Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag behöver ett nytt fantasy system

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Krille, Idag, 19.31
0 responses
3 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.31
7 responses
211 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Oreh, 28 May 2018, 12.38
11 responses
790 visningar
3 gillar
Oreh
av Oreh
 
Skapad av acke, Igår, 20.57
5 responses
78 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av krank, 17 September 2018, 18.25
2 responses
75 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av acke, Idag, 12.19
0 responses
47 visningar
6 gillar
acke
av acke
 
Skapad av acke, Igår, 15.32
6 responses
156 visningar
10 gillar
Lind
av Lind
 
Skapad av skraku, 17 September 2018, 17.31
2 responses
139 visningar
6 gillar
skraku
av skraku
 
Skapad av Sunn3, Idag, 09.06
0 responses
25 visningar
0 gillar
Sunn3
av Sunn3
 
Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
18 responses
271 visningar
5 gillar
Björn Wärmedal  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Jag behöver ett nytt fantasy system

    Jag har spelat Fantasy! OSG länge nu. Det är en av mina favoriter och jag rekommenderar till alla. Men nu när jag förbereder en ny lång kampanj så vill jaga ha ett system med mer djup.
    Så här är en lista på vad jag vill ha och inte ha, så hoppas jag ni kan guida mig till ett system som träffar alla eller åtminstone de flesta av dem här punktern.

    Vad jag vill ha:
    Ett enkelt system som inte kräver att lära sig 100 olika regler.

    Karaktärsskapande som går fort (ok om det är intressanta val som man funderar på ett tag men när man bestämt sig så ska det gå fort att skriva ner)

    Ska vara lätt att spela online ( så inga minis eller system överdrivet beroende av avstånd.)

    Kul tärningar, jag vill använda min samling. Inte bara T6 tack

    Karaktärer som blir väldigt olika. Tänk lärd man, tjuv, riddare etc.

    Stöd för rena kunskapsgrejer såsom språk etc

    Vapen som känns olika, inte bara +1 i skada jämfört med nåt annat

    Val i strid men inte för matematiskt. Men det ska finnas mer än "Jag attackerar"

    Magiker ska INTE vara op


    Vad jag INTE vill ha:

    Massa böcker som man måste läsa igenom.

    Leveling system (karaktärer ska bli bättre men inte som i D&D

    Överdrivet seriöst och realistiskt. Det ska vara rule of cool och balanserat


    Kampanjer och sådant skriver jag själv så regler är det viktiga.
    Vad är detta för system?

  • #2
    Hjältarnas tid?

    (Förutom det där med val i strid låter det som om det är Drakar och Demoner från 80-talet du vill spela).
    Last edited by Skarpskytten; 16 August 2018, 17.22.

    Kommentera


    • #3
      Hjältarnas tid fallerar bara på "Inte bara T6 tack".

      Mythras är en möjlighet.

      Kommentera


      • #4
        WFRP 2e? Jävla skön värld oxå..

        (med reservation för att det antagligen inte uppfyller vartenda krav - men det är det nog inte mkt som gör..)

        Kommentera


        • #5
          Jag var på vippen att föreslå Dunder&Drakar, eftersom det uppfyller allt det du vill ha. Men sedan förstörde du det med:
          Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg
          Vad jag INTE vill ha:
          Leveling system (karaktärer ska bli bättre men inte som i D&D)
          Så nära...

          Kommentera


          • #6
            Nya Runequest?

            Kommentera


            • #7
              Om du använder grundreglerna i Burning Wheel, och inte tilläggen kan det kanske vara något? Folk tror ofta det är ett avancerat spel eftersom de vill använda hela regelboken direkt. Gör man inte det är det ett enkelt, snabbt och otroligt smart system med bra balans. Visserligen är det bara T6 så det faller väl där... Hmm, i och för sig är karatärsskapandet inte supersnabbt.

              Vad tror du om Ligans nya fantasy-spel? En massa olika tärningar, tydliga arktyper som RP, snabbt att göra rollpersoner.

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar :)
                Just nu ligger hjältarnas tid bra till. Verkar som ett mysigt system.
                Och som skarpskytten säger så är gamla DoD likt det jag beskriver, kanske för att det var det jag växte upp med så är det också något sånt jag vill gå tillbaka till. Dock känns det utdaterat och inte särskilt kul numera. Vet inte hur den nya verisionen är men kanske värt att kolla på.

