Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Gammal rollspelare söker stöd vid val av nytt spel för nostalgitripp

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Krille, Idag, 19.31
0 responses
3 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.31
7 responses
210 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Oreh, 28 May 2018, 12.38
11 responses
790 visningar
3 gillar
Oreh
av Oreh
 
Skapad av acke, Igår, 20.57
5 responses
78 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
2 responses
75 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av acke, Idag, 12.19
0 responses
47 visningar
6 gillar
acke
av acke
 
Skapad av acke, Igår, 15.32
6 responses
156 visningar
10 gillar
Lind
av Lind
 
Skapad av skraku, 17 September 2018, 17.31
2 responses
139 visningar
6 gillar
skraku
av skraku
 
Skapad av Sunn3, Idag, 09.06
0 responses
25 visningar
0 gillar
Sunn3
av Sunn3
 
Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
18 responses
271 visningar
5 gillar
Björn Wärmedal  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Gammal rollspelare söker stöd vid val av nytt spel för nostalgitripp

    Hej,

    Är en gammal rollspelare som var aktiv under hela 90-talet sen av och till under 00-talet innan jobb, familjer och annat kom i vägen för spelandet.

    Vi är gamla Äventyrsspel-spelare som främst spelat Drakar och Demoner i alla dess skepnader (Chronopia och Riotminds-varianterna undantagna), med instick efter millenieskiftet av Western, en längre WoT-kampanj med d20-systemet, och säkert provade vi något annat också som jag inte minns.

    I slutet av 00-talet fastnade vi starkt för det för oss helt nydanande spelet Noir; både hela Noir-konceptet men även regelsystem och speldynamiken mellan spelare/spelledare. Vi började med nya konstigheter där spelarna fick vara med och bestämma och äventyren helt gick från att vara väldigt styrda till att vi tillsammans skapade berättelser och utforskade världen--även om premissen för äventyret var satt. Inspirerades även starkt av Matinés stridsmotor där spelarna får fria tyglar att beskriva både handlingar och miljö utan (större) ingripanden från mig som SL och utan matematiska exerciser. Grymt skoj och ganska förlösande!

    Nu har vi fått nostalgi-feeling efter 8 års uppehåll och tänkte köra en spelsession i en helg i slutet av september men jag står och funderar på vad i h-vete vi ska spela? Har de senaste dagarna grottat runt här på forumet läst mängder med trådar för att få en inblick i vad som gäller nu förtiden--och jäklar vad svårt det är att sätta sig in i allt som hänt och alla förkortningar som används. Det har hänt en hel del vad jag förstår--samtidigt som vi kanske spelat i vår egna bubbla med få inslag av yttre påverkan under de 20 åren vi faktiskt spelade.

    --

    Så, nu behöver jag helt enkelt lite vägledning så här i början.

    Min och spelarnas önskan är att vi tar oss tillbaka till där vi började och spelar i en version av Ereb Altor med nedtonade fantasy- och magiinslag, utan med fokus på relationer och mänskliga intriger och drivkrafter--lite mer vuxet kanske man kan säga?

    Jag skulle vilja spela med Noirs regelmotor/spelsystem med liten konvertering för att passa en annan setting men nu visar det sig att vi har ingen aning om var regelboken finns. Är det någon som vet något ställe den fortfarande går att köpa?

    Vad andra för spelregler borde vi titta närmre på och eventuellt använda oss av? Är inte intresserad av små nischade spel, utan det ska kännas lite som att komma tillbaka till gamla hederliga DoD, alternativt Noir-liknande...Det ska vara på svenska och nu vet jag inte hur Eon IV fungerar, men påminner det om tidigare Eon-versioner så är det (nog) inte av intresse.

    Jag har kollat läst lite trådar på forumet, kollat SF bokhandelns sortiment och kollat in spelskaparnas sidor och har kommit fram till följande lista:
    • Saga
    • Svavelvinter (rollspelet)
    • Fantasy!
    • Drakar och Demoner 2016
    • Symbarum
    • ...men det jag tror att jag har fastnat mest för Hjältarnas Tid
    Är det ett lämpligt val? Skulle det gå att få in vissa samberättande aspekter i reglerna utan för mycket problem? Är striderna snabba och flexibla, "komplexrealistiska" eller blir det massa fram-och-tillbaka-pingis? Går det att lätt klämma Noir-inspirerade koncept som drivkrafter, karaktärsdrag, begränsningar och kännetecken? Är det något annat av spelen i listan ovan som ni tror lämpar sig bättre.

    Jag har även sett referenser till något som kallas "AW" som visst ska vara väldigt bra trots att det inte ingår vin? Misstänker att det är något engelskt tjafs--men kan det vara värt att kolla in ändå?

    Finns det andra alternativ som dessutom går att få tag på regelboken till?

    Input, anyone?

