Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är nyskapande inom RPG

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    För att ta ett exempel på den sorts underlighet jag tycker att den moderna OSR-rörelsen har frambringat: Scrap Princess skriver om fantasyraser.

    Till att börja med är det skrivet på ett annat sätt än vanliga fantasysaker. Bilderna är inte bokstavliga (tror jag), utan illustrerar att varelsen i fråga ska frambringa samma sorts känsla. Därtill är flera av förmågorna annorlunda än vad som varit vanligt i de flesta rollspel. När andra spel ger "du har +2 på den här manövern" eller "du kan använda den här besvärjelsen en gång per dag" producerar Scrap i stället den här sortens saker:
    Choose a type of weather to not believe in. You suffer no effects from that weather. Rolling again means you get to choose another weather.
    [...]
    If someone believes 2 of your lies a 3rd spoken by you appears as plausible as those 2. They are not automatically convinced , they just scrutinize it as much as they did the other 2 . For example if you told someone your name (falsely) , and that you were friends with the inn-keeper (falsely), then telling them that you were the owner of the nearby castle wouldn't seem anymore absurd. If you roll this again, and additional lie is made plausible.
    [...]
    You can craft an object with substandard or even completely unsuitable materials . Shoes from livers, a ladder from piss, a sword from a sheeps fleece. This ability doesn't give you any more crafting ability than you already have and uses the appropriate mass that it would with conventionally materials . In addition if the user of a crafted object falls in your disfavour the object immediately loses its ability to not be completely shit.
    Dessa förmågor har två relevanta egenskaper. Till att börja med är de konstiga på ett sätt som övernaturliga förmågor i konventionella fantasyspel sällan tillåts vara. Rota igenom grundboken till D&D 5e eller liknande, och du kommer inte hitta någon besvärjelse eller specialförmåga som bygger på den här sortens förvridna drömlogik. Därtill är de fullständigt regelagnostiska. OSR bygger ju till större delen på att problemlösning ska vara oavhängigt reglerna: det som skulle vara rimligt att göra om scenariot postulerades utan ett regelsystem bör också vara den rimliga lösningen i spelet.

    Men huvudsakligen anser jag att Veins of the Earth, A Red and Pleasant Land, A Thousand Thousand Islands och liknande OSR-produkter framför allt har bidragit med att göra fantastiken mer fantastisk genom att ta ut svängarna för hur märkliga saker kan vara.

    Kommentera


      #32
      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Det är så mycket revolutionerande just nu att jag knappt kan räkna det! Vi har 200 ords rpg:n som Fuck, it’s Dracula! Vi har webshowerna med skådespelare som blir mer och mer avancerade. Vi har nya tävlingsformer där man försöker efterlikna E-sport. Vi har böcker som Cinderheim och Kravborna med helt nya sätt att presentera en setting på. Varje nytt PbtA spel förfinar motorn till en skarpare och skarpare egg medan de nya OSR spelen kränger hit och ditt på jakt efter något nytt och ofta hittar det. Grejen jag är djupt inne i just nu är Storytellers Vault och GM:s guild som skapar en helt ny gräsrotsrörelse där folk jobbar sig upp från att vara glada amatörer till att kunna leva på att skriva rollspel! Fuck, jag har tjänar 250 kr den här veckan på att sälja böcker jag skrivit på en gammal shitty mobil telefon medan jag pendlat.

      Vi har fler rollspelare nu än på 80-talet! Och en större procent av dem är skapare. De skapar böcker, podcasts, videos, playbooks och äventyr. Och så mycket av det innehåller saker jag aldrig sett förr! Och jag har läst hundratals rollspelsböcker, minst en i veckan, under mina tio år i hobbyn. Kolla in I Nålens öga på Scenariobiblioteket bara! Holy shit, det är ett nyskapande scenario i hela sitt upplägg! För att inte tala om Scenariobiblioteket i sig själv.
      Det här!

