Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Det här med att visualisera

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
    Jag tror att jag har lite svårt att föreställa mig hur det skulle funka att inte liksom vara i det här visuella/mentala kaleidoskopet hela tiden. Jag har försökt en del meditation och mindfullnessövningar och så, men det har mest lett till att jag blivit mindre närvarande i nuet. Med färre distraktioner blir ju behovet av stimulans från annat håll större, och då uppfinner min hjärna tusen nya roliga saker att tänka på och vips så är hela världen överfylld av visualisering. Jag har ibland tänkt att jag borde försöka bli bättre på att "bara vara i nuet" men skulle nog egentligen hellre bara bli bättre på att fokusera på en sak i taget istället. Jag ser inte nyttan riktigt i att vara "närvarande i nuet" eftersom IRL:et i princip aldrig är speciellt stimulerande eller intressant...
    För vad det är värt så är jag också tokdålig på att meditera, trots min nära nog kompletta avsaknad av visualiseringar. Inga bilder dyker upp i min meditation, men gott om tankar.

Det finns för övrigt meditationstyper som utgår ifrån visualisering. Jag har försökt mig på det också, men inser nog nu att det inte är min typ. Med det sagt så är det intressant att till exempel meditera på visualiseringen av en blå cirkel. Det krävs mycket ansträngning för att upprätthålla den bilden och visualiseringen försvinner snabbt och jag tänker på annat, icke-visuellt. Och sådana där tekniker där man ska visualisera en ros eller (hujedamej) en mandala är helt omöjliga för mig. Jag trodde tidigare att det var likadant för andra, men har nu insett att så inte är fallet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
      Men nu till det intressantaste. Jag förstår inte hur du menar att det här hör ihop, upplevelser är väl inte visuella? Jag tänker mig att upplevelser framförallt är känslomässiga och har också ganska lätt att komma ihåg dem. Inte hur allt såg ut, men det är väl inte heller det viktiga.
      Nä, så är det kanske. Jag har sett en intervju med någon som hade afantasi och en text skriven av någon med det och bägge två påpekade att de har svårt att minnas upplevelser men lätt att minnas fakta. Och eftersom jag är likadan gjorde jag kopplingen. Rätt anekdotiskt, dock.

Och när det gäller immersionen så vill jag jättegärna höra hur du tänker dig att din immersion skulle fungera på ett lajv. Inte då jeepform/blackbox-lajv där det väl går att tänka sig att visualiseringen är viktig (även om jag väl inte tror det men det är en annan diskussion), utan ett "360-lajv" där du till exempel klär ut dig i en 30-tals militäruniform, spelar med andra med kläder som ser ut som det ska för perioden, lagar mat på och bor i tidsenliga tält, det vill säga "what you see is what you get", tror du att du skulle ha väldigt lätt för immersion i en sådan roll?

Av det vi har pratat om tidigare så tror ju jag att du inte tror att du skulle ha det men i så fall vad har immersionen med visualiseringsförmågan/afantasi att göra för på ett sånt lajv finns det ju inget behov av att föreställa sig något (visuellt) som inte finns där.
      Intressant påpekande! Du har rätt, jag tror inte att jag skulle känna så mycket immersion där heller, men jag vet inte. Jag tror definitivt att chansen är större. Den här teorin går inte ut på att visualisering är en central del av immersion, utan snarare att visualisering och immersion använder en del av samma processer och nervbanor och därmed skulle vara besläktade.

