Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

bästa rollspelen att läsa?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av terje, Idag, 23.02
0 responses
5 visningar
0 gillar
terje
av terje

Skapad av Staffan, Idag, 22.30
0 responses
27 visningar
1 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
4 responses
180 visningar
0 gillar
Galdermester  
Skapad av Quasimodo, Idag, 16.00
12 responses
247 visningar
4 gillar
PAX
av PAX

Skapad av God45, Idag, 10.06
6 responses
143 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Kokort2, Igår, 16.25
7 responses
142 visningar
7 gillar
Kokort2
av Kokort2

Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
20 responses
447 visningar
6 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Kokort2, Idag, 14.55
10 responses
155 visningar
0 gillar
Kokort2
av Kokort2

Skapad av krank, Idag, 06.07
1 response
42 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
5 responses
262 visningar
4 gillar
Cyberhest  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Cyberpunk 2013 är rätt kul, i och med att den har så tydlig "attityd". Ett bra exempel på hur tilltal och ton förstärker kampanjvärlden.

Kommentera

Även gamla Castle Falkenstein är kul att läsa tack vare att in-game-perspektivet är nästan 100%: ingenjören Tom Olam (som naturligtvis också är rollspelare) transporteras från vår egen värld till Castle Falkensteins steampunk-värld, upplever en massa äventyr där, och bestämmer sig sedan för att skriva ett rollspel som handlar om den världen, och det är Castle Falkenstein.

Kul replikväxlingar i boken om att det är omöjligt att använda tärningar för att ordna slumpmoment i CF eftersom tärningar ses som ett vulgärt hasard-verktyg, så Tom Olam får skapa ett system som bygger på en kortlek istället då det är mer respektabelt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dimfrost Visa inlägg
        Veins of the Earth, som är en underjordsmodul till Lamentations of the Flame Princess, utgörs till ungefär hälften av varelsebeskrivningar som i det närmaste är väldigt välskriven prosalyrik. Högst underhållande.

Stor +1 på denna, och för den delen en hel drös med böcker till Lamentations of the Flame Princess. Kan särskilt rekommendera Vornheim, Frostbitten and Mutilated och Death Frost Doom. Har egentligen inte läst tillbehör till något rollspel som varit lika välskrivna och underhållande som de till LotFP. Slår det mesta i hobbyn med hästlängder.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vitulv Visa inlägg

Stor +1 på denna, och för den delen en hel drös med böcker till Lamentations of the Flame Princess. Kan särskilt rekommendera Vornheim, Frostbitten and Mutilated och Death Frost Doom. Har egentligen inte läst tillbehör till något rollspel som varit lika välskrivna och underhållande som de till LotFP. Slår det mesta i hobbyn med hästlängder.
          Gillade A Red and Pleasant Land får jag säga! Rackarns grann bok oxå.

Kommentera

Dark Heresy. Den är sprängfylld med små bitar av info och jag upptäcker nya varje gång jag bläddrar i den.

Kommentera

Agone – jag blev väldigt inspirerad när jag läste spelet. Min hjärna satte igång direkt. Tråkigt D&D-liknande system dock, vilket gjorde att jag aldrig spelade spelet.

Kommentera

Jag har aldrig läst en dåligt text från någon av våra forumiter Afert och Krille. De skriver effektivt, begripligt och elegant på samma gång. Det ser kanske inte märkvärdigt ut, men det de gör i sina rollspelstexter är mycket, mycket svårt.

Världsbeskrivningen i Fantasy! är troligen den bästa rollspelstext jag någonsin läst, näst efter Trakorienmodulen till Drakar och Demoner Expert (synd att Granström inte skriver romaner som är lika bra och roliga, han var mycket bättre på att skriva på 80-talet än idag; eller så skriver han medvetet "dåligt" som HPL).
                Last edited by Skarpskytten; 17 August 2018, 12.53.

Kommentera

Svärdets Sång är absolut läsvärt än så länge! Nu har jag så klart bara PDF:erna men jag brukar tröttna ganska fort, men jag har läst en hel del. De fysiska böckerna blir nog betydligt bättre (för mig, att läsa).

Annars tycker jag fortfarande att Zonernas Zoologi är den bästa modulen. Och Oktoberlandet bör man verkligen inte missa. Sannolikt av de mest läsvärda rollspelen någonsin, även internationellt.

För lite retroläsning så är Berlin 2089 riktigt bra!

Men det finns ju så många...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                    Annars tycker jag fortfarande att Zonernas Zoologi är den bästa modulen. Och Oktoberlandet bör man verkligen inte missa. Sannolikt av de mest läsvärda rollspelen någonsin, även internationellt.
                    +1 på Oktoberlandet

Kommentera

Jag blir ju framförallt inspirerad av -koncept-. God prosa är också berömvärt och viktigt, det är alldeles för låga krav på rollspelsförfattares skrivförmåga, men det som verkligen är givande läsning för mig är texter fulla av idéer så koola att jag aldrig hade fått dem själv. Det är trots allt det rollspel gör allra bäst. Jag kan tyvärr inte komma på en enda rollspelsmodul som kombinerar verkligt god prosa med verkligt coola koncept (möjligtvis nån bortglömd gammal WoD-bok).

Ur den bemärkelsen är många gamla moduler till Vampire och Vampire - Kindred of the East väldigt läsvärda, till exempel Constantinople by Night, Blood Sacrifice, Gehenna och The Thousand Hells. Andra rollspelsböcker med exceptionellt hög kvalitét på koncepten är Veins of the Earth och A Red and Pleasant Land till LotFP, Thalamur, Tiraker och Alver - Förbannelsens folk till Eon, och världsbeskrivningen i grundboken till DoD Chronopia. FFGs Star Wars-moduler har däremot ofta besvikande mediokra koncept, givet vilken underbart färgstark setting de har till sitt förfogande.
                      Last edited by Ymir; 18 August 2018, 03.22.

Kommentera

Castle Falkenstein, Oktoberlandet och Beckett's Jyhad Diary till Vampire toppar listan just nu. (Och Anarch-boken, men den är inte ute än.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                          Jag har aldrig läst en dåligt text från någon av våra forumiter Afert och Krille. De skriver effektivt, begripligt och elegant på samma gång. Det ser kanske inte märkvärdigt ut, men det de gör i sina rollspelstexter är mycket, mycket svårt.

Världsbeskrivningen i Fantasy! är troligen den bästa rollspelstext jag någonsin läst, näst efter Trakorienmodulen till Drakar och Demoner Expert (synd att Granström inte skriver romaner som är lika bra och roliga, han var mycket bättre på att skriva på 80-talet än idag; eller så skriver han medvetet "dåligt" som HPL).
                          Oj, tack så mycket! Kul att höra!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                            (synd att Granström inte skriver romaner som är lika bra och roliga, han var mycket bättre på att skriva på 80-talet än idag; eller så skriver han medvetet "dåligt" som HPL).
                            Konfluxsviten är lätt det bästa jag läst. Är helt oförstående till kritiken...

Kommentera

Arbetar …
                            X