Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

System för att återfå minnen?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka
 
Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • System för att återfå minnen?

    Min grupp tänkte spela en kampanj som inleds med amnesia hos samtliga rollpersoner.

    Tanken är att spelarna ska kunna utforska världen tillsammans med rollpersonerna, utan att ha en massa förväntningar om att ha pluggat settingen. Minnena ska sedan komma tillbaka lite i taget.

    Finns det något system som gör det här bra? Har ni några tankar på bra sätt att göra det – som inte bara blir sporadiska info-dumps av SL, men inte heller en massa immersionsbrytande metakonstruktion av spelarna?

    Sannolikt får jag konstruera något, men jag tänkte börja med att höra mig för.

  • #2
    Från mitt spel Interzone:
    https://docs.google.com/document/d/1...thkey=CMPu7IgC
    -----------------------
    "Kod 44, du försöker få åtkomst till ett spärrat minne. Var vänlig och stanna där du är. Personal från MnemeTech är på väg, och kommer inom kort ge dig personlig support. Ha en bra dag."


    Egenskaper
    Alla karaktärer har ett gäng egenskaper som beskriver olika aspekter hos dem, exempelvis har Jimmy Ho egenskapen Triadmedlem. Vid varje konflikt som den egenskapen kan tänkas vara en fördel får Jimmys spelare slå om en tärning, om den inte visar en 1:a. 1:or får du aldrig slå om. Spelaren har också valet att låta egenskapen stå i vägen för karaktären och förlorar då konflikten på sina egna villkor. I gengäld får spelaren ett nytt minne. Spelledaren väljer från listan av minnen.

    Minnen
    Under spel kommer karaktärerna att återfå minnen. Det första minnet får karaktärerna efter första scenen (gratis, första fixen är alltid gratis) efter att de fått felmeddelandet och på något sätt handskats med de supportagenter som MnemeTech skickat ut. Spelledaren väljer ett minne från listan nedan och väljer vem minnet handlar om. Någon eller några ska alltså bytas ut mot en eller flera personer, antingen en karaktär eller någon som spelaren har applicerat en känsla på eller i nödfall en annan person. Det första minnet handlar alltid om någon av de andra karaktärerna.
    • Du har sex med någon.
    • Du torterar en ung pojke du aldrig har sett förut. Han skriker att han inte vet något och ropar efter sin mamma. Du minns inte om han överlever eller inte. Du är inte ensam, utan får hjälp av någon.
    • Du manipulerar ett minne som tillhör någon.
    • Du placerar en bomb i ett märkligt maskinrum. Det står MnemeTech här och var. Men i sista stund apterar du inte bomben, utan gömmer den istället bakom en bunt kablar. Du har fått bomben av någon.
    • Någon ger dig en väska full med kontanter, en svart väska i teflon.
    • Du ser på när någon dödar en annan. Du ingriper inte.
    • Du är på någons begravning. Det är några andra där med.
    • Du är på en stor företagsfest med någon. Ni är lyckliga.
    • Du fyller 6 år, några firar din födelsedag med dig.
    • Du övervakar ett experiment i någon slags operationssal. Någon ligger naken på en vit brits bakom ett skottsäkert glas.
    • Du lovar att du aldrig kommer att överge någon. Att du alltid ska stå bredvid någons sida.
    • Du övertalar någon att lämna InterZone med dig.
    • Du anger någon.
    • Du skjuter någon med tre kulor i bröstet.
    • Du ser dig i spegeln och ser någon annan titta tillbaka på dig.
    Känslor
    Alla karaktärer har latenta känslor. Det är väldigt starka känslor, som finns kvar trots att minnet är borta. Under spel, när karaktären träffar en ny person (kan även vara en annan spelares karaktär), kan spelaren välja att applicera någon av dessa känslor på personen, och på så sätt ge sin karaktär lite djup och väva in en person som hon tycker är intressant eller cool. Det finns fyra känslor - kärlek, vrede, åtrå, rädsla. Allt spelaren behöver göra för att aktivera en känsla är att säga något i stil “jag är rädd för den här personen” och anteckna på sitt formulär. Spelledaren väver om möjligt in karaktärernas relationer i kommande minnen.
    • Kärlek
    • Vrede
    • Åtrå
    • Rädsla
    Last edited by Måns; 12 December 2018, 13.37.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
      Från mitt spel Interzone:
      Verkar sjukt fränt! För just det här projektet tror jag dock att det för mycket metakonstruktion för min smak. Men i allmänhet jag gillar upplägget som attan, tack för att du delade med dig!

      Kommentera


      • #4
        Jag tänker du kan göra en lista med minnen kopplade till vissa triggers. En trigger kan vara t ex lukten av en parfym, smaken av en viss öl, synen av en grön dörr, sätta foten i Mugglargränd, whatever. Varje minne bör innehålla ledtrådar och planteringar till andra minnen. När en rollfigur gör eller upplever X utlöses minnet.

        Antingen är du traddig och skriver bakgrunder till rollfigurerna (hemliga) och ger varje figur sin egen lista med minnen eller så är du lite mer indie och gör en gemensam lista och dela ut minnet till första rollfiguren som utlöser triggern. På sätt sätt skrivs deras bakgrunder fram mer eller mindre under spelets gång.

        Kommentera

        Arbetar …
        X