@Nässe, om du läser detta, hur är det med dig? Du är ju också kass på att visualisera. Hur är det med immersion för dig?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Eftersom det talades lite om känslor och visualisering här i tråden kom jag att tänka på hur min empati fungerar med visualisering. För när jag känner empati är det alltid starkt koplat till visualisering. Om jag tänker mig in i hur någon känner eller känner med dem får jag dem i huvudet visuelt, och har jag inte träffat dem inbillar jag mig ett ansikte som är kvar tills jag kan ersätta drt med ett riktigt ansikt. Och jag ser det som drabbat dem framför mig eller hur jag föreställer mig det i alla fall.
        Jag kan absolut tänka mig att empati är kopplat till immersion. Jag är inte särskilt empatisk av mig. Om immersion är kopplat till visualisering är ju som sagt lite mer tveksamt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
          Jag var inne på det innan, men för mig blir det därmed så tydligt när något skaver mot min bild. Det händer ganska ofta att jag måste stanna upp och fråga "men, hur är det möjligt?", för min inre bild går sönder.
          Jag har aldrig fattat grejen när folk ser en film och de har läst boken och de säger att huvudpersonen inte stämmer överens med bilden i personens huvud. Nu fattar jag! Jag har ju aldrig en bild i huvudet, så det finns liksom inget för mig att störa mig på där.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
            Awesome tråd! Vill gärna veta mer hur "den andra sidan" upplever saker när de rollspelar. Jag lider lite med er därför att jag har svårt att se hur jag skulle kunna ha lika roligt utan den inre bilden.
            Alltså … Vi berättar en historia tillsammans. En historia, för mig, består av ord. Och vi pratar om folk och om vad de gör och vad som händer. Det är intressant och kul! Jag kan absolut tänka mig att en inre bild skulle göra saker ännu roligare (bio i skallen, liksom! Det låter skitfräckt.), men eftersom det är något jag aldrig haft så är det ju inget jag saknar, liksom. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, för jag har inget att jämföra med.

Kommentera

Vill gärna veta mer hur "den andra sidan" upplever saker när de rollspelar. Jag lider lite med er därför att jag har svårt att se hur jag skulle kunna ha lika roligt utan den inre bilden.
              Mja. Jag är väl på andra sidan... Jag lider inte alls. Jag skulle inte ha någonting emot bättre/tydligare/whatever visualisering. (Lägenheten Björn pratar om ovan har jag vaga bilder av, jag har idéer om RP:nas respektive rum, men det finns inte en chans i helvetet att en lägenhet skulle ha kunnat ha en sådan planlösning och jag visste det redan under spelet. Genesis RP bodde i vardagsrummet. Där ser jag bara en stökig soffgrupp och runt den försvinner allt i ett difust töcken. Jag kan inte sätta ansiktena på en enda RP, men vet att Björns var jävligt het i bar överkropp och skinnbrallor.) Men jag saknar inte det visuella. Jag är ju som sagt intresserad främst av människornas insida och det yttre egentligen endast som en kommentar till det inre. Det visuella kanske kunde pusha upplevelsen en promille uppåt, men knappast mer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

Jag har aldrig fattat grejen när folk ser en film och de har läst boken och de säger att huvudpersonen inte stämmer överens med bilden i personens huvud. Nu fattar jag! Jag har ju aldrig en bild i huvudet, så det finns liksom inget för mig att störa mig på där.
                Hela den här grejen är en sådan insikt som jag desillusionerat trodde att jag aldrig mer skulle få, typ "va, är det Pappa som är Tomten????" :)

Om vi går vidare lite, skulle du säga att "bildstöd" gör något för din spelupplevelse? Alltså, säg att jag håller upp en snygg bild på den elaka jätten som era RP spelar kort med, skulle det på något sätt vara en användbar pryl? Hur är det med världskartor? Jag kan ju verkligen gå igång på världskartor, speciellt om de tillåter mig att "zooma in", så att jag känner att "shit, vi borde åka dit hörrni, det verkar ascoolt". Men i själva verket är det kanske bara några stiliserade träd eller nått :) Jag inser ju nu att det kan låta helt galet!

Men, det jag fiskar efter är om grafiska aspekter kan hjälpa visualisering på något sätt?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                  Om vi går vidare lite, skulle du säga att "bildstöd" gör något för din spelupplevelse?
                  Jag har ju länge här på forumet pratat om hur illustrationer i rollspel inte gör ett dyft för mig och hur kartor bara är till besvär. Jag illustrerar ofta mina egna rollspel, men det är för att jag gillar att försöka göra en snygg bok, och för att det är kul. Som hjälp till rollspelandet är det noll för mig. Så nej, bildstöd adderar inget till min spelupplevelse.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

Jag har ju länge här på forumet pratat om hur illustrationer i rollspel inte gör ett dyft för mig och hur kartor bara är till besvär. Jag illustrerar ofta mina egna rollspel, men det är för att jag gillar att försöka göra en snygg bok, och för att det är kul. Som hjälp till rollspelandet är det noll för mig. Så nej, bildstöd adderar inget till min spelupplevelse.

