Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är BRP?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Flanellkatt, 11 February 2019, 05.26
160 responses
9.261 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av afUttermark, 13 February 2019, 14.22
35 responses
763 visningar
2 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, Igår, 19.35
11 responses
120 visningar
0 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av krank, 11 February 2019, 22.43
2 responses
44 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av entomophobiac, Igår, 16.40
7 responses
184 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 09.11
25 responses
370 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Galdermester, Igår, 16.44
3 responses
73 visningar
0 gillar
Siljestam  
Skapad av Henke, Igår, 13.39
17 responses
339 visningar
2 gillar
entomophobiac  
Skapad av clarence redd, 14 February 2019, 22.08
15 responses
478 visningar
8 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
121 responses
4.467 visningar
2 gillar
Leon
av Leon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg

    Därför att BRP väldigt ofta refereras till som en grupp av spel. Speciellt på detta forum.
    Därför är det intressant tycker jag.
    .

    Ok, det kan jag förstå. Jag tror att de flesta med BRP faktiskt menar just spel vars system bygger på Chaosiums Basic Role Playing. Varken mer eller mindre. Jag är inte riktigt bekant med några jämförelser med BRP och D&D och har lite svårt att se hur det kan blir relevant då D&D är en produktlinje med helt annat spelsystem. Samma gäller för OSR som är en rörelse/spelstil.

    Men vi har väl fått vårt första svenska "OSR" i Cyber M/77!

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
      Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc
      OSR är en rörelse som typ vill spela och skriva spel som man gjorde förr, fast idag, och lite coolare. Egentligen är det D&D med husregler, men som jag fattat det så är det supplementen som är grejen, och de ska gärna vara lite weird och gonzo.

      BRP är ett spelsystem. Det som användes i gamla DoD och RuneQuest. Eller Mutant: Undergångens Arvtagare.
      Last edited by Måns; 24 January 2019, 13.43.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        .

        Men vi har väl fått vårt första svenska "OSR" i Cyber M/77!
        Nja, Cyber M/77 är inte OSR. Det bygger på gamla svenska rollspel och lite andra principer, och brukar väl benämnas KSR (Klassiskt Svenskt Rollspelande). Däremot finns det svenskt OSR i form av till exempel Svärd & Svartkonst.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
          Jag har länge varit fascinerad av diskussionen och uppdelningen av olika spelsystem. Speciellt den eviga och lite barnsliga kampen mellan BRP och Dungeons & Dragons.

          Vad tycker du definierar BRP och hur skiljer det sig från exempelvis d20 eller OSR?
          Precis som med alla andra spel kokar svaret ner till "det är inte D&D".

          Det som definierar BRP är att karaktärernas defensiv förblir relativt låg även för erfarna karaktärer. Alltså avsaknaden av "superhjältar" med massor av hit points. Det andra skulle jag säga är fokus på färdigheter istället för klasser. Alltså att du inte tvingas ta ett "paket" av förmågor, utan kan bygga lite mer själv.

          Huruvida man använder T20 eller T100 kvittar - oavsett vad tidigare inlägg påstår är det BRP både med tjugosidiga och procenttärningar. Att man använder "rak" skala är sant för BRP - men knappast systemdefinierande. Att vapen och rustning har vissa egenskaper får sägas vara detaljer. Det finns (som tur är) flera BRP spel utan Motståndstabell. Osv.

          Så låt oss slå fast att det korta svaret blir "i motsats till D&D får du inte fler hit points och du är inte begränsad till en viss klass".

          Zapp

          PS. Det är nog bara i Sverige som någon kan påstå det finns en kamp mellan BRP och D&D. I nästan alla andra länder har D&D vunnit den kampen. (Om det alls kan sägas ha varit någon kamp. D&D är fullständigt överlägsen i popularitet och användare... förutom just i Sverige, tack vare DoD och Äventyrsspel).

          d20 är bara en av väldigt många sorters D&D.

          OSR är mer en rörelse, en idé om hur du ska spela.

          D&D = Dungeons and Dragons
          DoD = Drakar och Demoner

          Last edited by CapnZapp; 24 January 2019, 13.58.

          Kommentera


          • #20
            Jag brukar definera det som:

            Är det bra är det BRP.

            Är det bra är det inte D&D

            ...

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
              Jag brukar definera det som:

              Är det bra är det BRP.

              Är det bra är det inte D&D

              ...
              Sjukt hjälpsam regel!

              Moldvay Dungeons & Dragons = BRP, Ben Lehmans Polaris = BRP, Deep Purple - Fireball = BRP

              Så jäkla lättanvänt!

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
                Jag brukar definera det som:

                Är det bra är det BRP.

