Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rekommendera mig OSR-spel

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Rekommendera mig OSR-spel

Hej!
    Jag har mest spelat gamla klassiska BRP-spel förr och har nu på senare år intresserat mig för lite mer moderna spel. Men jag känner att jag har dålig koll på OSR-sfären, vilket jag förstås vill råda bot på. Så jag skulle vilja ha lite tips på bra OSR-spel att sätta mig in i.
    Jag tar tacksamt emot förslag på både engelska och svenska. Orkar du får du gärna motivera dina tips men namedropping funkar också.

Jag har väl egentligen inget emot crunchiga system men generellt så har jag nog rört mig mot lite mer rules-light-system.

Jag har hört talas om LotFP, Labyrinth Lord och Swords and Wizardry men vet egentligen inget om dem.

Så vilket är ditt go-to-OSR-spel?

OSR är ju generellt inte crunchigt, och vissa spel är väldigt minimalistiska. De spel jag testat och gillat bäst är Svärd & Svartkonst, Into the Odd samt Troika. Svärd & Svartkonst bygger på gammel-DnD, är välskrivet och gör sin grej bra. Into the Odd och Troika är mer avskalade och udda men väldigt inspirerande. Både har nya utgåvor på g.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
      OSR är ju generellt inte crunchigt, och vissa spel är väldigt minimalistiska. De spel jag testat och gillat bäst är Svärd & Svartkonst, Into the Odd samt Troika. Svärd & Svartkonst bygger på gammel-DnD, är välskrivet och gör sin grej bra. Into the Odd och Troika är mer avskalade och udda men väldigt inspirerande. Både har nya utgåvor på g.
      Tack! Jag tror faktiskt jag har Svärd & Svartkonst men har inte hunnit läsa igenom än. Har hört de andra nämnas, men vet inget närmre. Men udda är alltid intressant. Ska kollas upp!

Kommentera

Svärd och Svartkonst är väldigt charmigt och kan utan tvekan hävda sig i konkurrensen med alla engelskspråkiga spel, men det är inte ditt om du vill ha amerikansk standardfantasy. I sin stämning är det väldigt eklektiskt, och drar och wierd och science-fantasyhållet snarare än fornödiskt eller vanilj-DnD.

LofFP har jag själv inte fallit för; det är strömlinjeformat och smart gjort, men settingen är någon slags morbid skräck-1600-tal och det försöker vara edgy lite för mycket för min smak. Står man ut med det kan man dock göra sämre val, och det är nog inte så svårt att lägga till det som behövs för att köra det i en fantasy-setting.

Det var egentligen meningen att jag skulle köra Labyrinth Lord, men det är både fult (möjligen på rätt retro-sätt) och rätt otydligt skrivet. I slutändan föll jag för Red Box (B i BECMI, aka Mentzer) - alltså inte en klon utan the real deal - som är väldigt pedagogiskt skrivet, inte minst förklarar det procedurerna i OSR-spel jättebra (men kanske inte spelstilen).

Nu är jag fast i DnD5 träsket (mina spelare är så själsligt fördärvade av dataspel och traddspel att de inte klarar av OSR) men skulle jag köra igång OSR-lir igen skulle jag antingen fortsätta med BECMI eller testa Svärd och Svartkonst. På sikt vill jag köpa B/X Essentials, som verkar vara som Lab Lord fast bättre skrivet, ska komma i en samlingsvolym och/eller låda framöver om jag fattar saker och ting rätt.

Kommentera

Jag har haft Swords & Wizardry Whitebox Core eller Whitebox som mina goto-OSR, de är trevliga att läsa och har stigande AC.

Nuförtiden slits jag mellan det oerhört lättviktiga Knave (Finns hos DriveThruRPG) / Knape (Följde med i HYDRA #6), och Halberds&Helmets som är fantastiskt genomtänkt, och dessutom har en tillhörande podcast som går genom spelet sida för sida och förklarar tankarna bakom.

http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15991261.html
          http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15976988.html
          https://www.drivethrurpg.com/product/250888/Knave
          https://hydra1989.wordpress.com/2018/11/29/hydra-6/
          https://alexschroeder.ch/wiki/Halberds_and_Helmets
          Last edited by wilper; 30 January 2019, 10.13.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
            Svärd och Svartkonst är väldigt charmigt och kan utan tvekan hävda sig i konkurrensen med alla engelskspråkiga spel, men det är inte ditt om du vill ha amerikansk standardfantasy. I sin stämning är det väldigt eklektiskt, och drar och wierd och science-fantasyhållet snarare än fornödiskt eller vanilj-DnD.

LofFP har jag själv inte fallit för; det är strömlinjeformat och smart gjort, men settingen är någon slags morbid skräck-1600-tal och det försöker vara edgy lite för mycket för min smak. Står man ut med det kan man dock göra sämre val, och det är nog inte så svårt att lägga till det som behövs för att köra det i en fantasy-setting.

Det var egentligen meningen att jag skulle köra Labyrinth Lord, men det är både fult (möjligen på rätt retro-sätt) och rätt otydligt skrivet. I slutändan föll jag för Red Box (B i BECMI, aka Mentzer) - alltså inte en klon utan the real deal - som är väldigt pedagogiskt skrivet, inte minst förklarar det procedurerna i OSR-spel jättebra (men kanske inte spelstilen).

