Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

KULT - Divinity Lost

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Igår, 19.54
3 responses
55 visningar
1 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av .113, Igår, 21.49
4 responses
41 visningar
1 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av RasmusL, Igår, 22.59
2 responses
28 visningar
2 gillar
God45
av God45

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
17 responses
1.574 visningar
6 gillar
ManU77
av ManU77

Skapad av zeerox, 08 November 2018, 11.20
2 responses
228 visningar
0 gillar
ManU77
av ManU77

Skapad av MattiasLejbrink, Igår, 21.45
0 responses
25 visningar
3 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
171 responses
6.875 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av phastari, 14 December 2018, 22.10
7 responses
175 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av Nässe, Igår, 09.36
11 responses
193 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
18 responses
861 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Det är därför streaming slagit igenom så hårt och nästan utrotat piratkopiering.
    Jag förstår vad du menar, men ditt resonemang är helt ologiskt.
    Anledningen till att man inte piratkopierar är för att man pirat-streamar.
    Piratdelen är fortfarande lika stor, men har förflyttats från kopiering till streaming.

Din poäng är fortfarande: kommer Helmgast och Modiphius inte att sälja den censurerade pdf:en kommer den pdf:en att finnas piratad hos nästan varenda rollspelare i hela världen.
    Det finns ingenting som lockar så mycket som en produkt man inte kan köpa.

Kommentera

• Det releasedatum som nämndes i Kickstartern var julen 2016. Detta innebär att Kult är minst 1,5 år försenat.

Det verkar finnas två alternativ:
      1. Helmgast gjorde, i sin projektplanering, en ärlig missbedömning på 1,5 år.
      2. Helmgast presenterade medvetet en glädjekalkyl i Kickstartern.

Om 1: jag kan inte se varför det bör förväntas av backers (”vanligt folk” som inte har kunskap om hur man ror i land ett dylikt projekt och/eller inte känner till de exakta detaljerna om just det här specifika projektet) att, när de lägger sina pengar på projektet, förstå att lägga på minst 1,5 år på det datum som nämns i Kickstartern.

Om 2: jag kan inte se någon anledning varför en sådan praktik bör försvaras.

Oavsett vilket av alternativen som är det riktiga ser jag inga som helst försvarbara anledningar till att kalla de som uttrycker sitt missnöje över förseningen för ”gnällon” eller ”entitled fanboys”, eller mena att de ”inte förstår”, ”har dålig läsförståelse”, ”inte kan göra riskbedömningar” och liknande saker som delats ut i den här tråden och i diskussioner liknande den här.

Är det så att det ”ska förväntas” att alla Kickstarter-projekt ska levereras minst ett år efter det datum som nämnts i Kickstartern så kan jag inte tycka att det är ett backer-problem utan måste anse det vara ett producent-problem. Om det finns en kultur av att dra igång kampanjer långt innan några rimliga bedömningar om när de kan levereras kan göras anser jag inte att den bör försvaras.

---

Det här är mitt resonemang om förseningar på Kickstarter. Ni som inte håller med mig får gärna förklara var ni anser att det brister.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
        Faktum är att jag inte ens är säker på att Kickstarter skulle ha fungerat om de som kickstartat inte fick något extra som bara de får (t.ex. som att få produkten före alla andra).
        Tja, Kickstarter fungerade även innan det blev norm med exklusiva prylar. Upplevde jag.

Jag håller inte med om att "få prylen tidigare" räknas som exklusivitet i det här sammanhanget. Prylen kommer ju att kunna köpas av andra också. Den kommer att finnas tillgänglig. Det är inte "nu eller aldrig". Eller menar du på riktigt att du inte ser någon större skillnad mellan "backers får det här rollspelsäventyret tre månader innan alla andra" och "bara backers kommer någonsin att få det här rollspelsäventyret"?
        Last edited by krank; 19 June 2018, 10.56.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
          Det releasedatum som nämndes i Kickstartern var julen 2016. Detta innebär att Kult är minst 1,5 år försenat.

Eller kanske:
          3. De gjorde en kalkyl, sen hände det saker.

Men givetvis, det känns alltid surt att vänta extra länge på något man vill ha. Jag gillar det som Burning Wheel-gänget gör: när spelet är färdigskrivet så kickstartar de tryckkostnaden, och så dyker spelet ganska exakt när de sa att det skulle. Men jag kan förstå att inte alla spelskapare har möjlighet att göra så.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg

Eller kanske:
            3. De gjorde en kalkyl, sen hände det saker.
            Det är detsamma som alternativ 1. :)

"1. Helmgast gjorde, i sin projektplanering, en ärlig missbedömning på 1,5 år."

