Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är nyskapande inom RPG

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Banderad, Igår, 07.05
3 responses
96 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
19 responses
427 visningar
7 gillar
Peter
av Peter
 
Skapad av Paco, 11 November 2018, 14.37
2 responses
82 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
56 responses
2.584 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av anth, 18 November 2018, 10.53
26 responses
467 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av Rangertheman, Igår, 22.29
23 responses
195 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
13 responses
170 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Lightshy, 19 November 2018, 20.06
16 responses
274 visningar
1 gillar
Lightshy  
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
43 responses
2.206 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 12.19
9 responses
531 visningar
1 gillar
Ymir
av Ymir
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är nyskapande inom RPG

    Vad tycker du om PtbA?-tråden fick ett intressant sidospår som var lite OT - så jag skapar en egen tråd för ämnet.

    Vad är nyskapande inom rollspelsbranschen just nu?

    Själv är jag lite instängd i en bubbla bestående av DnD5 + OSR.
    Det fick mig att inse två saker:
    1. Jag har ingen koll på nyskapande saker utanför OSR.
    2. Mycket av det jag anser är "business as usual" inom OSR anser andra vara nyskapande.

    Vad anser ni?

    Var t.ex. CoC7 och nya RQ nyskapande när de kom för något år sedan? Eller är det bara samma gamla BRP som tidigare och det senaste nyskapande inom BRP var Pendragon 1991? Var ens Hjältarnas tid nyskapande?

    Är Harlem Unbound nyskapande? Kan ens en setting vara nyskapande om den använder en gammal regelmotor?

    Är nya Vampire nyskapande, eller nya KULT?

    Är verkligen weird/gonzo inom OSR nyskapande?

    När kom det ens något nyskapande sist på rollspelsscenen?

    Hur länge, hur många år, kan något vara nyskapande innan det känns som gammal skåpmat?

  • #2
    Jag är också lite utanför The Loop, och tycker att det mesta ur mina gamla indiespel numera återfinns i varje tradspel. Å andra sidan har även jag återvänt till tradspelen, eftersom jag faktiskt upplever dem som relativt nyskapande (för att vara tradspel) numera.

    Jag tycker faktiskt att Kult är ett oerhört bra exempel. Det började som ett obskyrt indiespel som knappt folk på forumet kände till, och växte till att bli en internatinell best seller.

    Det är helt fantastiskt nyskapande, att förena detta hade inte ens varit möjligt att prata om för 10 år sedan. Så som jag uppfattar det så är trad det nya svarta. Tales from the Loop, Kult... Alltså att man kan göra vad som kanske borde upplevas som små nischade spel till globala framgångssagor!

    Men snackar vi ren mekanik så tycker jag "bara" att det mesta är bättre än förr, men väldigt samma. Hjältarnas Tid är ett betydligt bättre Drakar och Demoner, men är inte i grunden annorlunda. Kult är ett betydligt bättre Kult, men är inte i grunden annorlunda. Eon IV är ett betydligt bättre Eon, men är inte i grunden annorlunda.

    På samma sätt gissar jag att kommande Warhammer, Vampire, Neotech, Forbidden Lands etc är bättre varianter av tidigare, liknande spel.

    Så nej, det finns nog inte så mycket nyskapande i betydelsen något fullständigt nytt vad gäller setting och/eller system. Men det är å andra sidan inget självändamål. Kan man göra något redan bra ännu bättre så räcker det gott för mig.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
      Jag är också lite utanför The Loop,
      Detta!
      Jag tror att de flesta spelare fungerar så att de har koll på en liten sfär av spel som de är intresserade av och spelar. Sedan har de nästan noll koll på resten av rollspelsscenen.

      Jag är nyfiken på vad som händer utanför min intressesfär. Vad är t.ex. nyskapande inom indiespelen just nu? Eller har ingenting hänt sedan PbtA?