    Mvh/Michael

  • #2
    Hjältarnas Tid passar nog bäst för det ni vill göra. Reglerna har inget specifikt stöd för samberättande, men hindrar det inte heller.

    AW är Apocalypse World. Andra spel som använder dess grundläggande regelmotor brukar kallas PbtA - "Powered by the Apocalypse".
    Den vanligaste fantasy-varianten därav heter Dungeon World.
    Det är inte riktigt vad ni är vana vid, tror jag, eftersom det inte alls är så simulationistiskt som något av de andra spelen du räknar upp, utan betydligt mer abstrakt. Däremot har det samberättande på en piedestal.

    Kommentera


    • #3
      Jag hade börjat med att stryka DoD 2016 aka DDR / DoD Retro. Det verkar inte ha gjort någon nöjd rent regelmässigt, även om äventyren verkar ha uppskattats. Jag backade kickstartern och känner mig mest smutsig.

      Sen är standardsvaret här på forumet Hjältarnas Tid. Jag tycker dock inte det känns speciellt Ereb Altor. Men det är säkert en bra utgångspunkt, iaf om man är ok med att stryka grundegenskaperna.

      Har inte lirat Noir även om det står i hyllan, men det går iaf helt klart att köpa. Vet inte om det var en ny version på gång?

      AW = Apocalypse World. Har inte lirat men det är liksom inte DoD om man säger som så. Det finns grottkrälsvarianter på det, har jag för mig.

      Mitt eget favvo-fantasylir just nu är nog antingen Warhammer Fantasy Role Play 2nd edition, men det har en väldigt distinkt egen flavour så det är nog inte rätt. Annars gillar jag D&D 5e skarpt oxå, men det är ganska high fantasy, och levlar låter heller inte speciellt Ereb Altor.

      Annars, gör ditt eget hack baserat på DoD, stoppa in en del Noir som du gillar. Tips för lite mer dramatiska strider är att köra med pendragonslag (den som slår högst men under sitt färdighetsvärde "vinner" - mindre pingpong) samt exploderande skadetärningar (slår du max, slå en tärning till. Slår du max på den, en till. Osv).

      Kommentera


      • #4
        När jag kom tillbaka till rollspelandet efter många års uppehåll, upplevde jag Symbaroum som Drakar och Demoners andliga arvtagare. Så känner jag fortfarande. Möjligheter till samberättande, drivkrafter, kännetecken, begränsningar och liknande finns det fullt stöd för, liksom för mycket intrigspel. Vi har även spelat med Fate Core-regler så det är lätt att modda. Jag är inte så hemma i Noir men jag inbillar mig att det går att använda mycket därifrån när man spelar Symbaroum. Striderna kan vara snabba men de kan också bli en utdragen ping-pong-match.

        Kommentera


        • #5
          Strunta i AW, Noir, Eon och allt vad det heter. Ni ska lira Drakar och Demoner, antingen Expert eller -91 års version. Spelvärlden ska naturligtvis vara Altor. Börja med att lira Torshem-modulen. Här finns böckerna:

          http://www.dubbekarl.dk/dod/riot.html

          Kommentera


          • #6
            Saga är mysigt. Luftiga regler som påminner om 80-talets Drakar och Demoner, samt en spelvärld med känsla av medeltid snarare är high fantasy.

            Fantasy! är riktigt bra. Ett enkelt och stabilt regelsystem som är lätt att modifiera. Ligger nära OSR (Old School Renaissance) i hur det presenteras men går absolut att spela som ett mer traditionellt rollspel.

            Drakar och Demoner 2016 tycker jag att du ska undvika. Spelet är snyggt, men varken välkonstruerat eller välskrivet.

            Jag har noll koll på Noir så jag kan inte säga något om möjligheterna att kombinera idéer från det med spelen ovan.
            Last edited by luddwig; 23 August 2018, 08.48.

            Kommentera


            • #7
              Svärdets Sång / Forbidden Lands borde ju vara släppt i den vevan, vilket för mig kommer bli den ultimata nostalgitrippen (bortsett att spela de gamla originalreglerna), men oklart hur mycket samberättande som finns där.

              Min spelgrupp har spelat mycket Svavelvinter och där har man ju stort fokus på samberättande (samt regler om man vill ha roterande SL), drivkrafter för karaktärer etc i en nostalgisk miljö (Trakoriska riket). Jag hade garanterat spelat den gamla Konfluxkampanjen med Svavelvinter RPG.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av michael Visa inlägg
                ...men det jag tror att jag har fastnat mest för Hjältarnas Tid

                Är det ett lämpligt val? Skulle det gå att få in vissa samberättande aspekter i reglerna utan för mycket problem? Är striderna snabba och flexibla, "komplexrealistiska" eller blir det massa fram-och-tillbaka-pingis? Går det att lätt klämma Noir-inspirerade koncept som drivkrafter, karaktärsdrag, begränsningar och kännetecken? Är det något annat av spelen i listan ovan som ni tror lämpar sig bättre.
                Vi spelar en slags retrokampanj i ett modifierat Ereb Altor, med HT som regler och det funkar alldeles utmärkt. Strider är betydligt mer intressanta och roliga, ja, de är riktigt bra. Det är så här DoD skulle sett ut från början.

