Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyr med parallalla tidslinjer

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 17 December 2018, 22.38
3 responses
34 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av RedMoon, Idag, 02.17
0 responses
4 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av vije, 28 November 2018, 17.37
2 responses
207 visningar
7 gillar
vije
av vije
 
Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
22 responses
949 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av clarence redd, Igår, 20.54
0 responses
23 visningar
2 gillar
clarence redd  
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
563 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
308 visningar
1 gillar
erikt
av erikt
 
Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
111 visningar
6 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
929 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.954 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Äventyr med parallalla tidslinjer

    Funderar på om det finns något äventyr som använder sig av parallella tidslinjer där man spelar samma personer fast där val man gjort fått konsekvenser där man spelar de olika fortsatta händelseförloppen? Lite av tidsresegrej, men inte med fokus att man springer på sig själv eller sina äldre släktingar utan lite med som 90-tals tramsdramat Sliding Doors fast där jag tänker mig att man mer och mer förgrenar ut situationerna utifrån dessa vägskäl som delar upp händelseförloppen.

    Låter det lördagsflummigt? Är det gjort? Är det görbart? Vore det bara jobbigt eller lite kul och udda? (beror givetvis på vad historien skall handla om).

  • #2
    Kan inte komma på att det är gjort. Låter svårt tycker jag framför allt. Att som spelare känna sig bekväm i att "backa" sin RP är nog inte helt enkelt. Det kräver nog fri form och väldigt distinkta val - vilket lite motsäger tanken som jag får med att de olika grenarna ska spegla varandra, som i just Sliding Doors.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
      Kan inte komma på att det är gjort. Låter svårt tycker jag framför allt. Att som spelare känna sig bekväm i att "backa" sin RP är nog inte helt enkelt. Det kräver nog fri form och väldigt distinkta val - vilket lite motsäger tanken som jag får med att de olika grenarna ska spegla varandra, som i just Sliding Doors.
      Jo, precis som du skriver. Att backa kanske inte uppskattas av alla. Samtidigt tänker jag att med rätt historia så kanske intresset/nyfikenheten skulle vara tillräckligt stort hos spelaren för att spela även på den andra (eller tredje tidslinjen). Observera att jag ser det här som ett slags oneshot-experiment och inget man skulle spela under flera tillfällen. Kanske något för en Fiasco-session.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

        Jo, precis som du skriver. Att backa kanske inte uppskattas av alla. Samtidigt tänker jag att med rätt historia så kanske intresset/nyfikenheten skulle vara tillräckligt stort hos spelaren för att spela även på den andra (eller tredje tidslinjen). Observera att jag ser det här som ett slags oneshot-experiment och inget man skulle spela under flera tillfällen. Kanske något för en Fiasco-session.
        Jo. Det förstod jag. Och det låter som en spännande tanke, jag tror bara inte att man ska ha för höga förväntningar på resultatet ;-). Avgörande, förutom att förankra idén i förväg, är nog att hitta brytpunkter som är tillräckligt avgörande men samtidigt låter en vara del av samma historia oavsett vilken gren man väljer.

        Kommentera


        • #5
          I mitt Byrån för märkliga och oförklarliga händelser har jag regler för icke-kronologiskt spelande. Men jag misstänker att det är grymt svårt att faktiskt spela så.

          Kommentera


          • #6
            I Upsala Sviten skickas man fram och tillbaka i tiden mellan olika karaktärer. Kul grepp. Dock så är det väldigt railat och val man gör i dåtid påverkar inte direkt det som händer i nutid

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg
              I Upsala Sviten skickas man fram och tillbaka i tiden mellan olika karaktärer. Kul grepp. Dock så är det väldigt railat och val man gör i dåtid påverkar inte direkt det som händer i nutid
              Sant. Den har jag läst. men där handlar det om olika personer vid andra tidpunkter. Jag tänker samma RP vid samma tidpunkt men där man gjort andra avgörande val.

              Årets konventsscenario på Gothcon till Oktoberlandet hade också lite av detta i början/slutet av äventyret som blev samma utifrån en slags tidsmaskin, men där gjorde det hela ingen som helst påverkan på själva scenariot mer än att man fick spela ut startscenen med smärre förändringar.

