Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Solar System - ɯǝʇsʎs ɹɐןos

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 17 December 2018, 22.38
3 responses
34 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av RedMoon, Idag, 02.17
0 responses
4 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av vije, 28 November 2018, 17.37
2 responses
208 visningar
7 gillar
vije
av vije

Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
22 responses
949 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av clarence redd, Igår, 20.54
0 responses
23 visningar
2 gillar
clarence redd  
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
563 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
308 visningar
1 gillar
erikt
av erikt

Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
111 visningar
6 gillar
zonk
av zonk

Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
929 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.954 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Solar System - ɯǝʇsʎs ɹɐןos

Solar System, vem vill prata Solar System? Av det lilla jag lyckats läsa mig till verkar det fantastiskt. Min google-fu kanske är knapp men hittar ingen walk-through, unboxing eller actual play. Några tips?

Är det härifrån folk beställer?

http://www.arkenstonepublishing.net/solarsystem

Ja, om det inte går att hitta från en svensk sida. Pratar gärna Solar System :)

Tex: http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...System%5D.html

http://stormarnastid.blogspot.com/2008/06/uppstart.html
    Last edited by Nässe; 14 October 2018, 21.57.

Kommentera

Berätta allt, du har folköl i kylen och barnen sover!

Edit: wow, snygg edit! Återkommer när jag läst!
      Last edited by .Per.; 14 October 2018, 22.05.

Kommentera

:)

Det är ett fantastiskt spel, om man gillar filmiska berättelser med fokus på rollpersonens relationer och emotionella utveckling. Krävs också att man förbereder lite ihop, anpassar reglerna till varje kampanj. Nycklarna är själva grejen med spelet, att själv definiera vad ens rollperson ska drivas av och belönas för. Får man dem rätt blir det bra, hamnar det fel har man inte lika kul.

Kommentera

Nu var det väldigt länge sedan jag plockade fram Solar System, så det kan vara så att jag minns saker fel men i korthet så minns jag det så här.

Det är ett bra system, mycket bättre än regeltunga spel som Gurps, Apocalypse World eller DnD. Det är också ett system som öppnar upp för helt andra berättelser än den traditionella äventyrargruppen och skulle nog kunna vara ett system jag plockar upp igen om jag ska spelleda en kampanj någon gång. Fokuset ligger på rollpersonsutveckling men inte enbart då den klassiska hjälteresan (även om det går toppen att spela det också) utan kanske framförallt historier där rollpersoner och dess relationer förändras utan att nödvändigtvis bli bättre.

Nackdelar är att det är ett kampanjsystem, och fungerar rätt så dåligt i one-shots. En annan är att det är (eller försöker vara) ett universalsystem vilket gör att det blir lite ofokuserat. Dessutom så innebär det att rätt mycket jobb med att bygga nycklar (som är den kanske viktigaste delen av reglerna) lämnas til spelgruppen och det är jättelätt att göra dåliga nycklar vilket gör kampanjen sämre, det är förstås något som en blir bättre på men det tycker jag är en tämligen lam ursäkt.

Det är också ganska gammalt nu och det har kommit bättre grejer sen dess. Så för mig så hittar det liksom aldrig riktigt fram till spelbordet. Om en gillar settingen i The Shadows over Yesterday som är spelet som regelmotorn kommer ifrån så skulle jag nog rekommendera att spela det istället för där får en också hjälp med setting-anpassade nycklar. Om en vill ha ett regellätt universalsystem med starkt fokus på rollpersonerna så skulle jag köra Archipelago III istället.

Kommentera

Tack Björn!

Vad skulle du säga är dåliga nycklar och hur undviker en det?

Är det svårt att introducera nya spelare, mycket crunch i början har jag förstått det som, eller?

Kommentera

För ett par dagar sedan plockade jag ned Solar System ur hyllan igen, så det här var verkligen fin tajming.

Jag har läst det tidigare, men aldrig spelat det. Inte för att jag inte tror på det utan för att andra spel hänt istället. Nu kände jag att det kanske kunde vara nåt och jag ser fram emot att läsa det och den här tråden.

Nycklar känns lite som knäckfrågan. Jag är själv lite kluven till konceptet. Det kan bli superfint, men också inget alls. Hur det på ett smidigt sätt kan skapas nycklar och setting är jag väldigt intresserad av att höra om.

Kommentera

Tillhör också dem som älskar Solar System.

Hinner inte skriva så mycket nu, men jag har alltid tänkt att Key ska översättas till Klav. Alltså något du trycker på och så händer det grejer!

Kommentera

Jag har spelat kampanj i The Shadow of Yesterday, från vilket SS har hämtat sina regler. Det funkade bra, skulle lätt välja det igen framför moderna darlings som tex PbtA.

