Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Mutant år noll, arkbygge, tips?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
183 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
13 responses
188 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
11 responses
254 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
596 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
439 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
481 visningar
5 gillar
avatarex  
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
138 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
119 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
751 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Mutant år noll, arkbygge, tips?

    Vi kommer spela mutant år noll och undrar om någon har tips på arkbygge och zonen runt? Bra saker tänka på, att förbereda osv.

    Det här är ungefär motsatsen till hur jag brukar spelleda så det blir en utmaning ;) jag brukar vara väldigt spontan och påhittig, med ca 1% förberedelse så... Ja. Tips välkomna

  • #2
    Blir för övrigt ganska ovana spelare också, så tips riktade till spelare är också välkomna så kan jag hälsa vidare

    Kommentera


    • #3
      Jag lade mina spelares ark i Hallonbergens tunnelbanestation. Ville ha lite metro känsla, med utforskande av underjorden också. Den gamla placerade jag i en tunnelbanevagn.

      Kommentera


      • #4
        Fast du ska ju inte behöva förbereda så mycket när du väl satt upp relationskartan. Jag och mina spelare gjorde arken ihop, sen skapade jag en brist på vatten och körde igång. Hade ungefär en timmes prepp i veckan, där jag sjövilt placerade ut platser från zonkompendiumen och improviserade utifrån det.

        Vad är det du tänker kommer vara mer grepp än vanligt?

        Kommentera


        • #5
          Väldigt lite prepp när jag körde. Gör ark med bossar och konflikter ihop med spelarna. Snurra lite själv kring vad som kan hända där. Slå fram ett par zoner och gör en lista du kan välja från och sen är det typ tio minuter förberedelse per pass. Plus att läsa in en eller flera färdiga zonsektorer. Ju mindre jag förberedde, desto bättre blev vår kampanj. :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
            Jag lade mina spelares ark i Hallonbergens tunnelbanestation. Ville ha lite metro känsla, med utforskande av underjorden också. Den gamla placerade jag i en tunnelbanevagn.
            Lustigt, jag funderade också på en tunnelbana, kändes kul med en lång mörk no go zon en bit bort där det kan komma hot :)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
              Fast du ska ju inte behöva förbereda så mycket när du väl satt upp relationskartan. Jag och mina spelare gjorde arken ihop, sen skapade jag en brist på vatten och körde igång. Hade ungefär en timmes prepp i veckan, där jag sjövilt placerade ut platser från zonkompendiumen och improviserade utifrån det.

              Vad är det du tänker kommer vara mer grepp än vanligt?
              Jag brukar inte köra med relationskartor eller.. Typ något alls. Jag brukar sätta mig ner och berätta vad som händer, sen reagerar jag å spelarna på varandra typ :p storyn kommer, kändes som att man behöver förbereda mer här men det kanske framgår bättre av kampanjboken att man inte behöver det. Har inte köpt den än då vi tänkte köra egen kampanj å inte förstod man behöver kampanjboken ändå

              Kommentera


              • #8
                Vi valde en plats alla i gruppen hade en riktig relation till som plats för vår ark - Skansen, så gick det lätt att prata om övergivna säldammar och gamla timmerstugor och alla i gruppen var ungefär på samma plats i sina huvuden.

                Kommentera


                • #9
                  Låter ju grymt faktiskt, jag funderar på att lägga det i samhället vi bor i, ett mindre samhälle nära kusten (verkar ju som gjort för en ark liksom). Då känner ju alla igen allting också, precis som du säger. Eller åtminstone starten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                    Vi valde en plats alla i gruppen hade en riktig relation till som plats för vår ark - Skansen, så gick det lätt att prata om övergivna säldammar och gamla timmerstugor och alla i gruppen var ungefär på samma plats i sina huvuden.
                    Vi gjorde likadant. Vi valde högskolan vi alla gick på som Ark. Det funkade finfint.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg

                      Jag brukar inte köra med relationskartor eller.. Typ något alls. Jag brukar sätta mig ner och berätta vad som händer, sen reagerar jag å spelarna på varandra typ :p storyn kommer, kändes som att man behöver förbereda mer här men det kanske framgår bättre av kampanjboken att man inte behöver det. Har inte köpt den än då vi tänkte köra egen kampanj å inte förstod man behöver kampanjboken ändå
                      Det finns väl ingenting som hindrar att ni kör på ert sätt. Mutant år noll har en del inbyggda principer som att man får fler mutationer men förlorar grundegenskaper, det är farligt som fan och rollpersoner dör lätt. Sen är ju hela spelet i princip en kampanj med förutsättningar som den gamle och andra fakta som är inbyggda i yrkesrollerna och så. Vill man inte köra med dem går det säkert att hoppa över, jag skippade hela metastoryn när vi körde och körde helt på känsla.

