Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilket är det bästa formatet för rollspelsböcker?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.260 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
763 visningar
2 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
120 visningar
0 gillar
pappa
av pappa

Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
183 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
478 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Oldtimer Visa inlägg

I princip samma som C5 men lite mer än en millimeter bredare.

Kommentera

Jag är småkär i alla mindre format. A5 etc. Tror dock det "optimala" för mig är Eden Studios böcker: 7.5" x 9.5", så närmast "Executive"-formatet. De är lite större än A5, men de ligger fortfarande väldigt bra i handen och känns "köttigare" än vanliga pocketböcker.

Sen gillar jag även när böcker har lite oortodoxa format. Som exempelvis Fria Ligans Svavelvinter eller Nobilis eller Metabarons. Men jag vägrar i allmänhet pdf:er, för jag gillar fortfarande känslan av att bläddra i en bok med riktigt papper. Här verkar jag dock ha blivit något av en minoritet i min umgängeskrets. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg

I princip samma som C5 men lite mer än en millimeter bredare.
        Aningen större skillnad än så.
        C5 är 162x229 mm. G5 är 169x239 mm

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
          det är najs när böckerna till ett spel kan stå och se enhetligt snygga ut i hyllan.
          +1 på den.

I övrigt föredrar jag mellanstora böcker, omkring A5 upp till klassisk serietidningsstorlek, häftade eller bundna så att dom kan ligga uppslagna. Typ som böckerna till Svärdets sång alltså.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

Aningen större skillnad än så.
            C5 är 162x229 mm. G5 är 169x239 mm
            Ja, jo ... tankevurpa, det är några procent större format.

Kommentera

Mitt favoritformat är HTML som anpassar sig till fönstret i vilket jag läser materialet, antingen på min dator, mobil, eller surfplatta.

Kommentera

170x240 mm. Eller Gyllene snittet. Och A-format är det sämsta som finns.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                  170x240 mm. Eller Gyllene snittet. Och A-format är det sämsta som finns.
                  Får man fråga vad det kommer sig att Saga 2 inte är 170x240 mm när Saga 1 är det? (Om jag mätt rätt i bokhyllan, förstås)
                  Last edited by Khan; 08 February 2019, 18.59.

Kommentera

Och varför är A-formatet så dåligt? :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                      A5 tycker jag går an, men A4 känns billigt. Böcker i A4 är layoutade i Word av en människa som tidigare kopierat upp häften åt sina elever på en Toshiba och aldrig stannat upp och funderat på att det ens finns andra format och att inga vackra böcker är i A4.

A4 är dessutom lite väl brett att ha text i en spalt, men för smalt för att ha två på ett snyggt sätt.

Kommentera

A-formaten (A5 och A4) är det bästa. Tillgängligt för alla.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                          A-formaten (A5 och A4) är det bästa. Tillgängligt för alla.
                          Fast det spelar ju ingen roll när det gäller tryckta böcker. De kommer ju med alla sidor man behöver, så även om du har en trave A4 hemma så blir inte boken mer lättillgänglig för det. Den blir bara fulare.
                          Last edited by Måns; 09 February 2019, 10.12.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Fast det spelar ju ingen roll när det gäller tryckta böcker. De kommer ju med alla sidor man behöver, så även om du har en trave A4 hemma så blir inte boken mer lättillgänglig för det. Den blir bara fulare.

Det skulle väl vara om man vill skriva ut sin PDF-version av spelet. Men då får man helt klart skylla sig själv när det inte blir bra, oavsett format. ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

Det skulle väl vara om man vill skriva ut sin PDF-version av spelet. Men då får man helt klart skylla sig själv när det inte blir bra, oavsett format. ;)
                              Den skickar man till Lulu och låter den trycka upp nått ex till spelgruppen. Det gjorde vi. Och bara för att boken var OOP. Annars är det bara att köpa en. Att snåla med PDF:er ska man inte uppmuntra! Deras syfte är att läsas digitalt.

Anser jag. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

En kombination av:
                                • Familiarity breeds contempt – lite samma anledning som att Times New Roman betraktas som ett fult typsnitt; det man är alltför van vid känns inte tillräckligt speciellt för att kunna vara "bra".
                                • Gammal hederlig institutionell elitism – man har sedan länge bestämt sig för att A-formaten är fula, och då har det blivit en "sanning" som kan användas för att skilja agnarna från vetet. Tycker du inte rätt här så är du i "the out-group" och inte en person som bör betraktas som kompetent inom området eller som en person vars åsikter man behöver lyssna på. För alla vet ju att A-formaten är sämst.
                                Skulle jag säga.

För egen del gillar jag A-formaten. De är inte bättre eller sämre än andra; de ger bara andra förutsättningar. Man får jobba mer med luft på ett A4 för att få lagom långa rader, till exempel, och vara varsam när man väljer typsnitt och grad när man sätter tvåspaltigt. Det jag verkligen gillar med A-formaten är ju att de så naturligt passar i varandra – att A4 är exakt två A5, att A3 är två A4, att två A6 blir ett A5. Varje gång jag tänker på den egenskapen hos A-formaten så myser jag litegrann.

Kommentera

Arbetar …
                                X