Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur mycket kan man ändra ett system innan det är ett nytt system?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
27 responses
979 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av anth, Igår, 10.53
5 responses
127 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av Necross, Igår, 19.15
1 response
44 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Kraetyz, 17 November 2018, 03.28
3 responses
126 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
85 visningar
0 gillar
Paco
av Paco

Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
54 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner

Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
146 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
153 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.040 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
159 visningar
0 gillar
soda
av soda

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

Jag tycker det är fullständigt awesome! Tänk att ha den energin, passionen och även minnet att kunna hantera 18 pärmar och ett par böcker husregler! På riktigt, det är ingen jag vill vara själv, men jag bugar mig i respekt för engagemanget.
    Anledningen till att jag kände att den diskussionen var relevant även här är att VTD väldigt bestämt tyckte att hen fortfarande spelade Eon. Vi var flera som inte höll med, men går det att säga vem som egentligen hade rätt eller fel i den frågan?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
      men går det att säga vem som egentligen hade rätt eller fel i den frågan?
      Inte utan att läsa igenom alla 18 pärmarna =P

Kommentera

Anledningen till att jag kände att den diskussionen var relevant även här är att VTD väldigt bestämt tyckte att hen fortfarande spelade Eon. Vi var flera som inte höll med, men går det att säga vem som egentligen hade rätt eller fel i den frågan?
        Utan att sitta med några närmare kunskaper om Eon tänker jag att det är sådant spel där husreglerna skulle kunna vara expansioner snarare än förändringar. Regler för gödsling av åkermark och dess inverkan på odlingen. Regler för underhåll av träbåtar och dess inverkan på seglatser. Regler för vallning av skidor vid olika temperaturer och konsistenser på snö. Och så vidare. Därmed skulle det kunna vara Eon även med 18 pärmar husregler. Om husreglerna däremot är ändringar är jag klart mer tveksam.
        Last edited by luddwig; 26 October 2018, 12.08.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Utan att sitta med några närmare kunskaper om Eon tänker jag att det är sådant spel där husreglerna skulle kunna vara expansioner snarare än förändringar. Regler för gödsling av åkermark och dess inverkan på odlingen. Regler för underhåll av träbåtar och dess inverkan på seglatser. Regler för vallning av skidor vid olika temperaturer och konsistenser på snö. Och så vidare. Därmed skulle det kunna vara Eon även med 18 pärmar husregler. Om husreglerna däremot är ändringar är jag klart mer tveksam.
          Om en grupp under sina sessioner nästan aldrig använder grundreglerna, för att deras äventyr handlar mer om att bygga båtar och valla skidor, spelar de ändå Eon då?

Kommentera

Jag ser spontant tre lösningar:

A. För att prata om ett system måste man varje gång definiera exakt vilka regler man använder och hur man använder dem när man spelar.

B. Om man inte använder ett system nästan exakt så som det är skrivet måste man kalla det DoD-91*, D&D5E*, AW* etc.

C. Vi fortsätter som vanligt, alla är fortsatt ganska förvirrade och några blir buttra när någon använder "fel" definitioner.

Kommentera

Om en grupp under sina sessioner nästan aldrig använder grundreglerna, för att deras äventyr handlar mer om att bygga båtar och valla skidor, spelar de ändå Eon då?
              Eon är ju inte bara systemet, utan också sin spelvärld, metaplot etc. I just fallet Eon skulle jag rentav säga att för många är den detaljerade, specifika spelvärlden nästan en viktigare och större del av vad som gör Eon till Eon än vad regelsystemet är.

Den här diskussionen blir lite annorlunda (men inte mycket) när man börjar blanda in spel som är helheter snarare än bara specifika system.

Även om jag fortfarande håller mig till samma resonemang som jag gjorde tidigare. Dvs, jag tror inte på en absolut gräns utan en glidande skala... Om man BÅDE överger originalreglerna OCH originalspelvärlden så... är det inte så mycket Eon längre.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                C. Vi fortsätter som vanligt, alla är fortsatt ganska förvirrade och några blir buttra när någon använder "fel" definitioner.
                Ja e inte butter

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                  Eon är ju inte bara systemet, utan också sin spelvärld, metaplot etc. I just fallet Eon skulle jag rentav säga att för många är den detaljerade, specifika spelvärlden nästan en viktigare och större del av vad som gör Eon till Eon än vad regelsystemet är.
                  Förstår inte problemet.
                  Om jag spelar i Mundana med Trudvangmotorn så använder jag Trudvangsystemet,
                  Om jag spelar i Trudvang med Eon-motorn så använder jag Eonsystemet.

Kommentera

Ja. Varför skulle de inte göra det? Om man skall säga att något inte är att göra något så anser jag att det sker genom att man bryter mot reglerna för något, att reglerna säger att man inte får göra något. Om man fyller på med saker som reglerna inte reglerar så borde väl det vara okej?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                      Förstår inte problemet.
                      Om jag spelar i Trudvang med Eon-motorn så använder jag Eonsystemet.
                      Javisst, men spelar du Eon eller spelar du Trudvang?

Vad lägger man i begreppet "spelar"? För mig är ju "spelar" en kortform av "rollspelar" och innefattar hela aktiviteten.

Dvs. det är (för mig) olika saker att säga jag spelar med Eonsystemet och att säga jag spelar Eon.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Javisst, men spelar du Eon eller spelar du Trudvang?

Vad lägger man i begreppet "spelar"? För mig är ju "spelar" en kortform av "rollspelar" och innefattar hela aktiviteten.

Dvs. det är (för mig) olika saker att säga jag spelar med Eonsystemet och att säga jag spelar Eon.
                        Jag föreslår en regel för alla framtida spelskapare: Döp inte system efter spelvärldar!

Kommentera

Jag föreslår en regel för alla framtida spelskapare: Döp inte system efter spelvärldar!
                          Varför i hela världen inte? För många rollspel är ju systemet mer eller mindre specialskrivet för spelvärlden.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Varför i hela världen inte? För många rollspel är ju systemet mer eller mindre specialskrivet för spelvärlden.
                            Det hade underlättat dialogen kring system kontra spelvärld. Men jag var egentligen inte seriös. :)

Kommentera

Jag upplever inte att det är det som gjorts, heller. Man har skapat ett rollspel, en helhet, och döpt det.

Det är sedan inte jättesvårt att säga till exempel "vi tog systemet från Eon och moddade det för att använda i Vampire-världen". Jag upplever att den sortens uttalanden görs rätt ofta, och har inte sett speciellt många fall där det orsakat missuppfattningar.

Kommentera

Det hade underlättat dialogen kring system kontra spelvärld. Men jag var egentligen inte seriös. :)
                                Vad ska du då säga när du pratar om helhetsupplevelsen. Bättre att bara lägga till -världen och -systemet om du vill begränsa dig.

Kommentera

Arbetar …
                                X