Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Barnrollspel och barbiedockor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
456 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.065 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
2 responses
184 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
15 responses
271 visningar
0 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
538 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
10 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
328 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
697 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
190 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Hjältarnas tid är avsett för åldrar 12 och uppåt.

Vill inte lägga mig i diskussionen i övrigt eftersom jag inte begriper premisserna för den.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Jag tycker inte det här är en bra idé. Vissa saker är barn inte redo för, det är därför de inte får se Cannibal Holocaust eller porr. Och vissa av de där Barbie historierna är inte så mycket gulliga eller edgy som varningssignaler för övergrepp under barndomen eller att barnet vistats i opassande miljöer.
      Av ren nyfikenhet undrar jag då om du själv aldrig lekte något som fick moster agda att sätta sherryn i vrångstrupen?

När jag växte upp på tidigt åttiotal fanns två tv kanaler, och efter björnes magasin kom aktuellt och rapport med bilder direkt från krigen i iran, afghanistan och sydamerika, när man inte visade bilder från storstockholm med Olof Palmes blod ännu glittrande på den våra asfalten på sveavägen. Att världen ibland kunde vara en ond plats hymlades inte med, men mina päron trodde på att förklara saker för oss. Likadant var det på dagis, där fanns bland böckerna titlar som i det här klippet (ca28 min)
      https://www.so-rummet.se/content/his...t-1-1970-talet
      Eller den här: http://kulturarbete.blogspot.com/200...la-fr.html?m=1
      Att jag vid fem års ålder behärskade ord som kuk, fitta samt att man med dessa knullade (till morssans förargelse) vet jag inte om det beror på gott eller dåligt föräldrarskap, för med olika tider olika värderingar.
      Hur som haver, tio år senare är det bortträngda minnen som var det nya och på tv kunde man förfasas över påstådda satanistiska pedofilorgier med inslag av ritualmord och kannibalism eller hur Ulf Hammern, iklädd fantomendräkt påstods ränt runt hela Bjungs härad, vilt sprutandes sperma över bygdens barn.
      Jag kan såklart fortsätta att raljera om Diddi o Björn, Siwert Öholms motoriserade trädfällningssuspensoarer ad inf. ad nauseam etc.

Det som är sant i Berlin och Jena är bara dåligt skämt i Heidelberg.
      Eller, Ibland är bara en cigarr en cigarr.
      Last edited by obak; 20 September 2018, 20.54.

Kommentera

Definitionen på opassande tematik är ju väldigt ålders beroende här. Pratar vi om spel för barn i sex års ålder eller för 12 åringar? Vissa teman är klart problematiska att ta upp för mindre barn men kan absolut vara viktiga för barn i 10-12 årsåldern.

En del av det som vi diskuterar här är kanske svårt och dumt att försöka reglifiera till ett spel, att barn leker fantasi lekar med sina dockor är inte samma sak som ett rollspels tema. Barn fria lek är otroligt viktig både för emotionell och kognitiv utveckling, men att skapa ett spel med tunga, svår hanterliga teman gjort för att spelas utan vuxna, jag är tveksam.

MVH
        Psykolog studenten

Kommentera

Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
          Av ren nyfikenhet undrar jag då om du själv aldrig lekte något som fick moster agda att sätta sherryn i vrångstrupen?

