Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Påverka varandras rollpersonsskapande

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, Idag, 08.55
6 responses
141 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 12.52
0 responses
20 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av God45, Idag, 12.43
0 responses
31 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av wilper, Idag, 09.59
4 responses
67 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Kraetyz, Idag, 03.28
0 responses
68 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz
 
Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
1 response
42 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 22.32
1 response
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.00
0 responses
72 visningar
1 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Bifur, Igår, 11.59
2 responses
176 visningar
2 gillar
Per
av Per
 
Skapad av Björn Wärmedal, 15 November 2018, 21.27
28 responses
448 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Påverka varandras rollpersonsskapande

    Så i ganska många spel så får varje spelare göra en massa val och/eller slå lite tärningar och så får de en rollperson i slutet av den processen. Spelet och spelaren har inflytande över hur rollpersonen blir. Eventuellt finns det en spelledare som också kan ha (begränsat) inflytande.

    I ett par av mina spel gör gruppen gemensamt en grupp personer med relationer till varandra, och väljer sedan rollpersoner från den gruppen. Det innebär att det är sällan man har fåt bestämma helt själv över sin rollperson.

    I AW får man ju hitta på lite detaljer om andras rollpersoner genom Hx. Man säger "Du lämnade mig för att dö" eller "Du är förälskad i mig".

    Vad finns det mer för spel där spelare hittar på saker om andra spelares rollpersoner under förberedelsefasen/rollpersonsskapandet?

  • #2
    I One Last Job går man runt bordet och skapar karaktären för nästa person i ordningen när man planerar sin Heist. Typ, "För att ta oss in i valvet behöver vi en dynamitexpert. I know just the guy. Han har inte varit sig själv sen han sprängde av halva nyllet och båda armarna vid stöten -97, men han har tränat en lemur för att täcka upp."

    Det är ju bara en oneshot så det är i spelets anda att försöka skapa så jobbiga karaktärer för varandra som möjligt.

    Kommentera


    • #3
      Två av mina spel har stora bitar av det där i sig, The Academy och OKULT.

      Roligast är kanske OKULT, där RP-skapandet går till enligt:

      1. Du introducerar din rollperson som tonåring och ställer en fråga.
      2. En annan spelare besvarar din fråga. Utvecklar beskrivningen av din rollperson och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i det förflutna.)

      3, En annan spelare beskriver vad som hände din rollperson när den växte upp och ställer en fråga.
      4. Du besvarar frågan och utvecklar beskrivningen av din rollperson som vuxen och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i nutid.)

      Kommentera


      • #4
        Fate Core har sin Phase Trio där två spelare åt gången skapar en berättelse om hur deras RP träffades.

        Kommentera


        • #5
          Du känner redan till Psychodramé, där spelarna ger rollpersonerna egenskaper baserade på de andra individerna.

          I Spirit of the Century (FATE-derivat) skriver spelaren en baksidesblurb och får aspekter utifrån det, men sedan ska andra spelare skriva in sin rollperson som en del av berättelsen, vilket kommer att generera fler aspekter till den ursprungliga rollpersonen.

          Under karaktärsskapandet Alienór hittar man på något som utmärker en annan rollpersons utseende och delar med sig av en hemlighet till någon annan.

          Star Wars d6 låter spelarna hitta på varför de hänger samman.

          Under spelandet i InSpectres kan andra spelare hitta på egenskaper åt andra personer via flashback-scener.

          I Drakar och bananer får spelarna bara köpa nya egenskaper till andra.


          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
            1. Du introducerar din rollperson som tonåring och ställer en fråga.
            2. En annan spelare besvarar din fråga. Utvecklar beskrivningen av din rollperson och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i det förflutna.)

            3, En annan spelare beskriver vad som hände din rollperson när den växte upp och ställer en fråga.
            4. Du besvarar frågan och utvecklar beskrivningen av din rollperson som vuxen och ställer en ny fråga. (Den frågan blir ditt första "issue" att besvara när ni spelar scener i nutid.)
            Det här låter asfränt! Är det strukturerat hur frågorna kan se ut, ungefär?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
              Du känner redan till Psychodramé, där spelarna ger rollpersonerna egenskaper baserade på de andra individerna.
              Nja, i Psychodrame hittar spelare på en svaghet åt sin egen rollperson, men andra spelare kan "svara" genom att hitta på en egenskap åt sin rollperson som sätter press på eller på annat sätt lyfter fram svagheten. Viss mån av påverkan, men den är väldigt subtil.

