Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ekvationen rollspel och tidsbrist

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Idag, 09.59
5 responses
84 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Bolongo, Idag, 08.55
8 responses
196 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Björn den gode, 12 November 2018, 00.03
20 responses
433 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av God45, Idag, 12.43
2 responses
63 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 12.52
0 responses
27 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Kraetyz, Idag, 03.28
0 responses
79 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz

Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
1 response
44 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 22.32
1 response
10 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.00
0 responses
75 visningar
1 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Bifur, Igår, 11.59
2 responses
178 visningar
2 gillar
Per
av Per

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ekvationen rollspel och tidsbrist

Utifrån lyxproblemet att det under senare år väller ut olika rollspel, expansionsmoduler, kampanjer och äventyr så börjar verkligheten bli alltmer tydlig. Det kommer inte finnas tillräckligt med pengar för att köpa alla spel man vill ha och framför allt, det kommer absolut inte finnas tillräckligt med tid att spela alla rollspel man skulle vilja spela under pågående livstid.

Hur tänker du kring den omöjliga ekvationen rollspel och tidsbrist? Nominerar/prioriterar ni det som du och din spelgrupp helst vill spela? Sätter du på skygglappar och försöker att inte tänka på det ofrånkomliga att man kommer dö utan att hinna spela allt man vill? Försöker du kompensera tidsbristen för spel med att iaf läsa rollspel eller är du som mig på jakt efter en nekromantisk trollformel för att animera spelgruppen så ni kan spela tills dess att universum kollapsar? :-)

Jag tänker nog att det finns väldigt lite nytt under solen och det spel som blir av är bra spel :) Alltså visst kommer det en massa coola grejer men i grunden är du och dina spelare dessamma. Kanske lite tråkig attityd men alternativet är en omöjlig språngmarsch där man ska avverka spel efter spel, kampanj efter kampanj. Det gör mig mer stressas än jag vill vara på min fritid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
      Utifrån lyxproblemet att det under senare år väller ut olika rollspel, expansionsmoduler, kampanjer och äventyr så börjar verkligheten bli alltmer tydlig. Det kommer inte finnas tillräckligt med pengar för att köpa alla spel man vill ha och framför allt, det kommer absolut inte finnas tillräckligt med tid att spela alla rollspel man skulle vilja spela under pågående livstid.

Hur tänker du kring den omöjliga ekvationen rollspel och tidsbrist? Nominerar/prioriterar ni det som du och din spelgrupp helst vill spela? Sätter du på skygglappar och försöker att inte tänka på det ofrånkomliga att man kommer dö utan att hinna spela allt man vill? Försöker du kompensera tidsbristen för spel med att iaf läsa rollspel eller är du som mig på jakt efter en nekromantisk trollformel för att animera spelgruppen så ni kan spela tills dess att universum kollapsar? :-)

Jag har försökt allt (utom nekromanti, men det kanske blir aktuellt längre fram). Jag bestämde mig för att lägga av helt, jag köpte alla spel jag ville spela, Jag slutade köpa spel helt och hållet, jag har försökt hoppa på andra spelgrupper, jag har känt frustration över alla spel jag aldrig kommer att få spela, känt falsk förväntan att "jo, det här kan vi nog spela!", tänkt att "man kan ju läsa åtminstone", osv. Jag kan väl säga att inget av det funkade speciellt väl eller länge.

Just nu, och sedan ett tag tillbaka har jag en ganska god balans mellan att nästan aldrig spela och känna mig ganska nöjd med det.Hade jag vetat vad hemligheten var bakom denna nyfunna tillfredsställelse hade jag avslöjat det, men jag vet inte riktigt. Kanske har det att göra med alla roliga projekt jag pysslar med (både inom och utanför spelsfären), mina övriga fritidsintressen eller så är det bara åldern :)

Man kan iaf säga att jag nu utan problem kan "roll with it". Ett inställt spelmöte gör mig inte så mycket. Om jag missar en kickstarter så bryr jag mig inte nämnvärt. Kanske är det sorgens sista fas; acceptans :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Jag har försökt allt (utom nekromanti, men det kanske blir aktuellt längre fram). Jag bestämde mig för att lägga av helt, jag köpte alla spel jag ville spela, Jag slutade köpa spel helt och hållet, jag har försökt hoppa på andra spelgrupper, jag har känt frustration över alla spel jag aldrig kommer att få spela, känt falsk förväntan att "jo, det här kan vi nog spela!", tänkt att "man kan ju läsa åtminstone", osv. Jag kan väl säga att inget av det funkade speciellt väl eller länge.

