Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

M/77 - Regel: Avancerad hackning

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka
 
Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • M/77 - Regel: Avancerad hackning

    Hej!

    Jag provade att göra hackning till ett litet mini-spel med min grupp. De gillade det så jag tänkte dela med mig av det.
    I snabba drag så handlar det om att hacka olika noder för att ta sig vidare i systemet och komma åt viktiga noder som ger dig tillgång till olika funktioner/information.
    När vi spelar har jag även låtit dem köpa på sig lite engångsgrejer som ger dem bonusar vid olika hackförsök. Jag kan försöka sammanställa dem senare och lägga upp det om någon är intresserad.

    Hackning


  • #2
    Coolt! :D

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle ha lagt till att för större datasystem så får man -1 per nod man låser upp, dvs säkerhetssystemet blir mer och mer misstänksamt. När det väl har gått en viss tid (beroende på vilken typ av server det är. Max en timme för en stor kommerciell server, medans en topphemlig databas kanske tar en vecka innan den går ner till en normal säkerhetsnivå.
      Detta skulle leda till att ett nätverk tar flera dagar eller till och med veckor på sig för att hackas (kan till och med vara så man genererar äventyr i en kampanj), och det finns noder där man kan låsa upp krypteringsnycklar så att man inte behöver återhacka vissa noder när man väl tagit sig till en viss nod.

      Kommentera


      • #4
        Gillar systemet! Påminner väldigt mycket om systemet i de moderna Deus Ex-spelen, vilket bara är positivt.

        Kommentera


        • #5
          När jag ser dina nätskisser får jag tankar om ett äventyr kring en sådan skiss som visar en terminal som kan kringå det yttre skalskyddet på en större institution. Det enda problemet är att terminalen befinner sig på en exotisk plats ...

          Så har hela partyt en anledning att kryssa iväg till någon cool plats för att ge hackern en bra accesspunkt.

          Kul regler!

          Kommentera


          • #6
            Häftigt!
            När vi spelade frågade jag spelarna hur hackningen skulle gå till. Ville de göra det utan att lämna spår (-10%), skulle det ske extra snabbt (-10%) eller ville de få obegränsad tillgång till systemet (-20%)? Om de inte valde det sistnämnda, eller någon modifikation över huvud taget, hade de 45 sekunder på sig att undersöka mappar och filer (kräver ganska stor noggrannhet av SL eftersom minst ett par värdelösa filer måste finnas) innan de blev utsparkade av brandväggen.

            Kommentera

            Arbetar …
            X