              I Spirit of the Century (FATE-derivat) skriver spelaren en baksidesblurb och får aspekter utifrån det, men sedan ska andra spelare skriva in sin rollperson som en del av berättelsen, vilket kommer att generera fler aspekter till den ursprungliga rollpersonen.
              Det här gillar jag. Spelaren får ge en riktning hen vill ta sin rollperson i, men de andra spelarna kan ge en twist på detta. Känns som att det kan minska risken för att spelare får rollpersoner de inte vill spela.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

                Det här låter asfränt! Är det strukturerat hur frågorna kan se ut, ungefär?
                De handlar om rollpersonen?

                Den fjärde frågan skall vara något i stil med "Varför återvänder jag till Hemby?" eller "Varför får det här mig att återvända till Hemby?" spelet börjar ju med att rollpersonerna återvänder till staden där de växte upp.

                Kommentera


                • #9
                  Fiasco har ju absolut det, även om det är valfritt.
                  Skriver en inte öden åt varandra i Archipelago?

                  Ska fundera vidare :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                    Nja, i Psychodrame hittar spelare på en svaghet åt sin egen rollperson, men andra spelare kan "svara" genom att hitta på en egenskap åt sin rollperson som sätter press på eller på annat sätt lyfter fram svagheten. Viss mån av påverkan, men den är väldigt subtil.
                    Ja, för egentligen har spel med särskiljande roller inom en grupp en subtil påverkan i vad en ny spelare väljer för roll. "OK, det saknas en healer så jag gör en sådan."

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                      Ja, för egentligen har spel med särskiljande roller inom en grupp en subtil påverkan i vad en ny spelare väljer för roll. "OK, det saknas en healer så jag gör en sådan."
                      Jag tänkte på detta och fick tanken att när man spelar något väldigt taktiskt, som D&D 4ed eller Pathfinder, på en högre svårighetsgrad så måste man samordna. Jag kan inte göra en Cleric med Chanel positive energy som huvud helning om vi har en Dhampir karaktär i gruppen så jag anpassar mig. På samma sätt ändras vilka formler jag tar som Sorcerer jättemycket av om jag har en Druid i gruppen. Och finns det en boost Witch gör jag en helt annan monk än annars.

                      Kommentera


                      • #12
                        I spelserien "The End of the World" av Fantasy Flight ska spelarna göra rollpersoner av sig själva (man spelar sig själv när jorden går under).
                        Att skapa en rollperson är ett nollsummespel (tänk ett point buy-system där alla får lika många poäng).
                        När alla rollpersoner är färdiga får man korrigera varandra rollpersoner ifall man inte tycker att de speglar spelarna som ska spela dem (kom ihåg att man spelar sig själv).
                        Nackdelen med detta system är givetvis att systemet förutsätter att spelarna känner varandra, annars kan de ju inte korrigera varandras rollpersoner så de liknar spelarna.

                        Det kanske inte är världens bästa spel, men reglerna är buslätta och man kan förklara dem på 5 minuter för en person som aldrig spelat rollspel.
                        Ett trevligt rollspel om man vill köra ett annorlunda one-shot en kväll. inte lika kul om man vill köra en längre kampanj.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                          I spelserien "The End of the World" av Fantasy Flight ska spelarna göra rollpersoner av sig själva (man spelar sig själv när jorden går under).
                          Att skapa en rollperson är ett nollsummespel (tänk ett point buy-system där alla får lika många poäng).
                          När alla rollpersoner är färdiga får man korrigera varandra rollpersoner ifall man inte tycker att de speglar spelarna som ska spela dem (kom ihåg att man spelar sig själv).
                          Nackdelen med detta system är givetvis att systemet förutsätter att spelarna känner varandra, annars kan de ju inte korrigera varandras rollpersoner så de liknar spelarna.

                          Det kanske inte är världens bästa spel, men reglerna är buslätta och man kan förklara dem på 5 minuter för en person som aldrig spelat rollspel.
                          Ett trevligt rollspel om man vill köra ett annorlunda one-shot en kväll. inte lika kul om man vill köra en längre kampanj.
                          Hur hanterar man knytnävsslagsmålet när folk säger att någon annan är korkade eller fula? :p

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                            Hur hanterar man knytnävsslagsmålet när folk säger att någon annan är korkade eller fula? :p
                            Det är inte så svårt som det låter.

                            För det första kan de andra spelarna inte ändra hur mycket som helst, de kan bara ändra ett värde ett steg.
                            Om en spelare säger: "min rollperson är jättesmart" kan de andra inte säga: "nä du är jättedum", utan de måste säga: "nä, inte så smart".

                            För det andra är rollpersonsskapandet ett nollsummespel.
                            Om de andra säger: "nä, du är inte så smart" måste de också säga något positivt: "och du är inte så ful"*.

                            *Det är inte riktigt så reglerna fungerar, men det är enklast att förklara så.

                            Kommentera

                            Arbetar …
                            X