Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ekvationen rollspel och tidsbrist

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Jag känner snarare tvärtom, att det är sällan jag hör talas om ett nytt spel som jag vill spela. Det är väl en kombination av att jag inte hör talas om så många spel och att det inte är så många av de spel som kommer som jag vill spela. Visst, det finns några spel som jag gärna skulle vilja testa, men det känns inte som att det tillkommer nya spel snabbare än jag hinner beta av dem.

    Kommentera


      #17
      Jag har gett upp. :)

      Jag spelar i nuläget 3 ggr per år i min urgamla DoD-kampanj med tre gamla polare och därutöver i skurar om 2-3 sessioner under ett par veckor en eller ett par gånger per år. Jag har fram tills nyligen läst väldigt många rollspel för att jag tyckt de varit intressanta, men generellt sett har jag alltid blivit besviken och sålt av dem direkt efter jag läst igenom dem. Nu har jag slutat köpa och läsa rollspel också och håller mig till mina basics enlig ovan samt lite Mutant med barnen.

      Men jag är också ganska tillfreds med det. Det enda jag känner att jag verkligen saknar om jag skall vara ärlig är en riktigt riktigt bra recensent av svenska rollspel. Då menar jag egentligen en person som är och tycker precis som jag så att jag i stället för att läsa en massa rollspel som gör mig besviken bara kan läsa hens recensioner och kunna plocka de riktiga russinen ur rollspelskakan. Sedan har jag funnit ny glädje i brädspel och Magic igen.

      Om jag skall våga mig på ett tips på hur man skulle kunna åtminstone förenkla rollspelandet när man kommit upp lite i åren så skulle det vara att det räcker med att vara tre för att ha en spelgrupp. SL plus två spelare eller en triangel i spelledarlöst spel funkar. Det är roligare med fyra eller fem, men tre räcker och då är det enklare att få till spel.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

        Vet du själv varför du vill spela alla de där nya spelen? Är det så att flera av spelen egentligen lockar med samma grej, och den törsten kan släckas genom att spela ett av dem? Kan det vara så att den USP som något spel lockar med egentligen inte ursäktar resten av spelet, som kanske inte håller måttet? Eller är det en USP som du skulle kunna porta in i en kampanj eller ett spel du redan spelar?

        Om du vet vilka knappar som alla de där nya spelen trycker på hos dig själv kanske du kan hitta andra sätt att trycka på dem själv.
        Mycket tänkvärt. Har funderat i liknande banor kring just vad det är som är viktigt för mig i att spela. Jag tror att det som i grunden är viktigt är samma sak som när jag ska se en ny film eller läser en bok. Att det finns en spektakulär historia som behöver berättas och som jag själv vill uppleva och sedan får chansen att regissera för och tillsammans med mina spelare. Det andra som är viktigt är att jag tycker det är kul med finurliga regelmekaniker som lyfter fram ”det stora ur det lilla” och med rätt teknik kan brodera ut en två-dimensionellt rollperson från siffror på ett papper till någon man kan relatera till.

        Olika spel och olika äventyr löser detta på olika sätt även om de precis som filmer och böcker ofta bygger på ett mindre antal liknande historier i grunden.

        Så, självklart kan man filtrera bort många äventyr som innehåller samma element (tror tex det var sveroks gamla scenariodatabas som till Mutant 2 innehöll enbart olika kidnappningsscenarion). Har man spelat ett så har man spelat alla. Samma med många grottkräl. Den som varit på skattjakt i en drakhåla, svartalfsgryt eller torn där den elaka trollkarlen håller till har förmodligen varit i alla.

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Jag spelar två dagar i veckan cirka 4 timmar varje gång. Och så kör vi korta kampanjer. Jag känner att jag hinner spela en enorm mängd rollspel. Jag tror problemet är att folk spelar för långs kampanjen och för få one-shots.
          Nja, spelar man 5-6ggr/år så är det ju det som är problemet. Visst, det hade kunnat bli 5-6 one shots, men alla spel lämpar sig inte för det, och så ska man göra RP, käka pizza, dricka lite bärs och sånt. Hade vi spelat oneshots så är jag ganska övertygad om att vi hade landat i betydligt färre speltillfällen med betydligt kortare effektiv speltid.

          Kommentera


            #20
            Jag har massor av spel och kampanjer som jag gärna skulle vilja spela. Men dels blir det inte så många speltillfällen per år med "familjegruppen", dels har de varken ork eller lust att sätta sig in i nya system alltför ofta. I den andra gruppen kommer vi kanske att prova något nytt framöver, men det ligger ganska långt in i framtiden. Törnetronen-kampanjen är inget man bränner av på några spelmöten.

