Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Orchernas mat [The One Ring]

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Genesis, 18 June 2018, 18.30
61 responses
1.211 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av Mundo, 06 June 2018, 09.00
6 responses
234 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.57
16 responses
354 visningar
6 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Krille, Idag, 00.40
1 response
137 visningar
11 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 18 June 2018, 16.44
2 responses
78 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av phastari, Igår, 19.11
0 responses
57 visningar
1 gillar
phastari  
Skapad av krank, 18 June 2018, 17.00
3 responses
48 visningar
0 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Henke, 13 June 2018, 19.07
161 responses
5.766 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Feuflux, 11 April 2018, 22.06
11 responses
303 visningar
2 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Papi, 13 June 2018, 23.01
8 responses
238 visningar
0 gillar
Nannevarot  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Nej, någon centralmakt uppstår inte i Eriador. Samtidigt, jämför man med folkvandringstiden passerar ju många århundraden i Europa där delar av kontinenten helt saknar politiska entiteter i form av stater, Norden inte minst. Att en sån period i Midgårds historia (givet dess utvecklingstakt) dras ut till 1000+ år känns inte orimligt.

Som Mekanurg skriver finns det indirekta hänvisningar till dunedains bosättningar, även om de kanske inte är många lär de ha några fasta boplatser.

Tharbad är enligt kanon befolkat till 2912.

I MERP utspelar sig visserligen i mitten av 3e åldern men säger ändå en del om hur de tänker sig att det ser ut i slutet.
    - The Cantons of Feotar (en slags by-federation) överlever och styr södra Angeln och landen en bit söderut längs Gwathlo
    - Saralain överlever som kungadöme med centrum runt Isens mynning
    - "Nordmän" bor kvar på Pinnath Gelin söder om Fylke samt längs Baranduins nedre lopp
    - Rhudaurs klanfolk fortsätter leva kvar i landets centrala delar norr om the Trollshaws
    - Dunlänningars klaner befolkar alltjämt Dunland

Detta är ju MERP och inte kanon men jag tycker ändå det tecknar en ganska bra bild av hur det kan tänkas se ut utan att Eriador är helt avfolkat eller för den skull bryta med böckernas texter.

Kommentera

Mjo, det här är lite i linje med mina egna tankar för hur det ska se ut för att få ihop det. Jag tycker att det Eriador som målats upp i Rivendell-supplementet till TOR tycks vara på tok för öde.

Efter en hyfsat omfattande googling så verkar det som att 'Bilbo' inte är en riktigt tillförlitlig källa till Eriadors geografi. Tydligen fanns det hos Tolkien ofullbordade planer på att revidera den boken för att få en bättre samstämmighet till LOTR (bla skall det finnas någon passage om att att Bilbo och dvärgarna finner 'Sista värdshuset', en dagsmarsch öster om Bri, helt raserat. Även Aragorn hävdar ju vid Elronds rådslag att det finns allehanda farliga kritters en dagsmarsch öster om Bri.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hubarth Visa inlägg
        Mjo, det här är lite i linje med mina egna tankar för hur det ska se ut för att få ihop det. Jag tycker att det Eriador som målats upp i Rivendell-supplementet till TOR tycks vara på tok för öde.

Efter en hyfsat omfattande googling så verkar det som att 'Bilbo' inte är en riktigt tillförlitlig källa till Eriadors geografi. Tydligen fanns det hos Tolkien ofullbordade planer på att revidera den boken för att få en bättre samstämmighet till LOTR (bla skall det finnas någon passage om att att Bilbo och dvärgarna finner 'Sista värdshuset', en dagsmarsch öster om Bri, helt raserat. Även Aragorn hävdar ju vid Elronds rådslag att det finns allehanda farliga kritters en dagsmarsch öster om Bri.
        Kom ihåg att det är nästan 80 år mellan Bilbos äventyr, och Frodos resa. Mycket hinner ändras på den tiden.

Det framgår ganska klart från böckerna att under de senaste åren innan Frodo ger sig iväg på sin resa så har ondingarna blivit mycket mer aktiva och allt vanligare. Så de farliga kritters som Aragorn pratar om kanske inte fanns där 80 år tidigare.

'Bilbo' kanske inte är 100% tillförlitlig - men förutom själva ringtrilogin så finns det ingen källa som är mer officiell eller tillförlitlig.

Kommentera

TOR utspelar sig i huvudsak typ 5-10 år efter Bilbo (i Rivendell/Ruins of the North kan det vara några år senare som föreslås av ngn anledning).
          Last edited by Hubarth; 07 June 2018, 17.02.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

'Bilbo' kanske inte är 100% tillförlitlig - men förutom själva ringtrilogin så finns det ingen källa som är mer officiell eller tillförlitlig.

Unfinished Tales (Sagor från Midgård) är både officiell och tillförlitlig. Bättre källa än The Hobbit också, eftersom den är skriven i den "vuxna" LotR-stilen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Unfinished Tales (Sagor från Midgård) är både officiell och tillförlitlig. Bättre källa än The Hobbit också, eftersom den är skriven i den "vuxna" LotR-stilen.
              Är det inte den som mest består av utkast till Silmarillion? Melkor kallas Melko och dylikt vill jag minnas... Men då har jag inte läst den på femton år eller mer heller.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Är det inte den som mest består av utkast till Silmarillion? Melkor kallas Melko och dylikt vill jag minnas... Men då har jag inte läst den på femton år eller mer heller.
                Nej, det är Book of Lost Tales (Förlorade sagornas bok). Den är inte kanonisk.

Kommentera

Arbetar …
                X