Just nu, och sedan ett tag tillbaka har jag en ganska god balans mellan att nästan aldrig spela och känna mig ganska nöjd med det.Hade jag vetat vad hemligheten var bakom denna nyfunna tillfredsställelse hade jag avslöjat det, men jag vet inte riktigt. Kanske har det att göra med alla roliga projekt jag pysslar med (både inom och utanför spelsfären), mina övriga fritidsintressen eller så är det bara åldern :)

Man kan iaf säga att jag nu utan problem kan "roll with it". Ett inställt spelmöte gör mig inte så mycket. Om jag missar en kickstarter så bryr jag mig inte nämnvärt. Kanske är det sorgens sista fas; acceptans :)
        Acceptans! Det är såklart en variant jag glömde nämna och som jag förmodligen behöver jobba mer mot.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
          Jag tänker nog att det finns väldigt lite nytt under solen och det spel som blir av är bra spel :) Alltså visst kommer det en massa coola grejer men i grunden är du och dina spelare dessamma. Kanske lite tråkig attityd men alternativet är en omöjlig språngmarsch där man ska avverka spel efter spel, kampanj efter kampanj. Det gör mig mer stressas än jag vill vara på min fritid.
          Tycket inte alls det är en tråkig attityd utan en mer verkighetsförankrad än den jag vet att både jag och andra i min spelgrupp har. Det svåra är att man så gärna vill uppleva alla de roliga regelmekanikerna, kampanjerna, one-shotsen etc. och det är egentligen ett problem som är större än rollspel (vill gärna se alla de där fantastiska filmerna, läsa alla de där bra böckerna etc etc). Skillnaden för just rollspel tänker jag är att man kan skala av kampanjer och äventyr. Jobba med enklare regelmekaniker som stjäl mindre tid. Klippa bort sånt i äventyr som inte ger något mervärde till historien (t.ex. typiska red herrings i CoC-kampanjer) och bara spela på säkra kort (sånt som man vet är bra).

Kommentera

Något som gör det enklare för mig är att jag är den enda i spelgruppen som bryr sig eller ens har koll på nya spel och kickstarters. De har antingen inga spel i bokhyllan eller äventyrspels gamla grejer :) Liksom ingen som drar iväg mer än jag.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
              Något som gör det enklare för mig är att jag är den enda i spelgruppen som bryr sig eller ens har koll på nya spel och kickstarters. De har antingen inga spel i bokhyllan eller äventyrspels gamla grejer :) Liksom ingen som drar iväg mer än jag.
              Jag tror situationen från början var lite samma i min spelgrupp, men att jag eldat på engagemanget :-)

Kommentera

Min personliga förhoppning är att min ena spelgrupp snart kan gå över till att bara spela ett (kort) äventyr per spel och sedan växla, just i syftet att prova fler spel. Får se om det flyger och om folk orkar ta sig an nya spel i den takten.

Annars känner jag lite som Måns (fast jag spelar nog oftare) - inställda möten har slutat störa mig. Varför? Oklart, kanske för att det finns ett nytt några veckor bort?

Jag vet inte om du egentligen vill ha konkreta tips och eftersom mina är så byråkratiska så jag avhåller mig från dem tills vidare ;-).

Kommentera

Jag är väldigt oförstående inför hajpen till alla kickstarters, så jag har lite svårt att relatera till problemet. De flesta nya spel är en hög snygga bilder tillsammans med regler och världar som på många sätt är välbekanta redan.

På Grottröj spelar jag OSR, fyra ggr per år. Egentligen skulle jag vilja spela en kampanj i ett sånt spel, men jag har fått vänja mig vid tanken på att det inte kommer att hända just nu.

På SävCon spelleder jag äventyr som är fokuserade, snabba och hårt avhängiga på rollpersonernas inre liv och utveckling.

I min spelgrupp pratar vi om vilken sorts stämning och historier vi vill spela, och väljer ett spel enligt det och minsta motståndets lag. Det blir ofta något gammalt för att det finns ca en bokhylla bort. I regel hamnar själva spelet i den klassiska fåran mittemellan rollpersonens meningslöshet i OSR och rollpersonens centrala betydelse som jag kör på SävCon.

