Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att byta system i en kampanj?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
5 responses
93 visningar
4 gillar
Tre solar  
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
70 responses
3.041 visningar
13 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.063 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
189 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
329 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.909 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
224 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 12.31
2 responses
103 visningar
0 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
26 responses
778 visningar
1 gillar
Rickard
av Rickard
 
Skapad av Skarpskytten, 11 December 2018, 21.58
2 responses
144 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att byta system i en kampanj?

    En tanke jag tänkt efter några diskussioner kring Symbaroum. Hur ser ni på att byta system mitt i en kampanj? Finns det bra eller dåliga lägen? Hur viktigt är det att det nya systemet på något vis liknar det gamla? Räcker det att det är i samma anda eller behöver det fånga in samma aspekter i mekaniken? Eller spelar det ingen roll alls? Behöver RPnas utveckling/erfarenhet transfereras till det nya systemet? Måste en RPs "statistiska profil" ens vara likadan (dvs måste en krigare som var bra på pilbåge i det gamla systemet fortfarande vara det i det nya)?

    Och för tydligheten skull så pratar jag inte om kampanjer på 8-10 spelmöten utan sådant i stil med Konfluxsviten, Undergångens arvtagare eller Törnetronen där det 25e spelpasset fortfarande är i kampanjens början.

  • #2
    Jag spelleder Konfluxsviten sedan 2008 och körde Svavelvinter-modulen med DoD-regler, växlade därefter över till WFRP2 med Trakorien-touch och körde det fram tills att jag började betatesta Svavelvinter RPG åt Tomas i det som senare blev Fria Ligan vilket jag kört med sedan dess i alla de betaversioner som dök upp tills det blev ett slutgiltigt spel.

    Vid varje regelbyte var målet att lyfta spelet till ett moderna system med en regelmekanik som kändes bättre. Jag lade t.ex. sjuuukt mycket tid på att skapa Trakorien-anpassade besvärjelser till WFRP2-reglerna. Reglerna hade ju ingen koppling till varandra så flytten blev ganska godtycklig, men jag sålde nog samtidigt in det genom att muta spelarna med lite bättre värden i överföringen.

    När jag några månader senare valde att börja med Svavelvinter RPG istället så var det ju inte heller möjligt att portera på något speciellt rättvist sätt. Ännu en gång mutade jag spelarna för lite bättre värden men tror ändå det blev lite givande och tagande utifrån vilken sorts yrken de hade och hur de "borde" vara i spelet. Den här gången var dock miljön redan anpassad till Trakorien, så där behövde jag inte göra någon anpassning. Kan samtidigt säga att en av huvudspelarna (som varit med och spelat från början) tröttnade vid det här bytet och hoppade av. Det blev helt enkelt ett byte för mycket för honom. Kan ändå inte säga att jag ångrar bytet :-)

    Summerat så är det såklart en avvägning. Är det nya regelsystemet så fantastiskt att det är värt att ta risken det skapar någon form av irritation i spelgruppen? För egen del så är jag inte speciellt förtjust i Symbaroums regler och hade nog hellre kört det med Forbidden Lands-reglerna då de reglerna är tydligare och enligt mig lite roligare. Dessutom finns det ju relativt bra möjlighet att porta särdrag och förmågor med Forbidden Lands färdigheter och talanger.


    Kommentera


    • #3
      Alla i gruppen måste vara med på det för att det ska bli bra är min inställning. Och du som spelledare måste inse att du är personen som gjorde fel när ni valde det här systemet och att om spelarna vill ändra sina karaktärer helt vid system bytet så ska du låta dem.

