Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DoD -91: Två vapen - hur fungerar det egentligen?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka
 
Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Mjasso
    skapade en diskussion DoD -91: Två vapen - hur fungerar det egentligen?

    DoD -91: Två vapen - hur fungerar det egentligen?

    Tänkte köra igång en DoD -91 + Krigarens handbok med lite kompisar. Drygt 20 år sedan jag spelade sist typ.

    Hur fungerar Två Vapen som färdighet och hur slår man den?

    Som jag ser det finns det två möjligheter:
    1) Färdigheten Två Vapen slås ALLTID för sig i början av varje SR, för att se om man lyckas med att använda två vapen samtidigt denna stridsrunda. Därefter slår man varje vapenfärdighet, t ex Dolk eller Värja, för sig för se om man träffar
    eller
    2) Två vapen slås ISTÄLLET för de individuella vapenfärdigheterna. Skall man använda t ex dolk+värja så slår man "Två vapen: Dolk+Värja" varje gång man använder antingen dolken eller värjan den SR. Därmed slår man ALDRIG de enskilda vapenfärdigheterna Dolk och Värja.

    Enligt http://sv.drakarochdemoner.wikia.com...Tv%C3%A5_Vapen är det 2) som gäller.

    Vad säger ni?

    Tacksam för hjälp
    -- M


  • Rickard
    svarade
    I EDD så var Två vapen en egen färdighet, skilt från vapenfärdigheterna och kostade dubbelt så mycket som vapenfärdigheterna. Där skulle spelaren välja två vapen att ha i kombination. För färdigheten Rida, om man jag ska ta ett annat exempel, stod det att CL för en vapenfärdighet kunde inte vara högre än FV för Rida.

    DoD 91 var i många fall en kopiering av många av reglerna men där står det, precis som i Rida i EDD, att värdet för Två vapen inte kan överstiga vapenfärdigheterna i kombinationen. Om jag, från EDD, tar med mig att färdigheten var en egen färdighet så "ersätter" den slagen för de två andra vapnen med tillägget att personen i sådana fall enbart borde få erf i Två vapen vid lyckade slag, vilket borde innebär större svårigheten att få höja färdigheten om den redan ligger på max-FV.

    Om en spelare vill ha två vapen skulle jag istället rekommendera att köpa ambidextriös för BP. Det blir billigare i EP-kostnad, bättre än Två vapen-färdigheten och mindre krångligt i längden.

    [edit] Jag kan inte dra mig till minnes en enda regelmekanik från någondera version där en färdighet var ett slag för att få använda en annan färdighet.
    Last edited by Rickard; 16 September 2018, 12.38.

    Kommentera:


  • zonk
    svarade
    Vid 2. får man väl den lite mystiska sidoeffekten att man inte får några erfarenhetspoäng i Dolk eller Värja, och sen kan man inte ha högre i Två Vapen än den lägsta av dessa två färdigheter.

    Det hela blir lite snurrigt och jag hade nog snarare sett två vapen som nån form av B-färdighet, eller liknande.

    Kommentera:

Arbetar …
X