                      Jag gjorde en relationskarta med hjälp av rollpersonerna, tänkte ut några platser i zonen, samt placerade ut en del av de platser som finns i zonkompendiumen och gick lös.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

                        Det finns väl ingenting som hindrar att ni kör på ert sätt. Mutant år noll har en del inbyggda principer som att man får fler mutationer men förlorar grundegenskaper, det är farligt som fan och rollpersoner dör lätt. Sen är ju hela spelet i princip en kampanj med förutsättningar som den gamle och andra fakta som är inbyggda i yrkesrollerna och så. Vill man inte köra med dem går det säkert att hoppa över, jag skippade hela metastoryn när vi körde och körde helt på känsla.

                        Jag gjorde en relationskarta med hjälp av rollpersonerna, tänkte ut några platser i zonen, samt placerade ut en del av de platser som finns i zonkompendiumen och gick lös.
                        Som du säger är ju spelet väldigt inriktat på kampanjen även om det går köra löst, därför har vi också tänkt spela det som det är tänkt. Det är bara jag som får lida av att inte vara van :)

                        Det blir säkert bra ändå, nu väntar jag bara på kampanjboken så att jag kan grotta ner mig lite där. Tror jag har en hyfsat bra koll på själva systemet iaf

                        Kommentera


                        • #13
                          Ingen har tänkt köra boss verkar det som, jag kommer göra egna bossar med stats å mutationer bara utifall det kommer i spel, jag kommer även göra/låta spelarna göra sina vänner å fiender i arken (de man väljer från start alltså). Samt kanske några enstaka mer kända filurer i arken.

                          Relationskarta ska fixas också, det lät enkelt å bra. Sen har vi fixat en karta med rutnät som vi skrivit ut, som en av spelarna ska börja med. Kommer bli bra det här :)

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
                            Ingen har tänkt köra boss verkar det som, jag kommer göra egna bossar med stats å mutationer bara utifall det kommer i spel, jag kommer även göra/låta spelarna göra sina vänner å fiender i arken (de man väljer från start alltså). Samt kanske några enstaka mer kända filurer i arken.

                            Relationskarta ska fixas också, det lät enkelt å bra. Sen har vi fixat en karta med rutnät som vi skrivit ut, som en av spelarna ska börja med. Kommer bli bra det här :)
                            Relationskartan är bra när man får igång den, skapar massor med äventyrsfrön där spelarna tar initiativet. Vi hade inte heller några bossar från början, jag skapade 5 och sen snurrade vi i gång.

                            Jag rekommenderar också massor med kartor. Rita karta över Arken, över de specifika zoner (som rollpersonerna undersöker). För att citera AW "Make maps like crazy". Sen hade jag idag också kört med AW tipset "name everyone" så fort rollpersonerna snackar med någon ge den SLP ett namn.

                            Hoppas ni får en fet omgång

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

                              Relationskartan är bra när man får igång den, skapar massor med äventyrsfrön där spelarna tar initiativet. Vi hade inte heller några bossar från början, jag skapade 5 och sen snurrade vi i gång.

                              Jag rekommenderar också massor med kartor. Rita karta över Arken, över de specifika zoner (som rollpersonerna undersöker). För att citera AW "Make maps like crazy". Sen hade jag idag också kört med AW tipset "name everyone" så fort rollpersonerna snackar med någon ge den SLP ett namn.

                              Hoppas ni får en fet omgång

                              Ja, namn på folk brukar jag alltid fixa, däremot är det i vanliga fall snålare med kartor (eftersom jag inte förbereder skit). Jag försöker utvecklas lite här :p Så jag ska nog för-rita några kartor bara för att ha färdigt några ruiner och liknande. Nu hjälper det att vi kör i hembyggden och har en karta med rutnät som ser awesome ut redan, så vissa ställen kommer vi ju kunna känna igen.

                              Men jag tycker det låter vettigt. Tanken är att en av spelarna har hittat/fått/köpt en karta och kommer ha en som faktiskt är halv-ok. Sen får de ha med sig papper och penna för att kunna rita av kartor om det skulle behövas, annars ritar jag bara ungefärliga.

                              Karta över arken hade jag tänkt också, håller på förbereder den nu med google maps som hjälpmedel (över en lokal fabrik) för att se vart saker är, men det blir en enkel svartvit karta av det i slutändan (en av spelarna jobbar där och jag vill se hur lång tid det tar innan det kopplar).

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X