            Så jag får nöja mig med att betrakta de andra spel och kampanjer som väckt mitt intresse, som skönlitteratur och kanske inspiration till de spel vi faktiskt spelar.

            Kommentera


              #21
              Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
              Men jag är också ganska tillfreds med det. Det enda jag känner att jag verkligen saknar om jag skall vara ärlig är en riktigt riktigt bra recensent av svenska rollspel. Då menar jag egentligen en person som är och tycker precis som jag så att jag i stället för att läsa en massa rollspel som gör mig besviken bara kan läsa hens recensioner och kunna plocka de riktiga russinen ur rollspelskakan.
              Den där recencenten vill jag ha till film!

              För att svara på frågan så är jag glad om det går att få till spel alls (minstingen är 9 månader och det börjar bli genomförbart med spel över skype på kvällstid igen). Att få välja spel blir sekundärt.

              Min "gamla" skypegrupp har en spelare som verkar helt ointresserad av någonting annat än DnD. Så då blir det liksom DnD eller ingenting, och då tar jag ju hellre det förstnämnda.

              Mina "nya" skypegrupp är CoC-fans hela bunten men där är alla småbarnspappor så det är ett mirakel varje gång vi får till ett speltillfälle.

              Sen kan jag ju känna att det där är två spel jag testat nu och gärna skulle prova nåt annat, men det är inte så petigt i nuläget. Att spela alls räcker som målsättning.

              Kommentera


                #22
                Om man nu ska glida in på vad som kan göras för att spela oftare (eller i varje fall mer regelbundet) insåg jag för ganska många år sedan att planering är nyckeln. Idag bokas ofta spelträffar ett halvår i förväg. Det betyder ju inte att de blir av allihop men det gör det är väldigt mycket lättare att hantera ändrade planer och kanske hitta alternativa datum.

                Kanske underlättar det att gå in i nya sociala sammanhang? Att spela med folk man inte automatiskt träffar vid andra tillfällen? Kanske uppstår ett annat socialt tryck på att hålla bokade tider då?

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                  Om man nu ska glida in på vad som kan göras för att spela oftare (eller i varje fall mer regelbundet) insåg jag för ganska många år sedan att planering är nyckeln. Idag bokas ofta spelträffar ett halvår i förväg. Det betyder ju inte att de blir av allihop men det gör det är väldigt mycket lättare att hantera ändrade planer och kanske hitta alternativa datum.
                  Doodle är ett väldigt bra verktyg för plannering tycker jag! Finns säkert andra liknande lösningar, men doodle är den som presenterades för mig. Alla går in i en kalender online och klickar för alla datum de kan. Lätt att se vilka dagar som funkar.

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                    Om man nu ska glida in på vad som kan göras för att spela oftare (eller i varje fall mer regelbundet) insåg jag för ganska många år sedan att planering är nyckeln. Idag bokas ofta spelträffar ett halvår i förväg. Det betyder ju inte att de blir av allihop men det gör det är väldigt mycket lättare att hantera ändrade planer och kanske hitta alternativa datum.
                    Min grupp gör ungefär tvärt om. Målet är att det ska vara möte en gång i veckan och om minst tre av oss kan vara på plats så blir det ett möte. Men vi är många fler än tre i gruppen (typ sex ordinarie och ett par vikarier). Det leder till mellan två och tre möten i månaden, vilket känns bra jobbat för en samlig 35+are. Sen så kan nån vara borta mycket ett tag pga nytt barn eller jobb men det går ju över med tiden.

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

                      Min grupp gör ungefär tvärt om. Målet är att det ska vara möte en gång i veckan och om minst tre av oss kan vara på plats så blir det ett möte. Men vi är många fler än tre i gruppen (typ sex ordinarie och ett par vikarier). Det leder till mellan två och tre möten i månaden, vilket känns bra jobbat för en samlig 35+are. Sen så kan nån vara borta mycket ett tag pga nytt barn eller jobb men det går ju över med tiden.
                      Tja alla sätt som leder till spel är väl bra :-). Fasta veckotider, många spelare och en kampanj som är anpassad till fluktuerande RP är en melodi som också är bra.