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
              Det är detsamma som alternativ 1. :)

"1. Helmgast gjorde, i sin projektplanering, en ärlig missbedömning på 1,5 år."
              Haha, ja iofs kan man se det så :) Tänkte mest att "De trodde att projektet skulle ta X, men massa oförutsett försenade det" snarare än "De trodde att det skulle ta tid X, men sådana projekt tar alltid X+1,5 att få klart".

Kommentera

Det releasedatum som nämndes i Kickstartern var julen 2016. Detta innebär att Kult är minst 1,5 år försenat.

Om 1: jag kan inte se varför det bör förväntas av backers (”vanligt folk” som inte har kunskap om hur man ror i land ett dylikt projekt och/eller inte känner till de exakta detaljerna om just det här specifika projektet) att, när de lägger sina pengar på projektet, förstå att lägga på minst 1,5 år på det datum som nämns i Kickstartern.

Oavsett vilket av alternativen som är det riktiga ser jag inga som helst försvarbara anledningar till att kalla de som uttrycker sitt missnöje över förseningen för ”gnällon” eller ”entitled fanboys”, eller mena att de ”inte förstår”, ”har dålig läsförståelse”, ”inte kan göra riskbedömningar” och liknande saker som delats ut i den här tråden och i diskussioner liknande den här.

Är det så att det ”ska förväntas” att alla Kickstarter-projekt ska levereras minst ett år efter det datum som nämnts i Kickstartern så kan jag inte tycka att det är ett backer-problem utan måste anse det vara ett producent-problem. Om det finns en kultur av att dra igång kampanjer långt innan några rimliga bedömningar om när de kan levereras kan göras anser jag inte att den bör försvaras.

---

Det här är mitt resonemang om förseningar på Kickstarter. Ni som inte håller med mig får gärna förklara var ni anser att det brister.
                Jag tycker att du har bra poänger. Samtidigt tänker jag att anth framför en väldigt bra motpoäng.

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

Det är även lätt att se hur mycket ett kickstarter-projekt ska bli försenat: det beror väldigt mycket på hur många extrasaker som låses upp.
                Det är nämligen så att det ursprungliga uppskattade leveransdatumet bara gäller ifall det är grundprodukten som blir kickstartad och ingenting mer.
                Extrasaker är normalt inte ens påbörjade när kickstarten börjar och gör ofta att hela kickstarter-projektet blir flera år försenat.
                Ta en titt på KULTs kickstarter och se hur många extrasaker som låstes upp.
                Det har ju låsts upp en bunt scenarion, extraarketyper, prints och rekvisita, alternativa versioner, soundtrack etc. Rimligen bidrar det till längre produktionstid.

Sen kan jag tycka att en intressant diskussion är huruvida det är bra att som producent möjliggöra den typen av förseningar, genom att ta på sig mer arbete. Personligen ser jag helst att producenter siktar på att släppa den bästa möjliga versionen av sin produkt redan från början. Och öppnar man upp för stretchgoals som innebär merproduktion blir ju den ursprungliga produktionstiden på sätt och vis en redig glädjekalkyl.

När jag stämmer möte med kamrater och ser ut att bli försenad brukar jag höra av mig, med en hyfsat grov överskattning av hur försenad jag blir. Det gör att kamraten eventuellt slipper stå och vänta – hen kan kanske göra något annat så länge. Kommer jag tidigare får jag eventuellt vänta, eller så blir kamraten plötsligt glatt överraskad.

Det här är ju inget specifikt mot Helmgast, utan mer en problematik jag tycker genomsyrar Kickstarter och ja, världen i allmänhet.

Kommentera

• En "ärlig" Kickstarter borde ha en text i stil med:

Vi räknar med att kunna leverera en färdig produkt datumet XX,
                  men det förutsätter att ingen av oss som gör produkten blir överkörd, får sparken från sitt vanliga jobb, skiljer sig och får ensam vårdnad om fem barn, är tvungen att ta hand om sin gamla mamma som plötsligt blivit dement, och andra saker som man inte förväntar sig ska hända, men som ändå händer i livet.

