Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Besättningsproblemet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
187 responses
4.146 visningar
2 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Måns, 20 February 2019, 11.38
17 responses
302 visningar
6 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Jedvard, 28 January 2019, 10.19
1 response
199 visningar
0 gillar
Jedvard
av Jedvard
 
Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
94 responses
3.753 visningar
1 gillar
Anarchclown  
Skapad av flashknappen, 20 February 2019, 15.13
1 response
50 visningar
3 gillar
olaberg
av olaberg
 
Skapad av Måns, Igår, 22.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
24 responses
694 visningar
15 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av S.I.R.E#01, Igår, 19.19
2 responses
98 visningar
1 gillar
S.I.R.E#01  
Skapad av Khan, 20 February 2019, 22.17
2 responses
197 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av luddwig, 16 February 2019, 08.14
17 responses
298 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Besättningsproblemet

    Jag satt och funderade lite på spel där rollpersonerna där rymdresor är en stor del av vad man förutsätts göra, och hur dessa orsakar problem gentemot den gängse rollspelsparadigmen.

    Problemet är att göra rollpersoner som är relevanta både på och utanför skeppet. I en TV-serie som Firefly är det ju helt OK om Wash är en jävel till pilot men inte så mycket annat, och därför får dominera rymdscenerna och vara poänglös resten av tiden. Men i ett rollspel fungerar det alternativbra om Washs spelare sitter och rullar tummarna nästan hela spelmötet fram till att han får slå några slag i en kvart.

    Alternativt kan man göra som i t ex Starfinder, där ett rymdskepp har flera roller som måste fyllas. Det fungerar lite bättre, men innebär att man när man bygger sin rollperson måste tänka både på sin "vanliga" roll och sin rymdskeppsposition. Det orsakar också problem när konstruktörernas design för hur mycket folk ett rymdskepp behöver inte matchar med spelgruppens storlek. Det gör det också svårt att ersätta en rollperson som dör eller på annat sätt trillar ur historien med en annorlunda rollperson, då man kan känna sig låst i sin rymdskeppsroll. Det kräver också att alla lägger resurser (köper relevanta färdigheter och grundegenskaper, hur nu spelet hanterar det) på rymdskeppsbiten, och beroende på spelet så är vissa val mer låsta än andra (i Starfinder är t ex Mystics och Solarians rätt kassa på rymdskepp om de inte gör väldigt specifika val).

    Jag funderar på om inte Star Trek Adventures har löst det snyggast, genom sina breda och mer konceptuella grundegenskaper och färdigheter. Spelet har sex Attributes: Control, Daring, Fitness, Insight, Presence, och Reason; samt sex Disciplines: Command, Conn, Security, Engineering, Science, och Medicine. Dessa kombineras sedan i olika konfigurationer beroende på vad man gör och hur man gör det, som i många andra spel - skillnaden här är att framför allt Disciplinerna är rätt breda, och att man är någorlunda allmänkompetent (Attributes är 7-12, och Disciplines 1-5).
    Dessa används både ombord och i andra situationer, i och med att de är så breda. Security täcker t ex både handgemäng, handphasers, och phaser-kanoner.

    Någon som har några andra tips på bra spel som sköter både rymdskepphanterande och annat på bra sätt?

  • #2
    Coriolis gör det hyffsat bra, där har man fyra väldigt breda grundvärden som färdigheter baseras på men även färdigheterna som används är breda och fungerar både i situationer på skeppet och utanför.
    Sen finns det tydliga roller i skeppet så de flesta spelare kan vara relevanta.

    Kommentera


    • #3
      Vårt preliminära upplägg för sjöfärd i Kopparhavets Hjältar är i princip det här, fast på en lite högre abstraktionsnivå. Vi använder Utmaningar, dvs serier av 3-5 test i olika färdigheter - viktiga färdigheter för sjöfart är Sjömannaskap, Väderkunskap, Ledarskap, Leta, Härkonst för bordning etc etc

      Som det är skrivet just nu har vi roller (Kapten, Kanonjär, Styrman etc etc), men de är egentligen mest fluff eftersom det viktiga är färdigheterna själva.

      Kommentera


      • #4
        Lagspelsmomenten är ju luriga alltid, särskilt om du inte vill ha en spelig utmaning. DND5E verkar ju dock göra bred succé i det balanserade lagspelets namn så kanske inte så dumt ändå?

        Kolla in Space Alert, Space Cadets Dice Duel (alternativt det objektivt sämre Space Cadets) eller Captain Sonar för uppslag på hur en besättning kan vara kul att spela som lag!

        Kommentera


        • #5
          Star Wars-spelen från FFG har tydligen regler för detta också.

          Har ännu inte testat dem. Vi skall börja spela Edge of the Empire nästa helg, så det dröjer nog ett litet tag innan jag kan ge besked om hur väl det funkar. ;)

          Kommentera


          • #6
            Skulle det vara tillräckligt med en "alla slår tärningar och hjälps åt med beskrivningen" eller vill du ha spelmekanik som är olika per funktion på skeppet? Taktisk utmaning eller berättarutmaning? Vill du att alla ska kunna vara aktiva "samtidigt" (mer eller mindre)? Vad är kraven? :D

            Kommentera


            • #7
              Hur funkar lagspel i 5E?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg
                Hur funkar lagspel i 5E?

