Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad skulle du vilja se för nyskapande inom rollspel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
2 responses
101 visningar
0 gillar
buenaventura  
Skapad av RedMoon, Idag, 13.59
0 responses
21 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
11 responses
320 visningar
4 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av Max Raven, 18 September 2018, 17.53
12 responses
393 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
99 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
14 responses
284 visningar
7 gillar
Dunkel
av Dunkel
 
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.986 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.057 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
285 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
81 visningar
1 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad skulle du vilja se för nyskapande inom rollspel?

    Nyss fanns det en tråd om vilka rollspel som är nyskapande. Jag vill ta det ett steg längre: Vad skulle DU vilja se för nyskapande i framtida rollspel?

    Jag ska svara själv ikväll när jag inte behöver jobba längre. :)

  • #2
    Jag vill ha integration med appar! Vissa brädspel, som Alchemists, gör det här redan. Men alla reglerna i appen, all matten automatiserad men jag får ändå all komplexiteten av typ Pathfinder och allt det lätta av ett OSR spel.

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle vilja se mer modulära spel, där man lätt kan lägga till eller plocka bort "regelbitar" för att anpassa spelet efter egna behov och önskan om komplexitet.

      Jag skulle också vilja se fler spel som lägger sig lite mellanlägen vad gäller komplexitet. Idag känns det som att många antingen sattsar på riktigt tunga spel med intrikata regler, eller extremt avskalat och minimalistiskt.

      Fler mellanmjölksspel med regelmodultänk!

      Kommentera


      • #4
        Jag skulle vilja se nya, intressanta sätt att... generera traditionella rollspelsäventyr som funkar och är roliga. Och då menar jag alltså "generera" som i att man som SL knappt behöver vara inblandad, men ändå får ett välfungerande, förberett och ganska detaljerat äventyr med valmöjligheter och spänning.

        Själva idén i sig, att generera saker, är vid det här laget inte så nyskapande. Men jag vill se nya sätt att göra det på. Hur de sätten ska se ut kan jag inte svara på, för då skulle jag ju redan ha skapat dem.

        Så... rätt mycket en form av nyskapande och innovation inom ramarna för existerande paradigm, absolut, men något jag själv känner behov av och inte hittar någonstans.

        (Nyskapande i sig gör mig inte så upphetsad. Jag är ganska bekväm i att fortsätta spela ungefär som hittills. Jag är mer intresserad av nya sätt att lösa gamla problem, nya sätt att inkludera och möjliggöra det som är roligt och minimera det som är tråkigt).

        Kommentera


        • #5
          Jag vill fortfarande se psykologisk thriller och mordhistorier som är renodlade från skräck (Cthulhu), fantasy och sci-fi etc. vill spela lammen tystnad, memento, seven och prisoners...

          Kommentera


          • #6
            Jag vill ha ett system som kan på ett bra sätt hantera en fisktank och som kan logiskt med viss slump generera beteenden hos aktörer och även generera bomber från en omgivning. Jag tror jag tänker mig en sympatisk och lättanvänd mjukvara.

            Men mest av allt så vill jag faktiskt vilja ha en komplett ny värld, extremt annorlunda från vår och med en magisk blandning av "feels pretty real" och "sort of wierd" att förhålla sig till. En där man faktiskt upptäcker världen, dess fysik, regler, sociala mönster, drivkrafter etc. utifrån en "nyfödd" (inte ett spädbarn, bara en ny entitet) individs perspektiv. Jag är såååå trött på nästan allt som finns i dag...


            Last edited by Ram; 19 October 2018, 15.20.

            Kommentera


            • #7
              Spel som är enkla att komma in i, men har ett rejält djup.

              Pågående flerskapande av ett spel där många deltagare ständigt expanderar spelet.

              Spel som fokuserar på upplevelser eller skapande, snarare än inlevelse eller mekanik-crunch.

              Spel som tilltalar en helt ny målgrupp.

              Fler spel som lär oss något på vägen, exempelvis samhällsuppbyggnad, målning eller språk.

              Fler spel som fokuserar på att skapa äventyr snarare än regler+värld+spelledartips-upplägg som är vanligt i rollspel.

