Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hjälp, tradspel! Hur gör jag det här spännande för tredje gången i kampanjen!?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Säljer rollspel, Idag, 17.15
1 response
10 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
60 responses
2.842 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av rabarberpai, Idag, 15.24
2 responses
64 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av RedMoon, Idag, 15.31
0 responses
17 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Henke, Idag, 11.51
8 responses
128 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
20 responses
460 visningar
7 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Rangertheman, Igår, 22.29
28 responses
281 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Banderad, Igår, 07.05
4 responses
131 visningar
0 gillar
Banderad  
Skapad av Björn Wärmedal, 15 November 2018, 21.27
29 responses
495 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Paco, 11 November 2018, 14.37
3 responses
115 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hjälp, tradspel! Hur gör jag det här spännande för tredje gången i kampanjen!?

    Hjälp! Jag spelleder ett riktigt kasst tradspelsäventyr, Chronicles of the Gatekeeper till Star Wars: Force and Destiny. Vi är på del tre av fyra och den tidigare delen av äventyret var en klassisk "spelarkaraktärerna kommer till en ny stad de inte känner till där saker inte står rätt till. De måste luska ut maktförhållandena och sedan via detta hitta en pryl." Och det gick ju att jobba med. Men. Så är del tre precis samma grej. Och vi gjorde det en gång innan vi började med Chronicles. Det är, åter igen, en olycklig stad som har problem med korruption, kriminalitet och en instabil maktstruktur. Hur gör jag det spännande _igen_!? Hjälp!

    Tidigare städers teman har kretsat kring:

    - Klasskillnader - Korruption och förfall
    - Misstänksamhet mot de som inte kommer från staden
    - Parallella maktstrukturer (klaner/gatugäng/officiell regering/militär/etc)

    Vad kan jag kasta in för att det ska bli åtminstone lite omväxlande? Kan jag öka eller sänka tempot i undersökningen? Göra det till action? Eller krypande skräck? Vad skulle ni ha gjort, på en konceptuell nivå!?

    Tacksam för svar, spelstart om 2,5 timme! :D

  • #2
    (spelarkaraktärerna är också ett rätt badass jedi-gäng som jagar i spåren på farliga siths)

    Kommentera


    • #3
      Går det att göra det mer personligt? Alltså att de antingen är bekanta med personer i staden eller att deras identiteter blir misstagna och dras in i skit av den anledningen?

      Kommentera


      • #4
        Kasta in någon annan som håller på att rensa upp i staden?
        Gör ett tema av upprepningen? "Ännu en korrupt stad, ännu en girig poliskapten som utpressar medborgarna och låter brottslingarna löpa fritt. Är det såhär hela galaxen ser ut?"
        Låt folk ha hört talas om vad rollpersonerna gjorde på det förra stället och besluta sig för att hellre förekomma än förekommas, eller för att försöka liera sig med dem direkt.
        Spela på rollpersonernas personliga mål och agendor. Ge dem saker de vill ha mot att de förråder sina ideal (dilemman blir aldrig gammalt!).

        Kommentera


        • #5
          Eller kör Dogs-principen. Låt folk vara villiga att snacka direkt, att berätta precis vad som pågår. Hoppa över det tråkiga med att springa runt och försöka att luska ut vad som händer. Lägg fram korten på bordet. Frågan är inte "Vad är det som händer här?" utan "Vad ska ni göra åt det?". Har ju en extra fördel i att det kortar ned äventyret en del. :)

          Kommentera


          • #6
            Så där är den här organisationen på plats som håller på att rensa upp (som Genisis föreslår), som står för lag och ordning och slår tillbaka mot Huterna och ganstersen och den korrupta adeln. Som vill ha en fungerande stadsaparat som inte är sväld och ineffektiv, som inte låter stor företagen och handelsfederationerna hållas. Organisationen har en karismatisk ledare som blir alltmer populär hos folket och både ledaren och rörelsen är dessutom djupt spirituella på ett sätt som tilltalar folket.

            De heter Sith ordern.

            För Sith filosofin? Den är good shit om ditt samhälle är ett korrupt hål. Stärka folket, lita till dina känslor, lag och ordning. Sure, spelarna är jedi och därför budistiska terrorister som hatar Siths eftersom... ja, varför hatar ni sitherna egentligen? De här skiter ett stort stycke i Jedi riddarna så länge de inte ställer till med problem. Deras väg till upplysning har inget med att slå ihjäl folk med fel färg på ljussabeln att göra egentligen och de är upptagna med att fixa det här samhället.

            Så, heroiska spelarkaraktär, vad gör du? Tänker du mörda dem för deras religösa olikheter Mace Windu stil?

            Kommentera


            • #7
              Gör folk välkomnande till utomstående till att börja med. Folket här har insett att situationen suger och utomstående är kanske precis det som kan skifta status que till det bättre. Alla är inbjudande och hjälpsamma.

              Så snart rollpersonerna har valt en sida, låt motståndarsida börja jaga dem skoningslöst.

              Kommentera


              • #8
                Tack hörrni, kommer att använda typ allt detta! Återkommer med resultat!

                Kommentera


                • #9
                  Tack hörrni för inspirationen, blev faktiskt en helt okej soppa av det hela!

                  Jag tog en kombination av repetitionen ("ännu en korrupt stad"), Dogs-tänket (inga dead ends eller långa lögner utan all information fram på bordet ASAP), personligt, sith (karaktärernas sith-syskon fick vara en huvudsaklig del av plotten, samt att sithen faktiskt gör livet "bättre" för stunden för de boende i staden) och jakt (bounty hunters och gatugäng). Det blev snabbt, action, lite konspirationskänsla, ganska personligt, mycket röj och, tro det eller ej, ett par helt okej spontana kval-situationer! I like! Tack alla!

                  Kan verkligen tappa inspirationen så mycket när äventyr är intetsägande, sån jävla tur att det finns fantastiska människor på wrnu < 3
                  Last edited by RasmusL; 09 June 2018, 21.38.

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X