Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

DnD Edition Wars/OSR-klonkrig

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Henke, Igår, 21.04
6 responses
185 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av anth, 05 July 2018, 13.39
16 responses
307 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.14
19 responses
412 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
136 responses
5.046 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Rektifier, 21 July 2018, 20.04
4 responses
66 visningar
4 gillar
Lambendil  
Skapad av anth, Igår, 17.28
11 responses
278 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
123 responses
2.977 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
412 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K
 
Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
165 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Ape of Wrath, 21 July 2018, 20.59
3 responses
105 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • DnD Edition Wars/OSR-klonkrig

    Om man ska ge sig in i detta med OSR (eller gammaldagsigt DnD), vad är då bäst? Helt objektivt och utan nostalgiska solglasögon på sig. ;)

    BECMI
    B/X
    Lotfp
    The Black Hack
    White Hack
    Redbox
    S&W
    SåS
    Etcetera...

    Jag vill ha tag på ett spel som gör klassiskt amerikanskt grottröj (och inget annat) på bästa sätt med semi-lätta regler. Vad borde jag köra på?

    Tackla mig med ett lagom vänligt edition war/klonkrig så att jag blir ännu lite mer förvirrad! :)

  • #2
    Jag tycker Lotfp är det absolut mest genomtänkta versionen, som fortfarande "klassisk Dungeons and Dragons".

    Det gör lite avsteg från orginalen här och där, men jag tycker att det gör dem avstegen i syfte att göra reglerna mer behändiga.

    Allt man behöver göra är att stryka tjuven =D

    Kommentera


    • #3
      För mig finns det två val jag håller särskilt högt:

      Svärd & Svartkonst – för att det täcker typ allt, är på svenska, och köttigt

      B/X (aka Moldvay D&D) – för autenticiteten och för att det är ett grymt tajt spel (valde själv klonen Labyrinth Lord när jag steg in i OSR-svängen, men då fanns inte B/X lätt tillgängligt som idag)

      Lamentations… och de andra är bra också.

      Kommentera


      • #4
        åt oss först dela upp listan i DnD och OSR:


        DnD - de spel som släpptes av TSR på 1970, 80, och 90-talet:
        ===
        ODD - Original Dungeons & Dragons från 1974
        BDnD - Basic Dungeons & Dragons ((Blue Box / Holmes), (B/X / Moldway), (BECMI / Mentzer), RC)
        ADnD - Advanced Dungeons & Dragons (ADnD och ADnD2)

        Wikipedia har en bra översikt:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Editio...ns_%26_Dragons

        Snabbsammanfattning:
        - ODD var först och känns därför "råast" (jag vill inte använda ordet "enklast", utan "rå" som obehandlad).
        - BDnD kännetecknas av att raserna är sina egna klasser: spelar man alv så är man alv och inte alv-magiker eller alv-krigare. Människor däremot kan bli specifika klasser som magiker, krigare, präst, tjuv.
        - ADnD är avancerat, de flesta som spelat något av de enklare ODD eller BDnD tycker att det är för avancerat. I ADnD kan man välja fler raser/klasser än i de andra spelen, så om detta är viktigt ska man välja ADnD.

        OSR - de spel som försöker efterlikna/återskapa gammel-DnD
        Man brukar dela upp OSR-spel beroende på vilken DnD-version de försöker efterlikna.

        De "stora" OSR-spelen:

        Labyrinth Lord (LL): försöker efterlikna B/X. Det finns även en enklare version av LL som försöker efterlikna ODD och en mer avancerad som försöker efterlikna ADnD: reglerna är fortfarande det enklare B/X, men man får fler raser och klasser.

        Swords & Wizardry (S&W): Försöker efterlikna ODD. Finns i 2 versioner: core och complete, där complete har fler raser och klasser.

        Lamentations of the Flame Princess (LotFP): Försöker efterlikna B/X, men är mer werid och konstig. Den saknar monsterbok, då skaparen av spelet anser att det förstör spänningen om spelarna kan bläddra i en monsterbok och vet vad de möter.