      Jag undrar också vad utomstående är nyfikna på inom OSR och vad inom OSR som betraktas som nyskapande.
      Är t.ex. OSR-boken Veins of the Earth nyskapande? Den innehåller monster som inte liknar något jag sett tidigare.
      Och om den är nyskapande - hur länge kommer den att räknas som "ny"? Den kom för nästan två år sedan.

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker att "Blades in the dark" gör något nytt. Det jag tänker på är hur reglerna är designade för att skapa en bra historia som passar settingen (heists i en steampunkvärld).

        Jag känner inte till så många spel som lika elegant parar ihop regler med handling. Så som jag uppfattar det är många regelsystem bara ett ramverk för att avgöra utfall givet en viss sannolikhet, och inte för att skapa handlingen i sig (det faller på scenario/äventyrs-designerns bord).

        Kanske att man kan spåra en sådan koppling (regler - handling) tillbaka till exempelvis Fiasco och Microscope (båda är rätt gamla vid det här laget). Om man vill prata om en pågående trend istället för bara ett exempel.

        Jag måste dock också erkänna att jag har väldigt dålig koll på rollspelsmarknaden sedan... tja lång tid. Så ta min spaning med en skopa salt... Det kanske finns massor av spel som har fina kopplingar mellan regler och handling :D.

        Kommentera


        • #5
          Det är så mycket revolutionerande just nu att jag knappt kan räkna det! Vi har 200 ords rpg:n som Fuck, it’s Dracula! Vi har webshowerna med skådespelare som blir mer och mer avancerade. Vi har nya tävlingsformer där man försöker efterlikna E-sport. Vi har böcker som Cinderheim och Kravborna med helt nya sätt att presentera en setting på. Varje nytt PbtA spel förfinar motorn till en skarpare och skarpare egg medan de nya OSR spelen kränger hit och ditt på jakt efter något nytt och ofta hittar det. Grejen jag är djupt inne i just nu är Storytellers Vault och GM:s guild som skapar en helt ny gräsrotsrörelse där folk jobbar sig upp från att vara glada amatörer till att kunna leva på att skriva rollspel! Fuck, jag har tjänar 250 kr den här veckan på att sälja böcker jag skrivit på en gammal shitty mobil telefon medan jag pendlat.

          Vi har fler rollspelare nu än på 80-talet! Och en större procent av dem är skapare. De skapar böcker, podcasts, videos, playbooks och äventyr. Och så mycket av det innehåller saker jag aldrig sett förr! Och jag har läst hundratals rollspelsböcker, minst en i veckan, under mina tio år i hobbyn. Kolla in I Nålens öga på Scenariobiblioteket bara! Holy shit, det är ett nyskapande scenario i hela sitt upplägg! För att inte tala om Scenariobiblioteket i sig själv.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
            Jag är nyfiken på vad som händer utanför min intressesfär. Vad är t.ex. nyskapande inom indiespelen just nu? Eller har ingenting hänt sedan PbtA?
            Ja, typ, så som jag uppfattar det. Jag övergav trad för indie men nu har de idéerna smugit sig in bland tradspelen så för mig är cirkeln sluten. Jag har verkligen inget emot att spela nya indiespel, men för mitt dagliga behov, så att säga, duger dagens spel mer än väl.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
              Det kanske finns massor av spel som har fina kopplingar mellan regler och handling :D.
              Ja, just det är kanske inte något särskilt nyskapande. Det har väl varit en ledstjärna i i indieliren i 18 år eller så.

              Jag har inte superkoll på nya utvecklingar, men det mest nyskapande som jag har spelat de senaste åren som inte är mina egna spel är nog Fall of Magic. Kartan med explicita instructioner för vad man ska göra vid varje plats kändes väldigt fräscht. En del saker känns fortfarande nyskapande trots att de är gamla, eftersom ingen annan gjort det sedan dess. Konfliktsystemet i Polaris, där man förhandlar med nyckelfraser känns fortfarande fräscht, trots sin ålder, för jag har inte sett att någon annan gjort det (även om nyckelfraser tagits upp i andra spel, som Archipelago). Knivritualen i Mist-Robed Gate kändes jättenyskapande när jag spelade det nyligen, men spelet har ju ett antal år på nacken.