      Jag tror mycket mer på att distributionskanalerna och diskussionskanalerna är mer nyskapande än valfri trend inom själva spelandet. Ge mig valfritt spel som säljs som det nyaste och mest innovativa sedan kejsar Qin spelade figurspel med sina terrakottasodlater, och jag är bombsäker på att någon gammal räv kan säga "det där låter 75% som något Stafford gjorde redan på sjuttiotalet". När jag upptäckte Braunstein tappade jag hakan, ett sådant spel låter så nytt och ballt det bara kan. Men det är äldre än original-DnD. Bara ett exempel.

      Jag tror på allvar att print on demand för ett decennium sedan, och dess arvtagare (PDF-acceptansen) nu, har betytt mycket mer för rollspel än både OSR och PbtA. Rakt av.

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
        Återigen vad är det med viss ny OSR som är nyskapande är det setting, spelstil eller regler?
        Det långa svaret...

        Vad kännetecknar OSR
        • Enkla regler som lämnar stort utrymme åt spelledaren att vara kreativ.
        • Fokus på player skill, inte character skill, vilket uppmuntrar spelarna att vara kreativa.
        • Rollfigurerna är inte superhjältar (ofta inte ens hjältar) och spelet är inte balanserat så att äventyra är farligt.
        • Platsbaserade äventyr i färgstarka miljöer där rollfigurernas val har betydelse.

        Vad är nyskapande inom OSR
        • Vissa regellösningar, till exempel tidigare nämnda usage die som är en intressant mekanik för förbrukningsvaror/förslitning.
        • Vissa sätt att presentera eller generera äventyrsmaterial.

        Jag skulle också vilja säga vissa äventyrsmiljöer men de jag kommer att tänka på just nu är mer inspirerande än nyskapande.

        Sales pitch - vad är roligt med OSR
        • Inget krav på att lära sig komplexa regler eller läsa in detaljerade spelvärldar.
        • Stort utrymme för kreativitet.
        • Stor chans att bli överraskad av händelseutveckling eller miljöer.

        Därmed inte sagt att all OSR är nyskapande, eller att nyskapande i sig är detsamma som bra. Det finns många dussinprodukter och misslyckade experiment. OSR har absolut också sina svaga sidor. Gestaltning av rollfigurerna hamnar till exempel väldigt mycket i skymundan. Det fria utforskandet har också en tendens att bli monotont i längden. Dessutom överdoseras det med gonzo. Allt detta enligt min högst personliga uppfattning, och utan att jag utger mig för att vara en expert på OSR.

        Kommentera


          #34
          Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

          Det här!

          Jag tror mycket mer på att distributionskanalerna och diskussionskanalerna är mer nyskapande än valfri trend inom själva spelandet. Ge mig valfritt spel som säljs som det nyaste och mest innovativa sedan kejsar Qin spelade figurspel med sina terrakottasodlater, och jag är bombsäker på att någon gammal räv kan säga "det där låter 75% som något Stafford gjorde redan på sjuttiotalet". När jag upptäckte Braunstein tappade jag hakan, ett sådant spel låter så nytt och ballt det bara kan. Men det är äldre än original-DnD. Bara ett exempel.

          Jag tror på allvar att print on demand för ett decennium sedan, och dess arvtagare (PDF-acceptansen) nu, har betytt mycket mer för rollspel än både OSR och PbtA. Rakt av.
          Absolut medhåll. Jag menar, till och med en stressad småbarnsfar som jag har fått vara med och skriva saker till ett spel som nu finns på riktigt att köpa, i både tryckt och digitalt format, och ser typ minst lika bra ut som spelen jag spelade då det begav sig på slutet av åttiotalet... Det är stort!

          Tillgängligheten, både för skapare och nya spelare kan inte nog understrykas.

          Kommentera


            #35
            Märk också att OSR har minst två-tre olika subkulturer inom sig. Det finns en traditionalistisk gren som även tematiskt vill hålla sig inom gamla etablerade ramar, men det finns också en som gillar att ta ut svängarna. Som det beskrevs på Storygames när det nyligen togs upp:

