Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel med bra basbyggande?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
16 responses
303 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
3 responses
231 visningar
4 gillar
Minimoni  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
467 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.099 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
553 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
11 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
19 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
339 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
709 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
192 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Rollspel med bra basbyggande?

    En av de delar jag blivit mest förtjust i i Mutant År Noll är byggandet av Arken, basen för spelarnas utforskande av Zonen runtomkring. Den kan förbättras och förändras genom diverse projekt (som kräver olika resurser), och det är inte svårt att hitta inspiration för drama i Arken när olika fraktioner vill ha kontroll över olika delar av det som byggs. Det är lite samma procedur i Svärdets Sång, men jag har inte läst in mig alls lika mycket på det än.

    Jag funderar på vad det finns för fler spel som har samma fokus på att bygga en bas eller ett "hem" för rollpersonerna. Något SF-lir som bygger rymdskepp? Något Cthulhu-spel där man förbättrar sin herrklubb med nya skinnfåtöljer? Jag är intresserad av allt, bara det innehåller basbyggande, då jag vill ha inspiration för att snickra ihop ett eget system för det hela till ett hemmabygge. Alla tips är välkomna!

  • #2
    Jag satt och letade efter det här strax efter att Mutant: År noll blivit släppt då jag också blev taggad på idén, men jag hittade inte särskilt mycket.

    Leviathan, ett svenskt rollspel, har en ganska så väl utvecklad bas-byggnadsmekanik (tänk low sci-fi).

    World of Darkness, speciellt Changeling-böckerna, rör vid ämnet lite grann, först och främst i formen av Merits där du kan uppgradera ditt hem ute i Arcadia.

    A song of Ice and Fire-rollspelet låter dig bygga upp dina län som du styr när du spelar medlemmarna i en adelsfamilj. Detta inkluderar såklart din borg.

    I Eon 3-boken Riddaren så kan du också skapa ett väldigt detaljerat län, men fortifikationer, honungsproduktion och allt annat möjligt.

    Conspiracy X låter dig bygga en hembas för dina agenter.

    -----------------------------------------------------------------------

    Finns säkert en hel del andra fantasy settings/moduler där man kan bygga upp sitt gille/län/magikertorn, etc.

    Kommentera


    • #3
      Redmarkets har awesome grejer med detta där man bygger samhället man utgår från.

      Kommentera


      • #4
        Blades in the Dark verkar innehålla en hel del basbyggande. Finns/kommer diverse sci fi-moddar av det spelet som jag skulle gissa på innehåller liknande saker. Jag vet att man har ett rymdskepp i deras Star Wars-hack exempelvis.

        Kommentera


        • #5
          Ars Magica har väl det här tänket? Det var åratals sedan jag spelade det och har inte kvar böckerna, men jag har för mig att man både byggde sin bas och utökade området som man äventyrar i.

          Jag tycker också det här är en alldelse förträfflig grej. Det ger spelarna möjlighet att påverka världen och känna sig delaktiga, det ger känslan av att bygga och skapa, det ger krokar till äventyr och konflikter. Ja, det är en riktigt cool grej i rollspel.

          Kommentera


          • #6
            I Coriolis är rollpersonerna samlad kring ett rymdskepp som gruppen får bygga ihop. Jag har inte testat skeppsbygget i skarpt läge men det verkar bra.
            Last edited by luddwig; 14 June 2018, 17.16.

            Kommentera


            • #7
              Forbidden Lands (Svärdets Sång på svensk) har ju ett helt kapitel om basbyggande och en massa slumptabeller för saker som kan hända i/runtom spelarnas fäste. Finns regler för NPC-inboende och lite sådant också.

              Tyvärr inte släppt riktigt än dock.
              EDIT: Haha, min hjärna hoppade över hela meningen i OPs post där han nämner Svärdets Sång. Hoppsan! :)

              Kommentera


              • #8
                Hej och hå! Här hade det bara vällt in svar!

                Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                A song of Ice and Fire-rollspelet låter dig bygga upp dina län som du styr när du spelar medlemmarna i en adelsfamilj. Detta inkluderar såklart din borg.

                I Eon 3-boken Riddaren så kan du också skapa ett väldigt detaljerat län, men fortifikationer, honungsproduktion och allt annat möjligt.
                Riddaren är en av typ två Eon-böcker jag inte har. :/

                Är AsoIaF-spelet bra i övrigt? Det känns dumt att inhandla hela spelet om det bara är den delen som är köpvärd.

                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                Redmarkets har awesome grejer med detta där man bygger samhället man utgår från.
                Hm... Får man det man behöver för att få en bra bild av systemet av Quickstart Guide?

                Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                Blades in the Dark verkar innehålla en hel del basbyggande. Finns/kommer diverse sci fi-moddar av det spelet som jag skulle gissa på innehåller liknande saker. Jag vet att man har ett rymdskepp i deras Star Wars-hack exempelvis.
                Coolt! Var hittar man de moddarna? Blades har jag varit sugen på rätt länge nu, så nu känns det helt plötsligt som ett tvunget köp.

                Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                Ars Magica har väl det här tänket? Det var åratals sedan jag spelade det och har inte kvar böckerna, men jag har för mig att man både byggde sin bas och utökade området som man äventyrar i.
                Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                I Coriolis är rollpersonerna samlad kring ett rymdskepp som gruppen får bygga ihop. Jag har inte testat skeppsbygget i skarpt läge men det verkar bra.
                Det här är ju spel jag redan äger. Ska gräva i hyllan när jag kommer hem. Jag har inget minne av basbygge från de två spelen när jag läste dem senast, men Ars Magica har jag å andra sidan inte rört på minst fem år.

                Ursprungligen skrivet av Kraetyz Visa inlägg
                Forbidden Lands (Svärdets Sång på svensk) har ju ett helt kapitel om basbyggande och en massa slumptabeller för saker som kan hända i/runtom spelarnas fäste. Finns regler för NPC-inboende och lite sådant också.

                Tyvärr inte släppt riktigt än dock.
                EDIT: Haha, min hjärna hoppade över hela meningen i OPs post där han nämner Svärdets Sång. Hoppsan! :)
                :) Är det stor skillnad mot reglerna i År Noll? Jag bara förutsatte att de flöt ihop så jag inte behövde börja med SS (olycklig förkortning) innan jag hoppade på något annat.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                  :) Är det stor skillnad mot reglerna i År Noll? Jag bara förutsatte att de flöt ihop så jag inte behövde börja med SS (olycklig förkortning) innan jag hoppade på något annat.
                  Jag har tyvärr inte spelat År Noll :( Man väljer en bas från en äventyrsplats, sedan finns det en massa "moduler" man kan bygga som låter en utföra specifika handlingar och skiet. Regler för vakter och andra NPCer, försvar mot attacker, underhåll, och lite annat. Jag minns inte allt, skummade mesr igenom det.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ars Magica har regler för hur ”basen” skapas men själva utvecklandet när man spelar är inte uppstyrt.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                      Är AsoIaF-spelet bra i övrigt? Det känns dumt att inhandla hela spelet om det bara är den delen som är köpvärd.
                      Tänkte också rekommendera ASOIAF-rollspelet.
                      Jag gillade skapandet av karaktärer och "baser" (i spelet från Green Ronin), men jag är också ett rätt stort fan av böckerna och tv-serien... Blev lite meckigt att spela i min mening, men så körde vi bara ett väldigt kort provscenario när jag testade det för några år sen.

                      Fanns en quick start guide tidigare, men den verkar ha försvunnit från internetet.

                      Kommentera


                      • #12
                        Hade inte Deds bok nått sånt också. Var länge sedan jag läste det.

                        Kommentera


                        • #13
                          MODERERING

                          Hej! Om DU planerar att skriva ett inlägg i den här tråden, ställ dig då följande fråga:

                          "Handlar det här inlägget om basbyggande?"

                          Om svaret är NEJ, skriv då inlägget i en annan tråd.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Kri Visa inlägg
                            Ars Magica har regler för hur ”basen” skapas men själva utvecklandet när man spelar är inte uppstyrt.
                            Jag skulle säga att i AM så är basens utveckling oftast skälet till att man är ute och äventyrar, medan i M0 så är basens utveckling något man gör vid sidan av äventyrandet. Själva äventyrandet i M0 handlar oftare om att avvärja hot mot basen eller att uppnå personliga mål. Och eftersom basutvecklingen i AM är baserad på äventyrande så beror även höjningar av relaterade värden på hur bra man lyckas med äventyrandet. Man kan t ex ha ett äventyr om att sluta ett förbund med några fairies i närheten för att få tillgång till en lämplig vis-källa,och lyckas man med det kanske man får en inkomst på 2 Herbam-vis per säsong som inte är vinter.

                            Om man expanderar frågan i originalposten något till att gälla organisationer i allmänhet (och inte bara en fysisk bas) så har jag för mig att Angel-rollspelet (alltså Buffy-spinoffen) hade regler för det - jag är dock lite osäker på i vilken grad utvecklande av organisationen/basen var ett moment i spelet eller om det mest var en bakgrundsfråga. Det jag kommer ihåg var i alla fall att man fick göra ett avvägande mellan oberoende och nytta, vilket även avspeglar tv-seriens utveckling från Angel Investigations på ett sunkigt kontor, till inflyttandet i ett f d hotell, till att de fick ta över LA-grenen av Wolfram & Hart i säsong 5.
                            Last edited by Staffan; 16 June 2018, 02.47.

                            Kommentera


                            • #15
                              MODERERING

                              ASoIaF-rollspelet ledde till en sidodiskussion om kvaliteten på nyskapade rollpersoner. Den återfinns numera här:

                              http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...j-rollpersoner

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X