Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Mutant i fantasin

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Mutant i fantasin

    Just nu pågår en kickstarter för ytterligare en miljö/regelbok till Mutant år noll, och den drar in pengar i mängder. Det är kul, och jag har naturligtvis varit med och backat den. Men när vi pratade om kickstartern igår under vårt rollspelsmöte började jag drömma om andra tänkbara varianter på Mutant.

    Någon gång för länge sedan hade jag mycket kul med den allra första versionen av Mutant och Mutant 2 och de tillhörande äventyren, men såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig. Modulerna och Sinkadus-artiklarna fylldes snart med det ena högteknologiska vapnet och fordonet efter det andra, och alla äventyr handlade om att stoppa krig, terrorister och kärnvapen; världen bestod av tydligt utmärkta länder med gränser, flaggor och huvudstäder. När Järnringen långt senare tog över följde den här känslan med. Världen kändes mer som 1800-tal med talande djur och robotar än som vår värld efter en katastrof.

    Mutant år noll är ju annorlunda. Där är katastrofen något som inträffade nyligen (eller till och med fortfarande håller på att inträffa i somliga av spelen, eftersom de utspelar sig i rester av civilisationen som ännu inte hunnit kollapsa fullständigt). Men det är samtidigt något begränsat, eftersom varje spel bara ger möjlighet till spel i en miljö, och den miljön är ganska begränsad.

    Så trots att jag har gillat alla versioner av Mutant, till och med den som försökte vara cyberpunk och inte hette Mutant av någon annan anledning än att Äventyrsspel ville slippa sälja in ett nytt varumärke till leksaksbutikerna, så önskar jag ibland att det fanns ett Mutant som var annorlunda -- lite mer som den värld som antyds i regelboken till den allra första utgåvan.

    Jag skulle alltså vilja se ett Mutant-spel som utspelar sig ganska snart efter civilisationens fall, men i en värld som inte har några begränsningar. Rollpersonerna skull inte ha någon fast bas, utan gå och/eller åka runt i en ödemark befolkad av andra gäng som försöker överleva, små befästa byar och muterade vidunder som vill äta allt. Äventyren skulle handla om att få mat och patroner för dagen, eller möjligen att utföra ett uppdrag för att få en viktig motordel eller ett halvfungerande hagelgevär i belöning.

    Jag skulle också vilja se ett Mutant-spel som utspelade sig i en helt annan miljö än i Norden: muterade elefanter på savannen, muterade gilaödlor i revolverduell i Arizona eller muterade samurajer som blir attackerade av tonåriga, muterade ninja-sköldpaddor. Jag vill vara Mad Max som bränner genom en öken i Australien med en fet cigarrökande koala som sidekick.

    Vad vill du?

    (Förtydligande: Jag vill alltså inte ha tips och förslag på hur jag kan ändra någonting eller göra någonting för att få det spel jag beskriver -- jag vill bara spekulera och drömma om spel som inte finns. Se det som en typ av rollspel där vi sitter och hittar på saker som inte är verklighet, men har kul ändå. :))

    #2
    Jag vill spela I reptilmännens klor och fortsätta spela i dess anda; jag tycker det är det du beskriver i det det andra stycket ovanför frågan.

    I reptilmännens klor var det enda äventyret till Mutant som faktiskt låg i linje med den värld som antyddes i regelboken och så här i efterhand tycker jag den är så mycket mer intressant än den värld som Äventyrsspel ganska snart skapade för spelet (som jag inte gillar av ovan angivna skäl).

    Kommentera


      #3
      Jag vill ha spelet du beskriver samt cyberpunksversionen

      Kommentera


        #4
        Jag skulle vilja ha ett urtids-Mutant. Teknologi på nivån typ sten-, brons- eller järnålder. Hur skulle antika Rom eller Grekland sett ut om något hände och folk och djur började muteras? Jag har lite Mutant-fatigue just nu, så har lite svårt att hitta saker som gör mig pepp på det igen. Men det här kanske vore något. Med ett nytt regelsystem.

        Kommentera


          #5
          Jag skulle vilja ha en blandning av Fury Road och Rango. Och det skulle vara på engelska.

          Kommentera


            #6
            Jag gillar också settingen i Reptilmännens klor, och jag vet att du inte ville ha tips om hur du löser detta, men faktum är att År Noll utan arken borde vara just detta.

            Såhär med alla gamla Mutant-versioner i backspegeln så tror jag egentligen den enda anledningen att jag gillar första utgåvan är nostalgi och att den egentligen är för spretig.

            År Noll och MUA har båda på sitt sätt gjort spelet till varsin helhet som nu smälter samman. Det blir inte mycket bättre än så.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
              såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig.
              Ganska exakt så jag känner också. Regelboken till första mutant beskriver den mutantvärld jag egentligen vill ha, men den försvann ganska fort.

