Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fenixrecenssioner

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ragngand, 20 April 2018, 10.37
8 responses
664 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 13.47
38 responses
1.532 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
54 responses
1.450 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
8 responses
761 visningar
6 gillar
thartvigsson  
Skapad av God45, 16 October 2018, 16.18
21 responses
504 visningar
2 gillar
Xhakhal
av Xhakhal
 
Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 10.29
3 responses
336 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.58
2 responses
45 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av krank, 15 October 2018, 20.57
1 response
64 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av zuntona, Idag, 09.22
1 response
67 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, 09 October 2018, 22.28
6 responses
298 visningar
5 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Fenixrecenssioner

    Jag blir ofta ställd när jag läser igenom Fenix recenssionssidor eftersom det (iaf sedan jag blev återkommande läsare för snart 10 år sedan) aldrig är några spel som får full pott. I det här numret så vågar Åsa Roos sig på att ge hela 16 poäng till nya släppen av KULT och Vampire, men det är ungefär så högt man brukar vara beredd att gå. Har vi inte tillräckligt bra spel i världen (för man skriver ju även om spel som inte har sitt ursprung i Sverige) eller har recensenterna aldrig köpt ett spel som varit en riktig fullträff? Istället stämplar man dem med en "Fenix rekommenderar" logga. Varför nyttjar man inte hela poängskalan istället?

    En annan sak jag funderat på är själva recenssionerna. Åsa skriver på både KULT och Bedlam Hall att de använder PbtA-motorn som hon inte tycker om. Är det rimligt att spelen skall få en längre poäng för att Åsa som person inte tycker om en viss motor eller borde betyget sättas mer objektivt? Det ger mig egentligen ganska lite vad någon tycker personligen om sådana företeelser och i fallet Åsa Roos så är det inte speciellt intressant för mig att veta hennes relation till PbtA, vad hon anser om Donald Trump, att hon tycker illa om KULT´s omslag eller att språket är för "blommigt" för hennes smak (som det stod en gång i tiden på Svavelvinter). Det här ger mig egentligen ganska lite om jag är intresserad av själva spelet.

    Nu vet jag att hela rollspelssverige verkar applådera Roos och hennes magiska nyckelringsrollspel, så jag förväntar mig att det kan bli mothugg här, men i ärlighetens namn, vore det inte trevligt med mindre trams och mer objektivitet?
    Last edited by Henke; 22 September 2018, 16.02.

  • #2
    Fick inte kortspelet som bygger på wow full pott när det kom? Har för mig att det är den enda som fått det.

    Och gäller inte detta även åt andra hållet? Ytterst sällan får spel lägre än tio-tolv poäng.

    Och rent krasst tror jag det är omöjligt att vara helt objektiv när det gäller rollspel, oavsett intryck eller innehåll. Det finns otroligt många som älskar D&D3.5 tex. men mig ger det bara huvudvärk. Något som handlar om något så subjektivt som "att ha kul" kan nog inte behandlas på något annat sätt än med en ordentlig text, där recensenten tydligt talat om varför hen tycker x eller y om produkten.

    Kommentera


    • #3
      Fenix borde ha en helt vanlig skala från 1-5. Skitmärkligt med Intryck och Innehåll. Det är som att filmer hade haft ett enskilt betyg för att visa vad recencenten tycker om biopostern.

      Det sagt så bör ju en recencent vara subjektiv. Allt annat vore lite tokigt. :)

      Kommentera


      • #4
        Gällande att utnyttja hela betygsskalan: absolut.

        Gällande "objektiva" recensioner: alltså, jag fattar lite vad du far efter. En recension bör kanske inte påverkas av att recensenten hade ont i magen då recensionen skrevs. Men det skulle vara lika illa att ha helt "objektiva" recensioner. Då blir det något i stil med "rollspel XXX är en tryckt bok med 98 sidor. Det finns 15 bilder, varav tre i färg. Den väger 250 gram. Det finns sju påhittade länder och fem yrken.". Hur sjutton kollar du rent objektiva kommentarer till ett betyg?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
          mer objektivitet?
          Varje gång någon efterfrågar "objektivitet" i recensioner så blir jag påmind om Jim Sterlings lysande objektiva recension av Final Fantasy XIII.

          Recensioner kommer alltid, alltid att vara subjektiva och utgå från recensentens åsikter och erfarenheter. Annars är det inte en recension, utan ett referat.

