en konsekvens av något slag, till exempel att man blir trött, rädd eller skadad.
                  Nu menade jag i CoC7 ????

                  Kommentera


                    #10
                    Läste igenom Lacuna Part I. (Second Attempt) härom veckan och där använder man också pressa-slag.

                    "If the player wishes to push the roll, he can make another roll in hopes of rolling an 11. The drawback to additional attempts is that each roll adds the sum of the rolled dice the Agent’s heart rate."

                    Spelet är från 2005. Kanske även finns i "First Attempt" från 2004, men den har jag inte läst.

                    Kommentera


                      #11
                      Mutant År Noll motorn är mer än något annat ett ihopplock av regler som Ligan har fått att sitta bra tillsammans. Det är mer ett principerna och tankarna bakom som är något eget och sen har de plockat vad som bäst gör det. Och det är så jag också skulle skriva regler så ingen skam över det.

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                        Nu menade jag i CoC7 ????
                        Upp till SL vad jag vet, jag äger bara 6:e utgåvan.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                          Advantage/disadvantage dök upp redan i D&D4 (2008) – och det är inte orimligt att anta att WotC knyckte den mekaniken någon annan stans ifrån.
                          Hmm?

                          Om du menar idén "slå två gånger och ta den bästa/sämsta" som en enskild grej så har den funnits i D&D rätt länge - minst sedan Tome of Magic (från 1991), som hade formeln unluck som tvingade målet att slå två gånger för allt och ta det sämsta (även för skada o dyl). Men som namngivet koncept fanns det inte innan 5e. Jag vill minnas att jag såg någon intervju med Mearls eller Crawford där vederbörande sade "Det var en testballong vi lade in i första offentliga speltestet till 5e och inte trodde skulle hålla, men folk älskade det så nu är det en gedigen del av spelet."

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                            Läste igenom Lacuna Part I. (Second Attempt) härom veckan och där använder man också pressa-slag.

                            "If the player wishes to push the roll, he can make another roll in hopes of rolling an 11. The drawback to additional attempts is that each roll adds the sum of the rolled dice the Agent’s heart rate."

                            Spelet är från 2005. Kanske även finns i "First Attempt" från 2004, men den har jag inte läst.
                            Kanske bör tilläggas (dels det uppenbara) att man faktiskt använder just pressa/push i beskrivning av regeln men också att kostnaden (drawback) blir ökat heart rate (vilket är en spelteknisk mätare).

                            Som jag uppfattar Jockes post ovan så tror även jag att MYZ-motorn lånat in och utvecklat regelidéer (som de flesta andra oavsett produkt och bransch) men det som jag tycker är snyggt är hur dessa regler hjälper till att framhäva det centrala i settingen (Coriolis gudomliga balans i mörkret mellan stjärnorna eller resursbrist, strålning och instabila mutationer i Mutant År Noll). Den idén tror jag dock Ligan hade redan innan MYZ-motorn (t.ex. besjälad natur, intrigspel och ödets inverkan i Svavelvinter).

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                              Som jag uppfattar Jockes post ovan så tror även jag att MYZ-motorn lånat in och utvecklat regelidéer (som de flesta andra oavsett produkt och bransch) men det som jag tycker är snyggt är hur dessa regler hjälper till att framhäva det centrala i settingen (Coriolis gudomliga balans i mörkret mellan stjärnorna eller resursbrist, strålning och instabila mutationer i Mutant År Noll). Den idén tror jag dock Ligan hade redan innan MYZ-motorn (t.ex. besjälad natur, intrigspel och ödets inverkan i Svavelvinter).
                              Ja, det är typ det jag menar, men sen så tror jag att Rov och Ruiner (eller Svärdets Sång om man nu måste) är liksom ett steg till i karusellen och är ett resultat av regelmotorn och vad den gör bäst. Brasklapp: jag har inte läst spelet eller spelar det, men min magkänsla säger att det är slutsumman av år noll motorn.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Pilgiftsgrodan, Idag, 14.35
                              1 response
                              22 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns
                               
                              Started by Krille, Igår, 21.05
                              13 responses
                              353 visningar
                              16 gillar
                              Senaste inlägg Staffan
                              av Staffan
                               
                              Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
                              56 responses
                              1.758 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg nano
                              av nano
                               
                              Started by nybörjare, Idag, 10.55
                              2 responses
                              66 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Dr_Dängrot  
                              Started by McKatla, 15 September 2019, 14.48
                              9 responses
                              394 visningar
                              8 gillar
                              Senaste inlägg .Per.
                              av .Per.
                               
                              Started by krank, 31 August 2019, 20.50
                              37 responses
                              651 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Khan, 13 September 2019, 10.30
                              5 responses
                              193 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Zire
                              av Zire
                               
                              Started by ceruleanfive, 26 November 2018, 10.48
                              64 responses
                              1.331 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg ceruleanfive  
                              Started by Cybot, 15 September 2019, 22.31
                              5 responses
                              204 visningar
                              11 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by Styrman, Igår, 18.21
                              0 responses
                              85 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Styrman
                              av Styrman
                               
                              Arbetar …
                              X