Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Mutant i fantasin

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.261 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
763 visningar
2 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
120 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
184 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
478 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    Just nu pågår en kickstarter för ytterligare en miljö/regelbok till Mutant år noll, och den drar in pengar i mängder. Det är kul, och jag har naturligtvis varit med och backat den. Men när vi pratade om kickstartern igår under vårt rollspelsmöte började jag drömma om andra tänkbara varianter på Mutant.

    Någon gång för länge sedan hade jag mycket kul med den allra första versionen av Mutant och Mutant 2 och de tillhörande äventyren, men såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig. Modulerna och Sinkadus-artiklarna fylldes snart med det ena högteknologiska vapnet och fordonet efter det andra, och alla äventyr handlade om att stoppa krig, terrorister och kärnvapen; världen bestod av tydligt utmärkta länder med gränser, flaggor och huvudstäder. När Järnringen långt senare tog över följde den här känslan med. Världen kändes mer som 1800-tal med talande djur och robotar än som vår värld efter en katastrof.

    Mutant år noll är ju annorlunda. Där är katastrofen något som inträffade nyligen (eller till och med fortfarande håller på att inträffa i somliga av spelen, eftersom de utspelar sig i rester av civilisationen som ännu inte hunnit kollapsa fullständigt). Men det är samtidigt något begränsat, eftersom varje spel bara ger möjlighet till spel i en miljö, och den miljön är ganska begränsad.

    Så trots att jag har gillat alla versioner av Mutant, till och med den som försökte vara cyberpunk och inte hette Mutant av någon annan anledning än att Äventyrsspel ville slippa sälja in ett nytt varumärke till leksaksbutikerna, så önskar jag ibland att det fanns ett Mutant som var annorlunda -- lite mer som den värld som antyds i regelboken till den allra första utgåvan.

    Jag skulle alltså vilja se ett Mutant-spel som utspelar sig ganska snart efter civilisationens fall, men i en värld som inte har några begränsningar. Rollpersonerna skull inte ha någon fast bas, utan gå och/eller åka runt i en ödemark befolkad av andra gäng som försöker överleva, små befästa byar och muterade vidunder som vill äta allt. Äventyren skulle handla om att få mat och patroner för dagen, eller möjligen att utföra ett uppdrag för att få en viktig motordel eller ett halvfungerande hagelgevär i belöning.

    Jag skulle också vilja se ett Mutant-spel som utspelade sig i en helt annan miljö än i Norden: muterade elefanter på savannen, muterade gilaödlor i revolverduell i Arizona eller muterade samurajer som blir attackerade av tonåriga, muterade ninja-sköldpaddor. Jag vill vara Mad Max som bränner genom en öken i Australien med en fet cigarrökande koala som sidekick.

    Vad vill du?

    (Förtydligande: Jag vill alltså inte ha tips och förslag på hur jag kan ändra någonting eller göra någonting för att få det spel jag beskriver -- jag vill bara spekulera och drömma om spel som inte finns. Se det som en typ av rollspel där vi sitter och hittar på saker som inte är verklighet, men har kul ändå. :))
    Spännande! Jag spelade också mycket det första Mutantspelet och älskade det där otämjda.
    Jag håller på att skissa på ett spel som låter lite som det du skriver. Min vision är Mad Max, Mutant och Fallout i en mustig blandning. Hex crawl-vänligt. Lite post-apocalypse med fantasykänsla? Och lite Paranoia naturligtvis :)
    Last edited by Caligo; 04 February 2019, 21.33.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
      Jag gillar Pyri-samfundet med tidig 1800-tals teknologi, och jag gillar eran i "I reptilmännens klor". Båda har sin charm. Möjligtvis går de att blanda, genom att ha mer "frontier" och ej ännu kartlagda delar i "Pyri-eran". I reptilmännens Klor utspelar sig trots allt i Stockholm, som är en stor förbjuden zon.

      Med andra ord, jag vill nog ha ett Mutant där teknologiska fynd fortfarande är ovanligt, och nedfrysta människor inte finns/ej uppväckts ännu.
      Gillar tanken med att världen är mer okänd och att man i allmänhet vet mycket mindre och inte förstår sin omgivning eller de fynd man hittat och där skrotet man hittar har ett värde (i byteshandel) och inte är fluff. När du skrev att NFM inte frysts upp ännu så ser jag framför mig att RP kan hitta en överväxt bunker med en ”människa i en stålkista” och inga enorma hallar med nedfrysta personer. Det är inte heller bara att frysa upp med en knapptryckning utan Ett helt äventyr i sig för att lyckas göra det och i slutändan kanske personen ändå stryker med eller visar sig svårt sjuk (anledningen att den är nedfryst och väntar på botemedel) och kanske rent av fientligt inställd. Vore kanske dags för nedfrysta djurmutanter också?

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
        Jag vill spela I reptilmännens klor och fortsätta spela i dess anda; jag tycker det är det du beskriver i det det andra stycket ovanför frågan.

