Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

M/77 - Regel: Avancerad hackning

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 09.25
23 responses
388 visningar
0 gillar
Leon
av Leon
 
Skapad av Per, Igår, 21.45
47 responses
1.018 visningar
3 gillar
Anarchclown  
Skapad av krank, Idag, 16.13
1 response
5 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Idag, 01.44
9 responses
109 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Idag, 15.49
0 responses
35 visningar
1 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av Nässe, 22 March 2019, 23.19
13 responses
335 visningar
0 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av stenhöna, 22 March 2019, 23.42
7 responses
190 visningar
0 gillar
stenhöna  
Skapad av Drafur, Igår, 17.06
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Leumas, Igår, 00.55
6 responses
194 visningar
4 gillar
Brior
av Brior
 
Skapad av Henke, 22 March 2019, 17.47
10 responses
302 visningar
4 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • M/77 - Regel: Avancerad hackning

    Hej!

    Jag provade att göra hackning till ett litet mini-spel med min grupp. De gillade det så jag tänkte dela med mig av det.
    I snabba drag så handlar det om att hacka olika noder för att ta sig vidare i systemet och komma åt viktiga noder som ger dig tillgång till olika funktioner/information.
    När vi spelar har jag även låtit dem köpa på sig lite engångsgrejer som ger dem bonusar vid olika hackförsök. Jag kan försöka sammanställa dem senare och lägga upp det om någon är intresserad.

    Hackning


  • #2
    Coolt! :D

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle ha lagt till att för större datasystem så får man -1 per nod man låser upp, dvs säkerhetssystemet blir mer och mer misstänksamt. När det väl har gått en viss tid (beroende på vilken typ av server det är. Max en timme för en stor kommerciell server, medans en topphemlig databas kanske tar en vecka innan den går ner till en normal säkerhetsnivå.
      Detta skulle leda till att ett nätverk tar flera dagar eller till och med veckor på sig för att hackas (kan till och med vara så man genererar äventyr i en kampanj), och det finns noder där man kan låsa upp krypteringsnycklar så att man inte behöver återhacka vissa noder när man väl tagit sig till en viss nod.

      Kommentera


      • #4
        Gillar systemet! Påminner väldigt mycket om systemet i de moderna Deus Ex-spelen, vilket bara är positivt.

        Kommentera


        • #5
          När jag ser dina nätskisser får jag tankar om ett äventyr kring en sådan skiss som visar en terminal som kan kringå det yttre skalskyddet på en större institution. Det enda problemet är att terminalen befinner sig på en exotisk plats ...

          Så har hela partyt en anledning att kryssa iväg till någon cool plats för att ge hackern en bra accesspunkt.

          Kul regler!

          Kommentera


          • #6
            Häftigt!
            När vi spelade frågade jag spelarna hur hackningen skulle gå till. Ville de göra det utan att lämna spår (-10%), skulle det ske extra snabbt (-10%) eller ville de få obegränsad tillgång till systemet (-20%)? Om de inte valde det sistnämnda, eller någon modifikation över huvud taget, hade de 45 sekunder på sig att undersöka mappar och filer (kräver ganska stor noggrannhet av SL eftersom minst ett par värdelösa filer måste finnas) innan de blev utsparkade av brandväggen.

            Kommentera

            Arbetar …
            X