            People have divided themselves into groups - there are the DIYD&D artsy left-wing OSR people who experiment and are okay with gonzo and gore in the same circles. There are the people who have always played the same game and like TSR-style adventures (whatever that means to them) or the same campaign world in which they have played for eternity and who often prefer more family-friendly and conventional content. Maybe pundit and his ilk have a community, too, if they count as OSR, but I have no idea what they do and produce, if anything, or if anyone cares. I have no idea if there are fairly clear subcommunities among experimental games people. Clear in the sense that there are separate online communities and resources, and also clear in the sense that it is pretty easy to decide if you like TSR AD&D -type content and so should go to Dragonsfoot, or if you like bizarre monsters and strange art and should follow Scrap Princess. It is easy to know if you are in a right or a wrong place.
            Så om man ska säga att nyskapande material kommer från OSR så är det inom gruppen "DIYD&D artsy left-wing OSR people", inte "people who have always played the same game and like TSR-style adventures [...] who often prefer more family-friendly and conventional content".

            Kommentera


              #36
              Nyskapande? Kanske. Peppen är i alla fall stor för The King is Dead: https://www.kickstarter.com/projects...me/description

              Kommentera


                #37
                Ursprungligen skrivet av Christoffer Visa inlägg
                Nyskapande? Kanske. Peppen är i alla fall stor för The King is Dead: https://www.kickstarter.com/projects...me/description
                Det ser helt klart ut som något värt att kasta pengarna på. Tack för tipset.

                Lite OT, men måste tipsa om ett riktigt bra brädspel med samma namn och lite samma tematik -> https://boardgamegeek.com/boardgame/172996/king-dead

                Kommentera


                  #38
                  Tack luddwig för din sammanfattning av OSR. Jag har inte hängt med vad det handlade om alls. Tycker det är svårt när man lurkar att få inblick i begreppet.
                  Tycker själv att player skill inte uppväger det jag vill ha ut av rollspel, jag är inte så bra på att lösa dungeonpussel och rullar hellre ett int-slag eller ett finna dolda ting.

                  Kommentera


                    #39
                    Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                    Tack luddwig för din sammanfattning av OSR. Jag har inte hängt med vad det handlade om alls. Tycker det är svårt när man lurkar att få inblick i begreppet.
                    Tycker själv att player skill inte uppväger det jag vill ha ut av rollspel, jag är inte så bra på att lösa dungeonpussel och rullar hellre ett int-slag eller ett finna dolda ting.
                    Gissar också att det där med "enkla regler" beror på vad man är van vid. Alla OSR-spel jag har läst innehåller minst lika mycket eller mer regler än spel som jag är van vid. Jag kan tänka mig att det är "enklare regler än D&D 3" eller liknande. Men vi snackar ju fortfarande 150 sidor regler. Enkla regler för mig ska förklaras på max 10 sidor. Inkl alla spells, utrustning, monster eller vad det kan vara.

                    Dock, enkla regler är inget självändamål för mig. Så jag lägger ingen värdering i det.

                    Jag har läst LofFP, Stars Without Numbers, något som hette något med Dungeon o.s.v. Men som jag har förstått det så är det själva äventyren som är grejen. Inte regelböckerna.

                    Kommentera


                      #40
                      Rollspel känns mer nyskapande nu mer än någonsin. Mycket känns som att det beror på ett stort influx av nya spelare, där hobbyn växer och därmed förnyas och blir nyskapande på ett naturligt sätt. Här är lite olika reflektioner som jag tror bidragit, men också i sin tur gör hobbyn nyskapande!

                      Synligheten i populärkultur och geekkulturen: En av de mest nyskapande bitarna har varit synligheten av rollspel i olika delar av den "nördiga" sfären. Det har varit allt från starten av Critical Role och Harmon Quest som lockat in många att exponeras till rollspel, till att Dungeons & Dragons blir en plot point i Stranger Things till den svenska thrillerpodden De dödas röster. Allt det här gjorde att många exponerades till rollspel, vad det innebär och faktiskt, hur roligt det är som hobby. Jag minns när De dödas röster gick och SÅ MÅNGA kom fram till mig på jobbet och frågade om det var det jag håll på med helgerna och hur gärna de själva ville prova på. Framförallt blev också rollspel något de kunde förstå på ett annat sätt, där det som förmedlades så bra var känslan att spela och tillsammans berätta historier. Nu när jag förklarar rollspel frågar många: "Åh, som det de spelar i Stranger Things?" och att de bara har en referens hur det är att spela gör enormt för att hobbyn ska växa. Vi ser också företag som Fandrake som gör stora coffee table books om rollspel som i sin tur hyllas och ger oss en känsla av att det finns en kultur. Finns det en kultur finns det något vi kan bygga vidare på och det föder mycket nytt.

