Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är BRP?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.259 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
762 visningar
2 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
119 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
182 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
476 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
    Regelfilosofin som jag tycker är viktig i BRP är att rollpersoner antas göra ingenting om de inte slår tärning för det. Vill du slå i ett bibliotek? slå library use. Vill du hugga i någon med ett svärd slå färdigheten svärd (finns det olika svärd har de antagligen olika färdigheter). Vill du undvika att bli huggen i med ett svärs slå undvik. Så länge inget slås anser reglerna att du inte gör någonting.

    Jämför med D&D som tex har save-slag som du slår för att även om du inte säger att din rollperson kastar sig åt sidan för ett fallande klippblock så vill din rollperson överleva och kommer att göra sitt bästa i alla fall. Precis som att du inte slår för att parera eller som att det tar en turn att utforska ett rum i en dungeon - spelet antar att rollpersonerna mäter med en pinne eller stegar ut lite avstånd.
    Jag tänkte säga att det där stämmer väl inte, men så mindes jag färdigheten Göra upp eld som fanns i någon Sinkadus och tänkte att, jo, det gör det nog. :)

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

      Jag tänkte säga att det där stämmer väl inte, men så mindes jag färdigheten Göra upp eld som fanns i någon Sinkadus och tänkte att, jo, det gör det nog. :)
      Om man gör ett BRP spel där göra upp eld är skulle kunna vara viktigt för äventyren så kommer det att finnas som färdighet. Tänker stenålders rollspel eller nån penna papper version av alla överlevnadsdatorspel som är så poppis nu.

      Precis som att Call of Cthulhu har Credit Rating och DoD 91 har sjökunnighet och buktala. Alla är ju grejer som man vill lyckas med, men i olika typer av äventyr.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
        För det första fanns det inte ett sätt att spela gammel-DnD...

        För det andra är det ganska klarlagt hur väldigt många (inkl. Gygax och Arneson) spelade...
        Det du skriver är förstås helt sant, och ett mer utförligt sätt att säga att OSR delvis, och kanske rent av i huvudsak, men inte heltäckande visar hur folk spelade rollspel i hobbyns unga år.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
          Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc
          Det finns hur många olika spelmotorer som helst, här är ett par stycken:
          DnD/d20
          BRP
          GURPS
          Savage Worlds
          Storyteller (för World of Darkness och Vampire)
          EON
          Mutant år Noll
          Powered by the Apocalypse
          FATE
          CORE
          AMBER
          d6
          TriStat
          RoleMaster
          WHFRP
          ...
          och jag kan antagligen komma på minst lika många till om jag tänker efter i 5 minuter.

          Med stor sannolikhet liknar ert rollspel något redan befintligt.
          Här är ett par frågor som du kan besvara så kan vi tala om vilken grupp det tillhör:

          Vilka tärningar används?

          Ska man slå högt eller lågt?
          Används tärningspölar?

          Finns grundegenskaper?
          Om så, hur många?
          Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?

          Hur många färdigheter finns?
          (den ena extremen är GURPS med flera hundra färdigheter, den andra extremen är spel som bara har en färdighet)

          Hur detaljerat är stridssystemet?
          Hur dödligt är stridssystemet?

          Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?

          Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?

          Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?

          O.s.v.

          Kommentera


          • #35
            På detta tema kan man ju passa på att nämna detta flowchart som hjälper dig att välja rollspel: http://inkwellideas.com/wp-content/u.../rpgchart1.gif (hittat på reddit).

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

              Det finns hur många olika spelmotorer som helst, här är ett par stycken:
              DnD/d20
              BRP
              GURPS
              Savage Worlds
              Storyteller (för World of Darkness och Vampire)
              EON
              Mutant år Noll
              Powered by the Apocalypse
              FATE
              CORE
              AMBER
              d6
              TriStat
              RoleMaster
              WHFRP
              ...
              och jag kan antagligen komma på minst lika många till om jag tänker efter i 5 minuter.

              Med stor sannolikhet liknar ert rollspel något redan befintligt.
              Här är ett par frågor som du kan besvara så kan vi tala om vilken grupp det tillhör:

              Vilka tärningar används?

              Ska man slå högt eller lågt?
              Används tärningspölar?

              Finns grundegenskaper?
              Om så, hur många?
              Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?

              Hur många färdigheter finns?
              (den ena extremen är GURPS med flera hundra färdigheter, den andra extremen är spel som bara har en färdighet)

              Hur detaljerat är stridssystemet?
              Hur dödligt är stridssystemet?

              Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?

              Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?

              Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?

              O.s.v.

              Jag pm:ar dig med svar på frågeställningarna, så kan du ge mig facit?:)

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
                Jag pm:ar dig med svar på frågeställningarna, så kan du ge mig facit?:)
                Nej! Transparens! Och så får du möjlighet att snacka om spelet med! Gratisreklam!

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                  Gamla KULT (gnostisk skräck)
                  Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.

                  /M

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
                    Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.