Nu är jag fast i DnD5 träsket (mina spelare är så själsligt fördärvade av dataspel och traddspel att de inte klarar av OSR) men skulle jag köra igång OSR-lir igen skulle jag antingen fortsätta med BECMI eller testa Svärd och Svartkonst. På sikt vill jag köpa B/X Essentials, som verkar vara som Lab Lord fast bättre skrivet, ska komma i en samlingsvolym och/eller låda framöver om jag fattar saker och ting rätt.
            Tack för väldigt bra info! Jag har hört mycket gott om Svärd & Svartkonst, så nästa gång jag är hemma blir det nog att ta med mig det. Jag är inne i en fas där jag uppskattar det udda och bisarra, så det är verkligen inget problem om det skiljer sig från standard-fantasy. Är också av omständigheter inne i ett DnD5-träsk och känner att jag skulle vilja göra något nytt.

Jag ska kolla upp dina andra tips och tackar ödmjukast för att du tog dig tid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
              Jag har haft Swords & Wizardry Whitebox Core eller Whitebox som mina goto-OSR, de är trevliga att läsa och har stigande AC.

Nuförtiden slits jag mellan det oerhört lättviktiga Knave (Finns hos DriveThruRPG) / Knape (Följde med i HYDRA #6), och Halberds&Helmets som är fantastiskt genomtänkt, och dessutom har en tillhörande podcast som går genom spelet sida för sida och förklarar tankarna bakom.

http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15991261.html
              http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15976988.html
              https://www.drivethrurpg.com/product/250888/Knave
              https://hydra1989.wordpress.com/2018/11/29/hydra-6/
              https://alexschroeder.ch/wiki/Halberds_and_Helmets

Ja jag hörde om den podcasten i senaste avsnittet av NNO och jag minns intervjun med Alex i ett tidigare avsnitt. Jättekul! Ska foga in den podcasten i mitt dignande bibliotek.
              Jag har faktiskt inte hunnit läsa igenom Knave än som kom med Hydra #6 men det ligger i att-läsa-listan.

Jag är inte ens säker på att jag kan få ihop en grupp som är intresserad av OSR, men min tanke med att hitta ett spel är att jag dels vill fördjupa mina kunskaper om OSR och dels att jag vill läsa på om och lära mig ett OSR-spel som jag kan ”ha i bakfickan” om jag snabbt skulle behöva slänga ihop en oneshot eller kortare kampanj i gruppen.

Kommentera

Jag kan bara instämma i hyllningarna av Svärd och Svartkonst. Väldigt lättspelat och lätt att komma in i. De har körsbärsplockat de bästa innovationerna från andra OSR-system och skapat ett lättbegripligt regelverk som flyter på bra och går att anpassa till de allra flesta spelstilar. Det passar särskilt bra för weird/gonzo/science fantasy, men kräver inte mer än minimala justeringar för att funka för mer ordinär högfantasy.

Kommentera

Eftersom de flesta spel har rätt liknande regler är det egentligen ofta äventyren och andra supplement som ger spelen sin särprägel. Även om du kör på Labyrinth Lord eller Svärd & svartkonst kan du till exempel spela äventyr till Lamentations of the Flame Princess med bara några små modifikationer. Är du också ute efter den sortens rekommendationer?

Kommentera

Jag har bara precis upptäckt grejen med OSR och än så länge bara införskaffat Lamentations of the Flame Princess. Men för min egna smak passar det perfekt, eftersom jag finner 1600-tal och "weird", samt en dos antiheroism, mycket mer intressant än hjältefjantasy. Men det är just det det blir också: en smaksak.

Som regler sett är det väldigt strömlinjeformat, men jag kan också tycka att en del ton från vissa författare är onödig. (Som att kalla spelare "lame".) Men jag har inga större problem med det, eftersom materialet utanför tramset är väldigt väldigt bra av det jag sett hittills.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                      ...än så länge bara införskaffat Lamentations of the Flame Princess. Men för min egna smak passar det perfekt, eftersom jag finner 1600-tal och "weird", samt en dos antiheroism...
                      Weird är generellt vanligt inom OSR och antiheroism en tydligt del av spelstilen som helhet, så om det är dom delarna som lockar finns det mycket att välja på. 1600-tal är däremot hyfsat unikt för LotFP.

Kommentera

Har inte utforskat vad som finns jättemycket. En del av det som gjorde LotFP till mitt val var även priset. 199kr för en (förvisso liten) regelbok, trots allt. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av lilonjo Visa inlägg
                          Jag är inte ens säker på att jag kan få ihop en grupp som är intresserad av OSR...
                          Du kan även använda OSR som en inspirationskälla till andra spel. Själv har jag låna flera element från OSR till mitt tradspelande, bland annat öppna och platsbaserade äventyr samt tanken om utmaningar för spelarna, inte rollfigurerna. Resultatet är att både jag som spelledare och spelarna har roligare nu än förr.

Kommentera

Om du vill kolla in Lamentations of the Flame Princess så finns det gott om gratismaterial på deras hemsida: regler, äventyr, magiböcker, bestiarium (med bara sniglar), etc.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av lilonjo Visa inlägg
                              Jag är inne i en fas där jag uppskattar det udda och bisarra, så det är verkligen inget problem om det skiljer sig från standard-fantasy. Är också av omständigheter inne i ett DnD5-träsk och känner att jag skulle vilja göra något nytt.
                              Samtliga spel som nämnts (LotFP, S&W, LabLord, SåS) är kompatibla med varandra.

De som gör mest udda och bisarra saker är LotFP, Zak Smith, Patrick Stuart.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Mundo, Idag, 20.29
                              5 responses
                              58 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Bolongo
                              av Bolongo

Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                              1 response