Jag har också åtskilliga gånger nämnt att illustrationer i rollspel i gör mer skada än nytta, men för mig är det för att de ändå så sällan är tillräckligt bra, utan blir mest en generisk fantasibild som inte adderar något för min upplevelse. :)

Kommentera

Fick 30-någonting på testet.

Skulle säga att det rimmar väl med att visualisering är en väldigt central grej för mig, särskilt i rollspel. Jag målar upp varje scen som utspelas och det skulle inte vara något problem att fixa en planritning för ett hus som återkommit i flera scener, även från flera år gamla kampanjer. Varje minnesvärd scen sitter kvar som ett klipp från en film och en hel kampanj blir istället den kompletta filmen.

Film-referensen fungerar även för min rollperson som jag väldigt ofta ser utifrån och som sedan kan flänga runt i de olika visuella scenerna som jag byggt upp. Jag är dock så kass på att komma på utseenden på folk att jag nästan alltid behöver en referensbild (vilket jag i princip alltid skaffar för min rollperson, annars blir jag bara någon anonym kropp och har svårare att engageras). Om jag inte har det blir utseendet väldigt otydligt och skiftar lätt mellan olika spelmöten vilket stör mig rejält. Det spelar nästan ingen roll hur bra beskrivning någon ger av sin rollperson – enda sättet att få mig att minnas är en bild. Beskrivningar av platser och saker fungerar dock bra och är ofta enkelt att foga in i den mentala bild som jag byggt upp.

Mellan spelmöten fantiserar jag ofta om olika coola scener som min rollperson ska hamna i (eller rollpersonerna om jag är spelledare). Dessa visualiseringar är ofta extra starka och tydliga eftersom jag har så gott om tid att fylla ut dem, men i gengäld är det väldigt svårt att leverera dem under spel sen för att förutsättningar ändrats eller för att det bara är så otroligt svårt att förmedla visualiseringen som man har.

Väldigt intressant tråd för övrigt!

Kommentera

Min första tanke om testet var också "svarar man inte samma på alla frågorna?" Men när jag kände efter riktigt noga så tänkte jag att nja, vissa äldre minnen och mer abstrakta fenomen framträder inte fullt lika tydligt, så jag hamnade några poäng under max.

Även för mig har tråden varit något av en ögonöppnare. Jag var förstås medveten om att inte alla har en stark visuell fantasi, alltså att vissa inte är så bra på att skapa nya bilder i huvudet. Men att inte ens lagra sina egna upplevda minnen i form av bilder.... wow, det är svårt att föreställa sig.

Kanske skall tillägga att när jag frammanar minnet av en specifik plats eller händelse så är det inte bara en bild, det är full VR: ljud, ljus, dofter, temperatur, luftfuktighet... och även emotionella resonanser. Nu vet jag ju, på grund av att jag läst om minnesforskning, att kanske inte allt av detta är helt historiskt korrekt eftersom minnet aldrig är 100% tillförlitligt. Men poängen är att min hjärna vill ha alla dessa komponenter, så om något saknas fyller den antagligen i det på egen hand.

Kommentera

Kan ju också säga att de som visualiserar mindre troligtvis inte har en "sämre hjärnfunktion", vi gör ju mer av andra saker istället.

Kommentera

Nån pseudovetenskaplig coaching ledarskapsgrej jag ofta fått höra är att folk i regel tänker mest i ord, känslor eller bilder, lite mer i en anan och nästan inte alls i det tredje. Sen har de lättast att ta in information som antingen ord, känslor eller bilder MEN inte av nödvändighet samma som de tänker med i första hand.