                      Rollspelsskapare i fantastiken: En annan viktig bit som går lite hand i hand med det förra är också kopplingen mellan rollspelsskapare och fantastiken, som i sig växt sig jättestor. I svenska fantastiken har vi flera stora namn inom rollspel som nu också är bland de främsta skaparna inom fantastik och många som i sin tur exponerades till rollspel som yngre och som påverkar dem idag. På SweCon i somras blev det en diskussion om att Mutant påverkat nästan alla moderna svenska fantastikförfattare när det kom. Vi ser det även gå åt andra hållet: nu med Johan Egerkrans böcker och Handbok för Superhjältar som blir till rollspel. Det finns en stor överlappning mellan och fler och fler bejakar det.

                      Fler icke-cismän/icke-straighta/icke-vita: Det låter banalt såklart, men spelhobbyn överlag börjar sakta men säker blir mer och mer jämställd och framförallt ser vi många fler i spelhobbyn i stort som inte är normativa vita cismän som arrangerar, skapar och framförallt deltar. För det faktumet att fler och fler är med i de nördiga rummen gör att fler och fler vågar och i sin tur börjar ta plats. Med det börjar också fler och fler nya perspektiv att sippra fram, vilka i sin tur kan väcka andra frågor och även bjuda in spelarna till ett icke-normativt tänkande, perspektiv som i sig ofta kan vara väldigt nyskapande.

                      Lägre trösklar: Vi ser fler och fler regelsystem idag som går allt från superlätta och knappt ens tärningsbaserade utan krav på förberedelser till spel med ordentligt utvecklade system. Settings som sträcker sig från klassiska fantasy-varianter till helt unika settings som ibland inte ens är olika våra. Med bredden av möjligheter finns det något för alla och för många blir kraven lägre och lägre. Det är lättare än någonsin att hitta ett spel som är i din smak och mycket av det är inte heller längre stora kostnader och mycket kräver inte mycket för att ge sig in i. Det gör allt mycket lättare att prova, något som oftast är den största tröskeln och ju mer de sänks, desto fler kan ta sig förbi den och komma in.

                      Teknik som för världen närmare: Rollspel har verkligen hjälpts enormt av en förändring i teknologi. Det är allt från PDF och print-on-demand som gör det lättare än någonsin att få sitt rollspel släppt och med stora plattformar som DriveThruRPG även nå ut och samla allt. Kickstarter och crowfunding bidrar till att fler vågar försöka satsa på sina idéer, då de inte alls behöver ta samma risker inför ett projekt. Vi kan konsultera poddar och videor för att lära oss regler och få se spelet in action. Framförallt blir det fler och fler communities: med internets hjälp kan vi komma i kontakt med flera, hitta mer info, få nya spelare och be om hjälp. Och det starka communitiet som för oss samman skulle jag säga är det mest nyskapande: för det om något gör att vi växer, för nu vill fler och fler vara med!

                      Kommentera


                        #41
                        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                        Gissar också att det där med enkla regler beror på vad man är van vid. Alla OSR-spel jag har läst innehåller minst lika mycket eller mer regler än spel som jag är van vid. [...] vi snackar ju fortfarande 150 sidor regler. Enkla regler för mig ska förklaras på max 10 sidor.
                        Absolut beror det på vad man är van vid, och vissa OSR-spel är omfångsrika, men lejonparten är ändå avskalade skapelser. Som exempel (väldigt fritt taget ur minnet) är Into the Odd inklusive startäventyr kanske 30 sidor, Rad-Hack inklusive monsterlistor ännu tunnare och detsamma gäller Ut mot skären.

                        Kommentera


                          #42
                          Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
                          Tack luddwig för din sammanfattning av OSR. Jag har inte hängt med vad det handlade om alls. Tycker det är svårt när man lurkar att få inblick i begreppet.
                          Tycker själv att player skill inte uppväger det jag vill ha ut av rollspel, jag är inte så bra på att lösa dungeonpussel och rullar hellre ett int-slag eller ett finna dolda ting.
                          Glad att kunna hjälpa till. ????