                Är det bra är det inte D&D

                ...
                Kombinera INTE och FLAME WAR... :)
                Last edited by Caligo; 24 January 2019, 14.22.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
                  Kombinera INTE och FLAME WAR...
                  Låter mer som "inte D&D" än "BRP"

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                    OSR är en rörelse som typ vill spela och skriva spel som man gjorde förr, fast idag, och lite coolare. Egentligen är det D&D med husregler, men som jag fattat det så är det supplementen som är grejen, och de ska gärna vara lite weird och gonzo.
                    Fast det är inte helt klarlagt om man faktiskt spelade de tidiga spelen på det sätt som OSR förespråkar, och det finns heller ingen direkt enighet kring att OSR måste bygga på DnD. Mest av allt framstår OSR, åtminstone för mig, därför som en spelstil med fokus på bl.a. spelarskicklighet, öppna och platsbaserade äventyr samt enkla regler.

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

                      Nja, Cyber M/77 är inte OSR. Det bygger på gamla svenska rollspel och lite andra principer, och brukar väl benämnas KSR (Klassiskt Svenskt Rollspelande).

                      Därav citationstecken runt "OSR" :) (och för att jag inte mindes den nya förkortningen, trots DeBracys logga på näthinnan)

                      Kommentera


                      • #26
                        Flame war funkar ju givet bättre i D&D redan från Lvl 3 ...

                        Men om jag ska vara lite mer seriös, så är de få saker som jag inte tycker passar in under BRP paraplyt just levels (nivåbaserade förbättringar) och karaktärsklasser. Men, med det sagt så skulle det säkert gå att ordna så att även det funkar på ett sätt som känns mer som BRP än D&D.

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                          Fast det är inte helt klarlagt om man faktiskt spelade de tidiga spelen på det sätt som OSR förespråkar, och det finns heller ingen direkt enighet kring att OSR måste bygga på DnD. Mest av allt framstår OSR, åtminstone för mig, därför som en spelstil med fokus på bl.a. spelarskicklighet, öppna och platsbaserade äventyr samt enkla regler.
                          Jo, men det finns en strävan att på något plan återvända till rötterna. Det syns tydligt på system, nomenklatur och layout. Men som alla retrorörelser så blir det ändå nyskapande.

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                            Fast det är inte helt klarlagt om man faktiskt spelade de tidiga spelen på det sätt som OSR förespråkar, och det finns heller ingen direkt enighet kring att OSR måste bygga på DnD. Mest av allt framstår OSR, åtminstone för mig, därför som en spelstil med fokus på bl.a. spelarskicklighet, öppna och platsbaserade äventyr samt enkla regler.
                            För det första fanns det inte ett sätt att spela gammel-DnD, eftersom rollspelare i alla tider och alla spel har varit notoriska när det gäller att komma på husregler.
                            Och just DnD från 1974 hade så lite regler man i princip var tvungen att husregla för att ens kunna spela spelet.
                            Sedan fanns inte internet på den tiden; det fanns inget spel-community där man kunde ställa frågor, det fanns ingen youtube där man kunde se "how to play"-videor.
                            De flesta spelgrupper var i princip tvungna att hitta på egna sätt att spela.

                            För det andra är det ganska klarlagt hur väldigt många (inkl. Gygax och Arneson) spelade, då en kärna av OSR-rörelsen består av folk som spelade DnD på 1970-talet som delat med sig av hur de spelade och att deras berättelser många gånger är samstämmiga.

                            I övrigt håller jag med dig.

                            Kommentera


                            • #29
                              Regelfilosofin som jag tycker är viktig i BRP är att rollpersoner antas göra ingenting om de inte slår tärning för det. Vill du slå i ett bibliotek? slå library use. Vill du hugga i någon med ett svärd slå färdigheten svärd (finns det olika svärd har de antagligen olika färdigheter). Vill du undvika att bli huggen i med ett svärs slå undvik. Så länge inget slås anser reglerna att du inte gör någonting.

                              Jämför med D&D som tex har save-slag som du slår för att även om du inte säger att din rollperson kastar sig åt sidan för ett fallande klippblock så vill din rollperson överleva och kommer att göra sitt bästa i alla fall. Precis som att du inte slår för att parera eller som att det tar en turn att utforska ett rum i en dungeon - spelet antar att rollpersonerna slåss för livet när det är strid eller mäter med en pinne och stegar ut lite avstånd i en dunge.
                              Last edited by Jocke; 24 January 2019, 15.26. Anledning: fler - och bättre - exempel.

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                                Jo, men det finns en strävan att på något plan återvända till rötterna. Det syns tydligt på system, nomenklatur och layout. Men som alla retrorörelser så blir det ändå nyskapande.
                                Absolut så. Och när det nyskapande avtar kommer något nytt och tar över, men när och vad det kan tänkas bli är ett ämne för en annan tråd.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X