Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är nyskapande inom RPG

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
24 responses
871 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
82 visningar
0 gillar
Paco
av Paco

Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
45 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner

Skapad av Necross, Igår, 19.15
0 responses
28 visningar
0 gillar
Necross
av Necross

Skapad av anth, Igår, 10.53
3 responses
108 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
142 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
149 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.028 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
156 visningar
0 gillar
soda
av soda

Skapad av luddwig, 11 November 2018, 09.25
1 response
61 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

OSR är raka motsatsen till detaljerade regler. Det som gäller är avskalade regler som är lätta att improvisera kring. OSR har heller inget fokus på strid. I stort handlar det istället om att spelarna ska vara kreativa och manövrera sina rollfigurer förbi olika slags hinder utan att hamna i strid. Jag har svårt att se att du skulle få samma utlopp för din kreativitet i ett LAN, men jag är ingen dataspelare så jag kan egentligen inte uttala mig.
    Ok, men OSR (Old School R.) innebär ju att man går tillbaka till rötterna, och rötterna är ju strid, detaljregler och sånt där som gör sig bättre i datorspel? Vad är det annars som är oldschool? :-)

Kommentera

Återigen vad är det med viss ny OSR som är nyskapande är det setting, spelstil eller regler? Sen ska man inte jämställa uttryckten nyskapande och bra. Bara för att något inte är nyskapande är det inte dåligt. Jag säger inte det här som någon form av OSR, men jag har tydligen inte fattat grejen, så någon får gärna förklara för mig.

Allt handlar väl med vad man lägger i ordet tänker jag, och jag trodde helt ärligt att OSR var en medvetet närmast nostalgisk spelstil, det är det intrycket jag får från alla spelrapporter.

Som sagt jag har ingen erfarenhet av OSR just för att jag finner ”moderna” spel mer i min smak. Samt äger fler rollspel än vad jag någonsin kommer att spela. Jag är ju uppväxt med Drakar och Demoner och mutant och har på något sätt alltid sett ner på D&D, men under det senaste året insett att även det passar vissa historier.

PS.Jag inser nu att det här nog hör hemma i en ny tråd som borde heta övertala mig om varför jag borde köra OSR.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
        Ok, men OSR (Old School R.) innebär ju att man går tillbaka till rötterna, och rötterna är ju strid, detaljregler och sånt där som gör sig bättre i datorspel? Vad är det annars som är oldschool? :-)
        När rollspelen kom på 70-talet var reglerna inte alls detaljerade och fokus låg inte på strid utan på utforskande. Strid var nämligen dödligt och således något man borde undvika samtidigt som det var de skatter man hittade, och inte de monster man dödade, som gav XP. Det du tänker på som old school låter som en senare generation rollspel, kanske Advanced Dungeons & Dragons, som hade detaljerade regler för nästintill allt samt ett mycket större fokus på strid och episka berättelser.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
          Återigen vad är det med viss ny OSR som är nyskapande är det setting, spelstil eller regler?
          Det korta svaret är setting och regler. Det långa svaret får du måhända av någon annan, eller av mig men inte nu. Jag måste nämligen stiga upp före skam imorgon och flyga till vår kungliga huvudstad för jobbets räkning så nu ska jag sova.
          Last edited by luddwig; 17 October 2018, 19.43.

Kommentera

Min uppfattning är att OSR tills förhållandevis nyligen har vart den plats där det sker något nytt. Men precis som med Story Games-Forge typen av indie som var platsen där nytänkade fanns innan känns det som att det är slut med det nu. (innan dess var det bland friformarna du hittade nytänkandet, och innan dess vet jag inte för där är vi runt milenieskiftet när jag började sätta mig in i mer än vad bara min spelgrupp höll på med).

Det där med att man tittar tillbaka för att hitta något nytt som är grejen med OSR (jag tycker att det är direkt nödvändigt att R:et läses ut som renässans) och tankar som "rulings - not rules" är ju en direkt motrörelse mot att ett spel ska ha tydliga regler som gör att det berättar en typ av historia vilket är centralt för Indie-vågen.

Så frågan är vad nästa grej blir? Jag har en vag spaning om att det kommer att bli något där rollpersonen är säker efter som så många OSR-grejer handlar om att rollpersonerna kan dö för att de missar ett save slag, eller har 2 hp i en värld där ett vapen gör 1t6+styrkabonus i skada.

Samt att jag tror att det är dags för en annan typ av berättande. I friformen var spelarna (och deras rollpersoner) underkastade berättelsen, i Indie spelen var berättelsen en följd av reglerna och i OSR spelen kommer den i princip av att SL har koll på en miljö den krockar med spelarna. Hur kommer vi börja berätta nu?

Kommentera

Det är faktiskt inte old school. De där grejerna är alla nyare grejer som kom under 80-talet. OSR är väldigt få regler och mer tolkningar än detaljer. Realism och detaljer är nyare grejer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                Min uppfattning är att OSR tills förhållandevis nyligen har vart den plats där det sker något nytt. Men precis som med Story Games-Forge typen av indie som var platsen där nytänkade fanns innan känns det som att det är slut med det nu. (innan dess var det bland friformarna du hittade nytänkandet, och innan dess vet jag inte för där är vi runt milenieskiftet när jag började sätta mig in i mer än vad bara min spelgrupp höll på med).

