Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel med en setting hemlighet (SPOILERS)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Henke, Igår, 21.04
4 responses
178 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.14
19 responses
410 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av anth, 05 July 2018, 13.39
15 responses
304 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
136 responses
5.042 visningar
13 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.04
4 responses
64 visningar
4 gillar
Lambendil  
Skapad av anth, Igår, 17.28
11 responses
275 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
123 responses
2.976 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
412 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K

Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
165 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Ape of Wrath, 21 July 2018, 20.59
3 responses
105 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Rollspel med en setting hemlighet (SPOILERS)

Så av nostalgi tittade jag på lite SLA Industries grejer. Men det gick inte, jag kunde bara inte skaka av mig ”The Truth” twisten som ju är att hela världen är fejk och i huvudet på en psyksjuk kille i Skottland. För det är så jävla dumt. Men det fick mig att tänka, har det här någonsin gjorts bra? Finns det något rollspel med en twist (för spelarna och spelledaren alltså och inte för karaktärerna) där hela settingen plötsligt är i ett nytt ljus och det är bra?

Hunter the Reckoning hade två sådana grejer i vad The Messengera var och vad 5e nivåens krafter var. Och det tyckte jag var ganska coolt. Men jag kommer inte på så många mer exempel som jag gillar. Engels twist föll mer än lite platt för mig men var väll inte så dålig...

Vet ni några? Eller vill ni klaga på några riktigt usla exempel?

Mutant: Undergångens Arvtagare. Men vi kan snacka om det när du läst hela kampanjen

Ps. Du bör verkligen Adelia fon Hartmans förord i Zonernas Zoologi med.

Pps. Vi diskutera det här oerhört mycket på Järnringens forum innan vi hade hela svaret, och det var en jävligt kul tid. Så nästa oavsett hur det blev i spel så gav det oss många roliga timmar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Hunter the Reckoning hade två sådana grejer i vad The Messengera var och vad 5e nivåens krafter var. Och det tyckte jag var ganska coolt. Men jag kommer inte på så många mer exempel som jag gillar. Engels twist föll mer än lite platt för mig men var väll inte så dålig...

Vet ni några? Eller vill ni klaga på några riktigt usla exempel?
      Jag blev djupt besviken på twisten i HtR, den kändes så onödig. Hela grejen med att inte veta är så mycket härligare och mer skräckinjagande än att få svar. De gånger jag använt mig av Hunters har det varit utan svar, varenda gång.

Nu har jag inte läst det, men har inte WW:s superhjältespel Trinity också en sån stor twist någonstans? Alltså att allas superkrafter kommer från samma källa, fast de tror de är lika diversifierade som standardsuperhjältar?

Annars har jag nog inte något bra exempel.

Kommentera

Unknown Armies?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
          Jag blev djupt besviken på twisten i HtR, den kändes så onödig. Hela grejen med att inte veta är så mycket härligare och mer skräckinjagande än att få svar. De gånger jag använt mig av Hunters har det varit utan svar, varenda gång.

Nu har jag inte läst det, men har inte WW:s superhjältespel Trinity också en sån stor twist någonstans? Alltså att allas superkrafter kommer från samma källa, fast de tror de är lika diversifierade som standardsuperhjältar?

Annars har jag nog inte något bra exempel.
          Trinity, Abberant och Adventure har twisten att de är samma setting och att en enda snubbe ligger bakom allt för att han inte kunde få pojkvännen han ville ha.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
            Unknown Armies?
            Ja, det är faktiskt sant. Den är riktigt bra :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Trinity, Abberant och Adventure har twisten att de är samma setting och att en enda snubbe ligger bakom allt för att han inte kunde få pojkvännen han ville ha.
              Hade för mig det. Det är bara Adventure jag äger, så jag har bara halvtafflig koll på resten.

Kommentera

Jag gillar sanningen bakom grays i Delta Green. Men det är ju inte superkomplicerat egentligen.

Kommentera

Jag hade ballat ur helt om jag inte sett Westworld, satt mig ner för att spela Western IV och sen började jävligt konstigt skit att hända...

Kommentera

Skymningshem? More than human?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                      Mutant: Undergångens Arvtagare. Men vi kan snacka om det när du läst hela kampanjen

Ps. Du bör verkligen Adelia fon Hartmans förord i Zonernas Zoologi med.

Pps. Vi diskutera det här oerhört mycket på Järnringens forum innan vi hade hela svaret, och det var en jävligt kul tid. Så nästa oavsett hur det blev i spel så gav det oss många roliga timmar.
                      Det där känns ju lite som Järnringens grej. Symbaroum har samma sak. Antar att det kommer att visa sig att det som framstår som den centrala konfliktlinjen består av något annat än vad det ger sken av just nu.

Kommentera

Kan inte någon posta de faktiska spoilers ni pratar om?

Vad är grejjen med UA (x2!)?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg

Vad är grejjen med UA (x2!)?
                          Hunter hemligheterna är:

The Messengers är två änglar från Kindred of the East settingen.

Nivå 5 edges kan du bara nå genom att ge upp din mänsklighet och bli en värd för en ängel (vilket dödar dig och snabbt), bli en ren avatar för jakten vilket driver dig till en psykos innan det förstör din mänsklighet och dödar dig eller så kan du göra en deal med en demon.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av chrull Visa inlägg
                            Skymningshem - Andra Imperiet
                            Spoiler: 

Krilles Slymningshem verkar från början vara fantasy, men visar sig vara SciFi när det avslöjas att människorna i Skymningshem egentligen är ättlingar till ett rymdimperium som förlorat kunskapen om hur man reser mellan stjärnorna.

I uppföljningen Andra Imperiet är samma värld, men där har mänskligheten återigen utvecklat rymdfart och besöker ruinvärldar från det forna rymdimperiet.

Tydligen har mer än en person blivit lite sur när de fick reda på att det de trodde var fantasy i själva verket var Sci Fi.

Kommentera

Kult?

Kommentera

Arbetar …
                              X