                    /M

                    OK, jag var lite väl snabb där. Det är mest att jag kategoriserar det mesta som Ä-spel gjort som BRP av bara farten.
                    Jag skulle nog inte kategorisera KULTs skadesystem som BRP.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
                      Jag pm:ar dig med svar på frågeställningarna, så kan du ge mig facit?:)
                      Du gör som du vill.
                      Men om du gör som Måns föreslår får du antagligen både snabbare och mer uttömmande svar.

                      Kommentera


                      • #41
                        Ja, det är alltid en bra idé att prata öppet om sitt spel. Spelmakare brukar ha fullt upp med sitt egna arbete och vara fullständigt ointresserade av att sno andras grejer.

                        Kommentera


                        • #42
                          Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg

                          Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.

                          /M
                          Jag skulle klassa det som "BRP-influerat". Det befinner sig tydligt i en designtradition som tar avstamp i BRP, men är inte BRP självt.

                          Däremot: är Pendragon BRP? Det gör avsteg från flera av de typiska grejerna (d20 i stället för d100, färre grundegenskaper, ingen motståndstabell, etc), men befinner sig tydligt i den traditionen -- kanske inte minst för att det är ett spel av Greg Stafford, som omarbetat BRP för att passa visionen så väl som möjligt.

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                            Nej! Transparens! Och så får du möjlighet att snacka om spelet med! Gratisreklam!

                            Ok. Fralldel. Riktar mig främst till Anth och Måns då kanske, men ni andra får gärna chippa in era åsikter.
                            Anledningen till PM-grejen var mest att jag inte ville kidnappa tråden, men nu kan jag skylla på Måns :)

                            Vilka tärningar används?

                            Egna tärningar. Sex-sidiga, i tre nivåer. Vi kallar dem Primära, Sekundära och Tertiära. Vid färdighetsslag är primära kopplade till Spetskunskapen, Sekundära till Grundegenskapen och Tertiära till Färdigheten. De primära används i andra sammanhang också.

                            T100 används vid karaktärsgenerering.

                            Ska man slå högt eller lågt?

                            Man ska slå högt, lite förenklat. Varje markerad sida på en tärning betyder minst en Framgång. Man ska få så många Framgång som möjligt. Framgångarna testas sedan mot en av spelledaren bestämd svårighet.

                            Används tärningspölar?

                            Läste just ovanför här eller i en annan liknande tråd att det finns olika definitioner av tärningspölar, men jag skulle säga att ja, det gör det.

                            Finns grundegenskaper?

                            Ja.

                            Om så, hur många?

                            Många.

                            Hur är kopplingen mellan grundegenskaper och färdigheter?

                            Den tärningspöl spelaren bygger när det är dags att slå ett handlingsslag består av de tärningar som är kopplade till Grundegenskapen, de som är kopplade till Färdigheten och ev de som är kopplade till Spetskunskapen. Om Rollpersonen inte "har" färdigheten, kan han eller hon ändå försöka sig på att genomföra handlingen endast med Grundegenskapstärningarna. Svårare alltså, men med en god chans att lära sig en ny färdighet in game.

                            Hur många färdigheter finns?

                            Ganska många, men inte hysteriskt många. Varje färdighet bildar dock ett paraply över en mängd spetskunskaper, för att man ska kunna skräddarsy sin rollpersons kunnande, vetande och kompetens.


                            Hur detaljerat är stridssystemet?

                            Det är detaljerat.

                            Hur dödligt är stridssystemet?

                            Ordentligt dödligt.

                            Finns det flera olika sub-system, eller används samma regler för allt i spelet?

                            Stridssystemet avviker något, och annars gäller samma regler för alla likvärdiga moment.

                            Hur ofta ska man slå tärning? Ska man slå för allt, eller blir det bara något enstaka tärningsslag per spelsession?

                            Det där är helt upp till resp spelgrupp skulle jag påstå, men vi rekommenderar att ett slag slås varje gång utfallet inte är mer eller mindre givet, och när resultatet kan få konsekvenser för händelseutvecklingen. Godtyckligt måhända.

                            Finns det regler för rollpersonernas personlighet och för hur rollpersonerna reagerar?

                            Nej avseende personlighet. Men vissa typer av psykiskt mående och hälsa regleras regeltekniskt.
                            Last edited by ÅkeZorkh; 25 January 2019, 10.31.

                            Kommentera


                            • #44
                              Det låter ju lite likt Mutant: år Noll och andra Fria Ligan-spel med sin tärningsmekanik med olika tärningar från attribut och färdigheter, även om det låter som om det är ett mer detaljinriktat system. Tämligen långt från BRP ändå.

                              Kommentera


                              • #45
                                Tycker det låter som en blandning mellan Eon (pre version IV) och Noir. Alltså ett hyfsat regeltungt simulationistiskt spel. Fast med pölar. Vilket absolut kan vara trevligt. Det är inte det här Zangu..Zengo..iana? Ja, nått sånt, som det har postats om lite då och då. Det låter lite likt åtminstone.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X