          När det gäller Fenix' skala så ska man inte sammanblanda den med t.ex. datorspelsbranschens 100% värdelösa skala (som ju bara går mellan typ 7 och 10). I Fenix är 10 ett bra spel. Över det är ett riktigt bra spel. 20 skulle vara ett perfekt spel, och det har jag svårt att tänka mig. Jämfört med många andra branscher skulle jag säga att "vi" är bättre på att använda "hela skalan" än många.

          Jag har svårt att se hur vi skulle vara betjänta av att Fenix började ge högre betyg, om jag ska vara ärlig. I det här fallet finns ju inte ens någon svinig skitbransch som ger folk sparken om spelen inte får tillräckligt högt betyg på metacritic eller motsvarande.

          Däremot skulle jag gärna se att betygen plockades bort helt, eftersom betyg alltid är värdelösa och i stort sett oanvändbara. Dels är de alltid missvisande och extremt förenklade, dels skapar de illusionen av att betygen går att jämföra med varandra. Och dels...

          Tja, man har ju forskat på det där med betyg och sånt när det gäller skolan, och tydligen är det så att om en elev får både ett skriftligt omdöme där det förklaras exakt vad som var bra/dåligt, och ett betyg, så kommer eleven enbart att fokusera på betyget. Det enda sättet att få elever att läsa det man skrivit ordentligt och inte stirra sig blinda på betygen, är att inte ge betyg utan bara vad vi i branschen kallar "framåtsyftande feedback".

          Jag skulle bli mycket förvånad om inte något liknande kunde påvisas när det gäller recensioner av rollspel. Om man ger ett betyg så bryr sig folk mindre om den faktiska recensionen.
          Last edited by krank; 22 September 2018, 18.17.

          Kommentera


          • #6
            Fenix modell för recensioner har varit på tapeten förr. För lite drygt 10år sen fördes snarlika resonemang. http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...censionen.html

            Jag tror på teorin som redan lyfts i den här tråden. Det är svårt att göra någon sorts objekiv skala för rollspel (och konst i övrigt).

            Men det är rätt få recensenter hos Fenix, sett till spel du redan har och hur de har recenserats borde du kunna hitta en recensent vars smak stämmer med en egen och sedan ha det kom kompass när du läser recensioner av andra spel. Ställ dig frågan "Hur lik min smak är den här recensentens min egen?"

            Kommentera


            • #7
              Jag håller visserligen med om att recensioner per definition är subjektiva omdömen, men det hindrar ju inte att recensentens åsikter kan vara mer eller mindre relevanta. Ett verk måste väl bedömas utifrån vad det försöker åstadkomma. Det blir orimligt om recensenten ger ett fps-spel dåligt betyg på grund av att hen ogillar sånna spel och skulle ha föredragit en racingsimulator. Det samma gäller olika slags rollspel.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                Fenix modell för recensioner har varit på tapeten förr. För lite drygt 10år sen fördes snarlika resonemang. http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...censionen.html

                Jag tror på teorin som redan lyfts i den här tråden. Det är svårt att göra någon sorts objekiv skala för rollspel (och konst i övrigt).

                Men det är rätt få recensenter hos Fenix, sett till spel du redan har och hur de har recenserats borde du kunna hitta en recensent vars smak stämmer med en egen och sedan ha det kom kompass när du läser recensioner av andra spel. Ställ dig frågan "Hur lik min smak är den här recensentens min egen?"
                Läste ett par sidor av diskussionen för tio år sedan, som jag bara mindes lite vagt, och herreguuuuud vad otrevligt forumet var då!