              Kommentera


              • #8
                I det mycket välskrivna scenariot "Point of no Return" av Elin Gissén så följer vi ett äkta par från ungdom till ålderdom i två parallella tidslinjer. I den ena så valde de att behålla det barn som blivit till vid unga år och i det andra så valde det att göra abort. Så bara två grenar men ändå rätt mycket åt det hållet du tänker på tror jag. Sen är det kanske närmare ett kammarlajv än ett "äventyr" men det har en spelledare och kan antagligen lika gärna räknas till friformsscenen som lajvscenen.

                Jag har också spelat ett tidsloopslajv, där samma scen spelades om, om och om igen med bara små skillnader i instruktioner emellan. Settingen var i Neverwhere unviersumet så tidsloopen hade också en ren ingameförklaring. Minns just nu tyvärr inte vad det hette men det var riktigt bra.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                  I det mycket välskrivna scenariot "Point of no Return" av Elin Gissén så följer vi ett äkta par från ungdom till ålderdom i två parallella tidslinjer. I den ena så valde de att behålla det barn som blivit till vid unga år och i det andra så valde det att göra abort. Så bara två grenar men ändå rätt mycket åt det hållet du tänker på tror jag. Sen är det kanske närmare ett kammarlajv än ett "äventyr" men det har en spelledare och kan antagligen lika gärna räknas till friformsscenen som lajvscenen.

                  Jag har också spelat ett tidsloopslajv, där samma scen spelades om, om och om igen med bara små skillnader i instruktioner emellan. Settingen var i Neverwhere unviersumet så tidsloopen hade också en ren ingameförklaring. Minns just nu tyvärr inte vad det hette men det var riktigt bra.
                  Kul! Går något av det där att få tag på?

                  Det här fick mig osökt att tänka på filmen meshes of the afternoon där samma scener återupprepas med små skillnader. På något sätt fascinerar det oerhört.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har bara gjort det med enskilda scener. Typ efter en scen så sätts en ny scen med "Okej, nu vill jag se vad som hade hänt om du hade kysst henne". Det är ett coolt grepp, kan illustrera vad som hade kunnat ske, men inte hela tidslinjer, som du pratar om. Känns som en kul grej att prova. Skulle tippa på att händelsen i sig bör vara förskriptad, och vara något som påverkar samtliga rollpersoner. Som i Björns exempel.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                      Jag har bara gjort det med enskilda scener. Typ efter en scen så sätts en ny scen med "Okej, nu vill jag se vad som hade hänt om du hade kysst henne". Det är ett coolt grepp, kan illustrera vad som hade kunnat ske, men inte hela tidslinjer, som du pratar om. Känns som en kul grej att prova. Skulle tippa på att händelsen i sig bör vara förskriptad, och vara något som påverkar samtliga rollpersoner. Som i Björns exempel.
                      Ja, det luriga blir ju att få in samtliga rollpersoner i detta skeende. Att alla behöver ha gjort ett annat vägval för att det ska vara skillnad eller att valen sker gruppvis och inte individuellt (och det känns på något sätt som inte lika intressanta val) ...

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                        Ja, det luriga blir ju att få in samtliga rollpersoner i detta skeende. Att alla behöver ha gjort ett annat vägval för att det ska vara skillnad eller att valen sker gruppvis och inte individuellt (och det känns på något sätt som inte lika intressanta val) ...
                        Eller sätt upp en Karaktär som huvudperson. Eller låta två olika personer spela huvudkaraktären i de olika tidslinjerna

                        Kommentera


                        • #13
                          Ett "Groundhog Day-upplägg" känns ju ganska kul. Ett svårt äventyr med tydliga men från början okända framgångskriterier.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                            Kul! Går något av det där att få tag på?

                            Det här fick mig osökt att tänka på filmen meshes of the afternoon där samma scener återupprepas med små skillnader. På något sätt fascinerar det oerhört.
                            Hm, ja point of no return finns här: https://scenariofestival.se/archive/...-of-no-return/ men det andra kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på så har svårare att hitta det, men tror jag vet vem jag ska fråga så kanske återkommer.

                            Kommentera

                            Arbetar …
                            X