        I reptilmännens klor var det enda äventyret till Mutant som faktiskt låg i linje med den värld som antyddes i regelboken och så här i efterhand tycker jag den är så mycket mer intressant än den värld som Äventyrsspel ganska snart skapade för spelet (som jag inte gillar av ovan angivna skäl).
        Det håller jag helt med om. Jag hade gärna sett fler äventyr på den nivån, hellre än de internationella konspirationsäventyren som snabbt tog över. Jag har varit sugen på att spela det med reglerna till Mutant år noll. Det skulle ju fungera utmärkt att bara spela rakt av på det sättet, bara byta ut orden "by" mot "ark" i början och sedan köra på.

        Kommentera


        • #19
          Vi hade väldigt kul med Mutant på tiden då det begav sig, men så här i efterhand kan jag tycka att det var/blev som vilket fantasyspel som helst med ett post-apokalyptiskt skin.

          Ska jag spela post-apokalyps nu blir det nog mer åt The Walking Dead-hållet där RP är en grupp kringstrykande överlevare, som visserligen förstår det mesta i världen men som tvingas hantera civilisationens sönderfall. Till och med Arken känns lite för organiserad då. Mutationer javisst, men inte för mycket fokus på dem. Jag vill utforska hur vår värld skulle kunna vara efter en apokalyps. Då är egentligen inte Mutant-linjen den bästa. I grund och botten är det bara fernissan som skiljer spel som t.ex. Mutant År noll och Svärdets sång åt. MUA är ännu mer post-apokalyptisk fantasy och jag misstänker att Mutant: Hindenburg kommer att ta det ytterligare ett steg längre.
          Last edited by Rangertheman; 05 February 2019, 10.36.

          Kommentera


          • #20
            Jag älskar M:Å0, verkligen älskar. Jag skulle vilja ha fler zonsektorer till grundboxen, där allt är eländigt, där man aldrig har nog med krubb och vatten, där hot ständigt hänger över ens huvud och där hela världen är en stor outforskad fläck på en karta. Grundlådan utan GA, M och E i åtanke skapar en mörk och dyster känsla jag inte kan klara mig utan. Om inte FL skriver fler sektorer till det får jag nog göra det själv.

            Kommentera


            • #21
              Jag har läst (eller hört från VCG) att de kommer att fortsätta stödja M:Å0.

              Kommentera


              • #22
                Jag vill spela ett mutant där man är en 45-årig, mellanstadielärare och rollspelsnörd från 2019 som blivit nersövd. Eller nedfryst i stasis och vaknar i Mutantskandinavien med en Sig-Sauer, ett rör vattenreningstabletter, ett spritkök och en liter rödsprit.

                Sty: 6 Fys:5 Sto: 17 smi: 6 per: 11 int:10
                skjuta 25%
                rör manöv: 20%

                Kommentera


                • #23
                  Läste rubriken som "Mutant i fansin" och var impad att det kommit ett så matigt inlägg som trådstart på det ämnet... men min fantasi sprack ju direkt när jag började läsa.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                    Vi hade väldigt kul med Mutant på tiden då det begav sig, men så här i efterhand kan jag tycka att det var/blev som vilket fantasyspel som helst med ett post-apokalyptiskt skin.

                    Ska jag spela post-apokalyps nu blir det nog mer åt The Walking Dead-hållet där RP är en grupp kringstrykande överlevare, som visserligen förstår det mesta i världen men som tvingas hantera civilisationens sönderfall. Till och med Arken känns lite för organiserad då. Mutationer javisst, men inte för mycket fokus på dem. Jag vill utforska hur vår värld skulle kunna vara efter en apokalyps. Då är egentligen inte Mutant-linjen den bästa. I grund och botten är det bara fernissan som skiljer spel som t.ex. Mutant År noll och Svärdets sång åt. MUA är ännu mer post-apokalyptisk fantasy och jag misstänker att Mutant: Hindenburg kommer att ta det ytterligare ett steg längre.
                    Enklast kanske är att ersätta settingen i År Noll, med MSB´s "Om krisen eller kriget kommer" ?

                    Kommentera


                    • #25
                      Jag är skittråkig... Jag tycker Mutants grundlåda och sedan fram till Järnringen ungefär är precis det som jag vill ha. Det finns gott om civiliserade områden, städer, lokala högkulturer och nöjesliv i vissa fall och till och med någon sorts länder men områdena runt och mellan dessa är allt från hyfsade (vilda västern) till direkt skitfarliga (zoner) och det enda som gör att "landet" finns är någon sorts behov av handel, råvaror eller andra varor. Varje typ av välbevarad teknologi kan vara en grund till att ett samhälle uppstår och en sådan sak som en bunker med 40 stridsrobotar gör en automatiskt till en militär makt. Just den grundtanke som jag uplever när jag spelar Mutant, att det finns tre (kanske fler) distinkta zoner (inte förbjudna) civiliserat-utmark-farligt finner jag otroligt attraktivt och ger mig en mycket trevlig pallett att måla med.

                      ​Men då har jag nog när jag tänker efter husreglat väldigt hårt om hur kartan egentligen ser ut. Min karta i huvudet har ungefär hälften förbjudna zoner. :)

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X