                      Kommentera


                        #26
                        Jag köper rätt många av dom spel som lockar mig. Ett fåtal spelar jag, några läser jag helt eller delvis, vissa får mest se fina ut i hyllan, men jag har pengarna (inte för att jag är högavlönad, utan för att jag är billig i drift i övrigt) och utrymmet (en fördel med att bo på den norrländska landsbygden är att hus är billiga). Att jag inte köper exakt alla spel som lockar, eller det faktum att jag aldrig kommer att få chansen att spela många av mina spel, stör mig inte. Jag får ändå spela i en sådan omfattning att jag är hyfsat nöjd, och samlandet ser jag också som en del av hobbyn.

                        Mitt gäng försöker spela varannan vecka. Det är inte alltid vi lyckas men sedan vi lättade på regeln om att alla måste vara med vid varje speltillfälle flyter det på bra. Vi kör även med en fast veckodag vilket är praktisk. Då vet alla - inklusive respektive - vad som gäller. Sedan kör vi hyfsat långa, sandlådiga och fisktankiga kampanjer. Det minskar förberedelsetiden för mig som SL. Ibland har vi även en gäst-SL så att jag får spela. Då sköter vi planeringen med Doodle. Utöver det får jag numera spela några gånger varje år på konvent.

                        Sedan är jag den allra mest inbitna rollspelsnörden i mitt gäng, och den som har absolut bäst koll på både nya och gamla spel. Och även om resten av gänget absolut kan ha åsikter är dom inte superkräsna, så ofta spelar vi det jag är mest peppad på. Därför kan jag lura mig själv en smula och vid varje inköp tänka att "jo, men det här kan vi nog spela någon gång längre fram". Det känns bra i själen.
                        Last edited by luddwig; 06 November 2018, 20.14.

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                          men jag har pengarna (inte för att jag är högavlönad, utan för att jag är billig i drift i övrigt).
                          Av ren nyfikenhet. Vad räknas som högavlönad?

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                            Av ren nyfikenhet. Vad räknas som högavlönad?
                            Jag har inte tänkt så noga på det, men ser i alla fall inte mig själv som högavlönad. Åtminstone bör man väl nå den undre gränsen för statlig inkomstskatt, dvs. strax över 37 000 kr/månad.

                            Kommentera


                              #29
                              Mot slutet av ett speltillfälle sätter vi datum för nästa tillfälle. Vi är tillräckligt många spelare för att kunna spela även om någon är borta. I (den relativt) nya Symbaroumgruppen har vi dessutom fördelen av att vara två par. Är jag tillgänglig för spel en helg är min sambo sannolikt också det och samma med SL och hans fru.

                              Kommentera


                                #30
                                Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                                Mot slutet av ett speltillfälle sätter vi datum för nästa tillfälle. Vi är tillräckligt många spelare för att kunna spela även om någon är borta. I (den relativt) nya Symbaroumgruppen har vi dessutom fördelen av att vara två par. Är jag tillgänglig för spel en helg är min sambo sannolikt också det och samma med SL och hans fru.
                                Tänk om man lyckades få med sig frun att spela. Skulle dock inte hjälpa när man har tre småbarn. Strimman av hopp blir väl att kanske kunna spela med hela familjen när barnen blir större. :-)

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                • Rickard
                                  Svar till Äventyr i snö och is
                                  av Rickard
                                  Bara lite saker jag kommer på:

                                  • Snöstormar.
                                  • Det räcker med månljuset för att se hela landskapet i ett spöklikt ljus....
                                  Idag, 14.55
                                • ÅkeZorkh
                                  Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                                  av ÅkeZorkh
                                  Prins Valiant på Sveavägen
                                  Knas i urten
                                  Gängkrig på segway
                                  Amongst the thugs...
                                  Idag, 14.50
                                • anth
                                  Svar till Äntligen!!!
                                  av anth
                                  År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                                  Tanken var ett det...
                                  Idag, 14.48
                                • Minimoni
                                  Svar till Din spelvärld med barnen
                                  av Minimoni
                                  Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                                  Idag, 14.47
                                • skaraborgarn
                                  Svar till Skillnader mellan folkslagen
                                  av skaraborgarn
                                  Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                                  Idag, 13.30
                                • Gurgeh
                                  Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                                  av Gurgeh
                                  Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

                                  Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                                  Idag, 13.18
                                • gabrielledebourg
                                  Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                                  av gabrielledebourg
                                  Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                                  Idag, 12.53
                                • Jocke
                                  Svar till Public domain och ackreditering
                                  av Jocke
                                  För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                                  Idag, 11.49
                                • Rickard
                                  Svar till Kompetitiva rollspel
                                  av Rickard
                                  Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                                  Idag, 11.41
                                • Mekanurg
                                  Svar till Raser som aldrig spelades
                                  av Mekanurg
                                  När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                                  Idag, 10.35
                                Arbetar …
                                X