Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

M/77 - Regel: Avancerad hackning

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell
 
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • M/77 - Regel: Avancerad hackning

    Hej!

    Jag provade att göra hackning till ett litet mini-spel med min grupp. De gillade det så jag tänkte dela med mig av det.
    I snabba drag så handlar det om att hacka olika noder för att ta sig vidare i systemet och komma åt viktiga noder som ger dig tillgång till olika funktioner/information.
    När vi spelar har jag även låtit dem köpa på sig lite engångsgrejer som ger dem bonusar vid olika hackförsök. Jag kan försöka sammanställa dem senare och lägga upp det om någon är intresserad.

    Hackning


  • #2
    Coolt! :D

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle ha lagt till att för större datasystem så får man -1 per nod man låser upp, dvs säkerhetssystemet blir mer och mer misstänksamt. När det väl har gått en viss tid (beroende på vilken typ av server det är. Max en timme för en stor kommerciell server, medans en topphemlig databas kanske tar en vecka innan den går ner till en normal säkerhetsnivå.
      Detta skulle leda till att ett nätverk tar flera dagar eller till och med veckor på sig för att hackas (kan till och med vara så man genererar äventyr i en kampanj), och det finns noder där man kan låsa upp krypteringsnycklar så att man inte behöver återhacka vissa noder när man väl tagit sig till en viss nod.

      Kommentera


      • #4
        Gillar systemet! Påminner väldigt mycket om systemet i de moderna Deus Ex-spelen, vilket bara är positivt.

        Kommentera


        • #5
          När jag ser dina nätskisser får jag tankar om ett äventyr kring en sådan skiss som visar en terminal som kan kringå det yttre skalskyddet på en större institution. Det enda problemet är att terminalen befinner sig på en exotisk plats ...

          Så har hela partyt en anledning att kryssa iväg till någon cool plats för att ge hackern en bra accesspunkt.

          Kul regler!

          Kommentera


          • #6
            Häftigt!
            När vi spelade frågade jag spelarna hur hackningen skulle gå till. Ville de göra det utan att lämna spår (-10%), skulle det ske extra snabbt (-10%) eller ville de få obegränsad tillgång till systemet (-20%)? Om de inte valde det sistnämnda, eller någon modifikation över huvud taget, hade de 45 sekunder på sig att undersöka mappar och filer (kräver ganska stor noggrannhet av SL eftersom minst ett par värdelösa filer måste finnas) innan de blev utsparkade av brandväggen.

            Kommentera

            Arbetar …
            X