                Kommentera


                • #9
                  Det har alltid vart ett feltänk att inte ha en skala på 1-5. Men det är klart att en recensents smak är A och O. Jag vill veta vad Strage, Orvar, Åsa osv tycker, annars finns det ju ingen mening med den typen av journalistik.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tycker att recencenten skall sträva efter att vara objektiv. Fast ok att vara subjektiv. Tycker det är olämpligt att ha bara ett fåtal recencenter - just på grund av att en eecencion är delvis subjektiv.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag sällar mig till de som inte alls förstår hur en objektiv recension skulle se ut. Naturligtvis är recensioner subjektiva -- det ligger i själva konceptet. Du kan inte räkna med att hålla med recensenten till 100 %, utan får försöka tolka informationen. Om recensenten i det här fallet säger att spelet använder ett regelsystem hon ogillar får du ta det i beaktande när du läser recensionen. Om du inte heller gillar regelsystemet -- fint, då kommer din åsikt om spelet likna recensentens. Om du däremot gillar regelsystemet -- då kommer du kanske gilla spelet mer än recensenten.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                        Jag sällar mig till de som inte alls förstår hur en objektiv recension skulle se ut. Naturligtvis är recensioner subjektiva -- det ligger i själva konceptet. Du kan inte räkna med att hålla med recensenten till 100 %, utan får försöka tolka informationen. Om recensenten i det här fallet säger att spelet använder ett regelsystem hon ogillar får du ta det i beaktande när du läser recensionen. Om du inte heller gillar regelsystemet -- fint, då kommer din åsikt om spelet likna recensentens. Om du däremot gillar regelsystemet -- då kommer du kanske gilla spelet mer än recensenten.

                        Ungefär så. Lite som när jag läser filmrecensioner, och recensenten klagar på att filmen är "jättedum" och "bara specialeffekts-spektakel", och ger filmen lågt betyg. Då fattar ju jag direkt att jag och recensenten inte gillar samma grejer, men jag fattar ju vad det är för slags film och kan ta beslut om att jag nog borde se den (för jag gillar jättedumma specialeffekts-spektakel).

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg


                          Ungefär så. Lite som när jag läser filmrecensioner, och recensenten klagar på att filmen är "jättedum" och "bara specialeffekts-spektakel", och ger filmen lågt betyg. Då fattar ju jag direkt att jag och recensenten inte gillar samma grejer, men jag fattar ju vad det är för slags film och kan ta beslut om att jag nog borde se den (för jag gillar jättedumma specialeffekts-spektakel).
                          Jag tror mitt problem ligger i det som du lyfte tidigare Krank kring "nyttan" med poängsättning. Det retar upp mig när man sätter en siffra (eller två) på ett spel som man som läsare inte tycker spelet förtjänar. Hade man sluppit siffror och istället bara läst recensionen så är det lättare att acceptera att man har olika smak.

                          Rent generellt så har många här såklart rätt i att en recension omöjligt kan vara 100% objektiv och att det skulle sluta i ren faktaförmedling, men jag tycker ändå det blir lite trist när recensenten konstaterar i två recensioner att hon inte gillar PbtA för att hon anser att det låser hennes rollspelande. Den typen av subjektiv kritik känns på något sätt onödig jämfört med konstaterandet att det är PbtA-mekanik i spelet. Istället för att handla om respektive spel så blir det en allmän recension av en regelmekanik.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                            Den typen av subjektiv kritik känns på något sätt onödig jämfört med konstaterandet att det är PbtA-mekanik i spelet. Istället för att handla om respektive spel så blir det en allmän recension av en regelmekanik.
                            Jag tycker precis tvärtom, att det är nödvändig information för att förstå hur recensenten resonerar.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                              Jag tror mitt problem ligger i det som du lyfte tidigare Krank kring "nyttan" med poängsättning. Det retar upp mig när man sätter en siffra (eller två) på ett spel som man som läsare inte tycker spelet förtjänar. Hade man sluppit siffror och istället bara läst recensionen så är det lättare att acceptera att man har olika smak.

                              Rent generellt så har många här såklart rätt i att en recension omöjligt kan vara 100% objektiv och att det skulle sluta i ren faktaförmedling, men jag tycker ändå det blir lite trist när recensenten konstaterar i två recensioner att hon inte gillar PbtA för att hon anser att det låser hennes rollspelande. Den typen av subjektiv kritik känns på något sätt onödig jämfört med konstaterandet att det är PbtA-mekanik i spelet. Istället för att handla om respektive spel så blir det en allmän recension av en regelmekanik.
                              Ja, man skulle kunna önska sig en mer neutral spelrelativism. Jag menar, PbtA-spel kan skilja sig väldigt mycket och vissa spel hanterar motorn bra och låter den förstärka spelets tema medan andra bara slängt in den som vilken slumpgenerator som helst, och som i värsta fall krockar med övriga spelet.

                              Exempelvis. Nu är ju det här min subjektiva åsikt med, men jag tror att det är lättare att svälja.

                              Ps. Jag tycker att Åsa gör ett fantastiskt jobb.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X