Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är grejen med djurmutanterna?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
21 responses
490 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
89 responses
4.769 visningar
12 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, Igår, 12.54
18 responses
329 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
6 responses
135 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Rickard, 02 August 2018, 18.13
25 responses
919 visningar
9 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Inkognito, 14 November 2018, 20.46
7 responses
285 visningar
2 gillar
Minimoni  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 16.36
0 responses
33 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
3 responses
199 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Minion X, Igår, 00.50
4 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 09.29
4 responses
446 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är grejen med djurmutanterna?

    I Mutant UA alltså. Och resten av mutant med för den delen. För jag sitter och läser igenom grejer och jag bara.... de tillför inget, de är inte viktiga för handlingen i något äventyr (till skillnad från Psi-mutanterna som alltid verkar vara inblandade) och de är för det mesta inte metaforiska. Det bara känns som... är det en fetish grej som jag inte fattar för att det inte är min grej? För det är som när man läser en shitty D&D modul eller Exalted eller något och de slänger in cheesecake art eller något som ser ut som mjuk porr av ingen anledning. Jag hoppas att det inte är grejen men jag vet inte varför de är med annars.

    Kan någon förklara?

  • #2
    Djurmutanterna är väl lite comic-relief till den totala undergången? I övrigt så tycker jag djurmutanterna och deras härkomst tillför en hel del intressant i MUA-sviten (NKT primärt). Skulle snarare säga att det är robotarna som inte tillför så mycket?

    Kommentera


    • #3
      I UA är de ju i princip en tydlig bild för arbetarklassen och kan bli utsatta för apartheid och rasism så att det går att få något viktigt sagt om det genom en enkel metafor som inte drar igång all den beröringsskräck som folk annars har för klass och rasfrågor. Sen så är de ju fabeldjur/seriefigurer som alla redan har någon slags relation till vilket gör världen mer begriplig än den skulle vara annars.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen var deras enda funktion rent estetisk -- de var mutanter som såg lite roligare ut än vanliga människor, och det var ju lite roligt. Jag lockades i alla fall av bilden på haren med ett gevär som fanns med i den reklambroschyr från Äventyrsspel som jag plockade på mig i leksaksaffären.

        Kommentera


        • #5
          För mig har djurmutanterna alltid varit inspirerande. Roliga både att skapa och gestalta.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
            För mig har djurmutanterna alltid varit inspirerande. Roliga både att skapa och gestalta.
            Men varför?

            Kommentera


            • #7
              Jag tänker mig att de fyller ungefär samma funktion som en klassisk dvärg som dricker för mycket öl å äter i mängder

              Eller korkade barbarstammar

              Lite comic relief för att bryta en mörk värld att bli alltför tråkigt grå-mörk.

              Det går tänka sig riktigt coolt men kan lätt bli för slamsigt


              Liksom skillnaden mellan slinter i turtles och en skaven från warhammer fantasy.
              Rent estetiskt och fysiskt är det egentligen lite skillnad och båda passar in på "råttmutant" men den ena är liksom "roligare/lättsammare" medan den andra är rätt hemsk.
              Vargmansmutant eller varulv? Fysiskt samma men grym skillnad.

              Sen får man tänka setting oxå innan man börjar, typ en mörk värld eller terry pratchett, blir ju ganska stor skillnad på en grismutant som rolig nöff nöff med snor i tryne å en grismutant som gluffsar i sig orphans.

              Kommentera


              • #8
                En av de fräckaste grejorna med djurmutanter är att det är en öppen klass. Du kan ta vilket djur som helst (nåja) och föra in i spelet något som skaparna kanske inte ens tänkt på. Istället för att välja från en lista så får du välja helt fritt och skapa något nytt och intressant. Vilket är en stor del av tjusningen i rollspel överhuvudtaget. Precis som ens domän i Nobilis. Öppna klasser är så djävla ballt.

                Kommentera


                • #9
                  Om du blandar Dickens och "a Boy and his Dog" och the "Wind in the Willows", men tar bort djuren så har du bara kvar Dickens + "a Boy", och det smakar inte längre fabel.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                    Men varför?
                    Svårt att svara på. En del av förklaringen är nog att djur är en innehållsrik och i andra sammanhang ofta förbisedd inspirationskälla. Säg att jag ska spela en muterad bäver. Nej en trana. Nej en ardenner. Genast har jag grunden till tre väldigt olika rollfigurer, och jag kan med lätthet hitta och lägga till bitar som passar in. Klart att bävern är snickare. Klart att tranan är en gaphals. Klart att ardennern är stark men sävlig.

