Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

KULT - Divinity Lost

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 16 July 2018, 10.45
18 responses
375 visningar
0 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av Rektifier, Idag, 20.14
2 responses
33 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av Rektifier, Idag, 20.04
2 responses
11 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Ape of Wrath, Idag, 20.59
0 responses
17 visningar
1 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Moondoz, Igår, 13.19
10 responses
132 visningar
4 gillar
Moondoz
av Moondoz

Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 15.24
33 responses
645 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Max Raven, 19 June 2018, 14.57
5 responses
99 visningar
0 gillar
gustaf s  
Skapad av Henke, 16 July 2018, 20.34
48 responses
2.367 visningar
3 gillar
Henke
av Henke

Skapad av RasmusL, Igår, 20.17
6 responses
214 visningar
3 gillar
gustaf s  
Skapad av Pilzeman, Igår, 12.17
3 responses
143 visningar
1 gillar
Lemur
av Lemur

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
    Det här fallet, med den censurerade versionen, blir ett gränsfall. Det presenterades aldrig som något kickstarterexklusivt att få den ocensurerade utgåvan. Därför förstår jag till viss del frustrationen hos de som nu först i efterhand informeras om att de skulle ha backat för att få den ocensurerade versionen. Och jag hoppas verkligen att Helmgast tar beslutet att sälja den ocensurerade PDF:en; jag har ingen insikt i företaget och de avtal de är bundna av, men hoppas att de har möjlighet till det. Jag räknar med att om de INTE säljer den ocensurerade PDF:en så förstår de att det kommer att leda till att den sprids piratvägen istället. Jag kommer inte att bidra till det själv, men... you know. Internet.

(Jag har inte kollat igenom kickstarter-uppdateringarna, men har det stått något om de förbeställningar man redan nu kan göra i deras butik? Om man förbeställer här, får man censurerad eller ocensurerad?)

Jag ser också fram emot att se en redogörelse för exakt vad som ändras. Jag förstår att Helmgast kanske själva inte vet vad som kommer att ändras riktigt ännu, men hoppas på löpande kommunikation även om det.

För egen del är jag däremot inte så brydd. Jag har ju den ocensurerade, men som jag skrivit tidigare så är det inte så viktigt för mig. Jag gillar Kult för det intellektuella innehållet ihop med Hellraiser-splattet, men ärligt talat behövs inte speciellt många kukar eller vad det nu kan handla om för att jag ska anse att spelet uppnått tillräckligt hög hellraisernivå...
    Jag fick svar från Helmgast på Facebook idag. KULT:DL kommer gå att köpa i slutet av 2018 (Bok & PDF). Ocensurerade PDF:er kommer inte att säljas.

Trist att man skall behöva vänta på att någon ger bort den ocensurerade gratis på nätet istället för att ges möjlighet att köpa den. Underligt resonemang...

Kommentera

• Kickstarter och förbeställning är ett djävla oskick. Har fundat en del projekt själv, men nu är det slut, väntetider på flera år, ojämn kvalite och produkter som blir annat än vad som utlovats innebär att jag numera håller hårt i lädret.
      Sen om man tycker det är jnikt och speciellt att få blut und gay penetration editionen hem i lådan är väl upp till var och en, men som gammal cyniker så kan jag ju knappast påstå att limited ultra rare gaysex edition har mer lockelse på mig än årets första myggbett.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

Fan, jag kan inte låta bli. Det är nästan triggervarning på dina inlägg. Nu börjar det ju nästan kännas intimt och personligt det här. Det får fan bli mitt sista inlägg i det här ämnet, annars får jag käka piller.

Jag antar att det är till dig man vänder sig när man kritiserar företaget i fråga. "Take me to your leader". Det är fint att du slår dig själv och andra för bröstet också. Ni är alla proffs. Jag själv är bara en sketen, okunnig amatör och jag har aldrig påstått annat. Men nu sitter inte jag med kickstarterprojekt heller.. Jag vet inte vem du är eller vilka fantastiska rollspel du har skapat genom åren. Det är säkert en hel del. Kanske har jag t o m bidragit till din brödföda. Jag får skylla på min ålder. Jag hänger inte riktigt med i dagens rollspelsindustri (förutom när det gäller CoC, Western, Conan och Symbaroum) och jag försöker undvika produkter med ordet hen. Men vad jag vet vara sant och rätt är att riktiga proffs brukar vara kända för att levera kvalité i TID. Det må vara annorlunda i din verklighet, bakom illusionen.

Men framförallt tror jag att citatet nedan uttrycker läget bäst:

"...och dels bekanta med en eller flera av de som arbetar med spelet."
        Är det verkligen så provocerande för dig att det här är ett community de flesta känner (till) varandra och ogärna kastar skit på övriga medlemmar?

Jag har nog inget mer att tillägga...

