Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fenixrecenssioner

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.57
2 responses
71 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
22 responses
525 visningar
2 gillar
slanfan
av slanfan

Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
11 responses
486 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av DanielC, Idag, 21.17
0 responses
43 visningar
1 gillar
DanielC
av DanielC

Skapad av ragngand, 20 April 2018, 10.37
8 responses
679 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
38 responses
1.544 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
54 responses
1.475 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
8 responses
771 visningar
6 gillar
thartvigsson  
Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 10.29
3 responses
345 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.58
2 responses
48 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Om vi tänker på exemplet det pratas lite om, fast mer generellt (efter som jag inte läser Fenix, och därför inte har läst recensionerna). Rollspelsrecensent recenserar ett spel med en regelmotor denna inte gillar.
    Är det bättre att skriva:
    "Jag gillar verkligen inte Motor X - och det här spelet gör inget nytt med den. Det hade gått minst lika bra med FATE eller något annat generiskt system" eller
    "Spelet har en dålig regelmotor, Motor X" eller
    "Spelet har Motor X".
    Jag föredrar såklart den första varianten och tycker egentligen att alla människor gör det, bara de lyckas tänka rätt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Anthrox Visa inlägg
      Men vad gäller ofullständiga betygsskalor så är det kanske också värt att poängtera att det är svårt att betygsätta spel dåligt, då det finns konsekvenser för forumet en recenserar för.
      Detta är ett känt problem inom elektroniska spel. Min egen analys är att det beror på att det är en väldigt omogen industri. Den har ju bara funnits i några decennier.

Det är inte alls lika vanligt förekommande inom branschen för fysiska spel. De förlagen tycks ha ärvt bättre pr-vanor från den betydligt äldre bokbranschen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
        Om vi tänker på exemplet det pratas lite om, fast mer generellt (efter som jag inte läser Fenix, och därför inte har läst recensionerna). Rollspelsrecensent recenserar ett spel med en regelmotor denna inte gillar.
        Är det bättre att skriva:
        "Jag gillar verkligen inte Motor X - och det här spelet gör inget nytt med den. Det hade gått minst lika bra med FATE eller något annat generiskt system" eller
        "Spelet har en dålig regelmotor, Motor X" eller
        "Spelet har Motor X".
        Jag föredrar såklart den första varianten och tycker egentligen att alla människor gör det, bara de lyckas tänka rätt.
        3:an !!!! :-)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
          Detta är ett känt problem inom elektroniska spel. Min egen analys är att det beror på att det är en väldigt omogen industri. Den har ju bara funnits i några decennier.

Det är inte alls lika vanligt förekommande inom branschen för fysiska spel. De förlagen tycks ha ärvt bättre pr-vanor från den betydligt äldre bokbranschen.
          Min uppfattning av att ha drivit rollspelsblogg är att det är ganska ovanligt med recensions-ex av rollspel, vi fick tex Symbaroum romanerna, Svenska Kulter, Finna Dolda Ting och nån annan bok jag glömt utan att göra mer än att driva Boningen, men det var aldrig nån som hörde av sig till oss med ett spel.
          Samtidigt så vet jag att spelet vi skickade till Fenix fick en recension och spelet vi inte skickade in inte fick nån (här kan jag ha fel, det är 100% möjligt att B&B fått en Fenix recension och jag bara har missat det). Så det spelar bevisligen in vart man skickar sitt spel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

3:an !!!! :-)
            Näää, usch! Det är ju den minst informativa av alla varianter.

Om vi går tillbaks till ett konkret exempel: när Åsa dissade PbtA:s Move-system så gav hon också en anledning till varför, och det var en anledning jag kunde förstå eftersom den berörde ett design-problem som jag stött på även i andra spel. Alltså berikade det min förståelse av vad hon ville framföra i den aktuella texten. Ett neutralt konstaterande hade haft mindre chans att trigga samma associationer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
              Näää, usch! Det är ju den minst informativa av alla varianter.

Om vi går tillbaks till ett konkret exempel: när Åsa dissade PbtA:s Move-system så gav hon också en anledning till varför, och det var en anledning jag kunde förstå eftersom den berörde ett design-problem som jag stött på även i andra spel. Alltså berikade det min förståelse av vad hon ville framföra i den aktuella texten. Ett neutralt konstaterande hade haft mindre chans att trigga samma associationer.
              Ja, fast hon dissar ju PbtA i två recensioner ...

