Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DoD -91: Två vapen - hur fungerar det egentligen?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Erebus, Igår, 15.14
1 response
105 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av konstanten, Igår, 10.54
1 response
140 visningar
2 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Opoopo, Igår, 17.41
1 response
35 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av krank, 19 March 2019, 19.35
32 responses
636 visningar
3 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, 18 March 2019, 23.41
4 responses
107 visningar
0 gillar
Daniel
av Daniel
 
Skapad av Erebus, Igår, 01.20
2 responses
126 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Khan, 07 January 2019, 19.19
15 responses
250 visningar
3 gillar
Minimoni  
Skapad av S.I.R.E#01, Igår, 11.24
4 responses
178 visningar
0 gillar
S.I.R.E#01  
Skapad av Markus Tullberg, Igår, 09.01
5 responses
117 visningar
5 gillar
solvebring  
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
6 responses
346 visningar
4 gillar
Cyberhest  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • DoD -91: Två vapen - hur fungerar det egentligen?

    Tänkte köra igång en DoD -91 + Krigarens handbok med lite kompisar. Drygt 20 år sedan jag spelade sist typ.

    Hur fungerar Två Vapen som färdighet och hur slår man den?

    Som jag ser det finns det två möjligheter:
    1) Färdigheten Två Vapen slås ALLTID för sig i början av varje SR, för att se om man lyckas med att använda två vapen samtidigt denna stridsrunda. Därefter slår man varje vapenfärdighet, t ex Dolk eller Värja, för sig för se om man träffar
    eller
    2) Två vapen slås ISTÄLLET för de individuella vapenfärdigheterna. Skall man använda t ex dolk+värja så slår man "Två vapen: Dolk+Värja" varje gång man använder antingen dolken eller värjan den SR. Därmed slår man ALDRIG de enskilda vapenfärdigheterna Dolk och Värja.

    Enligt http://sv.drakarochdemoner.wikia.com...Tv%C3%A5_Vapen är det 2) som gäller.

    Vad säger ni?

    Tacksam för hjälp
    -- M


  • #2
    Vid 2. får man väl den lite mystiska sidoeffekten att man inte får några erfarenhetspoäng i Dolk eller Värja, och sen kan man inte ha högre i Två Vapen än den lägsta av dessa två färdigheter.

    Det hela blir lite snurrigt och jag hade nog snarare sett två vapen som nån form av B-färdighet, eller liknande.

    Kommentera


    • #3
      I EDD så var Två vapen en egen färdighet, skilt från vapenfärdigheterna och kostade dubbelt så mycket som vapenfärdigheterna. Där skulle spelaren välja två vapen att ha i kombination. För färdigheten Rida, om man jag ska ta ett annat exempel, stod det att CL för en vapenfärdighet kunde inte vara högre än FV för Rida.

      DoD 91 var i många fall en kopiering av många av reglerna men där står det, precis som i Rida i EDD, att värdet för Två vapen inte kan överstiga vapenfärdigheterna i kombinationen. Om jag, från EDD, tar med mig att färdigheten var en egen färdighet så "ersätter" den slagen för de två andra vapnen med tillägget att personen i sådana fall enbart borde få erf i Två vapen vid lyckade slag, vilket borde innebär större svårigheten att få höja färdigheten om den redan ligger på max-FV.

      Om en spelare vill ha två vapen skulle jag istället rekommendera att köpa ambidextriös för BP. Det blir billigare i EP-kostnad, bättre än Två vapen-färdigheten och mindre krångligt i längden.

      [edit] Jag kan inte dra mig till minnes en enda regelmekanik från någondera version där en färdighet var ett slag för att få använda en annan färdighet.
      Last edited by Rickard; 16 September 2018, 12.38.

      Kommentera

      Arbetar …
      X