Kommentera

• En mans aversion mot skitkastning är en annan mans nepotism. Men så länge du håller upp totala främlingar som just fått dina pengar lika högt som dina vänner och familj så har jag inget att tillägga.
          Last edited by obak; 18 June 2018, 21.06.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
            nepotism
            Nu är ju inte Helmgast helt utan meriter, vilket nepotism antyder. Spelstudion består av några av landets främsta spelskapare, regelknåpare, innovatörer och skribenter. De har under åren gett oss spel som Noir, Eon, Hjältarnas Tid, Järn m.m och arbetar på superintressanta titlar som Neotech och Kult m.m. De har på olika sätt och under väldigt lång tid bidragit till att hålla hobbyn levande och samarbetat och lyft fram massor av olika kreatörer. Det handlar inte om "min farbrors kompis" eller något liknande.

Att Grisodlarn tror att bara för att han och några till på internet är förbannade så ska vi andra lägga oss platta och också vara det är ju helt befängt! Jag har inte ett oändligt tålamod. Jag köper inte vad som helst. Jag kan bli förbannad och besviken. Men inte för att någon random dude på nätet tycker att jag ska bli det.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Nu är ju inte Helmgast helt utan meriter, vilket nepotism antyder. Spelstudion består av några av landets främsta spelskapare, regelknåpare, innovatörer och skribenter. De har under åren gett oss spel som Noir, Eon, Hjältarnas Tid, Järn m.m och arbetar på superintressanta titlar som Neotech och Kult m.m. De har på olika sätt och under väldigt lång tid bidragit till att hålla hobbyn levande och samarbetat och lyft fram massor av olika kreatörer. Det handlar inte om "min farbrors kompis" eller något liknande.

Att Grisodlarn tror att bara för att han och några till på internet är förbannade så ska vi andra lägga oss platta och också vara det är ju helt befängt! Jag har inte ett oändligt tålamod. Jag köper inte vad som helst. Jag kan bli förbannad och besviken. Men inte för att någon random dude på nätet tycker att jag ska bli det.
              Du är också en random dude på nätet. Jag är tvungen att ställa frågan nu. Är du involverad i Helmgast AB och deras Kult Divinity Lost eller någon annan av deras Kult-produkter (i någon professionell mån, naturligtvis)?

Kommentera

Du är också en random dude på nätet. Jag är tvungen att ställa frågan nu. Är du involverad i Helmgast AB och deras Kult Divinity Lost eller någon annan av deras Kult-produkter (i någon professionell mån, naturligtvis)?
                Nej, jag är inte inblandad i Kult på något sätt, och för MIG är jag ingen random dude. Jag försöker inte övertyga någon att byta åsikt. Jag försöker förklara för dig varför jag, och andra, inte ser det storslagna i ditt korståg.

Kommentera

Och jag förstår inte varför den ursprungliga, ocensurerade versionen inte kan säljas på t ex Modiphius egna sida
                  Jag förstår inte problemet.
                  En av de saker som en Kickstarter lockar med för att få folk att betala för en produkt långt innan de får den är just att de som backat produkten får något som de som inte backat produkten får.
                  Nu får de som backat Kickstartern en helt egen produkt som ingen annan får - det ens bli mer i Kickstarters anda än så?

Kommentera

Tillägg: Det som också är så satans märkligt är varför det har tagit två långa år innan man upptäcker att innehåll som illustrationer och viss text är för provocerande för distributörer och annat folk.
                    Kanske för att illustrationer och viss text inte skapades förrän nu?
                    Vad trodde du att illustratörer och textförfattare gjort de senaste två åren?
                    Trodde du att allt var färdigt för två år sedan och sedan har alla inblandade i produktionen rullat tummarna i två år i väntan på att alla som backat ska bli förbannade för att de inte får produkten de betalat för?

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                      Jag förstår inte problemet.
                      En av de saker som en Kickstarter lockar med för att få folk att betala för en produkt långt innan de får den är just att de som backat produkten får något som de som inte backat produkten får.
                      Nu får de som backat Kickstartern en helt egen produkt som ingen annan får - det ens bli mer i Kickstarters anda än så?
                      Tja... Dels är det så att inte alla uppskattar den delen av kickstarter eller ser den som en del av "kickstarters anda". Jag tror inte att jag är ensam om att ogilla "exclusives" rent generellt. Jag avskyr att få saker som ingen annan kan få, för jag är inte ett ogint rövhål vars uppskattning och nöje är beroende av att andra inte får saker.

Dels är det skillnad på något man visste skulle vara exklusivt och något man inte visste skulle vara exklusivt.

Jag säger inte detta för att jag nödvändigtvis tror att Helmgast hade kunnat göra annorlunda - men ett problem upphör ju inte att vara ett problem bara för att man inte kan skylla på någon.

Kommentera

Dante, jag tycker du är riktigt duktig på vad du gör. Det ser snyggt ut.
                        Tack, förresten.

Kommentera

• MODERERING!

Nu får jag säker på skallen för att jag modererar en diskussion jag själv deltar i, men:

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                          Jag avskyr att få saker som ingen annan kan få, för jag är inte ett ogint rövhål vars uppskattning och nöje är beroende av att andra inte får saker.
                          känns som lite väl högt uppskruvad retorik.

