Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är nyskapande inom RPG

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
27 responses
979 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av anth, Igår, 10.53
5 responses
127 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Necross, Igår, 19.15
1 response
44 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Kraetyz, 17 November 2018, 03.28
3 responses
126 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
85 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
54 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner
 
Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
146 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
153 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.040 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
159 visningar
0 gillar
soda
av soda
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    För att ta ett exempel på den sorts underlighet jag tycker att den moderna OSR-rörelsen har frambringat: Scrap Princess skriver om fantasyraser.

    Till att börja med är det skrivet på ett annat sätt än vanliga fantasysaker. Bilderna är inte bokstavliga (tror jag), utan illustrerar att varelsen i fråga ska frambringa samma sorts känsla. Därtill är flera av förmågorna annorlunda än vad som varit vanligt i de flesta rollspel. När andra spel ger "du har +2 på den här manövern" eller "du kan använda den här besvärjelsen en gång per dag" producerar Scrap i stället den här sortens saker:
    Choose a type of weather to not believe in. You suffer no effects from that weather. Rolling again means you get to choose another weather.
    [...]
    If someone believes 2 of your lies a 3rd spoken by you appears as plausible as those 2. They are not automatically convinced , they just scrutinize it as much as they did the other 2 . For example if you told someone your name (falsely) , and that you were friends with the inn-keeper (falsely), then telling them that you were the owner of the nearby castle wouldn't seem anymore absurd. If you roll this again, and additional lie is made plausible.
    [...]
    You can craft an object with substandard or even completely unsuitable materials . Shoes from livers, a ladder from piss, a sword from a sheeps fleece. This ability doesn't give you any more crafting ability than you already have and uses the appropriate mass that it would with conventionally materials . In addition if the user of a crafted object falls in your disfavour the object immediately loses its ability to not be completely shit.
    Dessa förmågor har två relevanta egenskaper. Till att börja med är de konstiga på ett sätt som övernaturliga förmågor i konventionella fantasyspel sällan tillåts vara. Rota igenom grundboken till D&D 5e eller liknande, och du kommer inte hitta någon besvärjelse eller specialförmåga som bygger på den här sortens förvridna drömlogik. Därtill är de fullständigt regelagnostiska. OSR bygger ju till större delen på att problemlösning ska vara oavhängigt reglerna: det som skulle vara rimligt att göra om scenariot postulerades utan ett regelsystem bör också vara den rimliga lösningen i spelet.

    Men huvudsakligen anser jag att Veins of the Earth, A Red and Pleasant Land, A Thousand Thousand Islands och liknande OSR-produkter framför allt har bidragit med att göra fantastiken mer fantastisk genom att ta ut svängarna för hur märkliga saker kan vara.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Det är så mycket revolutionerande just nu att jag knappt kan räkna det! Vi har 200 ords rpg:n som Fuck, it’s Dracula! Vi har webshowerna med skådespelare som blir mer och mer avancerade. Vi har nya tävlingsformer där man försöker efterlikna E-sport. Vi har böcker som Cinderheim och Kravborna med helt nya sätt att presentera en setting på. Varje nytt PbtA spel förfinar motorn till en skarpare och skarpare egg medan de nya OSR spelen kränger hit och ditt på jakt efter något nytt och ofta hittar det. Grejen jag är djupt inne i just nu är Storytellers Vault och GM:s guild som skapar en helt ny gräsrotsrörelse där folk jobbar sig upp från att vara glada amatörer till att kunna leva på att skriva rollspel! Fuck, jag har tjänar 250 kr den här veckan på att sälja böcker jag skrivit på en gammal shitty mobil telefon medan jag pendlat.

      Vi har fler rollspelare nu än på 80-talet! Och en större procent av dem är skapare. De skapar böcker, podcasts, videos, playbooks och äventyr. Och så mycket av det innehåller saker jag aldrig sett förr! Och jag har läst hundratals rollspelsböcker, minst en i veckan, under mina tio år i hobbyn. Kolla in I Nålens öga på Scenariobiblioteket bara! Holy shit, det är ett nyskapande scenario i hela sitt upplägg! För att inte tala om Scenariobiblioteket i sig själv.
      Det här!

      Jag tror mycket mer på att distributionskanalerna och diskussionskanalerna är mer nyskapande än valfri trend inom själva spelandet. Ge mig valfritt spel som säljs som det nyaste och mest innovativa sedan kejsar Qin spelade figurspel med sina terrakottasodlater, och jag är bombsäker på att någon gammal räv kan säga "det där låter 75% som något Stafford gjorde redan på sjuttiotalet". När jag upptäckte Braunstein tappade jag hakan, ett sådant spel låter så nytt och ballt det bara kan. Men det är äldre än original-DnD. Bara ett exempel.