                Det finns inget stöd för drivkrafter, men det är ju väldigt enkelt att lyfta in om man vill det.

                Svavelvinter har däremot en hel del av den varan. Det är inte speciellt likt DoD, men spelvärlden Argond är ju ett Slags Ereb Altor fast med utgångspunkt i Trakorien istället. Spelets regler lyfter in en hel del av Granströms metafysik så det blir svårt att spela utan att köpa den världsbilden (om du minns den gamla Sinkadusartikeln "Den lille metafysikern" så den grunden till detta, och var alltså även grunden i Ereb Altor, men inte alls så uttalat).

                Jag hade valt något av de spelen, beroende på var ni vill lägga tyngdpunkten.

                Kommentera


                • #9
                  Vill du spela i Ereb Altor med ett smidigt system -> Hjältarnas Tid. Helt klart. Det är mycket lätt att konvertera stats och saker från gammel-DoD till HT. Hjältarnas Tid idag är det det DoD var på åttiotalet.

                  Vill du ha ett smidigt spel som är "hela paketet" med värld och allt -> Saga. Albion är en lättförstådd värld, men med mycket djup om man skrapar lite på ytan. Det finns också en hel drös med äventyr på sagagames.com.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av michael Visa inlägg
                    ...nu vet jag inte hur Eon IV fungerar, men påminner det om tidigare Eon-versioner så är det (nog) inte av intresse.
                    Jag undrar om det här inte är din perfekta match ändå? Noir och Eon IV ligger väldigt nära varandra. Jag vågar påstå att det är det regelsystem som kommer absolut närmast det du söker efter. Det är inte speciellt likt Eon I-III. Det är i princip ett helt nytt spel.

                    Det sagt så hade jag gärna sett ett Fantasy-Noir. Alltså hela paketet. Mörk Conan-fantasy. Hade varit ascoolt!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                      Min spelgrupp har spelat mycket Svavelvinter och där har man ju stort fokus på samberättande (samt regler om man vill ha roterande SL), drivkrafter för karaktärer etc i en nostalgisk miljö (Trakoriska riket). Jag hade garanterat spelat den gamla Konfluxkampanjen med Svavelvinter RPG.
                      Vi sitter just nu och spelar Svavelvinter-äventyret med Svavelvinter-rollspelet och det låter som detta är spelet som efterfrågas i trådstarten.

                      Jag har läst Saga, Fantasy!, Hjältarnas tid samt spelat alla Drakar och Demoner-versioner och inga av dessa uppfyller alla dina krav, endast Svavelvinter. Jag tror inte att Symbarum har något större samberättande eller smidiga strider heller, baserat på vad Järnringen tidigare har skapat.

                      [edit] Åhå, du hade spelat mitt Matiné. Vad kul! :)
                      Last edited by Rickard; 23 August 2018, 16.50.

                      Kommentera


                      • #12
                        Fick mitt hjältarnas tid igår, läst halva boken och jag älskar det än så länge! Reglerna är lätta men inte på ett dåligt sätt.
                        Påminner mycket om gamla DoD fast allt är mer streamlinat. Om DoD är en komplicerad maträtt med 30 ingridienser så är hjältarnas tid
                        5 ingridienser som får fram samma smak.

                        Ska skriva en mer utförlig recension när jag läst klart hela
                        Last edited by Anchorman; 23 August 2018, 12.12.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg
                          Fick mitt hjältarnas tid igår, läst halva boken och jag älskar det än så länge! Reglerna är lätta men inte på ett dåligt sätt.
                          Påminner mycket om gamla DoD fast allt är mer streamlinat. Om DoD är en komplicerad maträtt med 30 ingridienser så är hjältarnas tid 5
                          5 ingridienser som får fram samma smak.

                          Ska skriva en mer utförlig recension när jag läst klart hela
                          När Roitminds kickstartade DoD 2016 blev många upprörda och det diskuterades här på forumet om vi skulle göra en konkurrerande DoD-version.
                          Jag skulle säga att Järn och Hjältarnas Tid är resultaten av den diskussionen.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                            Jag skulle säga att Järn och Hjältarnas Tid är resultaten av den diskussionen.
                            Förutom att Järn väl kom till långt före RMs kickstarter var utannonserad, då ;)

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                              Förutom att Järn väl kom till långt före RMs kickstarter var utannonserad, då ;)
                              Även Hjältarnas Tid publicerades väl innan DoD16 kom ut?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X