Jag tycker att jag får ut det mesta möjliga av hobbyn på det sättet och vet inte riktigt vad jag saknar som nya spel och evighetslång väntan på kickstarterleveranser skulle kunna ge.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                    Jag vet inte om du egentligen vill ha konkreta tips och eftersom mina är så byråkratiska så jag avhåller mig från dem tills vidare ;-).
                    Jag vill nog mest beklaga mig :-)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                      Jag är väldigt oförstående inför hajpen till alla kickstarters, så jag har lite svårt att relatera till problemet. De flesta nya spel är en hög snygga bilder tillsammans med regler och världar som på många sätt är välbekanta redan.

På Grottröj spelar jag OSR, fyra ggr per år. Egentligen skulle jag vilja spela en kampanj i ett sånt spel, men jag har fått vänja mig vid tanken på att det inte kommer att hända just nu.

På SävCon spelleder jag äventyr som är fokuserade, snabba och hårt avhängiga på rollpersonernas inre liv och utveckling.

I min spelgrupp pratar vi om vilken sorts stämning och historier vi vill spela, och väljer ett spel enligt det och minsta motståndets lag. Det blir ofta något gammalt för att det finns ca en bokhylla bort. I regel hamnar själva spelet i den klassiska fåran mittemellan rollpersonens meningslöshet i OSR och rollpersonens centrala betydelse som jag kör på SävCon.

Jag tycker att jag får ut det mesta möjliga av hobbyn på det sättet och vet inte riktigt vad jag saknar som nya spel och evighetslång väntan på kickstarterleveranser skulle kunna ge.
                      Egentligen ser jag nog inte det här som ett kickstarter-problem utan generellt att jag samlat på mig mycket jag vill spela, men inte ser rimligheten i att hinna med. I övrigt låter det som du hittat en sund balans.

Kommentera

Konsten är att lägga ner överflödiga relationer och alternativa fritidssysselsättningar, och även nörda i ensamhet när resten av spelhugat sällskap inte står tillgängligt. Nörden har ingen lag.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                          Jag är väldigt oförstående inför hajpen till alla kickstarters, så jag har lite svårt att relatera till problemet.
                          Mmm... jag gillar inte den här trenden med "fokuserade" rollspel som råder.

Men jag känner trots det igen problemet, för det finns gott om befintliga rollspel (eller kanske snarare settings) som jag vill spela. Min lösning på detta, eftersom jag nu har lyxen att inte vara spelledare i någon av de kampanjer som pågår, är att köra lite oneshots emellanåt när jag känner för det.

I princip har jag en maillista som jag skickar ut till när jag har nån idé till ett scenario och ser om någon är intresserad av att spela det.

Nu har ett av dessa oneshots urartat till en improviserad liten minikampanj som vi kört i fem eller sex spelmöten, och vi har väl kanske lika många spelmöten kvar (det är lite av en sandlåda, så det är lite öppet :D), vilket är skitkul.

Det är även en ypperlig chans för mig att öva på lite olika tekniker som SL. Jag brukar förvarna spelarna om saker som "den här gången tänker jag förbereda väldigt lite och improvisera fram saker" eller "Den här gången tänker jag undvika tärningar och istället besluta vad som händer".

Hitills har det funkat rätt bra =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Egentligen ser jag nog inte det här som ett kickstarter-problem utan generellt att jag samlat på mig mycket jag vill spela, men inte ser rimligheten i att hinna med. I övrigt låter det som du hittat en sund balans.
                            Vet du själv varför du vill spela alla de där nya spelen? Är det så att flera av spelen egentligen lockar med samma grej, och den törsten kan släckas genom att spela ett av dem? Kan det vara så att den USP som något spel lockar med egentligen inte ursäktar resten av spelet, som kanske inte håller måttet? Eller är det en USP som du skulle kunna porta in i en kampanj eller ett spel du redan spelar?

Om du vet vilka knappar som alla de där nya spelen trycker på hos dig själv kanske du kan hitta andra sätt att trycka på dem själv.

Kommentera

Jag spelar två dagar i veckan cirka 4 timmar varje gång. Och så kör vi korta kampanjer. Jag känner att jag hinner spela en enorm mängd rollspel. Jag tror problemet är att folk spelar för långs kampanjen och för få one-shots.

Kommentera

Arbetar …
                              X