      Jag tror på allvar att print on demand för ett decennium sedan, och dess arvtagare (PDF-acceptansen) nu, har betytt mycket mer för rollspel än både OSR och PbtA. Rakt av.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
        Återigen vad är det med viss ny OSR som är nyskapande är det setting, spelstil eller regler?
        Det långa svaret...

        Vad kännetecknar OSR
        • Enkla regler som lämnar stort utrymme åt spelledaren att vara kreativ.
        • Fokus på player skill, inte character skill, vilket uppmuntrar spelarna att vara kreativa.
        • Rollfigurerna är inte superhjältar (ofta inte ens hjältar) och spelet är inte balanserat så att äventyra är farligt.
        • Platsbaserade äventyr i färgstarka miljöer där rollfigurernas val har betydelse.
        Vad är nyskapande inom OSR
        • Vissa regellösningar, till exempel tidigare nämnda usage die som är en intressant mekanik för förbrukningsvaror/förslitning.
        • Vissa sätt att presentera eller generera äventyrsmaterial.
        Jag skulle också vilja säga vissa äventyrsmiljöer men de jag kommer att tänka på just nu är mer inspirerande än nyskapande.

        Sales pitch - vad är roligt med OSR
        • Inget krav på att lära sig komplexa regler eller läsa in detaljerade spelvärldar.
        • Stort utrymme för kreativitet.
        • Stor chans att bli överraskad av händelseutveckling eller miljöer.
        Därmed inte sagt att all OSR är nyskapande, eller att nyskapande i sig är detsamma som bra. Det finns många dussinprodukter och misslyckade experiment. OSR har absolut också sina svaga sidor. Gestaltning av rollfigurerna hamnar till exempel väldigt mycket i skymundan. Det fria utforskandet har också en tendens att bli monotont i längden. Dessutom överdoseras det med gonzo. Allt detta enligt min högst personliga uppfattning, och utan att jag utger mig för att vara en expert på OSR.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

          Det här!

          Jag tror mycket mer på att distributionskanalerna och diskussionskanalerna är mer nyskapande än valfri trend inom själva spelandet. Ge mig valfritt spel som säljs som det nyaste och mest innovativa sedan kejsar Qin spelade figurspel med sina terrakottasodlater, och jag är bombsäker på att någon gammal räv kan säga "det där låter 75% som något Stafford gjorde redan på sjuttiotalet". När jag upptäckte Braunstein tappade jag hakan, ett sådant spel låter så nytt och ballt det bara kan. Men det är äldre än original-DnD. Bara ett exempel.

          Jag tror på allvar att print on demand för ett decennium sedan, och dess arvtagare (PDF-acceptansen) nu, har betytt mycket mer för rollspel än både OSR och PbtA. Rakt av.
          Absolut medhåll. Jag menar, till och med en stressad småbarnsfar som jag har fått vara med och skriva saker till ett spel som nu finns på riktigt att köpa, i både tryckt och digitalt format, och ser typ minst lika bra ut som spelen jag spelade då det begav sig på slutet av åttiotalet... Det är stort!

          Tillgängligheten, både för skapare och nya spelare kan inte nog understrykas.

          Kommentera


          • #35
            Märk också att OSR har minst två-tre olika subkulturer inom sig. Det finns en traditionalistisk gren som även tematiskt vill hålla sig inom gamla etablerade ramar, men det finns också en som gillar att ta ut svängarna. Som det beskrevs på Storygames när det nyligen togs upp:

            People have divided themselves into groups - there are the DIYD&D artsy left-wing OSR people who experiment and are okay with gonzo and gore in the same circles. There are the people who have always played the same game and like TSR-style adventures (whatever that means to them) or the same campaign world in which they have played for eternity and who often prefer more family-friendly and conventional content. Maybe pundit and his ilk have a community, too, if they count as OSR, but I have no idea what they do and produce, if anything, or if anyone cares. I have no idea if there are fairly clear subcommunities among experimental games people. Clear in the sense that there are separate online communities and resources, and also clear in the sense that it is pretty easy to decide if you like TSR AD&D -type content and so should go to Dragonsfoot, or if you like bizarre monsters and strange art and should follow Scrap Princess. It is easy to know if you are in a right or a wrong place.
            Så om man ska säga att nyskapande material kommer från OSR så är det inom gruppen "DIYD&D artsy left-wing OSR people", inte "people who have always played the same game and like TSR-style adventures [...] who often prefer more family-friendly and conventional content".

            Kommentera

            Arbetar …
            X