              Kommentera


              • #8
                Det här kanske redan existerar, men jag hade tyckt att det var spännande att på något sätt spela i en kollektiv värld som ständigt utvecklas. Typ som ett mycket öppnare MMORPG. Där man kanske har ett antal olika "servrar" där en bunt spelgrupper är aktiva och påverkar den officiella världsbeskrivningen.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                  Det här kanske redan existerar, men jag hade tyckt att det var spännande att på något sätt spela i en kollektiv värld som ständigt utvecklas. Typ som ett mycket öppnare MMORPG. Där man kanske har ett antal olika "servrar" där en bunt spelgrupper är aktiva och påverkar den officiella världsbeskrivningen.
                  Det finns något som kallas Living Campaigns som liknar det du beskriver

                  https://en.wikipedia.org/wiki/Living_campaigns

                  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_campaign_settings

                  Kommentera


                  • #10
                    Rollspel av samma lättillgängliga typ som Wordfeud och Farmville. Alltså ett approllspel som börjar enkelt men som ökar i djup och komplexitet allt eftersom. Skulle kräva hyfsat flexibla men styrda sociala interaktioner och en dynamisk värld.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                      Det finns något som kallas Living Campaigns som liknar det du beskriver
                      Jag har också varit inne på samma tanke som cerulianfive.

                      Om jag förstår det rätt kräver Living Campaigns mycket av adminstratörerna och passar bäst för spel där alla deltagare är på ungefär samma plats, som på ett konvent. Men tänk om det fanns en programvara som höll koll på allt det praktiska, vad som skapas, var olika rollpersoner och SLP befinner sig, etc?

                      Största problemen misstänker jag är samma som i många MMO, att vissa spelare fuskar och trakasserar...

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                        Om jag förstår det rätt kräver Living Campaigns mycket av adminstratörerna och passar bäst för spel där alla deltagare är på ungefär samma plats, som på ett konvent.
                        Mja, snarare är kravet administration, administration, och mer administration. Som är svår att automatisera, eftersom själva grejen som gör det "levande" är att någon läser alla spelrapporter som kommer in och utifrån dem fattar ett kreativt beslut om vart handlingen tar vägen härnäst.

                        Den så vitt jag vet mest komplexa kampanjen var denna:
                        https://en.wikipedia.org/wiki/Living_Greyhawk

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                          Mja, snarare är kravet administration, administration, och mer administration. Som är svår att automatisera, eftersom själva grejen som gör det "levande" är att någon läser alla spelrapporter som kommer in och utifrån dem fattar ett kreativt beslut om vart handlingen tar vägen härnäst.
                          Fast det skulle väl gå att göra som en stafett? Varje ny SL får ta nya kreativa beslut, fyller på spelvärlden och lämnar vidare till nästa?

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag vill se speliga regler
                            Rollspel är sällan intressanta som spel. Du har som spelare inte så många valmöjligheter, utan är oftast utlämnad till tärningens resultat. Jag vill se spel som lånar mekaniker från bräd- och kortspel. Rollspel är kul för att man får uppleva och påverka handlingen, men jag tror att de skulle kunna bli ännu mer kul med regler som ger fler valmöjligheter.

                            Jag vill se enkla spel
                            Rollspel är ofta tjocka -- onödigt tjocka. Jag vill se spel som är så tunna att man kan starta från ingenting och börja spela inom en halvtimme, precis som man kan göra med ett brädspel.

                            Och en kollektiv värld vore också kul
                            Jag tänker mig att man är flera grupper, med flera spelledare som spelar i samma region. Området är beskrivet i en wiki, som spelledarna uppdaterar kontinuerligt, även under pågående spel. När rollpersonerna har varit i ett rum i borgruinen och dödat de tre orcherna som vaktade ändrar spelledaren informationen på wikin så att det inte längre står att det finns tre orcher i rummet -- nu finns det istället tre plundrade orchlik. När en annan grupp beger sig till borgruinen finner de att någon annan har hunnit före, och dödat alla orcherna och tagit skatterna. En månad senare tycker en spelledare att det vore kul om några vampyrer flyttade in borgruinen, så han eller hon ändrar rumsbeskrivningarna och lägger till lite nya rykten och slumpmässiga möten. etc.
                            Det skulle säkert vara ett helvete att administrera.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                              Det här kanske redan existerar, men jag hade tyckt att det var spännande att på något sätt spela i en kollektiv värld som ständigt utvecklas. Typ som ett mycket öppnare MMORPG. Där man kanske har ett antal olika "servrar" där en bunt spelgrupper är aktiva och påverkar den officiella världsbeskrivningen.
                              West End Games gjorde något liknande i början på 90-talet med originalversionen av TORG. Som en del av spelkonceptet så hade det ursprungliga Multiversum kopierats i oändlighet för att bli ett Infiniversum, och varje kampanj var sitt eget multiversum men fortfarande kopplat till helheten. Man gav ut en Infiniverse-tidskrift som, förutom allmänna expansioner till spelet, innehöll Rykten och Äventyrsidéer, samt en enkät om hur dessa hade fallit ut. Sedan använde man resultatet av dessa enkäter till att forma den officiella metaploten.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X