När jag växte upp på tidigt åttiotal fanns två tv kanaler, och efter björnes magasin kom aktuellt och rapport med bilder direkt från krigen i iran, afghanistan och sydamerika, när man inte visade bilder från storstockholm med Olof Palmes blod ännu glittrande på den våra asfalten på sveavägen. Att världen ibland kunde vara en ond plats hymlades inte med, men mina päron trodde på att förklara saker för oss. Likadant var det på dagis, där fanns bland böckerna titlar som i det här klippet (ca28 min)
          https://www.so-rummet.se/content/his...t-1-1970-talet
          Eller den här: http://kulturarbete.blogspot.com/200...la-fr.html?m=1
          Att jag vid fem års ålder behärskade ord som kuk, fitta samt att man med dessa knullade (till morssans förargelse) vet jag inte om det beror på gott eller dåligt föräldrarskap, för med olika tider olika värderingar.
          Hur som haver, tio år senare är det bortträngda minnen som var det nya och på tv kunde man förfasas över påstådda satanistiska pedofilorgier med inslag av ritualmord och kannibalism eller hur Ulf Hammern, iklädd fantomendräkt påstods ränt runt hela Bjungs härad, vilt sprutandes sperma över bygdens barn.
          Jag kan såklart fortsätta att raljera om Diddi o Björn, Siwert Öholms motoriserade trädfällningssuspensoarer ad inf. ad nauseam etc.

Det som är sant i Berlin och Jena är bara dåligt skämt i Heidelberg.
          Eller, Ibland är bara en cigarr en cigarr.
          Bortträngda minnen och framtvingandet av sådana har visat sig vara en katastrof forskningsmässigt för hela psykologi fältet. Numera vet vi att minnet inte fungerar på det viset. Den metod som användes för att locka fram minnen skapar det som kallas konsolidering en sorts minnesförändring. Vet att det inte var din poäng här bara en fotnot i sammanhanget.

Att man vet om och använder könsord och liknande vid femårs ålder visar inte på direkt förståelse vad sex innebär. De flesta barn talar om det utan en djupare förståelse.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
            ... men att skapa ett spel med tunga, svår hanterliga teman gjort för att spelas utan vuxna, jag är tveksam.
            Det här står i originalposten: "Jo, jag ser det som ett rätt feltänkt företag att enbart göra barnspel som framför allt är till för att spelas med föräldrar, eller som försöker driva fram en spelstil där man måste vara snäll."

Skulle du kunna förklara hur "skapa spel med tunga, svårhanterliga teman" har något med trådstarten att göra?
            Last edited by Rickard; 21 September 2018, 11.58.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
              men att skapa ett spel med tunga, svår hanterliga teman gjort för att spelas utan vuxna, jag är tveksam.
              Jag är liks förvirrad som Rickard. Och lika förvirrad som jag var efter att ha läst God45s initiala invändning.

Vem är det som pratar om att skapa spel med tunga svårhanterliga teman egentligen? Jag har kollat igenom tråden, och hittar ingen som talar till förmån för sådana.

Det enda som föreslagits är att spel inte aktivt genom sina regler och sitt upplägg tvingar barn som spelar att "spela snällt".

Att ta upp svåra teman är något helt annat.

Kommentera

Det där med att skumläsa ett inlägg till morgonkaffet och svara på det är inte alltid helt vettigt är väl det jag kan lära mig av den här diskussionen.

Sen tas det upp ganska allvarliga teman i öppnings posten, jag totalt feltolkade den och får väl skylla på det.

Sen kan vi diskutera trådstartarens citat om att " Barn behöver agera ut sina konstiga, morbida fantasier på egen hand, ha hemligheter för vuxna och utforska tankar och fantasier som de inte vill att vuxenvärlden ska ha med att göra"

Det är jag inte alls säker på att de behöver göra.

Kommentera

Diskussionen i den här tråden har gjorts obegriplig på grund av Cybots och God45s "spel med tunga teman"-halmgubbe.

(Eller ja, Cybot kan förstås tolkas som att han menar att barn inte alls bör leka rollekar utan vuxen moderator - men det verkar så uppåt väggarna bisarrt att jag inte kan tro att ens "Avundsjuka svenskar i Akademien torpederar Google"-Cybot kan mena det.)

Ingen av kritikerna av Reddittråden verkar heller har reflekterat över att det handlar om vuxna människor som berättar historier om hur de tänker sig att de lekte när de var små. De narrativ och de teman de tillskriver barndomens lekar beskrivs med den vuxnes språk och associationsvärld.

Kommentera

Arbetar …
                  X