Kommentera

Som spelare har jag upplevt att det är lite XP-inflation vilket gör att ekonomin kring buy offs inte riktigt funkar. Buy offs är coola ändå men om man dessutom kan använda poängen till något fett så blir det mycket mer lockande. Vet att jag hade någon husregel här, men minns inte nu...

Kommentera

Har läst och spelat solar system (modifierat för en vampire kampanj vi körde för många år sedan). En del av mina upplevelser verkar tangeras av andra när jag läser tråden. Det kan också vara så att min syn färgas av de husregler som min SL gjorde som inte alltid var helt lyckade...

På plussidan:
                      - Relativt lättviktigt och snabbt
                      - Smart och generisk resolution av handlingar som kan gå snabbt för att driva handlingen framåt med 'bringing down the pain' som följd om spelaren vill.
                      - Spelardrivet, till en gräns
                      - Keys, men se minussidan

På minussidan:
                      - Det kändes en smula ofärdigt. Vi fick husregla och bläddra i regelböcker främst i strider med flera inblandade. Hur funkar det när man slåss mot flera motståndare (i 'bringing down the pain').
                      - Bringing down the pain, som är stridsrundor i ett annat namn gjorde att strider och händelser lätt tog lika långt som i vilket trad-spel som helst. Det blev lite löjeväckande också när någon gick i däck för att de gick i 'brining down the pain' för att dyrka en dörr...
                      - Keys, dessa är bra som koncept men i vår grupp visade det sig vara lite för lätta att gejma. När det blev uppenbart vilken/vilka Keys som relativt lätt gav utdelning tog alla spelarna dem. Mer "komplicerade" Keys såg väldigt lite scentid i spelet och blev därmed marginaliserade (och bortköpta av de spelare som tagit dem). Vi spelade säkert fel och misstog säkert en del kring hur Keys skall användas men realiteten var att de funkade ganska dåligt i vår grupp även om jag gillar dem som koncept.

Cog.

Kommentera

Nycklar får gärna motsäga varandra.
                        De får gärna handla om relationer och mål.
                        Spelarna måste vara beredda att misslyckas och inte gå in i extended konflikt varje slag- då blir det seeeegt. Vill man inte se sin rollperson misslyckas ibland spelar man fel spel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg
                          Det blev lite löjeväckande också när någon gick i däck för att de gick i 'brining down the pain' för att dyrka en dörr...
                          Är det ens möjligt? Nu var det ett tag sedan jag spelade eller läste, men det är väl inte riktigt så det är tänkt att funka?

Ursprungligen skrivet av cogitare Visa inlägg
                          - Keys, dessa är bra som koncept men i vår grupp visade det sig vara lite för lätta att gejma. När det blev uppenbart vilken/vilka Keys som relativt lätt gav utdelning tog alla spelarna dem. Mer "komplicerade" Keys såg väldigt lite scentid i spelet och blev därmed marginaliserade (och bortköpta av de spelare som tagit dem). Vi spelade säkert fel och misstog säkert en del kring hur Keys skall användas men realiteten var att de funkade ganska dåligt i vår grupp även om jag gillar dem som koncept.
                          En grej med Keys är att de dels känns relevanta för spelaren som väljer dem, alltså på riktigt känner att det är något som är värt att investera i. Känner man inte med/för sin Key så kommer den inte funka. Man måste bry sig. Dels så måste SL se till att de inte blir marginaliserade. Det är tänkt att spel ska kretsa just kring Keys.

Jag säger inte detta för att påpeka att ni gjort något fel (för så behöver det inte alls vara) utan för att visa att Solar System kräver ett helt annat mind set än många andra spel.

Kommentera

Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av nycklar, men en del liknande system, som Sanningar i DYD. Jag tror att det hänger lite på att SL måste skapa situationer där det kostar på att använda sina nycklar. Jag ogillar slentrian-nycklar som är enkla att plocka poäng för. Men när SL sätter kleptomanen hemma hos en rik och vänlig SLP (eller en ovänlig sådan som rollpersonerna behöver hjälp av) så blir det genast lite intressant spel av det. Det ska kosta att aktivera en nyckel. Då blir det intressant.

Tror jag. Det är i alla fall så jag gillar att använda liknande mekaniker (och så jag använder dem i mina egna spel).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                              Jag har spelat kampanj i The Shadow of Yesterday, från vilket SS har hämtat sina regler. Det funkade bra, skulle lätt välja det igen framför moderna darlings som tex PbtA.

Ligger din gamla spelmöteslogg uppe?

Kommentera

Arbetar …
                              X