                Dunder och Drakar har jag inte bra koll på. Har väl egentligen inget emot level system så länge inte karaktärer blir helt brutna efter ett tag. Fiender som var farliga på lvl 1 måste fortfarande kunna döda dig på lvl 5 och så.

                Wfrp är för specifik värld, samma med fria ligans verkar det som. Burning wheel, mythras och runequest ska jag undersöka mer om :)

                Kommentera


                • #9
                  Hjältarnas tid är ett vansinnigt charmigt spel. Jag ser fram emot att få spela det igen när min sambo läst in sig på reglerna. Har bara spelat ett kort scenario spellett av Krille himself. Med Hjältarnas väg, som förhoppningsvis kommer i september och med Magins väv, finns det väldigt mycket variation i karaktärsskapandet, utan att det blir klumpigt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                    Hjältarnas tid är ett vansinnigt charmigt spel. Jag ser fram emot att få spela det igen när min sambo läst in sig på reglerna. Har bara spelat ett kort scenario spellett av Krille himself. Med Hjältarnas väg, som förhoppningsvis kommer i september och med Magins väv, finns det väldigt mycket variation i karaktärsskapandet, utan att det blir klumpigt.
                    Hur mycket påverkas regelsystemet av världen det utspelar sig i? Har mina egna spelvärld, så vill helst inte ha för mycket världspecifika regler (tänker på saker såsom religion osv)

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg

                      Hur mycket påverkas regelsystemet av världen det utspelar sig i? Har mina egna spelvärld, så vill helst inte ha för mycket världspecifika regler (tänker på saker såsom religion osv)
                      Om du menar specifikt HV, så inte alls, eftersom det inte finns någon fullt utvecklad spelvärld.

                      Men tar vi exemplet RuneQuest, så är den nya upplagan ganska hårt knuten till Glorantha. Det går väl att flytta till nån annan stans, men du måste i så fall göra en egen hack för magisystemet.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                        Vad tror du om Ligans nya fantasy-spel? En massa olika tärningar, tydliga arktyper som RP, snabbt att göra rollpersoner.
                        Rov och ruiner/Svärdets sång/Forbidden lands, menar du? Det är huvudsakligen T6:or. Andra tärningar används ganska sparsamt. Och vapnen könns inte jätteolika.

                        Inte så fasligt bundet till spelvärlden dock. Det mesta är väldigt fritt att hitta på själv.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg

                          Hur mycket påverkas regelsystemet av världen det utspelar sig i? Har mina egna spelvärld, så vill helst inte ha för mycket världspecifika regler (tänker på saker såsom religion osv)
                          Hjältarnas Tid är så generiskt det kan bli (utan att sakna själ helt). Det finns en del settingmarkörer men de är vaga och ganska enkla att byta ut. Men det beror ju lite på din egna spelvärld ser ut. Men om vi säger så här; jag skulle utan några större problem kunna spela samtliga äventyr/kampanjer till gamla DoD med HT.

                          Men även om din värld har en del egenheter så finns det bra riktlinjer för hur du skapar egna, balanserade, magiskolor, yrken och folkslag. Och kanske monster med.

                          Men överlag är det bara att luta sig tillbaka och tuta och köra. Systemet håller ihop och gör det mesta betydligt bättre än DoD. Nej, det gör ALLT bättre än DoD.

                          Det sagt så ÄLSKAR jag Burning Wheel också, men även om det går att hoppa över alla subsystem så är det mer att hålla reda på. Det är absolut inte svårt. Men det är nog på gränsen till att vara för seriöst. Det är absolut inget Eon III (Eon IV är däremot kanon!).

                          Det är f.ö modulärt på samma sätt som HT. Det är meningen att du ska bygga ut det själv.

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag återkommer om ett halvår när jag slipat färdigt på mitt nuvarande projekt. Det uppfyller allt förutom andra tärningar än T6:or.

                            Kommentera


                            • #15
                              Mitt minne är luddigt, men jag tror att Saga uppfyller samtliga kriterier.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X