              Mutant: År 0 är väl det mutant som kommit närmast sen dess, men även det tycker jag missar målet helt. Det är för mycket apokalyps och inte tillräckligt mycket post. Medan exempelvis Undergångens Arvtagare var tvärt om; för lite apokalyps och alldeles för mycket post. År 0 lassade dessutom på en extra skopa missär ovan på den skopa UA redan lagt till. Och som om det inte vore nog känns framför allt År 0s värld väldigt mycket som vår egen värld, efter katastrofen, med lite konstigheter instoppat.

              M1 är för mig en sweet spot där världen apokalypsen precis har vänt, överlevarna har gått från just överlevnad till uppbyggnad, och det finns en lite civilisation, men det mesta av världen var outforskad, vild och ofta obebodd. Och det är inte vår egen värld heller, utan världen som gick under var redan den en sci-fivärld. Och sen la katastrofen bara ännu en nivå av weird ovan på det. Den kan vara kul med någon referns som kopplar tillbaka till nutiden här och där, men den övergrippande känslan tycker jag ska vara "främmande".

              Så typ:

              Nybyggaranda
              Utforskande av en främmade ny värld
              Viss optimism inbakad i världen

              Och jag håller med, det finns ingen anledning att begrännsa sig till enbart Norden. Jag menar, det ska ju finnas muterade mungos om inte annat! =D

              Och egentligen är ju sverige förbaskat litet. Hur lång tid tar det egentligen att vandra hela vägen från norr till söder? Två månader, som kråkan flyger? Tills fots alltså, med packning. Ska man sen ha med fordon blir det ju ännu mindre. Nä, ta ut svängarna lite! Basera det kring medelhavet, så man kan få in hela blandningen av europa, asien, och afrika!


              Kommentera


                #8
                Kan inte låta bli, men jag har ju redan skrivit det optimala Mutantspelet, men med ett annat namn:

                http://revolverspel.blogspot.com/2015/03/zonen.html

                Kommentera


                  #9
                  Nya Pangaea 2.0, som vi skapade när vi testade Fate Core för första gången är starkt influerad av I am Legend och Book of Eli. Det är nog Mutant År noll som kommer närmast det temat bland de utgivna rollspelen.

                  Kommentera


                    #10
                    Mutant 2089 är mitt favvo-mutant med några ljusårs marginal, cyberpunk rular, man slipper trök-Sverige, och de urtråkiga, töntiga muterade djuren är högst marginella och väldigt lätta att stryka.

                    Skulle jag velat ha ett annat mutant vore det nog ett cyberpunk-mutant där vägen till stjärnorna är öppen och man kan få se attackskepp som brinner vid Orions skuldra, c-strålar glittra i mörkret vid Tannhäuser-porten, och andra saker ni aldrig skulle kunna tro.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                      Skulle jag velat ha ett annat mutant vore det nog ett cyberpunk-mutant där vägen till stjärnorna är öppen och man kan få se attackskepp som brinner vid Orions skuldra, c-strålar glittra i mörkret vid Tannhäuser-porten, och andra saker ni aldrig skulle kunna tro.
                      Jag hoppas NeoTech kommer stilla mitt cyberpunkbegär men annars är det nog dags att skriva klart spelet 2089 som jag filar på ibland.

                      Kommentera


                        #12
                        Max cyberpunk med djurmutanter och aliens!!!

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                          Jag hoppas NeoTech kommer stilla mitt cyberpunkbegär men annars är det nog dags att skriva klart spelet 2089 som jag filar på ibland.
                          Jag har också en textfil med blandade idéer som heter 2089!
                          :)

                          Kommentera


                            #14
                            Jag har en liten idé om ett mutant efter katstrofen. Alltså att även Pyri fallit och att folk startat om igen efter det. Man äventyrar runt i ruiner av ruiner, i en tid när ens mormor minns katastrofen, men där allt nu handlar om de första stapplande stegen där återuppbyggnaden börjat. Två lagers postapokalyps, liksom.

                            Jag är minst 2089% för att någon satsar på en reboot av 2089. Eller plockar upp wilper & cos hyllning Cyber M/77 för en storbudgetproduktion.

                            Kommentera


                              #15
                              Jag gillar Pyri-samfundet med tidig 1800-tals teknologi, och jag gillar eran i "I reptilmännens klor". Båda har sin charm. Möjligtvis går de att blanda, genom att ha mer "frontier" och ej ännu kartlagda delar i "Pyri-eran". I reptilmännens Klor utspelar sig trots allt i Stockholm, som är en stor förbjuden zon.

                              Med andra ord, jag vill nog ha ett Mutant där teknologiska fynd fortfarande är ovanligt, och nedfrysta människor inte finns/ej uppväckts ännu.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Arbetar …
                              X