Jag skulle aldrig hävda att det är så, men det har ingått i allt från scoutledarkurser till chefsutbildningar och UGL osv

Kommentera

Ursprungligen skrivet av gustaf s Visa inlägg

Mja. Jag är väl på andra sidan... Jag lider inte alls. Jag skulle inte ha någonting emot bättre/tydligare/whatever visualisering. (Lägenheten Björn pratar om ovan har jag vaga bilder av, jag har idéer om RP:nas respektive rum, men det finns inte en chans i helvetet att en lägenhet skulle ha kunnat ha en sådan planlösning och jag visste det redan under spelet. Genesis RP bodde i vardagsrummet. Där ser jag bara en stökig soffgrupp och runt den försvinner allt i ett difust töcken. Jag kan inte sätta ansiktena på en enda RP, men vet att Björns var jävligt het i bar överkropp och skinnbrallor.) Men jag saknar inte det visuella. Jag är ju som sagt intresserad främst av människornas insida och det yttre egentligen endast som en kommentar till det inre. Det visuella kanske kunde pusha upplevelsen en promille uppåt, men knappast mer.
                              Jag inser att formuleringen lider med var lite provocerande. Ber om ursäkt för den.

Jag tycker det som du skriver är jätteintressant och jag förstår helt vad du menar med att historien/människans insida är det centrala och håller helt med om det. Som sagt, jag har aldrig reflekterat över att andra upplever saker på ett väldigt annorlunda sätt än jag gör det. Om ni inte "hänger upp" scenen på bilder, hur hänger ni upp dem då? Eller nåja, jag hänger iofs upp scenen på karaktärens känslor alternativt historiens nuläge men bilden är ett kraftigt andra ben om ni förstår hur jag menar.

Den här tråden har fått mig att fundera på massor med saker runt rollspelande. Är detta en möjlig andledning till att vissa tycker om att spela med miniatyrer och andra absolut inte gör det till exempel? Är detta som någon nämnde en anledning till att jag älskar bilder i rollspel (och tycker det är lite irriterande när bilderna inte passar in på det som beskrivs i texter) medan andra inte bryr sig om dem? Det har rent av fått mig att fundera på om detta till och med har någon form av bäring på trad vs indie även om jag inte tror att det har så mycket med det att göra.

Den har också fått mig att fundera över att jag tänker mycket i bilder, ibland i ljud men att jag inte alls lika ofta tänker temperatur, luftfuktighet, bara i vissa specifika fall i dofter etc. och hur jag skulle kunna göra för att lägga till fler sinnen i min visualisering.

TL; DR; Awesome tråd återigen. :)

Kommentera

Det har rent av fått mig att fundera på om detta till och med har någon form av bäring på trad vs indie även om jag inte tror att det har så mycket med det att göra.
                                Jag tror inte det. Det finns nog aspekter i många spel som uppskattas av olika spelare. Då tror jag mer att mer muntliga mekaniker som i ex. Polaris är mer tilltalande för afantasiker (eller vad man nu säger :)). Som sagt är jag ganska säker på att min förtjusning i att skapa RP beror på att jag visualiserar dem så tydligt. Men det innebär sannolikt inte att alla med god visualiseringsförmåga uppskattar det lika mycket.

Men visst är det intressant.

Jag visualiserar f.ö inte heller dofter, temperatur o.dyl.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by krank, 02 December 2019, 19.51
                                10 responses
                                185 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by WiccedSwede, Igår, 19.42
                                1 response
                                39 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg creepwood  
                                Started by Svarte Faraonen, 03 December 2019, 23.04
                                55 responses
                                1.162 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by krank, 02 December 2019, 22.05
                                10 responses
                                283 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg DeBracy
                                av DeBracy

Started by Mannen i skogen, Idag, 14.13
                                0 responses
                                57 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by RasmusL, 07 December 2019, 17.51
                                12 responses
                                328 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Jocke
                                av Jocke

Started by ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
                                80 responses
                                1.787 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Bifur, 21 December 2017, 12.47
                                53 responses
                                3.014 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Moridin
                                av Moridin

Started by Franz, 06 December 2019, 10.34
                                10 responses