Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tips på rollspel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
22 responses
523 visningar
2 gillar
slanfan
av slanfan
 
Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
11 responses
484 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf
 
Skapad av DanielC, Idag, 21.17
0 responses
43 visningar
1 gillar
DanielC
av DanielC
 
Skapad av ragngand, 20 April 2018, 10.37
8 responses
677 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
38 responses
1.544 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
54 responses
1.475 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
8 responses
770 visningar
6 gillar
thartvigsson  
Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 10.29
3 responses
343 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.58
2 responses
48 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.57
1 response
71 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Tips på rollspel?

    Hello rpg-lovers! I brist på bättre term söker jag tips på rollspel som skulle kunna ringas in som encounter roleplay. Med det menar jag spel som Red Markets, Blades in the dark och Ur Varselklotet.

    För att ta Red Markets ser strukturen ut såhär i korta drag.

    1 Spela ut en scen med dina nära och kära. 2 hitta ett av flera möjliga jobb, förhandla om priset, skräm bort andra grupper osv. 3 res till jobbplatsen (bra och dåliga saker händer). 4 gör jobbet, t.ex. hämta ett föremål, komplikationer uppstår. 5. Res hem / up-keep.

    Ett jobb aka encounter per speltillfälle. Detta gör att om 4 av 6 spelare kan en onsdag går det att spela utan de andra 2. De är med under nästa jobb istället.

    Finns det fler _rollspel_ som har liknande upplägg?

    OBS: Menar ej one-shot scenarion.

  • #2
    Ars Magica är en kandidat.

    Alla spelar trollkarlar.

    Varje årstid händer det något som trollkarlarna måste göra något åt.

    De trollkarlar som inte följer med på äventyret stannar hemma i basen och studerar magi istället.

    Kommentera


    • #3
      Mouse Guard. Dessutom fantastiskt vackert, välskrivet och inspirerande. Ett av mina absoluta favoritspel.

      Kommentera


      • #4
        Tack för tips!
        Ars Magica har jag lite koll på men missat strukturen.Mouse Guard verkar mysigt, ska låna serien.

        Kommentera


        • #5
          Pedragon bör väl också nämnas. Alla spelare riddare. Varje spelmöte är ett år i rollfigurerna liv. Man spelar ett rejält äventyr, slag, turnering eller annan stor händelse på ett spelmöte. Sedan gör man en vinterfas, förbättrar sin rollfigur, ser hur det går med dens ekonomi, familj och så vidare. (Rollfigurer som missar ett spelmöte gör bara sin vinterfas eller -faser för det/de år den missat, tar kanske tio minuter per år [om man inte är dum nog att köra med Book of the Manor, gör inte det] och är sedan redo att köra). Därefter är det nytt år!

          Spelet gör sig på många sätt bättre om man spelar mer komplexa spelmöten med mer innehåll, men det funkar bar att köra så här avskalat också. SL måste rälsa rätt hårt och spelarna måste acceptera att deras rollfigurer spenderar nästan hela sina liv off-game.
          Last edited by Skarpskytten; 13 October 2018, 09.26.

          Kommentera


          • #6
            Två ganska olika spel som har liknande upplägg är Shadows of the Demon Lord (som jag inte personligen är speciellt förtjust i) och nya Delta Green (som jag personligen tycker är fantastiskt)

            Kommentera


            • #7
              Jag kanske missuppfattar frågan, men funkar det inte att spela så i Mutant År Noll? Alla är mutanter i en "ark". Man borde kunna spela ett scenario per spelmöte där gruppen är i en zonsektor och härjar innan de återvänder till arken. I arken kör man upkeep och metaspel (bygger olika förbättringar, slår för hur många som dött sedan senaste spelmötet etc). Eller tänker jag fel?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                Jag kanske missuppfattar frågan, men funkar det inte att spela så i Mutant År Noll? Alla är mutanter i en "ark". Man borde kunna spela ett scenario per spelmöte där gruppen är i en zonsektor och härjar innan de återvänder till arken. I arken kör man upkeep och metaspel (bygger olika förbättringar, slår för hur många som dött sedan senaste spelmötet etc). Eller tänker jag fel?
                Nej jag tycker du har rätt, men det kanske är svårt att avancera meta plotten, men den kan ju skita i .

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av .Per. Visa inlägg
                  Ett jobb aka encounter per speltillfälle. Detta gör att om 4 av 6 spelare kan en onsdag går det att spela utan de andra 2. De är med under nästa jobb istället.
                  Eh... om jag förstår dig rätt så säger du egentligen:

                  "Min spelgrupp träffas en kväll i veckan. Vi är sju personer, men alla sju kan inte alltid komma, because IRL. Vilka rollspel passar att spela en kampanj med samma rollpersoner, men där kampanjen inte går sönder om ett par rollpersoner saknas ett spelmöte?
                  Kort sagt varje spelmöte ska vara som en fristående episod som inte kräver vissa specifika rollpersoners närvaro, men ska ändå vara en sammanhängande del av kampanjberättelsen.
                  "

                  Stämmer detta?
                  Om det stämmer är följdfrågan: vilka rollspel tycker ni om / tycker ni inte om? (så jag förstår er spel-smak)

                  Kommentera


                  • #10
                    Vi körde en kampanj för länge sedan där vi var rekryter hos MetroPol i Mutant 2089. Varje äventyr var ett uppdrag. Vi roterade även SL. Bör funka med alla spel där man tillhör en hierarkisk organisation med tydlig uppdragsstruktur. Som man ju gör i Mouse Guard med. Men det är relativt enkelt att lösa själv utan stöd.

                    Kommentera


                    • #11
                      @Skarpskytten: Tack! Visste ej detta om Pendragon.

                      @Kalil: Ingen koll på Shadows of the Demon Lord men äger nya Delta Green (båda). Det du beskriver avhandlas på 2-3 sidor, alla mina DG-scenarion slutar i 2-3 sessions tyvärr. Dock sjukt bra spel, saknar en kampanj (om en går ifrån vad jag efterfrågar i denna tråd) får vänta in Gods Teeth och spela The Sense of the Sleight-of-Hand Man så länge.

                      @Henke: Mutant år noll, absolut! Fick detta tips av en kamrat med. Bonus: inga muterade djur! "Släpp ankorna och kom in i matchen".

                      @Anth: Eh ... nej.

                      @Måns: Låter coolt, tveksam om det sista dock. Vill ha det i mekaniken.

                      Tack för alla svar, några ögonöppnare indeed.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X