        Dungeon Crawl Classics (DCC): Försöker efterlikna B/X, men är weird, men på ett annat sätt än LotFP.

        Dark Dungeons: försöker efterlikna BECMI

        ACKS: försöker efterlikna BECMI

        OSRIC: försöker efterlikna ADnD.

        Castles & Crusades (C&C): försöker emulera ADnD, men är i grunden DnD3.

        Svärd & Svartkonst (SåS): den svenska OSR-klonen. En mycket charmig version som är lite weird.

        Jag skulle säga att alla ovanstående är bra om man vill grottkräla.
        Först måste du bestämma dig om du vill spela ODD, B/X, BECMI eller ADnD - sedan väljer du ett OSR-spel som försöker efterlikna det du vill spela.

        Taxidermic Owlbear listar många OSR-spel (men långt ifrån alla - jag har ett halvdussin OSR-spel som saknas på listan)
        http://taxidermicowlbear.weebly.com/dd-retroclones.html

        Kommentera


        • #5
          De är för lika och jag bara blandar vilt. Ascending AC och saves som är enklare att annvända är great dock. Men annars är de typ samma.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
            De är för lika och jag bara blandar vilt. Ascending AC och saves som är enklare att annvända är great dock. Men annars är de typ samma.
            Men hur ser blandningen ut då?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg
              Men hur ser blandningen ut då?
              Man bara tar grejer från vilket av dem som helst och om något inte funkar gör man en bedömning vid bordet. Så vill du spela en specialist från Lotfp och någon annan vill spela en trollkarl från 1ed så bara gör ni det. Det blir nog jämnt nog ändå. Sedan gör man beslut på saker som xp listor och saves och sådant lite snabbt och funkar det kass ändrar man. Eller så har folks olika saves.

              Sedan har jag kört full Flail Snail där folk haft 4ed karaktärer blandat med Lotfp, Pathfinder och AD&D + ett kit från en Baldurs gate 2 mod vi portade till tabletop. Det funkar fint i en spelstil där en save or die skiter i sådant.

              Kommentera


              • #8
                Ah tack Jag misstänkte det .

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                  Labyrinth Lord (LL): försöker efterlikna B/X. Det finns även en enklare version av LL som försöker efterlikna ODD och en mer avancerad som försöker efterlikna ADnD: reglerna är fortfarande det enklare B/X, men man får fler raser och klasser.
                  Original Edition Characters med ODD-aktiga klasser och Advanced Edition Companion med raser, klasser, spells med mera, från AD&D är alltså båda tilläggsböcker till Labyrinth Lords grundbok.

                  En ny bok med Advanced-biten inbakad håller på att Kickstartas i skrivandets stund: LÄNK

                  Original Edition Characters tyckte jag var ett rätt ovärt supplement.

                  Kommentera


                  • #10
                    Överlag väljer jag LotFP som "go to"-version. Den är tydlig, enkel och med lagom många och rimliga avsteg från originalet (den bygger på Mentzers basic-version).

                    Det är roligt att spela originalen också, just för att de är originalspelen. Då blir det någon av basic-versionerna (förmodligen Moldvay eftersom jag har den) eller OD&D jag väljer. Men det är väldigt skönt med ascending AC i LotFP.

                    Dungeon Crawl Classics är ett litet annorlunda spel i OSR-svängen som har lite mer regelmässigt crunch än de andra klonerna och på en del sätt skiljer sig ganska radikalt (det använder t.ex. inte Vance-magi), men jag gillar det skarpt. Det har mycket fokus på weird och slumpmässighet i reglerna och ett magisystem som jag gillar mycket.

                    Black Hack och Whitehack gör också lite avsteg från regelkärnan, t.ex. genom att använda d20 där man ska slå under istället för över för attackslag. Kan dem inte tillräckligt för att kunna uttala mig helt men de verkar vara välskrivna spel båda två.