      Vi gjorde det här i en level 1 till 20 Pathfinder kampanj. För det var redan ett helvete av komplexitet och vi ville ta in nya spelare och de kunde inte förstå sina karaktärer. Så portade det till OSR och alla var nöjda :)

      Vi gjorde det i en urban fantasy kampanj vi spelade i också dock. Och där tryckte spelledaren igenom det mot halva gruppens vilja. Där ändrades staten för att slåss i närstrid från dex till strength. Jag hade jätte mycket dex och typ ingen strength. Spelledaren ville inte låta mig byta för jag hade gjort en massa dex grejer tidigare i kampanjen. Jag var ”Jag tog bara den här staten för att vara ett combat monster. Jag är emot att byta system och jag tänker inte bli överkörd så att min karaktär går från att vara som jag vill ha den till att inte kunna slåss. Jag bryr mig inte om de andra skillsen jag använt mycket mer jag tog dem för att de synkade med min combat build. Jag bryr mig inte om att vi är 12 sessioner in. Jag vill inte spela en karaktär jag hatar och det här får mig att hata den.”. Så jag fick ändra vilket öppnade störtfloden av att alla ville ändra sina karaktärer. Så alla gick från att ha varit natueligt levlade karaktärer till att vara min/maxade monster.

      Kommentera


      • #4
        Vi bytte till Fate of Ambria under några delar av Häxhammaren. Spelarna skapade nya rollpersoner men baserade dem på Symbaroum-rollpersonerna. Funkade faktiskt ganska bra. Det gick lite väl snabbt att komma igenom delarna vi spelade dock. Vi bytte tillbaka för att få ner tempot och konstaterade att ToA fungerar som bäst när spelarna rör sig fritt i Ambria.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Alla i gruppen måste vara med på det för att det ska bli bra är min inställning. Och du som spelledare måste inse att du är personen som gjorde fel när ni valde det här systemet och att om spelarna vill ändra sina karaktärer helt vid system bytet så ska du låta dem.
          Vet inte jag känner mig särskilt ansvarig :-). Ingen kunde mer om Symbaroum än någon annan, annat än att alla gillade MUA-kampanjen. Vet inte heller om jag generellt tycker att det är något specifikt ansvar för SL att vara "regelexperten" (även om den personen så klart måste ha hyfsad koll). Men så väljer jag äventyr/kampanjer som SL - inte spel. Och där är jag inte det minsta besviken på Symbaroum!

          Men ni som bytt någon gång: har det känns som att det fått storymässiga konsekvenser? Typ att vissa lösningar för RPna inte längre funkar? Bytet till FATE verkar ju gett er ett för högt tempo?
          @Henke: Hur mycket jag än gillar WFRP 2, det är ju inte världens rules light-system. Var det värt arbetsinsatsen för din del som SL kontra att köra på med DoD?

          För min del är min enda erfarenhet ett byte mitt i MUA från Mutant 2 till MUA-regler, men det var ju minsta möjliga justering.
          Last edited by Bifur; 29 November 2018, 19.25.

          Kommentera


          • #6
            Jag tycker att det är enormt mycket bättre att byta regelsystem till något som majoriteten av spelgruppen föredrar, än att lägga ner en i övrigt bra kampanj eller streta vidare med ett regelsystem som stör spelupplevelsen. Enligt min mening behöver det nya regelsystemet inte heller likna det gamla. Jag skulle till exempel mycket väl kunna tänka mig att byta från meckig BRP till något med tärningspölar. Det nya regelsystemet bör dock kunna fånga de spelmekaniska nyckeldragen i rollfigurerna, annars blir jag missnöjd. Så ja, en krigare som var bra på pilbåge i det gamla systemet måste fortfarande vara det i det nya.

            Kommentera


            • #7
              Jag tänker sätta min flagg i punkten att spelledaren är ansvarig för att spelsystemet fungerar för kampanjen. För bara speleldaren vet vad som kommer och kan göra ett informerat beslut.

              Kommentera


              • #8
                Tänker också att spelledaren inte bara ansvarar utan nästan garanterat är den som initierar bytet av regler? Det är ju den som använder reglerna som märker när de inte är bra på ett annat sätt än spelarna? Jag har kritiserat reglerna en del när vi spelar Mask of Nyarlathotep då jag tycker CoC regelsystem är trist och träigt, men har inte lyckats få gehör :-)