                          Läs gärna A Quick Primer for Old School Gaming av Matt Finch. Jag tycker att den beskriver kärnan i OSR på ett väldigt tydligt sätt. (Jag lyckas tyvärr inte lägga in en länk med telefonen.)

                          När det gäller player skill tycker jag att det är bra för att skapa engagemang, men att det behöver kombineras med andra tekniker för att göra olika roller möjliga för olika spelare. Detta diskuterades nyss i en annan forumtråd (som jag inte heller kan länka till just nu) så jag utvecklar inte resonemanget närmare här.

                          Kommentera


                            #43
                            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                            Läs gärna A Quick Primer for Old School Gaming av Matt Finch. Jag tycker att den beskriver kärnan i OSR på ett väldigt tydligt sätt. (Jag lyckas tyvärr inte lägga in en länk med telefonen.)
                            Link wizard to the rescue!

                            Kommentera


                              #44
                              Jag har fått min värld kastad lite över ända sedan jag upptäckte regelsystemet till FFGs Star Wars. Det har introducerat några saker i mitt rollspelande som jag nu knappt kan leva utan. Men jag lägger in en stor reservation att det kanske inte är så nyskapande som jag tror, kanske har det sedan långt tillbaka funnits något annat system med mekanikerna nedan, som jag helt enkelt missat? Jag vet inte säkert.

                              - Fail forward-mekaniker.
                              - Tärningspölar där man alltid -känner- i berättelsen vad varenda tärning som läggs till svårigheten -beror på-. "Okej, grundsvårigheten är 2, men vi lägger till en setback dice för att det blåser, och en för att du är trött, och sedan uppgraderar vi en tärning för att det är farligt eftersom folk skjuter på dig".
                              - Den underbara taktila upplevelsen i att fysiska objekt, tärningar, läggs till när svårigheten ökar eller när du får boosts. Du -känner- alltså med dina fingrar och ser med dina ögon hur moddarna för slaget påverkas. Detta är något helt annat än gamla abstrakta + och -.

                              Grundmekaniken i detta system, som nu även finns i en generisk version kallad Genesys, har fullständigt återuppväckt mitt intresse för speliga regelsystem. Jag trodde aldrig på specialtärningar innan jag upplevde detta. Nu förstår jag inte hur jag kunde leva utan dem så länge.
                              Last edited by Ymir; 14 February 2019, 19.49.

                              Kommentera


                                #45
                                Det kommande Neotech är det mest nyskapande och stimulerande spel jag haft äran att jobba med. Det gör saker med snart sagt varenda element av spelet (världsbeskrivning, regelmekaniker, språkdräkt, formgivning, upplägg och digitala element) som såvitt jag vet inte gjorts tidigare i rollspelsvärlden. Våra pro-backers har redan fått en försmak på detta, i PDFerna till Pärldeltat-boken. Men vänta bara tills Eqip-previewen...we're gonna blow your mind.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Ape of Wrath, Igår, 21.52
                                5 responses
                                98 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Ape of Wrath  
                                Started by Bolongo, Idag, 07.19
                                1 response
                                43 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Arrikir
                                av Arrikir
                                 
                                Started by krank, 22 August 2019, 19.41
                                1 response
                                25 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by krank, 12 August 2019, 19.40
                                9 responses
                                214 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Henke
                                av Henke
                                 
                                Started by Björn Wärmedal, Igår, 16.05
                                1 response
                                47 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by luddwig, Igår, 20.59
                                0 responses
                                47 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg luddwig
                                av luddwig
                                 
                                Started by nano, Igår, 15.06
                                12 responses
                                237 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Feuflux
                                av Feuflux
                                 
                                Started by God45, 23 August 2019, 06.14
                                8 responses
                                258 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg obak
                                av obak
                                 
                                Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
                                8 responses
                                175 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg obak
                                av obak
                                 
                                Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                                37 responses
                                2.086 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg gabrielledebourg  
                                Arbetar …
                                X