Sluta kalla andra för ogina rövhål, tack.

Kommentera

Ja, nu har ju inte jag förstått kickstarter, men när man får in 2,7 mijoner ska man då inte ta projektet på så stort allvar att man levererar i tid och att man skaffar vetskap om länders lagar och känsliga distributörers inställning till materialet i tid?
                            Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                            Ja, och jag för min egen del hoppas exempelvis att företag som drar in pengar på kickstarter-projekt tar sina egna deadlines på allvar.
                            I USA är kundservice A och O.
                            Men nu sitter inte jag med kickstarterprojekt heller..
                            Men vad jag vet vara sant och rätt är att riktiga proffs brukar vara kända för att levera kvalité i TID.
                            @Grisodlar'n
                            Jag har ett par ärligt nyfikna frågor till dig:

Hur många rollspel har du kickstartart?
                            Hur stor andel av dessa var amerikanska spel.
                            Hur stor andel av de svenska respektive amerikanska spelen levererades i tid?

Själv har jag kickstartat ett par saker.
                            När jag kickstartar förväntar jag mig minst ett års försening - för det är så nästan alla kickstarters fungerar.
                            Och det är definitivt inte bättre service på amerikanska kickstarters än svenska.

Sedan förstår jag inte varför folk har fått för sig att "uppksattat leveransdatum" skulle ha någonting med "deadline" att göra. Det är två helt olika saker som inte har ett dyft med varandra att göra.
                            Faktum är "uppksattat leveransdatum" är ett säkert tecken på att det inte finns en "deadline" för projektet.

Det är även lätt att se hur mycket ett kickstarter-projekt ska bli försenat: det beror väldigt mycket på hur många extrasaker som låses upp.
                            Det är nämligen så att det ursprungliga uppskattade leveransdatumet bara gäller ifall det är grundprodukten som blir kickstartad och ingenting mer.
                            Extrasaker är normalt inte ens påbörjade när kickstarten börjar och gör ofta att hela kickstarter-projektet blir flera år försenat.
                            Ta en titt på KULTs kickstarter och se hur många extrasaker som låstes upp.

Sedan förstår jag inte varför folk envisas med att jämföra kickstarterprojekt med produkter släppta av riktiga företag.
                            De flesta kickstartar sina produkter just för att de inte är företag och helt enkelt inte skulle haft råd att göra produkten om den inte hade kickstartas.
                            De flesta kickstarters är hobbyprojekt som folk gör på sin fritid.
                            Nu är Helmgast ett av de större rollspelsförlagen i Sverige, men det ändrar inte faktumet att Helmgast är ett enda stort hobbyprojekt som drivs av glada eldsjälar på sin fritid utanför sina ordinarie jobb.

Faktum är att kickstarter-projekt inte fungerar som vanliga företag eller företagsprodukter.
                            Jag förstår att du vill att det ska vara så, men att raljera om det på internet kommer inte ändra det faktumet.
                            Det är lite som att hyra en cykel och sedan klaga på att det inte är samma service/lyx som Bernadottesviten på Grand Hôtel.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                              Tja... Dels är det så att inte alla uppskattar den delen av kickstarter eller ser den som en del av "kickstarters anda". Jag tror inte att jag är ensam om att ogilla "exclusives" rent generellt. Jag avskyr att få saker som ingen annan kan få, för jag är inte ett ogint rövhål vars uppskattning och nöje är beroende av att andra inte får saker.

Dels är det skillnad på något man visste skulle vara exklusivt och något man inte visste skulle vara exklusivt.

Jag säger inte detta för att jag nödvändigtvis tror att Helmgast hade kunnat göra annorlunda - men ett problem upphör ju inte att vara ett problem bara för att man inte kan skylla på någon.
                              Jag tycker inte heller om exklusiva saker och vi två är inte ensamma - men vi är definitivt i minoritet.
                              Hela världen fungerar nämligen så.
                              Min mamma har t.ex. en separat plånbok som bara innehåller kundkort: bensinkort, icakort, ikeakort, "fan-och-hans-moster"-kort, o.s.v.

Faktum är att jag inte ens är säker på att Kickstarter skulle ha fungerat om de som kickstartat inte fick något extra som bara de får (t.ex. som att få produkten före alla andra).

Sedan har ju KULT-kickstartern visat sig vara speciell med en exklusiv produkt för de som backat.
                              Jag är ganska säker på att om folk vid kickstarter-tillfället vetat om detta hade kickstartern dragit in betydligt mer.
                              Men å andra sidan är detta info som ingen, inte ens Helmgast, visste vid kickstartertillfället - så jag skyller inte på någon.

Kommentera

• Om man ska vara 100% kras så är ju att ge ut en bok bara till backers ett utmärkt sätt att få sin bok stulen i pdf form. Förhoppningsvis av folk som köpt den censurerade versionen och blivit besvikna men... Om folk vill ha något som finns att sälja men de inte får köpa det blir det resultatet. Det är därför streaming slagit igenom så hårt och nästan utrotat piratkopiering.

Kommentera

Arbetar …
                                X