                    Svärd och Svartkonst är på svenska och i allmänhet rätt trevligt.

                    Utöver de du nämnt finns också spelet Into the Odd, som är mer åt lättviktshållet regelmässigt. Det skiljer sig en del regelmässigt, t.ex. slår man inte attackslag alls, man slår helt enkelt skada direkt om man anfaller någon. I allmänhet ett mycket trevligt spel, och med en cool setting som utvecklats ganska mycket jämfört med det som är med i regelboken med material på skaparens blog soogagames.blogspot.com.

                    Men för mig blir det som sagt LotFP som förstahandsval. Speciellt om det är viktigt att spelet känns som gamla D&D (men om det är jätteviktigt så kan man lika gärna spela B/X eller OD&D rakt av).

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag kan dra ihop något till Svärd & Svartkonst nån gång om du vill känna på det som spelare?

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Dunderklumpen Visa inlägg

                        BECMI
                        B/X
                        Lotfp
                        The Black Hack
                        White Hack
                        Redbox
                        S&W
                        SåS
                        Etcetera...

                        Jag vill ha tag på ett spel som gör klassiskt amerikanskt grottröj (och inget annat) på bästa sätt med semi-lätta regler. Vad borde jag köra på?
                        Med utgångspunkten att du vill ha klassisk amerikansk grottröj och inget annat, finns det faktiskt bara ett enda val i listan du inledde med, och det är Moldvays Basic. Alla de andra spelen gör nämligen en massa fler saker, som t.e.x hexcrawls, bygga slott, hantera faktioner, göra annat än det klassiskt amerikanska, etc.

                        Turligt nog är Moldvays Basic också ett fantastiskt spel. Du behöver inget mer. Reglerna för spelarkaraktärer går till level 3 men kan sträckas till 5-6 med hjälp av den info som finns i boken, och så hög level blir man definitivt inte i första taget om man gör som regelboken säger samt spelar de äventyr som gavs ut till spelet.

                        Hälsar

                        Christian

                        Kommentera


                        • #13
                          Bilaga

                          Kommentera


                          • #14
                            Vilken lärorik tråd! Det finns inte mycket att tillägga här (SåS tycker jag dock går bort, det är wierd och rätt lång från klassisk fantasy-grottröj), men:

                            Givet att dessa spel är relativt lika varandra, kan man, om man tänker köra en publicerad kampanj eller äventyr, helt enkelt bara ta det spel som modulen man har är gjord för. Då slipper man hålla på och konvertera mellan olika varianter av AC, räddningskast, klasser-raser, XP för guld vs XP för silver och allt annat. Inget av detta är raketforskning förvisso (a la God45:s eklekticism), men man kan ändå spara sig själv en del huvudbry och arbete genom att bara köra Horror on the Hill med BECMI eller ACKS versionen av Dwimmermount med ACKS und so weiter.
                            Last edited by Skarpskytten; 29 June 2018, 11.27.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                              Vilken lärorik tråd! Det finns inte mycket att tillägga här (SåS tycker jag dock går bort, det är wierd och rätt lång från klassisk fantasy-grottröj), men:

                              Givet att dessa spel är relativt lika varandra, kan man, om man tänker köra en publicerad kampanj eller äventyr, helt enkelt bara ta det spel som modulen man har är gjord för. Då slipper man hålla på och konvertera mellan olika varianter av AC, räddningskast, klasser-raser, XP för guld vs XP för silver och allt annat. Inget av detta är raketforskning förvisso (a la God45:s eklekticism), men om man kan ändå spara sig en del huvudbry genom att bara köra Horror on the Hill med BECMI eller ACKS versionen av Dwimmermount med ACKS und so weiter.
                              Att köra spelet modulen är skriven för är en elegant lösning. Enda problemet jag ser med den är att det blir lite svårare att ta med karaktärer som överlevt tidigare äventyr eller dungeons.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X