                    Kommentera


                    • #11
                      Varför utspelar sig inte Animal Farm i Ryssland? Varför är inte djuren i Meet the Feebles människor? Varför är rasismen i District 9 riktad mot utomjordingar? Etc?

                      Jag försöker inte vara dryg eller nått här. Jag försöker bara att visa att ibland är det eftersträvansvärt att distansera sig lite från sin förlaga, för att enklare kunna prata om det. Hade MUA handlat endast om människor hade det blivit ett spel om klassisk klasskamp i apokalyptisk miljö. Det kanske inte är någon dålig idé men antropomorfism har i åtminstone 1000 effektivt används som ett knep för att behandla ämnen på ett sätt som kanske inte annars vore möjligt. Man kan även undvika en del bagage som ett sådant spel skulle dras med. Samt att de fanns i Mutant, orginalet. För att de fanns i den där serietidningen, där de såg coola ut.

                      Samt, djurmutanterna i MUA är tematiskt viktiga. Däremot fyller inte människomutanter någon roll, och det var något vi försökte lösa när vi skrev olika moduler, men det blev inget vidare om jag ska vara ärlig. Ingen verkade riktigt gilla dem, eller göra något vettigt med dem.

                      http://frialigan.se/wp-content/uploa...7-819x1024.jpg

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                        Svårt att svara på. En del av förklaringen är nog att djur är en innehållsrik och i andra sammanhang ofta förbisedd inspirationskälla. Säg att jag ska spela en muterad bäver. Nej en trana. Nej en ardenner. Genast har jag grunden till tre väldigt olika rollfigurer, och jag kan med lätthet hitta och lägga till bitar som passar in. Klart att bävern är snickare. Klart att tranan är en gaphals. Klart att ardennern är stark men sävlig.
                        Jag tänker hävda att äventyren dock inte använder karaktärerna alls på det sättet.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          Varför utspelar sig inte Animal Farm i Ryssland? Varför är inte djuren i Meet the Feebles människor? Varför är rasismen i District 9 riktad mot utomjordingar? Etc?

                          Jag försöker inte vara dryg eller nått här. Jag försöker bara att visa att ibland är det eftersträvansvärt att distansera sig lite från sin förlaga, för att enklare kunna prata om det. Hade MUA handlat endast om människor hade det blivit ett spel om klassisk klasskamp i apokalyptisk miljö. Det kanske inte är någon dålig idé men antropomorfism har i åtminstone 1000 effektivt används som ett knep för att behandla ämnen på ett sätt som kanske inte annars vore möjligt. Man kan även undvika en del bagage som ett sådant spel skulle dras med. Samt att de fanns i Mutant, orginalet. För att de fanns i den där serietidningen, där de såg coola ut.

                          Samt, djurmutanterna i MUA är tematiskt viktiga. Däremot fyller inte människomutanter någon roll, och det var något vi försökte lösa när vi skrev olika moduler, men det blev inget vidare om jag ska vara ärlig. Ingen verkade riktigt gilla dem, eller göra något vettigt med dem.

                          http://frialigan.se/wp-content/uploa...7-819x1024.jpg
                          Men det finns nästan ingen klasskamp i äventyren. Och när den är där använder den psimutanter. I äventyren har jag sett djur som allt från diplomater till spionmästare för hela riket. De framställs inte som en underklass.

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag håller med God45, har alltid avskytt djurmutanterna och tycker de tillför ungefär vad Jarjar-Binks gjorde för Star Wars. När jag spelar någon utgåva av Mutant så försvinner alla djurmutanter direkt, de finns helt enkelt inte i min tolkning av rollspelen då de verkligen är stämningsdödande.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              Jag tänker hävda att äventyren dock inte använder karaktärerna alls på det sättet.
                              Och jag tänker inte säga emot för det enda skrivna Mutant-äventyr jag spelat och faktiskt minns är Mos Mosel. Jag kan alltså inte svara på vad som är grejen med djurmutanterna i det officiella världsbygget (vilket kanske var vad du frågade om egentligen), utan på vad som är grejen för mig när jag spelleder med Mutants regler i en egen tolkning av spelvärlden.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X