Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ekvationen rollspel och tidsbrist

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Idag, 09.59
5 responses
83 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Bolongo, Idag, 08.55
8 responses
190 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Björn den gode, 12 November 2018, 00.03
20 responses
428 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av God45, Idag, 12.43
2 responses
61 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 12.52
0 responses
27 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Kraetyz, Idag, 03.28
0 responses
79 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz

Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
1 response
44 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 22.32
1 response
10 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.00
0 responses
75 visningar
1 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Bifur, Igår, 11.59
2 responses
178 visningar
2 gillar
Per
av Per

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Tänk om man lyckades få med sig frun att spela. Skulle dock inte hjälpa när man har tre småbarn. Strimman av hopp blir väl att kanske kunna spela med hela familjen när barnen blir större. :-)
    Det blir lättare! :-) Vår yngsta är snart 9. Henne spelar vi Tails of Equestria med.

Kommentera

Tänk om man lyckades få med sig frun att spela. Skulle dock inte hjälpa när man har tre småbarn. Strimman av hopp blir väl att kanske kunna spela med hela familjen när barnen blir större. :-)
      Jag är sjukt glad att min fru inte spelar. Hade varit hopplöst att skaffa barnvakt varje gång :D Antar att det skulle funka hyffsat om vi kunde spela hemma hos oss, men jag tror inte vi skulle få barnen i säng då. (Jag har också tre stycken små liv - 3, 6 och 8 år)

Kommentera

Vi kör varje Tisdag cirka 3-4 timmar. har gjort så i snart tio år. Är tre olika som speltider och kör ofta 2 kampanjer paralleller med olika spelledare om den ena inte känner sig förberedd eller måste stå över den veckan. Vi har sagt att vi kör även om en eller 2 spelare saknas detta har gjort att v har kört en massa spel de senaste åren. Att vi dessutom är tre olika som spelleder (om vart annat) bidrar till att det alltid finns något kul att spela.

Även om flera av spelarna har barn har vi fått det att funka men tror det kan vara en fördela att bo i Malmö där man kan ta sig mellan hemmen på alla oss sex som spelar på max tio minuter med cykel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
          Vi kör varje Tisdag cirka 3-4 timmar. har gjort så i snart tio år. Är tre olika som speltider och kör ofta 2 kampanjer paralleller med olika spelledare om den ena inte känner sig förberedd eller måste stå över den veckan. Vi har sagt att vi kör även om en eller 2 spelare saknas detta har gjort att v har kört en massa spel de senaste åren. Att vi dessutom är tre olika som spelleder (om vart annat) bidrar till att det alltid finns något kul att spela.

Även om flera av spelarna har barn har vi fått det att funka men tror det kan vara en fördela att bo i Malmö där man kan ta sig mellan hemmen på alla oss sex som spelar på max tio minuter med cykel.
          Korta avstånd är säkert till hjälp. I våt grupp bor en spelare över en timme bort vilket innebär över två timmar restid för en av oss då vi ofta spelar antingen där eller här. Det gör såklart inte saken bättre.

Kommentera

Hur tänker du kring den omöjliga ekvationen rollspel och tidsbrist?
            Rollspel har blivit som vilken kulturprodukt som helst.
            Jag älskar film, men jag kan inte se all film som produceras i världen, så jag ser det som intresserar mig.
            Jag älskar böcker, men jag kan inte läsa alla böcker som ges ut i världen, så jag läser det som intresserar mig.
            Samma med rollspel, man får spela det som intresserar en. Och hinner man inte betyder det att ens rollspelssmak är för bred och man måste bli ännu smalare.

Om jag hade all tid i världen är det inte ens säkert att jag skulle spela mer rollspel - för det är så mycket annat som jag fått försaka på grund av tidsbrist:
            - jag skulle spela mer brädspel.
            - jag skulle spela mer kortspel.
            - jag skulle spela mer datorspel.
            - jag skulle se mer TV-serier.
            - jag skulle sporta mer.
            - jag skulle resa mer.
            O.s.v., o.s.v., o.s.v.

Kommentera

Vi kör kampanjer som många säkert skulle anse korta - typ 4-10 speltillfällen. När alla inte kan kör vi någon enkvällare istället. Plus att enstaka enkvällare arrangeras utanför kampanjtiderna. Spelmöten planeras in när kampanjen börjar, med medvetenhet att alla inte blir av. Vi försökte en gång att köra på principen att vi spelar kampanjen även om alla inte dyker upp, men jag tror inte att någon tyckte att det funkade bra. Det går liksom inte när man kör mer historiedrivna spel att någon rollperson plötsligt inte är med.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Rollspel har blivit som vilken kulturprodukt som helst.
                Jag älskar film, men jag kan inte se all film som produceras i världen, så jag ser det som intresserar mig.
                Jag älskar böcker, men jag kan inte läsa alla böcker som ges ut i världen, så jag läser det som intresserar mig.
                Samma med rollspel, man får spela det som intresserar en. Och hinner man inte betyder det att ens rollspelssmak är för bred och man måste bli ännu smalare.

Om jag hade all tid i världen är det inte ens säkert att jag skulle spela mer rollspel - för det är så mycket annat som jag fått försaka på grund av tidsbrist:
                - jag skulle spela mer brädspel.
                - jag skulle spela mer kortspel.
                - jag skulle spela mer datorspel.
                - jag skulle se mer TV-serier.
                - jag skulle sporta mer.
                - jag skulle resa mer.
                O.s.v., o.s.v., o.s.v.
                Jag upplever att det som gör rollspel extra problematiskt är mängden spelare som gärna alla bör kunna samtidigt och att det blir så uppenbart sämre om man inte är "på". Om jag har en spelare att spela brädspel med så kör vi kanske Memoir '44. Om vi är fyra-fem och har tid så spelar vi Eclipse, om vi har snålt om tid så spelar vi Race for the galaxy. Bio och TV-serier funkar vare sig man är trött eller pigg, på eller av. Flera av de andra aktiviteterna som du nämner funkar utmärkt att göra själv.

