Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Flodskörden: Fria ligan slår rekord - igen

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
22 responses
523 visningar
2 gillar
slanfan
av slanfan

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
11 responses
485 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av DanielC, Idag, 21.17
0 responses
43 visningar
1 gillar
DanielC
av DanielC

Skapad av ragngand, 20 April 2018, 10.37
8 responses
678 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
38 responses
1.544 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
54 responses
1.475 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
8 responses
771 visningar
6 gillar
thartvigsson  
Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 10.29
3 responses
343 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.58
2 responses
48 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av krank, 15 October 2018, 20.57
1 response
71 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
    I näst senaste Signaler från Zonen nämnde ju Ligan att de ska göra ett rollspel av Nordiska Väsen, Egerkrans projekt. Jag är pepp.
    Kommer bli coolt, även om det skulle kunna riskera att hamna nära nya Chock.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Kommer bli coolt, även om det skulle kunna riskera att hamna nära nya Chock.
      Tidsmässigt skulle jag gissa att nya Chock kommer släppas 6-12 månader före NV så jag tror inte de kommer krocka utifrån det perspektivet. Settingmässigt (som jag tror du är inne på) så finns det nog en del likheter, men där Chock siktar in sig på lite blandad setting (fokus beredskapstid) så har väl NV en setting från sent 1800-tal? Visserligen två skräckspel och där vissa varelser möjligtvis kommer påminna om varandra, men jag tror att likheterna kommer sluta där.

Samtidigt tänker jag att det börjar bli många svenska skräckspel. KULT, Kutulu, Chock, Svenska Kulter, Nordiska Väsen samt svenska översättningen av CoC. Sen påminner väl även hittills outgivna Skrömt som min spelgrupp spelade på Gothcon om Nordiska Väsen tänker jag.

Såhär långt ett lyxproblem så länge plånboken mäktar med :-)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Settingmässigt (som jag tror du är inne på) så finns det nog en del likheter, men där Chock siktar in sig på lite blandad setting (fokus beredskapstid) så har väl NV en setting från sent 1800-tal? Visserligen två skräckspel och där vissa varelser möjligtvis kommer påminna om varandra, men jag tror att likheterna kommer sluta där.
        Tja, så kan de vara. De lär säkert vara olika i ton men utifrån vad som skrivs om Chock och vad som finns i Egerkrans böcker känns de fortfarande näraliggande. Men de ska nog kunna samsas

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
        Samtidigt tänker jag att det börjar bli många svenska skräckspel. KULT, Kutulu, Chock, Svenska Kulter, Nordiska Väsen samt svenska översättningen av CoC.
        De kan nog samsas säger jag igen. Förutom just Chock och Nordiska väsen tycker jag de fyller olika nischer. Visst CoC och Kutulu är samma men de fyller liksom olika kvoter för regelintresse.

För egen del är det nog närmast så att alla rollspel konkurrerar med varandra om tiden i betydligt större grad än vad de konkurrerar genre-mässigt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Chris Foss. Rodney Matthew. Jack Kirby. Frank Frazetta. Simon Bisley. M.fl.
          Shaun Tan!!!!

Edit: Sword pricess rollspelet ligger ju nära, även om det är en seriebok och inte en konstbok
          Last edited by Nässe; 11 October 2018, 19.51.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
            Shaun Tan!!!!

Edit: Sword pricess rollspelet ligger ju nära, även om det är en seriebok och inte en konstbok
            Ja absolut! Jag tror jag tipsade om hans Sommarregler som inspiration till just Ur Varselklotet för ett tag sedan någon av alla bokklubbar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Tja, så kan de vara. De lär säkert vara olika i ton men utifrån vad som skrivs om Chock och vad som finns i Egerkrans böcker känns de fortfarande näraliggande. Men de ska nog kunna samsas

De kan nog samsas säger jag igen. Förutom just Chock och Nordiska väsen tycker jag de fyller olika nischer. Visst CoC och Kutulu är samma men de fyller liksom olika kvoter för regelintresse.

För egen del är det nog närmast så att alla rollspel konkurrerar med varandra om tiden i betydligt större grad än vad de konkurrerar genre-mässigt.
              Nu har jag i och för sig bara hört talas om ett nordiska väsen-spel i den här tråden, men är det nödvändigtvis så att det blir ett skräckspel av det?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Ja absolut! Jag tror jag tipsade om hans Sommarregler som inspiration till just Ur Varselklotet för ett tag sedan någon av alla bokklubbar.
                Och Ankomsten. Ankomsten!!!!

Jag hade glömt bort att jag ska läsa Sommarreglerna - men nu ska jag göra det :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg

Nu har jag i och för sig bara hört talas om ett nordiska väsen-spel i den här tråden, men är det nödvändigtvis så att det blir ett skräckspel av det?
                  De sade att det skulle bli lite som deras version av CoC, vad jag minns. Jag gissar att man spelar någon sorts detektiver eller så, fast med Egerkrans version av tomtar och troll istället för shoggother.

Kommentera

Arbetar …
                  X