              Första gången jag spelade Prosopopée, som har regler för hur man får prata runt bordet, kändes det helt nytt och jättecoolt. Också väldigt nyskapande. Men även det har några år på nacken. Även Ribbon Drive är inte helt nytt, men spelstilen och stämningen i det spelet är väldigt annorlunda och nyskapande.

              Jag har inte jättebra koll, för jag har inte läst eller spelat det, men jag tror att Chuubo's Magical Wish-Granting Engine bryter lite ny mark i att designa reglerna för en viss sorts dramaturgi. Och i Ryuutama har spelledaren en egen rollperson som följer efter rollpersonerna och hjälper dem ibland, och som rolleprsonerna eventuellt kan träffa långt senare i spelet. Känns väldigt annorlunda.

              Sedan är såklart mina spel väldigt nyskapande! :)

              Kommentera


              • #8
                10 Candles (eller var det 10 000 Candles?) kändes också väldigt nyskapande. Det ska spelas i ett mörkt rum med tio ljus, och allteftersom man går vidare i berättelsen så släcks ett ljus i taget. Åh, och innan man börjar spela så ska alla rollpersonerna spela in ett meddelande, och i slutet, i mörkret, spelas de upp. Det var väldigt fräckt. I övrigt var nog inte spelet så bra, men det var nyskapande!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                  Detta!
                  Jag tror att de flesta spelare fungerar så att de har koll på en liten sfär av spel som de är intresserade av och spelar. Sedan har de nästan noll koll på resten av rollspelsscenen.

                  Jag är nyfiken på vad som händer utanför min intressesfär. Vad är t.ex. nyskapande inom indiespelen just nu? Eller har ingenting hänt sedan PbtA?

                  Jag undrar också vad utomstående är nyfikna på inom OSR och vad inom OSR som betraktas som nyskapande.
                  Är t.ex. OSR-boken Veins of the Earth nyskapande? Den innehåller monster som inte liknar något jag sett tidigare.
                  Och om den är nyskapande - hur länge kommer den att räknas som "ny"? Den kom för nästan två år sedan.
                  Jag som inte alls är inne i OSR svängen har ingen koll på vad som räknas som nyskapande där, jag trodde en del av grejen var att man skulle återgå till gammalt rollspel, enklare regler, XP for gold och Dungeons. Kan man vara nyskapande i OSR (regelmässigt) utan att det slutar vara OSR?

                  Nya monster känns väl inte så jätte nyskapande, det är ju fortfarande monster man ska spöa. Ett spel som känns OSR utan xp for gold och dungeons hade varit något jag inte väntat mej och det hade kännas nyskapande.

                  Är det några saker som kommer i spel i och med OSR:s återkomst som du tror kommer eller har smittat till andra spel?

                  PS. Det här inte en kritik mot OSR som jag aldrig spelat utan en helt ärlig fråga.

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller f.ö helt med om att man måste vara inne i det för att uppfatta det nyskapande. I mitt arbete är jag nu mitt inne in ett projekt som har med 3d print att göra. En inte helt felaktig analys vid första anblicken hade kunnat vara:

                    "Så, du vill alltså göra vad dagens teknik kan men sämre och dyrare?"

                    Varpå jag entusiastiskt skulle gå igång och förklara att "nej inte alls!". Men på något plan stämmer det.

                    Det gäller att se några steg framåt. För mig är OSR gammal skåpmat, men jag fattar uppenbarligen inte grejen. Det är ju inte stort av en slump! :)

                    Kommentera


                    • #11
                      Har inte heller fattat grejen med OSR bortsett från rent nostalgiska skäl (och isåfall kan jag ju lika gärna spela originalen från 80-talet). När jag tänker OSR så tänker jag iofs på detaljtunga regler med mycket modifikationer och fokus på strid, grottkräl och skattjakt. Sånt tycker jag rent allmänt görs bättre på en dator idag (som dessutom plockar bort alla regelmässiga hinder så det bara är att gå loss). Finns det mer än detta inom OSR som jag har missat? Varför väljer man OSR framför ett LAN?