Kommentera

Och? Det är ungefär 20 ord i den andra som upprepar tankegången från den första, jag tror inte det betyder att någon oerhört viktig annan information var tvungen att skäras bort. Sedan följer en vidareutveckling som tar upp en ny poäng, vilket leder in i en väsentlig kommentar om det aktuella spelet.

Kommentera

...och jag tycker hela dissen är onödig och subjektiv på ett sätt jag tycker är trist om jag vill att fler ska ta chansen att spela PbtA och inte skrämmas bort av att någon dissar mekaniken?

Kommentera

Jag håller med om att det är trevligt när ett spel inkluderar, men tycker kanske inte poängsättningen bör handla så mycket om det
                    Varför skulle det vara sämre än att den handlar om att illustrationerna är fula eller att reglerna är tråkiga? Icke-inkludering är i mina ögon minst lika avtändande som såna grejer.

Kommentera

Om PbtA används i två recenserade spel är det inte så märkligt, eftersom recensioner generellt skrivs för att kunna läsas oberoende av varandra. Just nu kanske de råkade ligga bredvid varandra, men det kommer de ju t.ex. inte att göra på hemsidan senare. Och alla kanske inte läser båda recensionerna ens när de är i samma tidning.

Kommentera

Tja, ingen recension någonsin är objektiv. Dessutom tror jag beskrivningen av spelet i texten är viktigare än betygen (det kan man slopa helt, det är mer en "kul grej"). Jag har gjort spel och äventyr som fått ett lågt betyg men sålt väldigt bra, Och tvärtom. Läsarna brukar vara bra på att se om det är nåt för dom, oberoende av betyget.

Jag är för övrigt väldigt nöjd med betyget på Vampire.

Kommentera

...och jag tycker hela dissen är onödig och subjektiv på ett sätt jag tycker är trist om jag vill att fler ska ta chansen att spela PbtA och inte skrämmas bort av att någon dissar mekaniken?
                          Men vill du att folk ska spela PbtA spel får du sprida ordet om dem. Men det är inte ett system för alla och jag tycker det är bra att folk säger vad de tycker. Om alla säger vad de tycker och varför kan folk kolla vem de verkar dela smak med och följa dem eller lyssna på allas argument innan de testar själv.

I övrigt är jag inte för subjektivitet som allomfattande värde. Vissa saker är bättre än andra, vissa saker är bra och andra inte.

Kommentera

Jag vill att recensioner ska vara subjektiva.

Jag vill att recensenten talar om för mig vad hen tycker om spelet ifråga.

Men inte utan att också berätta varför hen tycker så.

(»Objektiv« konsumentupplysning är tråkigt och bara relevant om man t.ex. är ute efter att köpa en ny dammsugare. Då vill jag veta kvantifierbara fakta om de olika dammsugarmodeller som erbjuds. Pris, effekt, ljudvolym, storlek, etc.)

Kommentera

Vill bara flika in att det finns ju ganska mycket utrymme mellan konsumentupplysning och opartiskhet. Alltså att tillämpa lite vanlig journalism innebär inte att man utropar sig till härold för den Objektiva Sanningen™.

Kommentera

En objektiv recension skulle ju på sin höjd bara bli någonslags upprabbling av fakta om spelet. "Använder dessa tärningar, på minner om detta andra rollspelet" typ. Det är förvisso också intressant, man bara hjälpsamt upp till en viss gräns.

Grejen med faktiska recensioner, subjektiva så det skriker om det, är ju att man hittar en recencent var smak baserat på tidigare erfarenheter påminner om min egen, och om den personen sedan gillar något jag inte hört talas om så borde det ju vara intressant för mig med.

Det funkar faktiskt alldeles utmärkt även på folk som inte har samma smak som en själv, så länge man har ett bra grepp om hur smaken skiljer sig. Jag minns exempelvis under en många år lång period som vem det än var som recencerade filmer i aftonblades TV-bilaga alltid gav de filmerna jag tyckte bäst om 2-3 poäng av 5. Det var så pass träffsäkert att om det dök up en film jag inte sett som hade betyget 2-3 så var det nästan garanterat en film jag skulle gilla.

En objekttiv bedömning av dessa filmerna hade ju inte gjort någonting för mig.

Kommentera

Arbetar …
                                X