Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är BRP?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Vad är BRP?

    Jag har länge varit fascinerad av diskussionen och uppdelningen av olika spelsystem. Speciellt den eviga och lite barnsliga kampen mellan BRP och Dungeons & Dragons.

    Vad tycker du definierar BRP och hur skiljer det sig från exempelvis d20 eller OSR?

    Använder d100/procenttärningar?
    Använder T20 a la drakar och demoner?
    Grundegenskaper?
    Skillsystem?
    Saknar grader?
    Har Klasser?
    Tradspelstil?
    Allt ovan?

    Vad kan INTE vara med i ett BRP-spel?

    Ps. Helst inget flame war mellan BRP/dungeons & dragons :)
    Last edited by Caligo; 24 January 2019, 12.24.

    #2
    Jag tycker att det finns ett antal egenskaper som "känns BRP:iga". Ju fler av dem som samlas i ett system, desto "mer BRP" är det för mig.

    Grundmallen för min del är nog DoD 91 eller kanske Mutant Chronicles, eftersom det är de jag kom i kontakt med först, men egentligen är ju Chaosiums Basic Roleplaying-sysystem så att säga den kanoniska samlingen av de egenskaper som "är" BRP:iga.

    Några BRP:iga egenskaper är för mig:
    • Rak skala, antingen procentuell eller 1-20, med rak sannolikhet. Inga kurvor eller annat.
    • Separata skadeslag för vapen, som har specifika tärningar och modifikationer, till exempel "2t6+2".
    • Motståndstabellen.
    • Grundegenskaper, den vanliga uppsättningen styrka, smidighet, fysik, karisma, perception, vilja. Jag har säkert glömt någon.
    • Färdigheter, som har ett grundvärde som bygger på grundegenskaperna.
    • Träffområden med kroppspoäng.
    • Stridsrundor där folk har olika antal handlingar.
    De här egenskaperna återfinns i en massa olika spel som inte alls känns BRP:iga. BRP har inte ensamrätt på dem. Men när många av dem börjar finnas i samma system så börjar det kännas BRP.

    Kommentera


      #3
      Enligt Wikipedia, och jag instämmer men är inte militant med det exakta antalet eller benämningarna på grundegenskaperna:

      "BRP uses a core set of seven characteristics: Size, Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Power, and Appearance or Charisma. From those, a character derives scores in various skills, expressed as percentages. These skill scores are the basis of play. When attempting an action, the player rolls percentile dice trying to get a result equal to or lower than the character's current skill score."

      Kommentera


        #4
        Den diskussionen igen?

        Okej, det var väl ett par år sedan sist.

        Mina fem cent:

        * Färdigheter definierar karaktärer och är grunden för avancemang.
        * Resolution med rak skala, som krank säger.
        * Det får finnas mindre subsystem utanför färdighetssystemet, men de får inte ta över helhetsbilden.
        * Alla kan i princip lära sig allt, inga stuprör typ klasser.

        ... och det är i princip allt som är nödvändigt. Resten är optional.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
          Enligt Wikipedia
          Som uteslutande pratar om Chaosiums BRP. Och javisst, det är ju urtypen. Men jag uppfattar inte att Caligos fråga handlade om det, utan om en mer generell avgränsning.

          Kommentera


            #6
            Man kan lägga till hur mycket man vill, och ta bort så mycket man vill, tills det till slut inte längre känns som BRP. Sedan kan man utifrån vissa kriterier jämföra detta med andra spelsystem och stilar. Men frågan är väl varför? ;)

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              Den diskussionen igen?

              Okej, det var väl ett par år sedan sist.
              Det kändes som ämnet har blivit lite mer aktuellt igen med alla nya spel.
              Misstänker att det finns en gammal diskussion. Länka gärna så det blir lite komplett.

              Kommentera


                #8
                Förutom sånt som redan har sagts:

                Att man slår för att parera/undvika i strid och rustning drar av skada vid träff.

                Kommentera


                  #9
                  Vad finns det för huvudsakliga genrer och vad kännetecknar dem i grova drag? Kan någon undervisa en begreppsnovis (fast rutinerad rollspelare).

                  Lanserar snart vårt rollspel och skulle kanske (bara kanske) vara kul att kunna placera det i något fack, även om det kanske görs bäst av andra, utomstående.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                    Man kan lägga till hur mycket man vill, och ta bort så mycket man vill, tills det till slut inte längre känns som BRP. Sedan kan man utifrån vissa kriterier jämföra detta med andra spelsystem och stilar. Men frågan är väl varför? ;)
                    Därför att BRP väldigt ofta refereras till som en grupp av spel. Speciellt på detta forum.
                    Därför är det intressant tycker jag.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg
                      Vad finns det för huvudsakliga genrer och vad kännetecknar dem i grova drag? Kan någon undervisa en begreppsnovis (fast rutinerad rollspelare).

                      Lanserar snart vårt rollspel och skulle kanske (bara kanske) vara kul att kunna placera det i något fack, även om det kanske görs bäst av andra, utomstående.
                      BRP är ett regelsystem som inte är kopplad till en specifk genre.

                      På engelska ka nämnas:
                      RuneQuest (fantasy)
                      Call of Cthulhu (Lovecraftiansk skräck)

                      På svenska kan nämnas:
                      Gamla Drakar och Demoner (fantasy)
                      Gamla Mutant (postapokalyps med djur)
                      Gamla KULT (gnostisk skräck)

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                        BRP är ett regelsystem som inte är kopplad till en specifk genre.

                        På engelska ka nämnas:
                        RuneQuest (fantasy)
                        Call of Cthulhu (Lovecraftiansk skräck)

                        På svenska kan nämnas:
                        Gamla Drakar och Demoner (fantasy)
                        Gamla Mutant (postapokalyps med djur)
                        Gamla KULT (gnostisk skräck)

                        Jag menar alltså regeltekniska genrer, och inte när det gäller setting osv... Kanske genre är fel ordval då, men hoppas du/ni förstår vad jag menar. OSR, BRP etc etc

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
                          Vad tycker du definierar BRP och hur skiljer det sig från exempelvis d20 eller OSR?
                          Att det är grovt överskattat och används till rollspel där regelsystemet är som en 20-kilos fotboja för rollspelandet.

                          ...eller, vänta, sa du "skiljer sig from d20"?

                          Kommentera


                            #14
                            Så, frågan är vad som är mest "true"? Jag svarar Mayhem. ;)

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                              Som uteslutande pratar om Chaosiums BRP. Och javisst, det är ju urtypen. Men jag uppfattar inte att Caligos fråga handlade om det, utan om en mer generell avgränsning.
                              Fast jag ser det jag citerade som den generella avgränsningen. Det ska finnas ett knippe grundegenskaper som är vagt relaterade till ett större antal färdigheter och man ska rulla T100 under färdighetsvärdet för att lyckas. Om avgränsningen ska vara mer detaljerad tycker jag att det Jocke skrev är passande: man kan slå för att parera eller undvika och rustning reducerar skada. Sedan inser jag förstås att alla inte håller med om den definitionen av BRP, men är vi rollspelare någonsin ense om en definition av något?

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Arbetar …
                              X