Vi vill även meddela att ju bättre kickstartern går desto senare kommer den levereras för ju mer extramaterial låses upp som vi måste göra som faktiskt inte finns med i den ursprungliga kalkylen.
                  Många kickstarters borde även ha med:
                  (dock kanske inte KULT, eftersom det inte stämmer in på Helmgast)

Vi är ett gäng glada amatörer och har aldrig gjort något sånt här förut, därför är leveransdatum mest taget ur luften; när vi tycker att vi borde vara färdiga - men då vi aldrig gjort något liknande tidigare vet vi faktiskt inte hur lång tid det tar.
                  Sedan måste man ha i åtanke att om ett projekt blir försenat i en vecka på en arbetsplats kanske det rör sig om att 5 personer sliter häcken av sig i en extra vecka, kanske c:a 300 extra timmar för projektet.
                  Medan i en kickstarter betyder 300 extra timmar att en ensam jävel sliter häcken av sig på sina lediga kvällar i ett extra år.

Ovanstående saker i detta inlägg är självklara för mig och bara frågan om rent bondförnuft.
                  Kort sagt tycker jag att "vanligt folk" också ska kunna räkna ut ovanstående och har därför lite svårt att förstå de som klagar.

Sedan kan man tycka att de som genomför kickstarterprojekt ska vara lite bättre på att informera när projektet blir försenat och varför.
                  Men det kanske inte alltid som de som håller i projektet tycker att det är så meningsfullt att skriva saker som:

Adam var tvungen att vabba vecka XX och Beata fick influensan vecka YY. Det var de enda två veckorna som de bägge var lediga samtidigt, därför blir projektet försenat med 3 månader.
                  Men utan att vara insatt i KULT-kickstartern killgissar jag att något liknande förklarar 1½ års försening.

Sedan är det alltid lika fascinerande att se random backers jämföra sig själva med de som genomför projektet:
                  - "Jag har minsann XX antal fria timmar i veckan." - så är du också arbetslös och saknar familj att ta hand om.
                  - "Jag kan minsann producera en text på XX timmar." - och kvaliteten på din text skulle inte ens duga som ett första utkast till den text som kommer att finnas i den slutliga produkten.

Kommentera

• Oj, oj, här händer det grejer.

För lite bakgrund -

Det är inget snack om att det är både genant och besvärande att bli försenad med ett projekt. Nu är Core Rule Book klar och levererad digitalt till backers, vilket är väldigt skönt, och den fysiska boken trycks under sommaren. De övriga delarna av Kickstartern färdigställs i snabb takt och släpps löpande. Vilket också känns väldigt bra.

Anledningarna till varför vi är försenade är flera. Sammanfattat så tappade vi av olika skäl fem nyckelpersoner under projektets gång (främst inom översättning och redaktörsskap), vilket tog kraft och tid att ersätta, och vi har nu fått XP för insikten i hur svårt det är att hitta inte bara bra medarbetare, utan även rätt medarbetare. Speciellt när det gäller en sådan produkt som KULT, där det krävs en fingertoppskänsla för att förmedla känslor, stämning och närvaro.

Estimaten man som Kickstarter-skapare sätter som troligt leveransfönster låses ned och kan inte uppdateras när en kampanj väl har startas (en bra rimlig funktion i KS). Vi satte estimaten baserat på att få eller inga strechgoals skulle uppnås, vilket i efterhand var ett misstag från vår sida, helt klart. Vid tidpunkten för kampanjen hade vi ingen aning om att den skulle explodera så totalt och bli en sådan makalös framgång - med satta rekord. Effekten där blev bland annat att det skapade en missmatch mellan estimat och verkligheten.

Vi var öppna med att förseningen skulle ske och uppdaterade om detta. Löpande fick backers ta del av både tidiga och senare versioner av texterna som utgör innehållet i KDL. Vi hade också en 100% refund-garanti, där de backers som så önskade fick tillbaka sina pengar, utan några frågor eller krångel. Av de 2,733 backers projektet hade, har blott 8 valt att göra refunds.

Fram tills ungefär ett halvår sedan så tänkte vi släppa samma inlaga av Core Rule Book i butiksled som den som var under Kickstartern. Så det fanns ingen plan från start där det ingick att något i Kickstarter-kampanjen skulle vara exklusivt och endast tillgängligt för backers. Dels ogillar vi den typen av exklusivitet av princip, dels är det betydligt mer ekonomiskt att trycka en stor upplaga än att trycka två halvstora. Men när vi nådde Alpha-nivå på materialet och skickade in det för påseende till licensägare och distributörer så började en konversation om innehållet, som efter många utbyten gjorde att vi motvilligt insåg att vi var tvungen att göra två versioner - en Kickstarter-linje och en Retail-linje, för annars skulle vi inte få någon hjälp med att få ut spelet i resten av världen. Vi övervägde alternativ som att vi hade bägge versionerna tillgängliga direkt via vår webbsida, med global tillgång, men det funkar inte heller när man vill få till vettiga avtal med distributörer, för då blir det en skev konkurrenssituation och skapar osämja. Alternativet att Helmgast skulle köra global distribution själva funkar inte heller då vi inte har den kapaciteten eller kompetensen internt.