Rollspel är helt enkelt en svår hobby. Den är extremt givande och få saker upplever jag så givande som en riktigt bra rollspelsomgång, men det är så svårt att få till när livet blir komplicerat med barn, jobb, aktiviteter, sociala "krav" etc etc.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                  Jag upplever att det som gör rollspel extra problematiskt är mängden spelare som gärna alla bör kunna samtidigt och att det blir så uppenbart sämre om man inte är "på".
                  Jag kan tycka att det just är kampanjspel som är problematiskt och svårt, inte rollspel i sig.et finns ju en uppsjö rollspel som är gjorda att spela som just oneshots med minimala förberedelser, som i min mening likställer dem med de flesta brädspel (personligen betraktar jag ju till och med rollspel som just bara ännu en variant av brädspel, fast sällskapsspel kanske är mer rättvisande).

Vad gäller att vara "på" eller inte tycker jag även spelar en stor roll i de flesta brädspel och även många TV-serier/filmer som också blir sämmre av att inte vara "på".

Sen finns det även TV-serier och bräspel som funkar utmärkt att köra även om man itne är på, och mest vill ha något att göra medan man pratar skit. Men ärligt talat så finns det rollspel där detta funkar utmärkt också.

Kommentera

Jag upplever att det som gör rollspel extra problematiskt är mängden spelare som gärna alla bör kunna samtidigt och att det blir så uppenbart sämre om man inte är "på".
                    Jag känner massor med folk som inte spelar rollspel. När jag ser vad de gör istället är deras fritid full med innebandy, franskakurser, köra barnen till fotbollsträning o.s.v.

Det som förundrar mig är att ett innebandylag kan träffas och spela en gång i veckan, att en hel franskaklass kan ha lektioner en gång i veckan, men ett halvdussin rollspelare inte klarar av att hitta en gemensam dag ens en gång i månaden.
                    Det är som om rollspel alltid drar det kortaste strået i folks liv när det krockar med någonting annat.

Kommentera

Det är som om rollspel alltid drar det kortaste strået i folks liv när det krockar med någonting annat.
                      Ja. Jag hade ofta det här problemet med folk jag tyvärr sammtidigt gärna ville spela med. Men tillslut accepterade jag faktum och letade upp folk som var beredda att prioritera rollspel istället, och umgicks med de tidigare i andra sammanhang.

Om man har en bandyspelare som aldrig dyker upp till träningen så petar man denne från laget. Det borde inte behöva vara någon skillnad när det kommer till rollspel.

Kommentera

Rollspel är helt enkelt en svår hobby.
                        För mig är rollspel den enkla hobbyn. Som en picknick i parken jämfört med att spela i band.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Jag kan tycka att det just är kampanjspel som är problematiskt och svårt, inte rollspel i sig.et finns ju en uppsjö rollspel som är gjorda att spela som just oneshots med minimala förberedelser, som i min mening likställer dem med de flesta brädspel (personligen betraktar jag ju till och med rollspel som just bara ännu en variant av brädspel, fast sällskapsspel kanske är mer rättvisande).
                          Absolut, det finns lösningar under rollspelsparaplyt också. Jag upplever dock att det sätt som de flesta helst vill spela är just 4-5 personer, mer än en kväll och engagerat.

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                          Vad gäller att vara "på" eller inte tycker jag även spelar en stor roll i de flesta brädspel och även många TV-serier/filmer som också blir sämmre av att inte vara "på".

Sen finns det även TV-serier och bräspel som funkar utmärkt att köra även om man itne är på, och mest vill ha något att göra medan man pratar skit. Men ärligt talat så finns det rollspel där detta funkar utmärkt också.
                          Well, här får vi agree to disagree, men det beror mer på min tycke och smak. Jag har större förmåga att slötitta oengagerat på en film eller en tv-serie och är ganska no nonsense med just rollspelande. Men om det funkar så för dig så tycker jag det är bra. :)

Kommentera

Jag känner massor med folk som inte spelar rollspel. När jag ser vad de gör istället är deras fritid full med innebandy, franskakurser, köra barnen till fotbollsträning o.s.v.

Det som förundrar mig är att ett innebandylag kan träffas och spela en gång i veckan, att en hel franskaklass kan ha lektioner en gång i veckan, men ett halvdussin rollspelare inte klarar av att hitta en gemensam dag ens en gång i månaden.
                            Sant. Jag har alltid tänkt att det beror just på att de flesta andra saker är en eller ett par timmar medan ett rollspelspass oftast vill vara längre, men det är nog inte alls hela sanningen. Undrar vad det beror på...

Kommentera

Det är nog sanning med modifikation. Jag ägnar mig åt en del mer eller mindre schemalagda grejer på fritiden. Det är långt ifrån 100%-ig uppslutning. Men i samtliga fall spelar det ingen roll, för man kan köra ändå. Rollspel kräver ofta att ALLA kan.

Det var samma sak när jag spelade i band. Ibland kunde vi spela 4 söndagar i rad, men sedan kunde det bli uppehåll i 4 månader.

Kommentera

Jag har kommit till exakt samma slutsats men har inte förstått varför det är så. För även folk som säger sig prioritera rollspel så verkar det ändå dra det kortaste strået.
                                Är också lite känsligt att rota i folks prioriteringar så jag har inte fått så mycket feedback/information varför det är så. För mig är rollspel likställd med vilken annan hobby som helst (franskakurs, innebandy, fotbollsträning etc.)

Cog.

Kommentera

Arbetar …
                                X