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                  När jag några månader senare valde att börja med Svavelvinter RPG istället så var det ju inte heller möjligt att portera på något speciellt rättvist sätt. Ännu en gång mutade jag spelarna för lite bättre värden men tror ändå det blev lite givande och tagande utifrån vilken sorts yrken de hade och hur de "borde" vara i spelet. Den här gången var dock miljön redan anpassad till Trakorien, så där behövde jag inte göra någon anpassning. Kan samtidigt säga att en av huvudspelarna (som varit med och spelat från början) tröttnade vid det här bytet och hoppade av. Det blev helt enkelt ett byte för mycket för honom. Kan ändå inte säga att jag ångrar bytet :-)
                  Om intresse finns kan jag försöka gräva fram de karaktärer som jag portade för att ge mer detaljer kring resultatet?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                    Jag har kritiserat reglerna en del när vi spelar Mask of Nyarlathotep då jag tycker CoC regelsystem är trist och träigt, men har inte lyckats få gehör :-)
                    Synd att de inte kan tänka sig t.ex. Kutulu :-)

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                      Tänker också att spelledaren inte bara ansvarar utan nästan garanterat är den som initierar bytet av regler? Det är ju den som använder reglerna som märker när de inte är bra på ett annat sätt än spelarna? Jag har kritiserat reglerna en del när vi spelar Mask of Nyarlathotep då jag tycker CoC regelsystem är trist och träigt, men har inte lyckats få gehör :-)
                      Jag håller inte med. SL har en viktig roll givetvis, specielkt i relation till äventyret, men jag tycker spelarna är lika ansvariga för att hitta sådana effekter av systemet som inte passar gruppens spelstil. Men det är en annan diskussion.

                      Kommentera


                      • #12
                        Vi körde gammal d20-variant av Babylon 5 (inte den första, utan den från Mongoose om jag minns rätt), bytte senare i kampanjen till D20 Modern, och sedan till 2nd edition av Babylon 5-reglerna. Fungerade, men var lite meckigt.

                        Kommentera


                        • #13
                          Under utvecklingen av More than Human så spelledde jag samtidigt spelets kampanj. Eftersom systemet var med om ganska stora förändringar så ser jag det nog som i princip samma sak som att byta regelsystem, även om det kanske mest var som att byta mellan ett par likartade.

                          I vårt fall så var det något jag var ganska öppen med och som spelarna köpte som del av premissen - de var speltestare, klart det krängde lite. Vi var definitivt med om att t.ex. superkrafter plötsligt slutade funka som de gjort tidigare, eller att rollpersoner plötsligt blev mycket bättre eller sämre än tidigare. Jag försökte hålla spelarna glada genom att försöka se till att rollpersonerna åtminstone inte blev alltför mycket sämre när det gäller chans att lyckas och så; jag var hellre generös med poängen när systemet balanserades om. Det funkade rätt OK. VI förklarade krafternas fluktuering med att, tja, krafterna var instabila. I spelets metaplot kommer ju krafterna någonstans ifrån och det är lite mystiskt och sådär, så att de varierade lite funkade förvånansvärt ok.

                          I allmänhet spelar jag inte rollspel med speciellt stort fokus på reglerna. Jag skulle bli lite irriterad om min rollperson plötsligt blev helt inkompetent på något det etablerats att hen var bra på, men annars har jag egentligen noll problem med systembyten för egen del. det är ju inte i systemet min upplevelse sitter, s a s.

                          Kommentera


                          • #14
                            Om det är ett uttalat speltest borde ingen bli förvånad eller frustrerad över mindre eller större regeländringar. Sådant är ju då en del av premissen. Jag kör en testkampanj med mitt Världsrymdens vagabonder nu och reglerna uppdateras kontinuerligt utan att någon klagar.

                            Att i en kampanj med "nu ska vi spela A" som premiss byta till regelsystem B känns knepigare, men värt besväret om det gör spelandet bättre tycker jag. Se dock till att prata igenom situationen ordentligt och enas kring vilket det nya systemet ska vara, samt hur bytet ska gå till.
                            Last edited by luddwig; 30 November 2018, 10.45.

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag tror inte på att byta regler mitt i.

                              Bättre då att avrunda och sedan skapa nya karaktärer i det nya systemet.

                              Tillsammans med spelarna bör ni kunna hitta på en värdig avslutning på första gängets hjältemod, som dessutom leder storyn vidare som en stafettpinne att övertas av den nya gruppen hjältar.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X