Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur sorterar du din rollspelshylla?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
182 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
13 responses
188 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av Nässe, Igår, 21.05
11 responses
254 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok

Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
594 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
439 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
481 visningar
5 gillar
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
138 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
119 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
751 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Hur sorterar du din rollspelshylla?

I helgen har vi möblerat om vardagsrummet här hemma. I och med det passade jag på att sortera om min rollspelshylla. Tidigare har jag kört uppdelat svenskt / engelskt, baserat på storlek för hyllornas skull, eller till och med självbiografiskt för att jag ska få in när jag köpt dem. Men nu kör vi på ett lättare system - Alfabetiskt på titel, rakt av. Först grundbok, sedan moduler baserat på titel. Till exempel kommer Berlin 2092 till Cyberpunk-Mutant före Techno i hyllan, trots att Techno publicerades först. Enda gången kronologi kommer in i bilden är när det är flera (icke-kompatibla) utgåvor av samma spel som står bredvid varandra - alla böcker till Mutant År Noll står efter Cyberpunk-Mutant, tex. Men jag blir nyfiken på andras lösningar. Hur sorterar du din rollspelshylla?
    Last edited by Khan; 09 October 2018, 10.07.

I färgordning!

Nä.

Pga gravt bokmissbruk och ont om plats är en stor del av min rollspelsbokhylla nedpackad i flyttkartonger. Och kommer så förbli tills vi köper ett hus som kan rymma 3000+ böcker.

De böcker jag faktiskt har framme står som följer.
    • Dungeons and Dragons: I utgivningsordning.
    • Pendragon: I utgivningsordning.
    • Drakar och Demoner/Mutant: Huller om buller.
    • Sinkadus: I utgivningsordning.
    • Övriga spel och böcker om rollspel: Huller om buller.
    Spel som jag spelar aktivt ligger i random högar på golvet, med andra random högar med böcker.
    Last edited by Skarpskytten; 09 October 2018, 10.38.

Kommentera

Den senaste grejen jag använt eller läst ligger överst... i övrigt inte...

Kommentera

Jag sorterar dem så att böcker som hör till samma spel står tillsammans. I övrigt har jag ingen ordning alls utan de står huller om buller. Möjligen står böcker som oftast används tillsammans bredvid varandra (typer Players handbook och Referees manual).

Den lilla vinst som bättre ordning skulle ge är inte värd den arbetsinstats som bättre ordning skulle kräva =D

Kommentera

Alla böcker och boxar till samma spel är på samma ställe. Så allt Kult på ett ställe, allt Gurps på ett ställe, allt Coriolis på ett ställe.

Inom varje spel står utgåvorna i utgivningsordning från vänster till höger (så första utgåvan av Kult längst till vänster, senaste från Helmgast längst till höger). Inom varje utgåva står grundboxen längst till vänster, därefter grupperade i moduler resp. äventyr, och inom de grupperna något slags utgivningsordning.

Sedan är spelen i sin tur grupperade efter genre, på ett ungefär. Så skräckspel på ett ställe, fantasyspel på ett annat. Genreindelningen är väldigt subjektiv, såklart, men ändå.

Platsbrist kan skapa enstaka undantag, där jag t.ex. har en hylla specifikt för "små böcker"... Men så snart jag utökat hyllutrymmet så fixar jag det som ovan.

Jag fixar fotografier på härligheten i eftermiddag, om jag kommer ihåg det =)

Kommentera

Allt till ett spel på ett ställe, i första hand i storleksordning, i andra hand i bokstavs- eller nummerordning, i tredje hand i den ordning som känns rätt. Sedan är det en kombination av storlek och godtycke som avgör hur spelen placeras.

Summa summarum är min spelsamling inte alls så välorganiserad som man skulle kunna förvänta sig av en pedantisk singel med gott om utrymme.

Kommentera

Saker som hör ihop tillsammans - efter spellinje.

Boxade spel har så många supplement som möjligt i grundboxen för att det skall ta mindre plats / vara lättare att hitta.

Småspel sorteras in bland andra som är lika stora.

Kommentera

Per spel och genre, ingen övrig ordning. Men just nu har jag bara en hylla, med det senaste, det mesta ligger annars i kartonger i källaren (per spel och genre där med).

Kommentera

Jag kan ju passa på att varna för att ha böcker i kartonger i källaren. Fick en del saker förstörda när det blev översvämning i somras. :(

Kommentera

Sorterar efter vad som hör ihop och delar sedan upp en grupp när den blir för stor.
                    Ex:
                    Rollspel uppdelas i svenskt/engelskt.
                    Engelska rollspel delas upp i spelmotor: d20/BRP/GURPS/Storyteller.
                    d20 delas upp i de olika DnD-versionerna och tredjeparts d20-produkter.
                    Tredjeparts d20 produkter delas upp i OSR och övrigt d20.
                    O.s.v.

Kommentera

Ingen slags ordning alls, mina rollspelsböcker återfinns på minst åtta olika platser i min tvåa. Likt God45 skulle väl den enda möjliga ordningen vara att de tio böcker jag bläddrar i just nu ligger närmast sängen nånstans, kanske i den.

Kommentera

De få rollspel som jag behåller av nostalgiska skäl ligger högst upp i en garderob, övriga rollspel ligger i en skänka-hög som jag betar av en gång i kvartalet. De tre spel som jag någon gång spelar ligger där jag senast lade dem. I nattduksbordet ligger Whitehack för att jag inte städat det på länge.

Kommentera

Jag trycker in skiten random där det finns plats. Jag har böcker spridda i arbetsrummet, i sovrummet, i min ateljé, i hallen, i vardagsrummet, på toan. Hell Arioch!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                            Jag trycker in skiten random där det finns plats. Jag har böcker spridda i arbetsrummet, i sovrummet, i min ateljé, i hallen, i vardagsrummet, på toan. Hell Arioch!
                            Order is for idiot. Genius can handle chaos.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Order is for idiot. Genius can handle chaos.
                              Det är en devis jag lever efter (till min frus och mina arbetskamraters stora förtvivlan) - men vartefter man samlar inser man till slut att det finns något som kallas "för mycket kaos"

Kommentera

Arbetar …
                              X