Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DoD Expert-äventyr med Lamentations, vad ska man tänka på?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
24 responses
871 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
82 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
45 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner
 
Skapad av Necross, Igår, 19.15
0 responses
28 visningar
0 gillar
Necross
av Necross
 
Skapad av anth, Igår, 10.53
3 responses
108 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
142 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
149 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.028 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
156 visningar
0 gillar
soda
av soda
 
Skapad av luddwig, 11 November 2018, 09.25
1 response
61 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • DoD Expert-äventyr med Lamentations, vad ska man tänka på?

    Jag planerar att använda Lamentations of the Flame Princess för att köra Marsklandet och sedermera konfluxsviten. Är det någon som gjort något liknande och har några råd? Jag funderar framför allt på hur man ska göra med monetära belöningar. Ett silvermynt är uppenbarligen mindre värt i DoD än det är LotFP, men vad föreslår ni som en lämplig konverteringsgrad? Dela med fem? Tio?

  • #2
    Jag tror att just pengarna är det enda du behöver modda. Jag hade delat pengarna på 3. Resten bör fungera.

    Kommentera


    • #3
      För framtida bruk knackade jag ihop följande regler för shaguliter och rhabdo rana-mördare:
      Shagulit
      För att bli shagulit krävs att man är magiker på minst nivå 1. Efter att ha blivit introducerad i shagulismens hemligheter kan man sedan välja att när man går upp i nivå förbättras som shagulit snarare än magiker. Man kan aldrig ha fler nivåer som shagulit än man har som magiker. När man går upp i nivå som shagulit får man inte fler formelnivåer, men man får däremot slå sin livstärning två gånger och välja det bästa resultatet (som en krigare).
      Nivå 1 (novis): Sömn- och matbehovet minskar till 2/3 av det normala. Fysik eller Visdom ökar med 1.
      Nivå 2 (huligan): Huden blir grönaktig, sträv, och ger +1 på skydd. Sömnbehovet faller bort helt, och personen behöver enbart andas någon gång per minut. Fysik, Styrka eller Visdom ökar med 1.
      Nivå 3 (mogul): Personen får mörkersyn, men ögonen glöder röda i mörkret. Personen utvecklar klor, vilka räknas som lätta vapen. Matbehovet faller till en tiondel, och enbart vissa vitaminer och salter behöver tillföras varje vecka. Det naturliga skyddet ökar till +2. Personen stabiliseras automatiskt vid noll kroppspoäng och blöder alltså inte till döds. Likaså blir personen immun mot rädsla. Fysik, Styrka eller Visdom ökar med 1.
      Nivå 4 (columna): Personen behöver enbart dricka ett par deciliter per vecka, men får en obehaglig kroppslukt som kan uppfattas på fem meters håll. Det naturliga skyddet ökar till +3, och personen blir också immun mot sjukdomar och gifter. Läkningstakt fördubblas, personen behöver inte längre andas och kan klara sig i månader på bara sina mineral- och vitaminreserver. Fysik, Styrka eller Visdom ökar med 1.
      Nivå 5 (patriark): Avhuggna kroppsdelar fortsätter leva och agerar autonomt för helhetens bästa. Icke-magiska egg- och stickvapen ger enbart 1T4 skada. Personen återhämtar 1 kroppspoäng per timme och kan sammanfoga sig själv om inte kroppen bränns. Personen kan förvandla sig till en grön, slemmig massa som långsamt kan sippra fram, något som kostar hälften av personens kroppspoäng. Personen kan också bilda klonvarelser.

      Rhabdo Rana-mördare
      För att bli Rhabdo Rana-mördare krävs att man är krigare eller specialist på minst nivå 1. Efter att ha blivit invigd i kulten kan man sedan välja att när man går upp i nivå förbättras som mördare snarare än sitt tidigare yrke.
      Varje nivå får person +1 färdighetspoäng och +1 på attacker med kultens särskilda vapen (blåsrör, strypsnare och lie). Personen får också tillgång till vissa särskilda förmågor:
      Hammarslag: Personen kan genom att spänna musklerna på särskilda vis utföra ett hammarslag, vilket kräver att personen i lönndom kan lägga sin hand mot offrets huvud. Slaget gör automatiskt 4 KP i skada och kräver att personen lyckas med ett räddningsslag för att inte bli paralyserad i ett antal minuter motsvarande mördarens nivå. Det är 10% risk att mördarens arm blir obrukbar i 1T6 dagar.
      Hypnos: Om mördaren slår 6 eller högre med 1T6+nivå kan hen implantera ett kommando i en persons psyke. Offret får ett räddningsslag: ett helt lyckat resultat innebär att offret begriper vad som pågår, medan ett halv lyckat resultat innebär att offret inte påverkas men inte heller begriper att hen utsätts för hypnos. Hypnosen kräver en lugn situation och gott om tid.
      Snabbslående: Vid nivå 2 och uppåt räknas mördarens initiativtärning alltid som om den slagit maximalt.
      Styrkesamling: Mördaren kan fokusera all sin styrka i 2T6 rundor, och får då lägga till sin nivå på skada och alla försök att utföra styrkeprov. Personens styrka räknas därefter som hälften i lika många timmar.
      Utbrytarkonst: Mördaren kan använda sin nivå som en färdighet för att ta sig ur rep, åla sig genom alla passager med större diameter än hens huvud, med mera.
      Ögonrörelser: Mördaren får en extra tärning på räddningsslag mot överraskning så länge hen kan röra sina ögon oberoende av varandra.

      Kommentera

      Arbetar …
      X