Och för att förtydliga - som det är nu kommer det inte ske några förändringar i texten i de två olika versionerna av regelboken. Däremot kommer ett fåtal av illustrationerna redigeras alternativt bytas ut. Det är således ingen skillnad på spelet i grunden. Inget av mythosen censureras eller tonas ned utan bara aspekter av det visuella.

Kommentera

• Ja, då kan man andas ut nu då, Marco. Ni kan ju alltid släppa de där censurerade bilderna som ett ark klistermärken, så att man kan klistra över PK-bilderna på Bobo och gnuttarna med lite ûbertrash. Släpp dem som gnuggisar.

Men låt er nästa kickstarter bli Prison Bitch - the rpg. Licensinnehavaren kommer inte att ha några synpunkter på produktens Entartete Kunst, tro mig.

@Grisodlar'n
                      Jag har ett par ärligt nyfikna frågor till dig:

Hur många rollspel har du kickstartart?
                      Hur stor andel av dessa var amerikanska spel.
                      Hur stor andel av de svenska respektive amerikanska spelen levererades i tid?

Själv har jag kickstartat ett par saker.
                      När jag kickstartar förväntar jag mig minst ett års försening - för det är så nästan alla kickstarters fungerar.
                      Och det är definitivt inte bättre service på amerikanska kickstarters än svenska.
                      .
                      Jag missförstod dig helt och skrev ett svar rörande mina egna eventuella kickstarterprojekt där jag raljerade rörande möjligheten att köpa rättigheterna till spelet Prison Bitch. Shit happens. Men nu ser jag din fråga tydligare. Du frågar hur många rollspel jag har backat? ZERO. Jag köper när rollspelen kommer ut. Mestadels pdf, eftersom min läsplatta är smidigare att ha i knät när jag sitter och skiter än en tung bok. Plus att jag kan zooma text och annat.

När jag pratade om USA vs Sverige så menade jag den allmänna företagskulturen och dess serviceanda. Men det har såklart att göra med att amerikanska företag kan bli stämda på miljonbelopp om någon fastnar med förhuden i blixtlåset inne på deras toaletter. Vad vet jag? Det kommer säkert någon expert och rättar mig.

Kickstarter har jag inte ett hum om hur det är tänkt att funka men att kallt räkna med minst ett års försening på alla prylar man backar låter ju lite konstigt.

Vad jag minns så blev inte Modiphius Conan-rollspel försenat med flera år, det var väl typ ett halvår? Jag tyckte iallafall att det gick fort.

Sedan är det alltid lika fascinerande att se random backers jämföra sig själva med de som genomför projektet:
                      - "Jag har minsann XX antal fria timmar i veckan." - så är du också arbetslös och saknar familj att ta hand om.
                      - "Jag kan minsann producera en text på XX timmar." - och kvaliteten på din text skulle inte ens duga som ett första utkast till den text som kommer att finnas i den slutliga produkten..
                      Ja, har man så lite tid över på grund av jobb och familj så kanske man ska tänka efter innan man desperat börjar bolla stora kickstarterprojekt med jobb, öl med polarna, dagishämtningar, hockeyträningar och lördagssamlag med frugan? För övrigt, när slutar rollspelsprojekt att betraktas som en sidosyssla? Hur många miljoner måste man få in på t ex en Kickstarterkampanj för att sidosysslan ska bli ett karriärval?

Det finns för övrigt duktigt folk där ute i etern. Jag har ingen anledning att misstro att det finns folk som både skriver snabbare och bättre än de på Helmgast AB. Det finns alltid folk som bättre på saker än vad du själv är. Ofta rör det sig om en liten asiatisk flicka på Youtube.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                        Jag missförstod dig helt och skrev ett svar rörande mina egna eventuella kickstarterprojekt där jag raljerade rörande möjligheten att köpa rättigheterna till spelet Prison Bitch. Shit happens. Men nu ser jag din fråga tydligare. Du frågar hur många rollspel jag har backat? ZERO.
                        Jag ber uppriktigt om ursäkt för syftningsfelet.
                        Det ska givetvis vara "backat" och inte "kickstartat".

Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
                        Ja, har man så lite tid över på grund av jobb och familj så kanske man ska tänka efter innan man desperat börjar bolla stora kickstarterprojekt med jobb, öl med polarna, dagishämtningar, hockeyträningar och lördagssamlag med frugan?
                        De flesta som producerar bra rollspel är kompetenta. Och kompetenta personer tenderar att ha jobb.
                        För hade de varit inkompetenta hade de inte kunnat producera bra rollspel eller kanske inte ens haft ett jobb.

Sedan kan man inte på förhand säga om ett kickstarterprojekt ska bli stort eller ej.
                        Vad ska man göra ifall man drar igång ett kicktarterprojekt som man räknar med precis ska inbringa så mycket att det blir av, men sedan blir projektet tjugo gånger större?
                        Ska man säga: "sorry backers, det här blev alldeles för stort för att jag ska klara av så jag lägger ner och ni får tillbaka era pengar."

För övrigt, när slutar rollspelsprojekt att betraktas som en sidosyssla? Hur många miljoner måste man få in på t ex en Kickstarterkampanj för att sidosysslan ska bli ett karriärval?
                        I Sverige kan i princip ingen leva på att producera rollspel så det är sidosyssla för samtliga svenskar.
                        Sedan tror jag du grovt misstar dig på hur mycket "vinst" en kickstarter ger.
                        För det första ska man trycka massor med böcker, vilket inte är billigt.
                        För det andra, i ett så stort projekt som KULT blev, är det antagligen ett drygt dussin personer inblandade på ett eller annat sätt som ska ha sin del av kakan.
                        Min killgissning är att ingen som är involverad i KULT-kickstartern fått något som ens liknar en inkomst som man kan leva på.

Det finns för övrigt duktigt folk där ute i etern. Jag har ingen anledning att misstro att det finns folk som både skriver snabbare och bättre än de på Helmgast AB. Det finns alltid folk som bättre på saker än vad du själv är. Ofta rör det sig om en liten asiatisk flicka på Youtube.
                        Jag killgissar igen att en stor del av arbetet gjorts av frilansare som inte har något direkt samröre med Helmgast eller ens Sverige annat än just KULT-projektet.
                        Faktum är att det inte skulle förvåna mig det minsta om någon av frilansarna var en liten asiatisk flicka.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Big Marco Visa inlägg
                          Oj, oj, här händer det grejer.

För lite bakgrund -
                          Tack så mycket för feedback och tydliggörande! Det enda som är lite tråkigt just nu är att man får vänta på retail-releasen och inte får möjlighet att spela under semestern.

Kommentera

• Blir fantastiskt trevligt när Kult kommer. Lycka till med slutspurten Helmgast (i denna diskussion Dante och Big Marco). Ser fram emot en censurerad version 😀. Oktober/november-release vore ju synnerligen passande månader när höstmörkret vilar över våra hjälplösa själar.

Kommentera

---

Nu skall tilläggas att jag inte direkt lidit någon brist på rollspel och därmed personligen inte lidit av förseningen. Dock så har du en hel del principiella poänger med vad du säger, det är faktiskt inte rimligt att projekt blir försenade med flera år. Och sen så får fanboys det att framstå som att det är något fult att som ”backer” klaga och visa att man faktiskt förväntade sig att produkten skulle bli klar ungefär då det var sagt.

Detta är inte kritik enbart riktat mot Helmgast, kanske inte ens primärt mot Helmgast utan snarare kickstarter fenomenet som helhet. Det är inte rimligt att det blivit praxis med produkter som är flera år försenade och konsumenten skall tycka att det är ok. Jag tycker inte att det är ok med långa förseningar och därför blev Kult den sista produkten jag backade, dock så berodde detta inte främst på förseningarna gällande Kult utan mer att det som sagt är praxis att produkter dras med årslånga förseningar. Jag röstar med plånboken och kommer bara köpa färdiga produkter då jag annars tror att längre och längre förseningar kommer bli den naturliga följden eller helt enkelt produkter som aldrig blir av. Dock tycks det som om en hel del fanboys gärna skulle slänga pengar på rollspel som efter flera års förseningar väljer att behålla pengarna utan att släppa någon produkt och det värsta är, är att dessa fanboys garanterat skulle ha något käckt försvar för sina handlingar.

Kommentera

• 1. Det är inte fult att klaga. Om man inte gör det på ett fult sätt.
                                2. Om någon inte klagar med dig så innebär det inte att de är "fanboys" som tycker att det är fult att klaga.

Snälla, sluta angripa personer. Argumentera för vad ni nu tycker är fel men tillskriv inte de som tycker annorlunda åsikter som ni själva hittar på.

Kommentera

Arbetar …
                                X