                      För mig som inte är riktigt med på alla begrepp (och med risk för att bli utskrattad och hånad av bättre vetande), vad är skillnaden mellan OSR och Neotrad?


                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                        Kan man vara nyskapande i OSR (regelmässigt) utan att det slutar vara OSR?
                        Jag säger ja. Upplever att det finns många spel som vanligtvis ses som OSR men samtidigt är nyskapande, till exempel The Black Hack.

                        Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                        Är det några saker som kommer i spel i och med OSR:s återkomst som du tror kommer eller har smittat till andra spel?
                        Borde inte zonfärderna i År 0 ses som en sådan sak? Jag tänker att hexcrawl är direkt hämtat från tidiga DnD. Utan att ha tittat närmare på Svärdets sång uppfattar jag att det också hämtat en del från OSR.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                          När jag tänker OSR så tänker jag iofs på detaljtunga regler med mycket modifikationer och fokus på strid, grottkräl och skattjakt. Sånt tycker jag rent allmänt görs bättre på en dator idag (som dessutom plockar bort alla regelmässiga hinder så det bara är att gå loss). Finns det mer än detta inom OSR som jag har missat? Varför väljer man OSR framför ett LAN?
                          OSR är raka motsatsen till detaljerade regler. Det som gäller är avskalade regler som är lätta att improvisera kring. OSR har heller inget fokus på strid. I stort handlar det istället om att spelarna ska vara kreativa och manövrera sina rollfigurer förbi olika slags hinder utan att hamna i strid. Jag har svårt att se att du skulle få samma utlopp för din kreativitet i ett LAN, men jag är ingen dataspelare så jag kan egentligen inte uttala mig.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                            Jag säger ja. Upplever att det finns många spel som vanligtvis ses som OSR men samtidigt är nyskapande, till exempel The Black Hack.



                            Borde inte zonfärderna i År 0 ses som en sådan sak? Jag tänker att hexcrawl är direkt hämtat från tidiga DnD. Utan att ha tittat närmare på Svärdets sång uppfattar jag att det också hämtat en del från OSR.
                            Gällande Mutant År Noll så har jag för mig att jag fick svaret att det inte är direkt inspirerat av hexcrawl när jag frågade på ett GothCon men jag är lite osäker på om jag minns rätt. Skulle dock våga drista mig till att säga att Fria Ligan på den tiden var mycket mer inspirerade av andra spelstilar än OSR.

                            Svärdets Sång däremot har tydliga OSR-influenser. Regler som t ex usage die kommer från OSR-världen. Och dessutom har ett gäng framstående OSR-profiler skrivit äventyrsplatser till spelet. Spelstil verkar också vara väldigt i linje med OSR-spelstilen, med fokus på utforskning av farliga miljöer.

                            Håller i övrigt helt med om att OSR kan vara nyskapande. Den här uppfattningen att OSR bara handlar om nostalgi och tillbakablickande skulle jag säga är direlt felaktig som det ser ut i OSR-världen idag och har sett ut åtminstone de senaste fem åren.

                            Kommentera


                            • #15
                              Utan att uttala mig om särskild genre (jag har inte tillräcklig koll på någon) tycker jag det nyskapande är när man för in en spelstils mekanik i en annan. Som strikt slumpmässiga berättelse-element i något som ändå har en röd tråd eller narrativistiska element i trad. Saker jag har för ögonen eftersom jag nyligen tittat på dem är Svavelvinters (som kanske visserligen inte är trad utan någon slags story now hybrid) system med Erfarenheter och Öde och Vildhjärta (där man i och för sig bara ska hitta ut ur skogen men det hade lätt kunnat ges ett mer ”rälsat” mål: hitta fram till den onda trollkarlen och befria prinsessan). Kontentan är väl att förnyelsen sker i det lilla, små saker som inte gör att ett helt spel blir revolutionerande.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X