Det där med att man tittar tillbaka för att hitta något nytt som är grejen med OSR (jag tycker att det är direkt nödvändigt att R:et läses ut som renässans) och tankar som "rulings - not rules" är ju en direkt motrörelse mot att ett spel ska ha tydliga regler som gör att det berättar en typ av historia vilket är centralt för Indie-vågen.

Så frågan är vad nästa grej blir? Jag har en vag spaning om att det kommer att bli något där rollpersonen är säker efter som så många OSR-grejer handlar om att rollpersonerna kan dö för att de missar ett save slag, eller har 2 hp i en värld där ett vapen gör 1t6+styrkabonus i skada.

Samt att jag tror att det är dags för en annan typ av berättande. I friformen var spelarna (och deras rollpersoner) underkastade berättelsen, i Indie spelen var berättelsen en följd av reglerna och i OSR spelen kommer den i princip av att SL har koll på en miljö den krockar med spelarna. Hur kommer vi börja berätta nu?
                Spännande spaning! Jag hoppas och tror på spel som vi gamla rävar inte tycker om, dvs spel för nya grupper av rollspelare, för folk som gillar andra berättelser, andra teman, andra utmaningar, andra rollpersoner. Och de spelen kommer inte diskuteras här.

För ett tag sedan berättade några vänner att de spelat ett jätteroligt spel vid en parmiddag. Det visade sig att det var Mord till middag. De är personer som tycker rollspel är töntigt, och inte gillar sf, fantasy, Sagan om ringen eller shoot em up spel.

För att vara tydlig tror jag på nya grupper av rollspelare, med lite andra preferenser. Spelen kommer kanske inte vara radikalt annorlunda men komma från ett litet annat håll. Precis som spelarna. Kanske mer kvinnliga spelskapare, kanske mer queer, kanske mer saga, kanske andra former än eviga kampanjer i stinkande tonårskällare. Av någon anledning tänker jag på sword princess, samtidigt som det är ett på många sätt traditionellt spel.
                Last edited by Nässe; 17 October 2018, 19.53.

Kommentera

Typ exakt det trodde jag också innan jag föll ned i tunnan :P Men det visade sig inte stämma.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

När rollspelen kom på 70-talet var reglerna inte alls detaljerade och fokus låg inte på strid utan på utforskande. Strid var nämligen dödligt och således något man borde undvika samtidigt som det var de skatter man hittade, och inte de monster man dödade, som gav XP. Det du tänker på som old school låter som en senare generation rollspel, kanske Advanced Dungeons & Dragons, som hade detaljerade regler för nästintill allt samt ett mycket större fokus på strid och episka berättelser.
                    Helt rätt. Jag var helt enkelt lite lagom egocentrisk och utgick från arr oldschool var min barndoms 80-tal med just stort detaljfokus och mycket strid. Tack gör tydliggörandet !

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                      För ett tag sedan berättade några vänner att de spelat ett jätteroligt spel vid en parmiddag. Det visade sig att det var Mord till middag. De är personer som tycker rollspel är töntigt, och inte gillar sf, fantasy, Sagan om ringen eller shoot em up spel.
                      Spännande. Ur ett rollspelperspektiv var det Mord till middagen jag läst var närmast ett drama, mycket gestalning och lite annat, med instruktioner åt karaktären etc.

Kommentera

Har inte heller fattat grejen med OSR bortsett från rent nostalgiska skäl (och isåfall kan jag ju lika gärna spela originalen från 80-talet). När jag tänker OSR så tänker jag iofs på detaljtunga regler med mycket modifikationer och fokus på strid, grottkräl och skattjakt.
                        OSR är inte alls särskilt detaljtunga regler. Tvärtom.
                        Strider är något som helst undviks i OSR då de kan vara väldigt dödliga.

Och originalen är från 70-talet, inte 80-talet. Främst då original D&D från 1974.

Kommentera

Från friformsscenen kan jag rapportera en spaning om att korta scenarion som är klara på ca 1h utan att någon spelare innan har varit i kontakt med texten innan var nyskapande för något år sen och är numera lite av en trend (om än fortfarande liten), flaggskeppet är #feminism-antologin.

Kommentera

Min, kanske något inskränkta, uppfattning är att det finns väldigt få saker som är både nyskapande och bra. Därmed inte sagt att nyskapande är dåligt, men det brukar behöva poleras ett par varv innan det blir något vettigt av det, och då är det ju inte riktigt nyskapande längre.

Kommentera

https://www.epicgames.com/fortnite/f...-about-the-rpg

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                                Från friformsscenen kan jag rapportera en spaning om att korta scenarion som är klara på ca 1h utan att någon spelare innan har varit i kontakt med texten innan var nyskapande för något år sen och är numera lite av en trend (om än fortfarande liten), flaggskeppet är #feminism-antologin.
                                Jag var på väg att säga ”det är ju alldeles för kort för ett spelmöte, man kommer inte hinna med något vettigt!”

Sen kom jag ihåg vad Nässe skrev högre upp om annan publik med andra preferenser. Det kan med andra ord bli skitbra, även om jag själv inte lockas av tanken alls 😊

Och man skulle hinna med fyra äventyr på ett normalt konventspass! Det är ju en mindre kampanj. Lite coolt ändå.

Kommentera

Arbetar …
                                X