                Såhär:



                Det gör alltså lagaktiviteten "strid" på ett underhållande sätt, som ett minispel med vissa hints om att försöka simulera, där det finns en massa sätt för varje individ att påverka utkomsten och handlingsutrymmet inte är symmetriskt.
                Last edited by RasmusL; 22 January 2019, 18.39.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                  Star Wars-spelen från FFG har tydligen regler för detta också.

                  Har ännu inte testat dem. Vi skall börja spela Edge of the Empire nästa helg, så det dröjer nog ett litet tag innan jag kan ge besked om hur väl det funkar. ;)
                  FFG-Star Wars funkar så där. Det som är bra är att man helst ska ha tre personer som gör saker i rymdstrid: pilot, skytt, och mekaniker. Eventuellt kan man ha flera skyttar om skeppet har flera vapen. Har man fler så finns det småsaker för dem att göra som förvisso hjälper till men som inte är lika vitala - typ störa ut motståndarens sensorer, taktisk analys, skära fiendens datorsystem, och liknande. Nackdelen är att pilotrollen ofta är väldigt XP-intensiv - man kan dumpa väldigt mycket XP i att bli en bra pilot, och då blir det inte så mycket över till annat (förutom att en hög Agility hjälper till på många skills). Dessutom har man av någon anledning två pilotskills (i rymd och på planet) som båda äter XP.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg


                    Såhär:



                    Det gör alltså lagaktiviteten "strid" på ett underhållande sätt, som ett minispel med vissa hints om att försöka simulera, där det finns en massa sätt för varje individ att påverka utkomsten och handlingsutrymmet inte är symmetriskt.
                    Ah du menar så...

                    Ja, frågan är väl hur mycket av eget mini- spel i spelet man vill ha

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                      Lagspelsmomenten är ju luriga alltid, särskilt om du inte vill ha en spelig utmaning. DND5E verkar ju dock göra bred succé i det balanserade lagspelets namn så kanske inte så dumt ändå?

                      Kolla in Space Alert, Space Cadets Dice Duel (alternativt det objektivt sämre Space Cadets) eller Captain Sonar för uppslag på hur en besättning kan vara kul att spela som lag!
                      Jag har spelat Space Alert och Captain Sonar, och de är båda väldigt roliga spel. Mitt problem är att jag vill ha ett spel som inte BARA handlar om rymdskepp, men där rymdskepp är en väsentlig del, och rollpersoner ska helst kunna vara kompetenta både på och av skeppet.

                      Kommentera


                      • #12
                        Rent spontant tänker jag (men detta beror väldigt mycket på hur regelsystemet ser ut), skulle jag först låta spelarna fördela rollerna ombord på rymdskeppet, och sen spendera en särskild pott med färdighetspoäng på de färdigheter som hör till de rollerna.

                        Kanske rent av med krav om redundans, så att alla måste sätta minst ett poäng på varje färdighet, men i övrigt får sprida ut dem som de känner för, så att inte besättningen blir helt handikappad bara för att en karaktär skulle gå och dö.

                        När det är klart skulle jag låta dem spendera ytterligare en pott färdighetspoäng på att faktiskt bygga sin karaktär ovanpå denna roll, och jag skulle vara rätt generös med denna andra pott. Typ att den här karaktärspotten innehåller fullt antal färdighetspoäng som en vanlig rollperson skulle få, och den där besättningspotten kanske är lite mindre, men som en bonus ovanpå det.

                        Om sen en karaktär vill bränna lite av sin karaktärspott på att bli ännu bättre på besättningsfärdigheter så är väl det okej, tänker jag. Men inte tvärt om.

                        Men exakt hur detta skulle implementeras beror väldigt mycket på det faktiska regelsystemet som används.

                        Kommentera


                        • #13
                          (Ja, jag fattar att det nog inte är vad du är ute efter. Men jag vill ändå tipsa om det, om inte annat kanske det kan ge lite inspiration till nya vyer.)

                          Ett spel som jag tycker hanterar rymdskeppande och annat på ett väldigt bra sätt är Lasers & Feelings (http://onesevendesign.com/lasers_and_feelings_rpg.pdf) Som namnet antyder så har du två värden "Lasers" och "Feelings" och slår mot dessa både om du är på och gör saker med rymdskeppet eller om du är någon annan stans. Det har också på 1 a4 lyckas få in inspirerande regler för hur en bygger sitt rymdskepp och hur en skapar bra rymdäventyr. Det är guld helt enkelt.

                          Kommentera


                          • #14
                            När jag spelade star wars senast(typ förra året) fick vi till en bra skeppsbesättning på tre spelare och som var hyfsat kompetenta med strålvapen, undre världen och annat. En smugglarkapten, en fd imperietpilot, en mekaniker wannabejedi

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                              Jag har spelat Space Alert och Captain Sonar, och de är båda väldigt roliga spel. Mitt problem är att jag vill ha ett spel som inte BARA handlar om rymdskepp, men där rymdskepp är en väsentlig del, och rollpersoner ska helst kunna vara kompetenta både på och av skeppet.
                              Aa, men skeppstrid/manövrering/utmaning är ju rätt unikt, lite som att fajtas i e5. Jag tänker att du kan smyga in ett taktiskt minispel som gör det, utan att det ska kännas konstigare än minis och rutor i dnd. Vill du "bara" hellre ha en berättarutmaning så blir det ju lättare ("slå en massa tärningar och hjälps åt/turas om att beskriva resultatet" typ).

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X